جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 78
سیر تحول مفهوم مشروعیت در فقه سیاسی شیعه (از دوران صفویه تا انقلاب اسلامی ایران)
نویسنده:
مهدی ساداتی نژاد
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
امروزه میان عالمان و اندیشمندان علوم سیاسی موضوع مشروعیت بعنوان یکی از اساسی ترین مفاهیم سیاسی شناخته می شود. این مفهوم در گذر زمان به اشکال مختلف توسط فیلسوفان سیاسی مورد بحث و بررسی بوده است. موضوع مشروعیت حکومت در اسلام نیز از دیر باز در کانون توجه اندیشمندان مسلمان بوده و همواره مورد نظریه پردازی قرار گرفته است. آنچه این مقاله در صدد بیان آن است سیر تحول مفهوم مشروعیت نزد فقهای شیعه از سال های رفع سایه نظام خلافت بر ایران و بطور مشخص از دوران حکومت صفویه و رسمیت یافتن آیین تشیع در ایران است. بر اساس نتایج این تحقیق مفهوم مشروعیت در این دوره از تاریخ ایران، سه مرحله را پشت سر گذارده است. مرحله اول پذیرش مشروعیت سلطان عادل توسط اکثریت فقهای شیعه است و این مبنا تا دوره نهضت مشروطه ادامه یافته است. در نهضت مشروطه مرحله دوم نظریه پردازی با طرح مشروعیت نظام مشروطه بر حوزه اندیشه سایه می اندازد و مرحله سوم تحول مفهوم مشروعیت با عملی شدن مبارزات امام خمینی در دوران انقلاب اسلامی با عنوان حاکمیت ولی فقیه جامع الشرایط تجلی می یابد گرچه مفهوم ولایت فقیه از دیر زمان در کتب فقهی شیعه وجود داشته است ولی هیچگاه امکان ظهور در عرصه سیاسی اجتماعی نیافته بود و انقلاب اسلامی بود که آن را از یک نظریه مهجور به عمل و ثمر رسانید. در این مقاله این روند سه مرحله ای مورد واکاوی و بازشناسی قرار گرفته است.
صفحات :
از صفحه 81 تا 110
مسئله‌ی قضاوت زن در متون فقهی- حقوقی از دیدگاه مراجع (شیعه و سنی) در نظام کنونی ایران
نویسنده:
نویسنده پروین عباس‌پور.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تبریز: انتشارات آیین دادرسی,
ارائه راهکاری برای تعیین موصی به مبهم در حقوق ایران با تکیه بر منابع فقه شیعه
نویسنده:
صادقی مقدم محمدحسن, شعبانی کندسری هادی, سخنور مهدی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
صفحات :
از صفحه 9 تا 31
تبارشناسی دانش و قدرت در سیاست عملی شیعه با تاکید بر تحلیل گفتمان جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
احمد کلاته ساداتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این تحقیق ترکیبی از مطالعه تطبیقی – تاریخی و تبارشناسی فوکویی، برای ارزیابی و تحیل تبارشناسی دانش و قدرت در سیاست عملی شیعه است. تاکید، بر تحلیل گفتمان جمهوری اسلامی ایران با تحلیل سه دوره جنبش های شیعی ایرانی، است.تاریخ ایران – بعد از اسلام- سه دوره مهم دارد که قدرت و دانش شیعی به تبادل با یکدیگر می پردازند. جنبش شعوبیه، جنبش صفویه و جمهوری اسلامی. از منظر این تحقیق هر چند در تاریخ ایران بعد از اسلام عناصر ملیت و دیگر عناصر (موقعیت های منحصر بفرد زمانی و مکانی اجتماعی و سیاسی) کمک زیادی به ظهور یک چنین پدیده های تاریخی کرده اند، اما این مذهب است که نقش عمده ای را در این سه دوره ایفا کرده است. در این ادوار تاریخی، یک سیر متعالی از روند رو به رشد فلسفه سیاسی شیعه قابل مشاهده است که شکل متعالی آن در تئوری ولایت فقیه امام خمینی مشخص می شود. از طرف دیگر با بحثی انتقادی باید گفت که تبارشناسی دانش و قدرت در فلسفه سیاسی اسلامِ شیعی، با تبارشناسی در دیدگاه فوکو تفاوت های بنیادینی دارد. مهمترین این تفاوت ها در این است که در پارادایم تشیع، پدیده های اجتماعی و سیاسی دارای جوهر، غایت و فرایند های تاریخی هستند که از سرچشمه های دانش فراروایی – وحی- سیراب می شوند. اما در تبارشناسی فوکویی، پدیده ها فاقد جوهر و غایت هستند و در قالب موقعیت های یکتا و منحصر به فرد زمانی و مکانی تعریف می شوند. بنابراین دانشمندان علوم اجتماعی ایران بهتر است برای تحلیل و بررسی بهتر به این نکته نیز توجه داشته باشند.
اصول اخلاقی در اسلام شیعه معاصر (به ویژه در عراق و ایران) [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Šárka Ambrosio
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : در این مجموعه از کار به اصول اخلاقی مذهب مسلمانان شیعه و دلایل آنها برای بنیادگرایی در نیمه دوم قرن بیستم می پردازیم. . اخلاق مذهب شیعه توازن ظریفی بین دین و سیاست است. اگر نهادهای سیاسی و مذهبی با هم هماهنگ عمل نکنند، نتایج معمول آن اختلال در جامعه و اقتصاد است. حتی در یک دولت سکولار، شهروندان غیرمؤمنی که ارزش اخلاقی اساسی برای زندگی مسالمت آمیز دارند، می‌توانند به دلیل درگیری‌های درون دولت و کلیسا دچار آشفتگی شوند. آن‌چه که بعداً مورد سؤال قرار می‌گیرد، نقشی است که دولت در انطباق با قوانین خاصی که بر جمعیت تأثیر می‌گذارد، ایفا می‌کند. پاسخ اغلب به باورهای اخلاقی افراد در مورد درک خود از خالق خود بستگی دارد. این ادعا وجود دارد که اخلاق حجیت ندارد. بنابراین، ایمان مردم به خدا و آگاهی از شریعت او، هماهنگی در ساختار اجتماعی را تضمین می کند. تصادفی نیست که فشار فزاینده غرب در نیمه دوم قرن بیستم با رشد بنیادگرایان اسلام شرقی برابری می کند. علت و معلولی دارد. راه حل ساده نیست اما صلح تنها در صورتی میسر می شود که شرق..
در ایران کدام یک از مذاهب در اکثریت می باشد؟ روحانیت ایران بیشتر از کدام یکی از دو مذهب (شیعه و سنی) طرفداری می کند(یعنی منسوب می باشند)؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شيعه به گروهي از مسلمانان كه معتقد به امامت و خلافت بلا فصل اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ و يازده تن از فرزندان او هستند، اطلاق مي شود.[1] با رحلت پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ در سال 632 ميلادي اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ به امر خداوند و مع بیشتر ...
رسانه‌ی شیعه: جامعه‌شناسی آیین‌های سوگواری و هیئت‌های مذهبی در ایران (با تاکید بر دوره‌ی پس از پیروزی انقلاب اسلامی)
نویسنده:
پدیدآورندگان: مظاهری ، محسن‌حسام
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
آرما,
شیعه شناسی اهل سنت و چالش های فراروی آن در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران (دوره 2 جلدی)
نویسنده:
کامیار صداقت ثمرحسینی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران - ایران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مجلّد نخست از مجموعه «شیعه شناسی اهل سنّت» به پژوهش درباره مسایل شیعه شناسی اهل سنّت در دوره معاصر و مخالفان تقریب مذاهب اسلامی اختصاص دارد. محورهای اصلی مطرح شده در این جلد عبارتند از: توجه به تعارضات درونی جهت یافتن موانع تقریب، باورها و عقاید رایج مخالفان تقریب درباره شیعه؛ آشنایی با برخی از علمای تقریب مذاهب اسلامی؛ نقش آثار شیعی در شکل گیری شیعه شناسی اهل سنت؛ آشنایی با مکتب سلفیه؛ امام خمینی در آثار شیعه شناسان مخالف تقریب؛ درباره آینده شیعه شناسی و... در جلد دوم رویکرد کلی این مجموعه آن است که به جای آنکه فعالان حوزة شیعه شناسی را مجموعه ای از ذرّات فرض کنیم، بهتر است تا آن را در قالب مجموعه ای از «شبکه» های (گاه ناپیدا) بشناسیم. آن ذرّات وقتی معنی پیدا می کنند و دارای «نقش» می شوند که تبدیل به انواع شبکه ها شوند. این مضمون در سراسر کتاب دوم شیعه شناسی که به رسانه های اینترنتی مخالفان تقریب اختصاص داشت، دیده می شود. مهم آن است که شبکه ها را در قالب یافتن دوستان و دشمنان یکدیگر بشناسیم. شناخت مخالفان تقریب از آن رو در کانون توجه قرار گرفته است که اتخاذ هرگونه راهبردی جهت پیشبرد تقریب و وحدت اسلامی در جهان اسلام متوقف بر شناخت وقایعی است که در جهان اسلام در حال جریان است.
کشورهای شیعه مذهب در جهان (به جز ایران) که در آنها مذهب تشیّع مذهب رسمی است کدامند؟ هم‌چنین کشورهایی که پذیرای شیعیان هستند (شیعیان ساکن در آنها حضور دارند ولی مذهب رسمی شیعه نیست)؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا بايد به عرض برسانيم كشوري كه مذهب رسمي آن مذهب شيعه باشد غير از ايران و آذربايجان كشور ديگري نيست و در آذربايجان هم بعد از فروپاشي شوروي به تبع تركيه قوانين لائيك جريان دارد و تنها ايران است كه مذهب رسمي آن شيعه مي‌باشد امّا كشورهايي كه به ن بیشتر ...
تاملی در ترکیب شورای موقت رهبری (موضوع اصل یکصد ویازدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران) از منظر اصول فقه شیعه
نویسنده:
موحدی محب مهدی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
در اصل یکصد و یازدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورایی تاسیس گردیده که به طور موقت تا رفع مانع یا تعیین رهبر جدید، عهده دار وظائف رهبری است. از موارد تشکیل شورای مزبور، حالتی است که معلوم شود رهبر از آغاز، فاقد صلاحیت بوده، یا بعدا فاقد برخی شرایط رهبری گردد؛ از آن جا که ترکیب این شورا (رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و یکی از فقهای شورای نگهبان به انتخاب مجمع تشخیص مصلحت نظام) به گونه ای است که همه یا بیشتر اعضای آن توسط رهبری نصب شده اند، در دو حالت یاد شده، اعتبار شورا، از منظر اصول فقه شیعه، مورد تردید قرار می گیرد. در نوشته حاضر، ضمن تحلیل جوانب اصل یکصد و یازدهم، ملاحظاتی که در ترکیب شورای مزبور قابل طرح است با بیانی اصولی، تبیین گردیده و در پایان ضمن عنایت به این که تشخیص ضرورت بازنگری در قانون اساسی، تنها در صلاحیت مقام رهبری است، پیشنهادهایی مبنی بر دادن نقشی کلیدی در این مساله به خبرگان رهبری ارائه شده، از جمله آن که، تصدی موقت سمت رهبری در فروض اصل مزبور، به رئیس یا هیأت رئیسه مجلس خبرگان واگذار گردد.
صفحات :
از صفحه 207 تا 228
  • تعداد رکورد ها : 78