جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور اعلام
>
مولوی , جلال الدین محمد بلخی (فیلسوف، عارف، شاعر؛ حنفى؛ اهل بلخ، صاحب کتاب «مثنوی معنوی» و «دیوان شمس»، از بزرگترین عرفای اسلام، عارف قرن هفتم هجری), 604 672
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
تعداد رکورد ها : 914
عنوان :
مختصری بر مضامین عرفانی مشترک در قرآن، مولوی و ولدنامه
نویسنده:
امیدوار مالملی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
هدایت خلق
,
مولانا
,
هدایت الهی
,
قرآن
,
سلطان ولد
,
ولد نامه
,
مضامین عرفانی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
مولویه ( از صوفیه)
کلیدواژههای فرعی :
امامت ,
جبر و اختیار ,
تصوف (صوفیگری) ,
فنا ,
اسماء الهی ,
استغفار ,
امانت الهی ,
مراحل سلوک ,
ظاهر و باطن ,
امانت ,
جبر و اختیار(کلام) ,
صوفیه (فرق کلامی) ,
ولی (اسماء افعال الهی) ,
وحی ,
عالم امر و عالم خلق ,
بقاء ,
صفات خدا ,
قبض و بسط ,
استغفار ,
امانت داری ,
مقتضای حال و مقام ,
طریقت ,
اسماء جامع(بین ظاهر و باطن) ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
رتبه بقاء(مقابل مراتب فناء) ,
مقام فناء ,
وحی ,
ترک تکلف ,
پرده و حجاب ,
چکیده :
ولد نامه کتابی است در تفسیر دقایق و معانی عرفانی، اخلاقی، شرح و اخبار و احادیث و تفسیر آیات قرآن همراه با ذکر امثال و بیات، حکم و کنایات، نوادر لغات و ترکیبات و اعلام و احوال مولانا جلال الدین (متوفی 672 هجری)، برهان الدین محقق (638-561 ه.ق)، شمس تبریزی (متولد 582 ه.ق)، صلاح الدین زرکوب (متوفی 657 ه.ق) و دیگران که تصویری درست از زندگی جسمانی و روحانی مولانا و حالات و مقامات مریدان و مصاحبان او را منعکس می کند. این اثر حدود ده هزار بیت است که در سال 690 هجری به وسیله سلطان ولد (ولادت 623 وفات 712 ه.ق) فرزند ارشد مولوی و در بحر خفیف سروده شده است. با عنایت به ابعاد گوناگون مثنوی معنوی و تاثیرپذیری اصول عقاید صوفیان مسلمان، به ویژه مولانا از قرآن کریم، احادیث و اخبار مربوط بدان، و پای بندی مولویه به صحبت و سماع و وجد، در می یابیم که سلطان ولد شاید اولین شاعر صوفی باشد که تحت تعلیمات مولانا توانست روش پدر را در شعر تعلیمی صوفیانه سرمشق خود قرار دهد و نتیجه این که قرآن کریم هدایت کننده انسان ها و مثنوی مولوی راهگشای بسیاری از مشکلات مثنوی ولد نامه است و فهم اسرار کلمات و عبارات پسر جز به وسیله اطلاعات راهگشای پدر، میسر نیست، به طوری که سایه پدر را بر تمامی آثار او می توان احساس کرد. سلطان ولد در احیای طریقت مولویه اهتمام خاص داشت و در طی حیات خویش کوشید تا در تالیف و تصنیف آثارش شیوه پدر را تقلید کند. این مقاله کوشیده است برخی از این تاثیرپذیری ها و جلوه های مشترک را در زمینه اصطلاحات عرفانی معرفی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عشق پژوهشی، از خدا تا انسان
نویسنده:
سیدحسین حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق الهی
,
عشق
,
مولانا
,
حقیقت عشق
,
03. انسان شناسی Human nature
,
01. خداشناسی (کلام)
,
فلسفه عشق
,
دین و عرفان
,
عشق در مثنوی مولانا
,
ادبیات عرفانی
,
عشق در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
عشق دو سویه ,
عشق خدا به بشر ,
عشق در شعر ,
جایگاه شناسی انسان (مسائل جدید کلامی) ,
آیه 165 بقره ,
آیه 31 آل عمران ,
آیة الکرسی ,
عقل و عشق از نظر مولوی ,
آیه 54 مائده ,
آیه 29 حجر ,
آیه 8 مزمل ,
آیه 9 مزمل ,
انسان عاشق ,
چکیده :
محور اصلی این نوشتار، تحلیل روشمند موضوع عشق با نظری بر آموزه های کتاب مثنوی معنوی مولانا است. نویسنده مقاله بر اساس یک ساختار منطقی و الگوی نظری خاص درباره «عشق»، به جست و جوی این مفهوم در رابطه انسان و خدا می پردازد. در این جست و جو نویسنده، به برخی منابع و پایه های این آموزه ها در قرآن و سنت نیز نظر داشته است. بدین ترتیب برای بررسی و تحلیل معنا و مفهوم عشق در آموزه های دینی و عرفان الهی، بایستی در یک تحقیق جامع از «خدا پژوهی» به سمت «انسان پژوهی» حرکت کرد تا در نهایت بتوانیم به «عشق پژوهی» بنیادینی دست یابیم. نوشتار کنونی بر اساس همین الگوی کلی شکل گرفته است و مساله را از زاویه این سه نگاه پی می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 61
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دل آدمی و مراتب آن در عرفان اسلامی
نویسنده:
مرتضی شجاری ,زهرا گوزلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قلب
,
عرفان اسلامی
,
سالک
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
حقیقت انسانی(عرفان نظری)
,
حقیقت قلب(قسیم روح و سر ونفس)
,
عالَم انسانی((انسان کامل)، قسیم عالم غیب و شهادت)
,
مراتب انسان(عرفان نظری)
,
رتبه نفس(قسیم رتبه سر و روح)
,
مراتب قلب
,
دل در عرفان اسلامی
,
انسان از نظر عرفان
,
بطون سبعه (لطائف هفتگانه انسان)
کلیدواژههای فرعی :
سلوک عرفانی ,
نفس مطمئنه ,
عرفان و شریعت ,
01-تجلی اسم ظاهر(ثبوتی) ,
تجلیات الهی((اسمائی)، مقابل تجلیات ربوبی) ,
حضرت جامع(کَون جامع) ,
عالَم غیب(قسیم عالَم شهادت و عالم انسانی) ,
عالَم شهادت((عام)، قسیم عالم غیب و انسانی) ,
رتبه سر(قسیم رتبه روح و نفس) ,
رتبه روح(قسیم رتبه سر و نفس) ,
مقام نفس اماره ,
مقام نفس لوامه ,
مقام نفس مطمئنة ,
آیه 8 شمس ,
نفس ملهمه ,
آیه 53 یوسف ,
آیه 27 فجر ,
آیه 28 فجر ,
مراتب قرآن ,
آیه 136 نساء ,
مرتبه خفی ,
مرتبه اخفی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
عرفا انسان را آیینه تمام نمای الهی می دانند. از نظر آنها همان گونه که خداوند دارای اسما و صفات مختلف و به تبع آن دارای جلوه های گوناگونی است، حقیقت انسان نیز واحد کثیری است که به واسطه تجلیات گوناگون، اسامی متعدد می یابد. بیشتر صوفیه دل آدمی را حقیقت وی می دانند و جلوه های آن را «لطایف سبعه» نامیده اند. این لطایف عبارتند از طبع، نفس، عقل، قلب، سر، خفی و اخفی. در سیر و سلوک از این هفت مرحله، به عنوان مراحل ترقی و تکامل انسان نام برده می شود. نفس آدمی اگر استعداد خود را کامل کند، یعنی آنچه را که بالقوه دارا است، بالفعل گردد و آیینه تجلی الهی شود، «دل» نام می گیرد که مجمع البحرین و محل تلاقی دو عالم ظاهر و باطن است، در این هنگام گنجایش حق را یافته، عرش الهی می گردد، بنابراین تمامی مراتب و لطایف انسانی را می توان جلوه های «دل» دانست. در این مقاله با اشاره به حقیقت دل از دیدگاه عارفان، کوشش می شود مراتب آدمی یا همان «لطایف سبعه انسانی» در دو قوس نزولی و صعودی، بررسی و تحلیل شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 175
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیکره بندی موضوعات، عناوین و حوزه های معرفتی هنر
نویسنده:
حسن بلخاری قهی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زیبایی شناسی
,
فلسفه هنر
,
نقد و شناخت آثار هنری
,
تاریخ هنر
کلیدواژههای فرعی :
هنر ,
جامعهشناسی هنر ,
ریشه شناسی اصطلاح هنر ,
نظریه های هنر ,
چکیده :
در مباحث معرفتی، تبویب و شاخه بندی علوم، بحث بسیار مهم و کارسازی است؛ تبویبی که نخستین بار با تقسیم علم به علوم نظری و عملی آغاز شد و در سیر تطور و تحول معانی و علوم، تقسیمات گسترده تری را نیز پذیرا شد. جهان هنر نیز به دور و بی بهره از این تبویب و تدوین نبود. تبویبی که همچون علوم دیگر با ارسطو آغاز شد؛ زیرا او افزون بر وجه نظر و عمل، وجه دیگری نیز برای انسان قائل شد: وجه ابداع. فن الشعر یا بوطیقای او محصول چنین تبویبی بود. برای ارائۀ پیکره بندی مباحث نظری می توان سه ساحت را از یکدیگر متمایز کرد: مباحث مربوط به فلسفۀ هنر و زیبایی شناسی؛ ساحت درک، نقد و شناخت آثار هنری؛ حوزۀ تاریخ هنر و فلسفۀ تاریخ هنر.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حلاج در آثار مولانا
نویسنده:
محمد نجاری ,کامل احمدنژاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اناالحق
,
استغراق
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
اندیشههای حلاّج
,
حلاج در شعر مولانا
,
عرفان منصور حلاج
کلیدواژههای فرعی :
مولانا ,
حسین بن منصور حلاج ,
تصوف ایرانی ,
عارفان (مسلمان) ,
تاریخ تصوف ,
چکیده :
این مقاله به بازشناسی تصویر حلاج در آثار مولانا و واکاوی کلام مشهور «اناالحق» می پردازد و می خواهد نگاه مولوی را به احوال و آثار حلاج دنبال کند. مشرب حلاج که مخالفان او از آن به «اتحاد» و «حلول» تعبیر می کنند، از نظر معتقدان او بیشتر به «استغراق» تعبیر می شود. مولانا در آثارش نام حلاج را به طور مکرر ذکر کرده است. وی اندیشه حلاج را در آثار خود بازتاب داده و با همه مصایبی که بر حلاج رفته، او را سربلند و سعادتمند یافته است. پژوهش حاضر نشان می دهد که مولانا اندیشه حلاج را هضم و جذب کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 219 تا 231
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه عشق در مبانی سنت های اول و دوم عرفانی
نویسنده:
سیدعلی اصغر میرباقری فرد ,راضیه حجتی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فصوص الحکم
,
عشق
,
عرفان ابن عربی
,
عبهرالعاشقین
,
عرفان اسلامی
,
عرفان عملی
,
عوالم (عرفان نظری)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
مراتب وجود(خاص)
,
مقام محبت
,
عشق و عرفان
,
عرفان روزبهان بقلی
کلیدواژههای فرعی :
قوس نزول و صعود ,
سریان عشق در موجودات ,
جهان بینی عرفانی ,
سیر آفاق ,
مبانی عرفان ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
وحدت وجود ابن عربی ,
تاریخ عرفان اسلامی ,
معرفت شناسی عرفانی ,
اعیان ثابته ,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
حضرت جامع(کَون جامع) ,
عالَم ملکوت(قسیم عالَم لاهوت و جبروت و ملک) ,
مرتبه عقل اول ,
آثار روزبهان بقلی ,
چکیده :
هر چند تاکنون جریان عرفان اسلامی، متناسب با هر عصر و روزگاری به اشکال گوناگونی، چه به لحاظ سبک شناختی و چه از جهت ادوار تاریخی، رویدادها، آثار، پیشگامان و بنیان گذاران سرشناس فرقه های عرفانی تقسیم شده است، شاید تقسیم آن به دو سنت اول و دوم که یکی از آغاز تا سده هفتم هجری و دیگری از سده هفتم با ظهور ابن عربی تا دوران حاضر را در برمی گیرد، از شمول بیشتری برخوردار باشد. هدف از بررسی موضوع عشق در دو سنت عرفانی، شناخت چگونگی تعامل قوه نظری و عملی در دو سنت عرفانی مذکور و تبیین این واقعیت است که چگونه مبانی فکری سنت دوم که مراد از آن مکتب مبتنی بر وحدت وجود ابن عربی است، توانست با تبیین و تشریح اصولی شالوده های علمی و نظری خود، قوه عملی را نیز تحکیم و تعمیق بخشد. برای روشن تر شدن این موضوع، «عشق» را که هم از مضامین پرکاربرد و هم از کلیدواژه های این دو سنت به شمار می آید، از خلال دو اثر منتخب، یعنی عبهرالعاشقین روزبهان بقلی و فصوص الحکم شیخ اکبر برگزیده ایم تا با مطالعه دیدگاه های هر یک در خصوص عشق، نتایج و بازخوردهایی را که با تکیه بر این مبانی در این هر دو سنت حاصل آمده است، بررسی کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 201 تا 225
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سماع اهل تصوف و رویکرد سعدی بدان
نویسنده:
فرح نیازکار
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعدی
,
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
عارفان (مسلمان)
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام سماع
,
آثار سماع
,
آداب و شروط سماع
کلیدواژههای فرعی :
شعر سعدی ,
اصطلاحات عرفانی ,
مقام وجد ,
خرقه دریدن ,
آلت موسیقی در سماع ,
موافقان و مخالفان سماع ,
سماع جان ,
سماع نغمات ,
چکیده :
سماع اهل تصوف و عرفان از دو منظر قابل بررسی است: یکی سماع رسمی که دارای آداب و رسوم و ترتیباتی خاص است و موافقان و مخالفان آن فراوانند، دیگر سماعی که ناظر بر مراتب تکاملی و تبدلات وجودی سالک است. یکی از عمده ترین دلایل مخالفان با مکتب تصوف، سماع ترسمی است. از اسرارالتوحید برمی آید که از زمان ابوسعید ابوالخیر این اختلاف نظرهای عقیدتی در مورد سماع فراوان بوده است. برخی از صاحب نظران آن را غذای روح دانسته، از آن بر حالت و صفت روحانی تعبیر می کنند و سماع این جهان را سایه ای از آن حقیقت مجرد فرض می کنند و برخی دیگر آن را آلت شیطان دانسته اند. سعدی سماع را خاص هر کسی نمی داند و معتقد است که از هزاران تن، سماع تنها در یک نفر (آشنایان راه) اثر خواهد کرد. در این مقاله کوشیده شده است ضمن بررسی این اختلاف نظرها، به بررسی سماع از دیدگاه اهل سماع و رویکرد سعدی بدان پرداخته شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 269 تا 296
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«حقیقت محمدی» در آثار عرفانی با نگاهی بر انیس العارفین
نویسنده:
فاطمه کوپا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
انیس العارفین
,
توحید و شهود حق
,
عرفان اسلامی
,
مخلوق نخستین
,
حقیقت انسان کامل
,
حضرت عقل اول
,
ظهور حقیقت محمدیه
,
مراتب انسان(عرفان نظری)
,
مقام توحید(عرفان)
,
انسان کامل ابن عربی
,
جایگاه حضرت محمد
,
نبوت از دیدگاه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
توحید عرفانی ,
حقیقت توحید ,
عقل اول ,
جهان بینی عرفانی ,
خلق آدم (ع) ,
آثار عرفانی ,
نبوت مطلقه و مقیده ,
سریان وجودی خدا در هستی ,
آیه 53 توبه ,
ادبیات عرفانی ,
عوالم (عرفان نظری) ,
مقام فناء ,
آیه 10 نجم ,
چکیده :
در جهان بینی عرفانی «حقیقت محمدی» به عنوان واسطه آفرینش هستی، آینه تمام نمای عظمت حق، تعین اول، مظهر کامل ترین اسم خداوند (اله)، قطب الاقطاب، انسان کبیر، قلم اعلی و روح اعظم معرفی شده است. دیگر اصناف آدمیان نیز به دلیل خلقت متمایز و اختصاص وجودی خود با تفاوت مراتب از چکیده و عصاره نور اعظم به گونه ای بهره مند می شوند و تنها راه تقرب دوباره به این حقیقت و تولد مجدد نیمه الوهی وجود آدمی، تزکیه باطن، سیر استعلایی و نیل به شهود یا درون یافت حقیقت است که به دیدار با «من برتر» یا «فرامن» در نوع انسان و هماهنگی متقن ذهنیت و عینیت می انجامد. این تحقیق به روش «تحلیل محتوا» به انجام رسیده است؛ و هدف از این پژوهش بررسی و تحلیل مفهوم «حقیقت محمدی» در برخی از آثار عرفانی و تبیین نقش و جایگاه معنوی و قدسی آن در سلسله نبوت و هستی انسانی بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 171
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرآیند درونی سازی در مثنوی معنوی
نویسنده:
بهزاد امینی ,علیرضا مظفری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
مولانا
,
01. خداشناسی (کلام)
,
درونی سازی
,
تشخص خدا
,
عرفان مولوی
,
ادبیات عرفانی
,
عارفان (مسلمان)
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
راه سیر و سلوک
,
خدا شناسی مولوی
,
درونی سازی سیر و سلوک
کلیدواژههای فرعی :
اهل ظاهر و اهل باطن ,
تدین ,
اعمال عبادی ,
باطنیه ( اسماعیلیه ) ,
تفسیر درون گرایانه ,
موسی (ع) و شبان ,
آیه 35 نور ,
تفسیر عرفانی ,
عرفان و شریعت ,
تجلی رب ,
نگاه عرفانی به حج ,
دینداری عرفانی ,
تهذیب نفس ,
چکیده :
درونی سازی در اصطلاح به معنای پذیرش باورها، ارزش ها، نگرش ها و معیارها یا سازگاری با آن ها، به مثابه آن چیزهایی است که به خود فرد تعلق دارد. به بیانی روشن تر درونی سازی، انتقال از عوامل بیرونی به احساسات شخصی و باورها، به عنوان بنیاد رفتار فرد است. مولوی از جمله عارفانی است که به درونی سازی توجه ویژه ای داشته است و در مثنوی معنوی جنبه های مختلف درونی سازی، از جمله درونی سازی خدا، سیر و سلوک، اعمال عبادی و تفسیر قرآن را بیان کرده است. مقاله حاضر ضمن بررسی سابقه درونی سازی در صدر اسلام، فرقه های اسلامی و تفکرات متصوفه و عرفا، نظرگاه های مولوی را درباره جنبه های مختلف درونی سازی در مثنوی بررسی می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 33
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسطوره «داوری ایزدی» به وسیله آتش در شاهنامه
نویسنده:
نغمه دادور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آتش
,
شاهنامه
,
آیین های ایران باستان
,
سیاوش
,
داوری ایزدی
,
ور
,
سیاوش و شاهنامه
,
گذر سیاوش از آتش
,
آیین (مراسم)
کلیدواژههای فرعی :
برودت آتش برای ابراهیم(ع) ,
رامایانا ,
ویس و رامین ,
تریستان و ایزوت ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
قداست آتش ,
آیین هندوایرانی ,
اهمیت آتش ,
چکیده :
از ورای قرن ها تمدن بشری، آنچه امروز از مراسم شگفت داوری ایزدی برای ما به جا مانده است، تنها عبارت «سوگند خوردن» است، درحالی که این رسم در میان اقوام و ادیان در گذشته امری معمول و آخرین محک برای تعین گناهکاری یا بی گناهی متهمان بوده است. با وجود اینکه نمونه های بسیاری از اجرای این مراسم در آثاری چون ویس و رامین، مثنوی، سلامان و ابسال، مخزن الاسرار و... به چشم می خورد، آشناترین نمونه از این نوع داوری در حافظه جمعی ما ایرانیان «گذر سیاووش از آتش» است. دلایل اهمیت و اعتبار اسطوره داوری ایزدی در شاهنامه از موضوعات مورد بحث در این جستار است؛ از این رو، در این مقاله نخست به اجمال، به بیان علل ارزشمندی آتش در باور اقوام و ادیان کهن می پردازیم. پس از آن انواع آزمون های ایزدی عبور از آتش را بر مبنای نمونه های موجود از آن در کتب تاریخی، دینی و ادبی بررسی و طبقه بندی می کنیم و سرانجام ماجرای اسطوره گذر سیاوش از آتش را به عنوان نمونه ای تاثیرگذار و ماندگار از این نوع داوری معرفی می کنیم و به ذکر برتری های آن نسبت به نمونه های مشابه دیگر خواهیم پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
تعداد رکورد ها : 914
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید