جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور اعلام
>
تیلیش (تیلیخ), پل (الهیدان و فیلسوف اگزیستانسیالیست، بزرگترین متکلم مسیحی قرن بیستم آمریکا، فیلسوف دین، ایمان گرای معتدل، از مرتبطین نظریه مرگ خدا، یکی از سه چهره بزرگ الهیات پروتستان در قرن بیستم، بزرگترین و مهمترین نماینده الهیات فلسفی در عصر حاضر), -1886م.امپراتوری آلمان 1965م.شیکاگو،امریکا
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 89
عنوان :
الهیات هنری یا الهیات هنر؟ (تحلیل انتقادی دیدگاه جورج پاتیسون)
نویسنده:
رضی موسوی گیلانی، علیرضا آرام
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معنویت گرایی
,
تجربه زیبایی شناختی
,
الهیات(کلام جدید)
,
دین و هنر
,
فلسفه دین
,
شمایل نگاری دینی
,
مباحث مشترک هنر و دین
کلیدواژههای فرعی :
پوچ انگاری ,
اضطراب ,
نهضت رمانتیسم ,
هنر مدرن ,
شمایل نگاری مسیحی ,
انسان شناسی اگزیستانسیالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات مسیحی ,
اگزیستانسیالیسم ,
اکسپرسیونیسم ,
هنری بودن دین ,
فلسفه هنر مسیحی ,
ذِن بودیسم ,
الهیات اگزیستانسیالیستی ,
رستگاری مسیحی (آموزههای مسیحی) ,
فدا(آموزه های مسیحی) ,
تجربه دینی (فلسفه دین) ,
تاریخ هنر مسیحی ,
دین هنری رمانتیک ,
معنابخشی هنر به زندگی ,
تفسیر فلسفی اکسپرسیونیسم ,
چکیده :
چکیده در این مقاله با روش تحلیلی - انتقادی به بررسی دیدگاه جورج پاتیسون در باب رابطۀ دین و هنر میپردازیم. پاتیسون تأملات خود را در مسیر آنچه مندرج میکند که خود الهیات هنر نامیده است. او به این نتیجه رسیده که هنر نه ابراز زیردست الهیات، بلکه نوعی نگرش زیباییشناختی به جهان هستی است، نگرشی که ضمن پاسداشت گوهر زندگی، به رهاوردی معنوی منتهی خواهد شد. او نگاه مطلوب خود را بیش از کلیسا و الهیات رسمی مسیحی، در طریقت بودایی ذن جستوجو میکند و البته همزمان از رمانتیسم و اندیشۀ پستمدرن فاصله میگیرد. اما بهنظر میرسد حاصل نظریات او نه الهیات هنر، بلکه رویکردی هنری به دین و تفسیری زیباییشناختی از زندگی است که میتوان آن را با تعبیر الهیات هنری متمایز کرد و اشکالهای وارد بر آن را برشمرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 571 تا 587
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدا در اندیشه پل تیلیش
نویسنده:
محمدمهدی فلاح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تأملات پل تیلش درباب عقل، وحی، فرهنگ و شخص مسیح تأثیرات فراوانی روی اندیشه های الهیاتی و فلسفی معاصر گذاشته و مسیرهای جدیدی در تأملات الهیاتی گشوده است. تیلیش درباب خدا نیز تصور ویژه ای دارد که از نوشته های اولیه او در آلمان تا آثار متأخرش در آمریکا، زوایای مختلف این مفهوم پرداخته شده است. او تلاش می کند تا با طرح تحلیلی از مفهوم خدا، الهیات را با شرایط نوینی که جهان از سر می گذراند تطبیق دهد و در این مسیر نقدهای خود به نظریاتی را که در الهیاتی سنتی و معاصر دیده می شود مطرح سازد. در این مقاله تلاش می شود درباب تصور ویژه تیلیش از خدا سخن به میان آورده شود و روشن گردد که بنا به چه مقتضیاتی او به چنین مواجهه ای با این مفهوم رسیده است. از منظر تیلش، چهار تعبیر از خدا قابل ملاحظه است که در این مقاله معرفی آنها و نشان دادن ارتباط میان آن ها مورد نظر است. به نظر می رسد که تصور تیلیش از خدا متکی به مبانی روش شناختی، هستی شناختی و زبان شناختی است که در ابتدا مروری بر آن ها صورت خواهد گرفت. در نهایت نسبت به تأثیری که تصور تیلیش از خدا روی تأملات دیگر او، خصوصاً در حوزه فرهنگ، دارد اشاراتی صورت خواهد گرفت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رمزگرایی و نماداندیشی در زبان دینی از دیدگاه ابن عربی و پل تیلیش
نویسنده:
امیر عباس علیزمانی ، محمود قاسمی قلعه بهمن
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
عالمان الهیات مسیحی و اسلامی در طول هزاران سال تلاش کردهاند در برابر جریانهای فکری و دینی، تبیینی قابلدفاع از آموزهها و گزارههای دینی ارائه کنند. این پژوهش با بهرهمندی از مقایسه دو سنت مسیحی و اسلامی در تحلیل زبان دینی و با بهرهمندی از معنای صحیح روش نماداندیشانه پل تیلیش و رمزگرایانه ابنعربی، در صدد است سهم بسزایی در شناخت واقعیت دین و زبان دینی ایفا کند و پاسخی متناسب به این مسئله دهد که آیا در پرتو هر یک از این دو چارچوب فکری، دیگری را میتوان بهتر فهمید و با برقراری مقایسه میان دو چارچوب فکری و نظام معرفتی، الگوی جامع و کلان دیگری ارائه کرد؟ در این زمینه با مفهومکاوی معنای اصیل و حقیقی نماد، رمز و تأویل به ضرورت نمادگرایی و رمزگرایی در زبان دین دست یافته و مرز و محدوده اصیل و حقیقی تأویل در آنها را بهروشنی مشخص ساخت. ظرفیت تنسیق و صورتبندی نوین از عرفان ابنعربی و مواجهه عرفان ابنعربی با پرسشهای نوینی از سوی مکتب فکری الهیاتی ـ فلسفی پل تیلیش ، تمهیدی است از برای فحص از دستیابی به پاسخ ابنعربی در این زمینه معرفتی است؛ با دلالتپژوهی و علتکاوی بهکار رفتن نمادها و رمزها در زبان دینی، مواجهه متنپژوهانه بهتری با متون مقدس صورت یافته و از پیدایش شبهات پیرامون آنها حذر شود. برای پاسخ به این مسئله، روش پژوهش، مقایسه متوازن مبتنی بر تحلیل منطقی مفاهیم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 53
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی ماهیت و ابعاد ایمان از منظر آیتالله سبحانی و پل تیلیش
نویسنده:
پدیدآور: علی شیخی ؛ استاد راهنما: حسن پناهی آزاد؛ استاد مشاور: ابوذر رجبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
چکیده :
ایمان لازمه ارسال و نزول ادیان است و عنصر محوری آن را تشکیل میدهد. پرداختن به ماهیت ایمان و ابعاد آن از اصلیترین مباحث کلامی در میان متکلمان ادیان بوده است. در این نوشته ماهیت و ابعاد ایمان از منظر آیتالله سبحانی و پل تیلیش بررسی میشود. هر دو شخصیت از متکلمان به نام هستند با این تفاوت که یکی در جهان اسلام و دیگری در مسیحیت به بررسی ایمان پرداختهاند. از آن حیث که نظریات تیلیش مبنای بسیاری از مکاتب فلسفی کلامی جدید غربی و حتی برخی روشنفکران اسلامی نیز است، شناخت صحیح آراء ایشان در باب ایمان کمک شایانی به شناخت این مکاتب و آراء برخی از روشنفکران دینی مینماید. استاد سبحانی ایمان را تصدیق نفس میداند؛ در مقابل تیلیش ایمان را حالت دلبستگی نهایی برمیشمارد. استاد سبحانی ایمان را امری صرفاً یقینی دانسته و وجود شک در ایمان را نفی میکند، لکن در نگاه تیلیش شک و یقین توأمان در ایمان وجود دارند. زبان دین را سبحانی واقعی و قابلفهم عموم میداند، در مقابل تیلیش قائل به سمبلیک و نمادین بودن زبان دین است؛ و اشتراکات دیدگاه این دوعالم در بحث ایمان این است که هر دو متکلم اطلاق معرفت به ایمان و برقراری رابطه تساوی میان این دو را، تحریف معنای ایمان میدانند؛ و بااینکه تفاسیر متفاوتی از عقل ارائه میکنند قائل به عدم تعارض میان ایمان و عقل هستند؛ و هر دو به ارادی بودن ایمان و عینی و خارجی بودن متعلق ایمان اذعان دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهنمای الاهیات پروتستان
نویسنده:
ویلیام هوردرن؛مترجم: طاطه وس میکائیلیان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
تهران: انتشارات علمی فرهنگی,
زبان :
فارسی
شماره ديويي:
230.044
چکیده :
مسیحیت یکی از مهمترین و بزرگترین ادیان الاهی در تاریخ معنوی بشر میباشد. و بسیاری از جریانهای مهم فکری در بستر آن و یا در ارتباط با آن رخ نموده است. علم کلام جدید نیز براستی به قوت اول بار در مباحث کلامی این دین بزرگ رخ نمود (مقدمه) این کتاب مقدمهای است بر شناخت کلام جدید مسیحی. نویسنده در این اثر نشان میدهد که علمای الاهیات پروتستان مسائل عصر جدید را چگونه طرح میسازند و چه راهحلهایی پیشنهاد میکنند. نویسنده در این راه به اندیشه بزرگانی چون: کارل بارت، نیپور، پل تیلیش و رودلف بولتمان که همه از اعاظم متفکران اندیشه دینی در قرن بیستم میباشند اشاره میکند. این کتاب شامل یازده فصل میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پل تیلیش (پدید آورندگان کلام جدید)
نویسنده:
جی هیوود توماس؛ مترجم: فروزان راسخی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
انتشارات گروس,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
9789643638108
چکیده :
مجموعه پدیدآورندگان کلام جدید، مجموعه آثاری است در باب بزرگترین اندیشمندان کلام جدید و یا تأثیرگذارترین اندیشمندان بر این حوزه، در این نوشته نویسنده به شرح زندگی و افکار یکی از بزرگترین اندیشمندان الاهیات معاصر، پل تیلیش، میپردازد. این کتاب شامل سه فصل میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی رابطه عقل و ایمان از منظر پل تیلیش
نویسنده:
مصطفی صالحی اردکانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
ذهن
,
رمانتیسم
,
عقل
,
عقل
,
وجودگرایی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
تیلیش، پل
چکیده :
پل تیلیش، الهیدان بزرگ معاصر،در باب چیستی ایمان و چگونگی رابطه آن با عقل نظریهای ویژه، ارائه داده است. به نظر او، ایمان نه علم به حقیقتی است، نه اعتقاد به گزارهای، نه اختیار عقیدهای، و نه احساس شخصی خاصی نسبت به کسی یا چیزی. هر چند همه این-ها در ایمان نقش دارند، اما ایمان مساوی اینها نیست. ایمان از نگاه او بهعنوان حالت دلبستگی واپسین، عمل کل شخصیت است که در محور حیات شخصی روی میدهد وکل شخصیت را دربر میگیرد. او عقل را به عقل ابزاری و هستی شناختی تقسیمکرده، میگوید: عقل ابزاری که به معنای روش علمی، دقت منطقی و محاسبهگری فنی است صورت انحطاط یافته عقل هستیشناختی است که به معنای مبدأ معنا و ساختار، و اساس معیارها و اصول است. تیلیش معتقد است که عقل و سایر حیثیتهای شناختی، چون علم، قدرت قضاوت درباره ایمان را ندارند. حقیقت ایمان، کاملا برکنار از حقیقت عقل است. این تلقی او، همچنین دیدگاه غیرشناختاریش درباره ایمان از سوی منتقدان مسیحی مورد نقد واقع شده است. ما در این نوشته، دیدگاهتیلیش را با توجه به مبانی اسلام نیز مورد بررسی قرار داده و اثبات کردهایم که دیدگاه او نمیتواند با رهیافت اسلام، در باب عقل و ایمان همسو باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد ايمان و مولفههای آن در انديشهی تيليش
نویسنده:
آروین آذرگین, غلامحسین توکلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
پل تيليش، يکی از تاثيرگذارترين متکلمان و فيلسوفان دين در قرن بيستم، در تعريفی نو و چالشبرانگيز از ايمان، آن را حالت دلبستگی نهايی انسان دانست که شامل مولفهی ذاتی شک است. اين شکی وجودی است که به تعبير ما، از دل همهی ساحات وجودی آدمی، از جمله ساحت شناختی باورها، ساحت احساسات، عواطف و هيجانات، و ساحت خواستها، برمیخيزد و با اضطرابی که ايجاد میکند، تمام وجود انسان را مورد هجوم بیپروای خويش قرار میدهد. يگانه راهی که تيليش برای غلبه بر اين ترديد بنيادين سراغ دارد، شجاعت است. انسان مومن، علیرغم عواملی که هستی، ارزشها و معنای زندگیاش را تهديد میکند، میتواند با فضيلت شجاعت، بر اين ترديدها فائق آيد. ما علاوه بر بررسی و نقد ديدگاه تيليش و تشريح مفهوم شک وجودی، به سه روش استدلال میکنيم که ايمان دينی بايد شامل شک و عدم قطعيت باشد. سه دليل عبارتاند از: لزوم وجود تصديق اختياری، لزوم حضور مولفهی اعتماد، و لزوم ستايشبرانگيزی عمل اخلاقی در ايمان.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد نیچهای پل تیلیش بر دیالکتیک کارل بارت
نویسنده:
حسین خدادادی؛ احمد عسگری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مسائلی که در کلام مسیحی بحثهای دامنهداری را موجب شده، تبیین نحوة رابطة میان دو قلمرو اگزیستانس (جهان اسفل) و ذات (جهان برتر) است. پاسخ به این مسئله از آن جهت که میتواند راهحلی برای معضل بیمعنایی و نهیلیسم ارائه دهد، حائز اهمیت است. معنای از دست رفتة جهان باید از راه تعامل میان خدا و جهان اگزیستانس به آن بازگردانده شود و از این رو رابطة دیالکتیکی میان این دو قلمرو ظاهراً از هم جدا افتاده میتواند در عین حال دو کارکرد معنابخشی و نجات را ایفا کند. بر اساس پیشنهاد کارل بارت، فاصلهای که جهان را از قلمرو الهی جدا کرده با تکیه بر عقل و قوای بشری قابل عبور نیست و لاجرم باید خود خدا با ارادة مطلقش وارد عمل شده و جهان را نجات دهد. در مقابل پل تیلیش معتقد است که همان نظامی که خلقت را موجب شده، از دل خود امکانات نجات را نیز ارائه میکند و این دو نمیتوانند بیارتباط باشند. بدین ترتیب برای نجات لازم نیست که نظام خلقت نقض شده و معنا از فراسوی جهان به آن افاضه شود. با پذیرش اینکه جهان بطور کامل تهی از معنا نیست میتوان از جنبة مثبت به آن «آری» گفت هر چند ضرورت «نه» گفتن به ابهامات و تضادهای جهان هبوطیافته همچنان وجود دارد. در این مقاله ضمن بررسی نظریة بارت و نقدهای تیلیش بر آن، نشان خواهیم داد که تیلیش چگونه ایدة «آریگویی» نیچه را برای ارائة دیالکتیکی ایجابی به کار میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 216
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظریۀ «علم الهی» در اندیشۀ شیخ اشراق و پل تیلیخ
نویسنده:
محمدحسین کیانی، فاطمه خفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
دیدگاه سهروردی و تیلیخ در باب علم الهی را میتوان از جهاتی مورد تطبیق قرار داد. در این تطبیق، دو وجه قرابت و دو وجه تمایز به دست میآید. وجه قرابتها از این قرارند: نخست، هر دو قائل به معنایی واحد از ذات الهی هستند. دوم، هر دو به ضرورت علم به ذات اعتقاد داشته و خداوند را فیذاته عالم میدانند. این علم نیز اعم از علم به خود و علم به اشیاست. وجوه تمایز نیز به این شرح است: نخست، رویکرد و مبنای آن دو نسبت به خداوند و نسبت علم الهی به اشیا متفاوت است؛ با این توضیح که در اندیشه تیلیخ، صرفالوجودی مستلزم عدم موجودیت خداوند است و اینکه بر این اساس، نسبت علم به خدا را باید نمادین دانسته و معنای جدیدی از آن به دست داد؛ اما در اندیشه سهروردی، خداوند دارای کمالات عینی بوده و موجود است؛ ضمن آنکه خداوند به منزله علةالعلل، علم حقیقی به تمام اشیا دارد. دوم، علم به کثرات در اندیشه تیلیخ به معنای آگاهی از گذشته، حال و آینده آنها نیست؛ اما از نگاه سهروردی، خداوند به مبادی اشیا عالم بوده و بر مبنای اضافه اشراقیه، به علم حضوری از گذشته، حال و آینده اشیا آگاه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 89
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید