جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
فلسفه دین
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
تعداد رکورد ها : 2273
عنوان :
ویتگنشتاین متاخر و الهیات به مثابه گرامر
نویسنده:
مریم عیوضی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
دینداری
,
دستور زبان
,
کاربرد زبان
,
الهیات(کلام جدید)
,
شیوه زندگی
,
فلسفه دین
,
فلسفه تحلیلی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
بازی زبانی
,
ویتگنشتاین، لودویگ
,
هنر و علوم انسانی
,
ویتگنشتاین، لودویگ
,
هنر و علوم انسانی
,
ویتگنشتاین، لودویگ
,
باور دینی
چکیده :
حیات فلسفی ویتگنشتاین را به دو دوره تقسیم کرده اند. ویتگنشتاین در این دو دوره همواره به مساله دین و باور دینی توجه داشته است و هر بار با نگاهی خاص این امر را صورت داده است. در دوره اول با به سکوت واگذار کردن دین، آن را از حوزه ی عینی خارج می کند و به حوزه ای ماورایی می برد که تنها می توان آن را نشان داد و در دوره دوم با به میدان آوردن دین و سخن گفتن از آن در بازی زبانی خاص خود، ظاهرا جایگاهی قابل دفاع برای دین قائل می شود که در دوره اول از آن خبری نبود. اما با تامل در دیدگاه ها و نظرات متاخر ویتگنشتاین به عکس این مطلب خواهیم رسید. شخص دینداری که در بازی زبانی دینی به فعالیت می پردازد با پذیرش دیدگاه ویتگنشتاین قداست و عینیت دین را در صورت زندگی اش از دست رفته خواهد یافت، و این زمانی است که متوجه می شود همه چیز جز یک بازی زبانی بیش نیست و اعتقادات و باورها تماما از صورت زندگی اش بر خاسته است و در حقیقت همه برساخته ی صورت زندگی اش بوده است. ویتگنشتاین با هم ردیف قرار دادن دین و دیگر پدیده ها از جمله علم، هنر، منطق و ...، نه تنها به دین در معنای رایج آن بها نداده، بلکه برعکس، با این کار ضربه هولناکی بر آن وارد آورده است. از نظر وی همه این پدیده ها در بازی زبانی مخصوص به خود دارای ارزش هستند و در دیگر بازی های زبانی بی ارزش و بی معنا، و علت آن هم تنها تفاوت در صورت های زندگی است. چنان که نشان خواهیم داد دیدگاه ویتگنشتاین متاخر در باب دین، به نفی خود خواهد انجامید و به اصطلاح خود ویرانگر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقریری جدید از نظریهی امر الهی (رابرت مری هیو آدامز)
نویسنده:
میترا گلستانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حسن و قبح
,
اراده الهی
,
حکمت
,
حکمت
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
امر الهی (اخلاق)
,
امر الهی (اخلاق)
,
آدامز، رابرت مریهیو
چکیده :
نظریهی امر الهی، یکی از نظریات مهم اخلاقی است که در حوزهی اخلاق هنجاری، وظیفه گرای قاعده گروانه قرار دارد. این نظریه معتقد است که باورهای اخلاقی ما، از دستورات خداوند ناشی می شود. در حقیقت دستورات الهی، در قالب دین، ما را ملزم به انجام افعالی می کند و از انجام برخی افعال ما را نهی می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایمان ازدیدگاه غزالی و کی یرکگور
نویسنده:
محمد جوده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
فلسفه هگل
,
عقل
,
عقل
,
یقین
,
فلسفه دین
,
پارادکس
,
هنر و علوم انسانی
,
ایمان
,
هنر و علوم انسانی
,
کی یرکگور،سورن
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
کییرکگور، سورن
چکیده :
هدف از این پایان نامه بررسی وتحلیلایماناز دیدگاه غزالی وکی یرکگور است ، وما ارا واندیشه این دو متفکر را در این پایانامهمورد ارز یابی قرار داد ه ایم .با این تفاسیر ما از این منظر تفاوت مختلف را از ایندو شاهد بوده ایم. که درذیل آن را به خلاصه ذکر می نمایم.به عقیده کی یرکگورایمان جهش و خطر کردن است و دلبستگی شورمندانه و بی حدّ حصر به سعادت ابدی است که فقط با انتخاب فرد مومن عملی میشود و نه تنها استدلالهای عقلی نمیتواند آن را تایید کند، بلکه چنین استدلال عینی و شواهد کافی ارزش ایمان را میکاهد.ایمان باور به پارادوکس است، پارادوکس تجسّد. او ایمان را از سنخ امور انفسی و باطنی میداند و از این رو به نظر وی امور آفاقی از جمله استدلالهای عقلی برای ایمان شایسته نیست و ایمان را والاترین فضیلتی است که انسان می تواند بدان نائل گردد. غزالی ایمان را صرف تصدیق قلبی میداند و استدلال عقلی می تواند آن را تایید کند.اما ایمانباید، در قول و عمل تجلی پیدا کند، چون مکمل و متمم آن است. او میاننظر خود و سلف صالح (اهل حدیث) هماهنگی ایجاد کرده و معتقد است که ایمان نوعی نور روشنگر ،فطری است که خدا از سر لطف در قلوب بندگانش می افکند. ایمان گاهی به صورت اعتقادی راسخ و سخت ازحاق ضمیر آدمی می جوشد و قابل توصیف نیست. حتّی ایمان ممکن است در نتیجه مشاهده اثری از انسانی پارسا و نظایر آن تحقّق یابد و ایمان را بر چهار رکن استوار مینماید .رکن اول؛معرفت ذات حق، رکن دوم؛صفات خداوند، رکن سوم؛افعال خداوند و رکن چهارم هم در سمعیات که شامل اثبات حشر و نشر و عذاب قبر میشود و...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب: الدين والسياسة في فلسفة الفارابي (دین و سیاست در فلسفه فارابی)
نویسنده:
د. محمد آيت حمو
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
التنوير للطباعة والنشر والتوزيع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه دین
,
اصطلاحنامه فلسفه سیاسی (در اندیشه اسلامی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا من باید مسلمان باشم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برای روشن شدن جواب باید مطالبی مانند: دلایل نارسایی دیگر ادیان موجود در جهان امروز، و ادله حقانیت و برتری دین اسلام و مذهب اهل بیت را مورد بررسی قرار دهیم: أ.دلایل نارسایی ادیان موجود در جهان (غیر از اسلام) قبل از بیان ادله نارسایی دیگر ادیان موج
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقانیت دین اسلام
,
فلسفه دین
,
مقایسه اسلام با سایر ادیان
کلیدواژههای فرعی :
عدم تحریف قرآن ,
تحریف کتب آسمانی ,
تحریف تورات ,
توحید حقیقی ,
تحریف ناپذیری قرآن ,
ادیان تحریف شده (در مقابل ادیان تحریف نشده) ,
ادیان تحریف نشده (در مقابل ادیان تحریف شده) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا در دین اسلام، عناصر متغیّر وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ادیان الهى، به تعبیر شهید بزرگوار مرتضی مطهرى، از دو بخش تشکیل شدهاند: یک بخش عناصر ثابت دینى و بخش دیگر عناصر متغیّر. آن بخشى از ادیان الهى که عنصر ثابت و جهانشمول، همه جایى و همه زمانى، هستند، در واقع ناظر به آن بخش از هویت انسان میباشد که هموار
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قلمرو دین (مسائل جدید کلامی)
,
دین اسلام (دین الهی توحیدی)
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
عناصر دینی ,
عناصر ثابت دینى ,
عناصر متغیّر دینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا عالمان دین، اسلام را بر اساس زمان و به روز عرضه نمیکنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شاید این پرسش مطرح شود که اسلام دین خاتم است و احکام و دستوراتش جنبه ی جاودانگی دارد و باید همان طوری که از روز اوّل (صدر اسلام) بوده برای همیشه باقی بماند، به عبارتی یک پدیده ثابت و لا یتغیر است، ولی زمان به خودی خود متغیر و کهنه می شود؛ طبیعت زمان
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جاودانگی دین
,
قلمرو دین (مسائل جدید کلامی)
,
دین اسلام (دین الهی توحیدی)
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
نظریه اندیشه مدون ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکرد دین در دنیای مدرن چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
دین یک واژه ی عام است که شامل همه ی ادیان اعم از ادیان آسمانی و غیر آسمانی ، تحریف نشده (اسلام) و تحریف شده و ... می شود. به اعتقاد ما تنها اسلام است که در همه ی زمان ها و در تمامی اعصار می تواند کارکردهای مثبت داشته باشد و ادیان دیگر از چنین توانمند
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادیان
,
کارکرد دین
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
رابطه انسان و خدا ,
تعاریف کارکردی دین ,
رابطه انسان با خدا ,
رابطه انسان با خود ,
اجتهاد ,
اضطرار بشر به دین ,
رابطه انسان با طبیعت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگیهاى دین مرسل چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1. واقعیت تاریخى ادیان، به شهادت تاریخ و قرآن، گواه صادقى بر تعدّد ادیان مُرسَل به تعداد رسولان الهى است. در اینجا مراد از رسول، «نبى صاحب شریعت و مأمور به ابلاغ آن» میباشد.[1] 2. دین مُرسَل معلول نیازمندى بشر به پیام الهى است. از اینرو، در گذشته
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفس الامر دین
,
دین مرسل
,
فلسفه دین
,
چیستی دین
کلیدواژههای فرعی :
رسولان ( رسول ) ,
تاریخ ادیان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی توانایی دین پژوهی مدرن در گزاره سازی در باب دین
نویسنده:
محمد مطهری فریمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین و مدرنیته (مدرنیته و دین)
,
پدیدار شناسی دین
,
دین پژوهی
,
مطالعات علمی اجتماعی دین
,
دین باوران
,
گزاره های کلی
کلیدواژههای فرعی :
روانشناسی دین ,
فلسفه دین ,
جامعه شناسی دین ,
چکیده :
گـزاره هـايی كـه درديـن پژوهـی آكادميـك سـاخته مـی شـوند، دو نوعنـد. در مرحلـه نتيجه گيری، گاهی گزاره ای در مورد يك بعد يا جنبه ای از دين عرضه می گردد و گاهی خود دين است كه درباره آن گزاره ای ارائه می شود. اين گزاره ها به ويژه گزاره های نـوع دوم كه دغدغه اين مقاله است، كم و بيش دين باوران را تحت تأثير قرار می دهند. اين مقاله اين پرسش را مورد مداقه قرارمی دهد كه دين باوران بدون استناد به منابع درون دينی بايد چه موضعی در قبال اين گزاره های كلی در باب دين بگيرند كه ديـن پژوهـی آكادميـك در دو رويكرد اصلی آن، يعنی رويكردهای علمی ـ اجتماعی و پديدارشناختی می سازد؟ در پاسخ به اين پرسش، اين نكته كليدی مبنای استدلال قـرار مـی گيـرد كـه دو رويكـرد مذكور از بررسی «جنبه ای از دين» آغاز می شوند و گـذار از جنبـه ای از ديـن بـه ديـن بـا اشكال مواجه است. نظر نهايی اين تحقيق را می توان چنين خلاصه كرد: هيچ گزاره ای در باب دين به طور كلی ـو حتی درباره يك دين خاص ـ كـه در ديـن پژوهـی آكادميـك ساخته می شود، برای دين باوران قابل اعتماد نيست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
تعداد رکورد ها : 2273
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید