جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18143
جاودانگی قرآن
نویسنده:
فیروز اصلانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق شامل یک مقدمه و چهار فصل با این عنوان هاست: فصل اول، کلیات تحقیق: بیان مسئله، سؤال های تحقیق، هدف پژوهش، پیشینه ی تحقیق،...؛ فصل دوم، اثبات جاودانگی قرآن: مفهوم جاودانگی قرآن، فطری بودن دین، نتایج فطری بودن دین، خاتمیت، دلایل خاتمیت، خاتمیت قرآن، علل ختم نبوت، ادیان دیگر مقدمه ی ظهور دین خاتم، دلایل جاودانگی قرآن، آیاتی که بر جاودانگی دعوت قرآن دلالت می کنند، روایات معصومین؛ فصل سوم، تبیین و تحلیل جاودانگی قرآن: کمال قرآن، اثبات کمال قرآن، آیه ی اکمال، آیه ی اظهار، گفتاری از صاحب المنار، بیان علامه محمدتقی جعفری، جلوه هایی از کمال قرآن، عدم تحریف قرآن، قرآن بیانگر حقایق ثابت، تحولات اجتماع بشری و جاودانگی قرآن (در حوزه های اعتقادات، اخلاق و احکام)، جهانی بودن قرآن، آیات دالّ بر جهانی بودن انذار قرآن؛ فصل چهارم، خلاصه ی مطالب.
جهاد دفاعی در قرآن و حدیث
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
جامعة بشری از گذشته های دور با واژگان جنگ و صلح آشنا بوده است تجاوز و دفاع دو چهرة چنگ اند، و خاستگاه هشان قدرت طلبی ها و برتری جویی ها از یک سو و ستم ستیزی ها و عدالت خواهی ها از سوی دیگر بوده است (نساء/67) جاه طلبان از راه جنگ، در صدد گسترش دامنة نفوذ و سلطه خویش بر آمده اند عدالت خواهان نیز بناچار برای دفاع از کیان خویش به جنگ روی آورده و در برابر تجاوزگران، میدان کارزار را رها نکرده اند. پس از ظهور اسلام، بسیاری از مشرکان و یهودیان بنای ستیز و خصومت گذاشتند، و برای محو مسلمانی به جنگ دست یازیدند. مسلمانان نیز با نزول آیة اذن جهاد (حج/39)، اجازه یافتند تا ازخود دفاع کنند. از آن پس، جنگ های متعدّدی میان مسلمانان و مشرکان و یهودیان رخ داد و آیات جهاد، به تدریج نازل شد. در این آیات مبانی عقیدتی، اخلاقی، سیاسی و فقهی جهاد و پاره ای از مسائل نظامی تبیین گردیده است. افزون بر آیات، در روایات و سیرة عملی پیامبر(ص) و علی (ع) نیز ابعاد مختلف جهاد، مانند استراتژی در جهاد، اصول جنگ، تاکتیک های جنگی، جنگ روانی، حقوق انسانی و... روشن شده است. بررسی این دو منبع غنیّ و ارزشمند، هر محقّقی را بدین مهم رهنمون می کند که اسلام همانند سایر عرصه های زندگی در زمینة جنگ و دفاع نیز دارای مقرّرات است.
جایگاه «رضا» در عرفان اسلامی با استناد به قرآن و روایات
نویسنده:
ناهید سبط
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بررسی موضوع عرفانی و اخلاقی حالت و مقام رضا در عرفان اسلامی و فرهنگ دینی مسلمانان است. نویسنده با بهره گیری از قرآن، روایات و منابع تفسیری عرفانی و غیر عرفانی، به شرح معنای لغوی رضا، مفهوم رضا اعم از رضای خدا از بنده و رضای بنده از خدا و مراتب آن، قضا و قدر و مسئله رضای به آن پرداخته است. عناوین کلی 4 فصل رساله عبارت است از: تصوف عرفانی اسلامی، سیر و سلوک، رضا در قرآن و روایات، رضا در عرفان اسلامی.
جنگ روانی از دیدگاه قرآن وسیره نبوی (ص)
نویسنده:
محمد رضا ناجی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، تبیین دکترین جنگ روانی در آینه قرآن و تاریخ پیامبر اکرم(ص) با توجه به توحل تاریخی و نظرگاه نوین آن است. این تحقیق با استفاده از روش کتابخانه ای انجام گرفته و کلا" در ‎۹ فصل تنظیم شده است. فصل اول به بررسی مسائل کلی و اساسی ازجمله شکل گیری رفتار اجتماعی ، نبانی تئوریک جنگ دراسلام، ریشه های تاریخی جنگ روانی و مفهوم جنگ روانی می پردازد. درفصل دوم تشکیلات و سازمان جنگ روانی در دو برهه تاریخ اسلام و تاریخ معاصر و سپس ویژگیهای افراد، مورد بحث قرار گرفته و گروههایی دراین زمینه از قرآن مورد باز شناخت قرار گرفته است. فضل سوم، ابتدا برنامه ریزی عملیات و عوامل موثر در آن و سپس اهداف عملیات را به تفکیک مورد مداقه قرار داده است. فصل چهارم، اختصاص به جنگ روانی دفاعی( اقدامات پیشگیراتنه و بهینه سازی روحی) دارد و فصل پنجم به بحث پیرامون زمینه های ارتباط می پردازد. درفصل ششم، بررسی مستقلی درباره شایعات و مسائل اساسی مربوط به آن، صورت گرفته است. در فصل هفتم، افکار عمومی به عنوان زمینه القای شایعات و تبلیغات مورد تحلیل قرار گرفته و در آن میان " شیوه های تغییر" افکار عمومی از طریق جنگ روانی عنوان شده است. در فصل هشتم به تفصیل از تبلیغات و مباحث مربوط به آن ( تعریف، اهمیت ، گذشته تاریخی و ....) سخن رفته است. و بالاخره فصل نهم به تبیین اطلاعات جنگ روانی ( تعریف، اهمیت، اهداف و ....) پرداخته است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد جنگی در اسلاک، مشروعیت دارد که برای اعلای آیین حق و درراه خدا و برخاسته از باورهای ایدئولوژیک باشد و از هرگونه شائبه اعتدا و تجاوز پاک باشد. جنگ روانی در حوزه آموزه های اسلامی، یک حمله برنامه ریزی شده است که با بکارگیری تبلیغات و شایعات و دیگر اقدامات عملی با ماهیت سیاسی، نظامی و اقتصادی از طریق وسائل ارتباطی مشروع، بر اندیشه، آراء و رفتار گروههای دشمن تاثیر نهاده و اراده و روحیه آنها را تضعیف نماید. این تلاشها جزئی از فرایند جنگ کلی است که در راه تامین اهداف جهاد مقدس به کار گرفته می شود. به منظور دفع هرگونه تهدید و تعرض احتماعی، اسلام پایه و اساس استرات
 بررسی جهاد در لسان قرآن و حدیث
نویسنده:
منصور قصری زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه که به بررسی جهاد در قرآن و حدیث اختصاص دارد در یازده فصل تنظیم شده که عناوین آنها عبارتند از: فلسفه جهاد، نیت در جهاد، اقسام جهاد،فضیلت جهاد، تشویق به جهاد، با چه کسانی بایدجنگید، ویژگیهای سپاه اسلام، ارزشهای اخلاقی درجهاد، تاکتیکهای جنگ، عوامل شکست و پیروزی درجهاد، مرگ و شهادت.
 بررسی حجاب در قرآن و جامعه دینی
نویسنده:
مینواصلانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه در شش فصل به بررسی حجاب پرداخته است: فصل اول، تاریخچه حجاب؛ فصل دوم، ظهور اسلام و تأکید بر حجاب در قرآن کریم؛ فصل سوم، حجاب از دیدگاه عقل و شرع؛ فصل چهارم، سیر حجاب در ایران، فصل پنجم، شیوه های مقابله با فساد و بی حجابی از دیدگاه قرآن؛ فصل ششم، در این فصل پرسشنامه و جداول مربوط آمده است. این پرسشنامه به منظور دستیابی به دیدگاههای مردم در زمینه وضعیت حجاب در جامعه تهیه و اجرا شده است.
 بررسی حدود روابط زن و مرد از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
میکائیل باقری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده:امروزه ابهامات زیادی در مورد روابط بین زن و مرد وجود دارد و این موضوع یکی از مسایل مهم و قابل توجه جامعه امروزی می باشد در این پایان نامه سعی شده است آیات و روابط مرتبط با این موضوع بررسی شده و با توجه به جامعه امروزی به سوالات زیادی که در این باره وجود دارد پاسخ داده شود. از آنجا که حضور زن و مرد هر دو در جامعه امروزی بیش از هر زمان دیگر ضروری به نظر می رسد و زن و مرد ناگزیر از برقراری ارتباط می باشند محقق برآن شد شرایط ، آداب و اصول این ارتباط را با کنکاش دقیق در آیات و روایات بدست آورد. پوشش و حجاب را که پیش نیاز حضور سالم زن در جامعه می باشد مورد بررسی قرار داده و پس از بحث نسبتا مفصلی در این باره به زینت و اقسام آن که به نوعی به پوشش مربوط است پرداخته است. در بحث روابط این مهم از دو دیدگاه بررسی شده روابط بامحارم و روابط با نامحرمان و در آن به نحوه برقراری ارتباط و حد و حدود آن در هر مورد اشاره شده است. در ادامه با توجه به اینکه خانواده اولین محیطی است که فرد همه آداب اجتماعی و دینی را در آن می آموزد و پایگاهی مهم در بحث حضور زن و مرد در جامعه به شمار می رود به بحث روابط در خانواده پرداخته است. در نهایت پدیده فمینیسم مورد بررسی قرار گرفته و به این نتیجه رسیده است که در اروپا به روابط صحیح که منجر به ازوداج و تشکیل خانواده می شود. بی توجهی شده و زنان از حق مسلم شان محروم و آرامش روانی از آنها سلب شده است .
 بررسی تطبیقی نقش سیاق در تفسیر قرآن
نویسنده:
حسین کنعانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
جایگاه سیاق در فهم متون و تفسیر آیات بسیار مهم است. به این سبب در تفاسیر مدون رسیده از عصر طبری تا اکنون به این موضوع توجه شده است. با وجود این، کاربرد سیاق در تفاسیر یاد شده، از نظر کمیت و کیفیت، یکسان نیست. بی تردید شناخت جامع از سیاق، ویژگی ها و ضوابط کاربرد و عرصه های تأثیر گذاری آن، گام سازنده ای در ارتقای مباحث تفسیری است. سیاق در اصطلاح، مفهومی کلی، جامع و مانع است که اجزای سخن را به سوی مفاهیم مقصود و غرض صاحب سخن پیش می برد. این مفهوم به چگونگی تکوین کلام و ظهور نصوص مربوط می گردد. زیرا سیاق در تکوین بعد معنایی کلام و ظهور بعد لفظی آن عاملی اساسی است. به همین دلیل پیوند محکمی با تفسیر و فهم متون دارد. در تفسیر نصوص، سیاق سه حوزه تأثیزگذاری و نقش آفرینی مهم دارد: الف- در استیفای معانی و کشف مفاهیم مقصود، قابلیتهای عمده دارد. ب- دایرة تأویلها درباره نصوص را محدود می کند. ج- تأویل مقصود را تأیید و تأکید می نماید. سیاق کلام بر اساس غرض و دانش صاحب سخن و شرایط شکل می گیرد و به طور اساسی در دو بخش اصلی کلام یعنی: ص تکوین بعد معنایی کلام و ص تکوین بعد لفظی سخن نقش آفرینی می کند. هدف در این پایان نامه، بررسی و تبیین ابعاد یاد شده و مباحث پیرامونی آن با استناد به کتابهای تفسیری و با بهره گیری از منابع حدیثی، فقه، لغت و ادب- اعم از شیعی و سنی- است. بنابراین پس از درج مباحث کلی در فصل اول، مانند تعاریف و سیر تحول سیاق، در بخش بعدی به چگونگی تأثیرگذاری سیاق در تکوین بعد معنایی کلام و کیفیت بهره گیری از ویژگی های ساختاری و شرایط تحقق سیاق در تفسیر آیات بحث می شود و در فصل سوم مقامها داخل و خارج از کلام به عنوان عوامل مهم در تکوین سیاق و جایگاه آنها در تفسیر آیات، بحث شده است. همچنین کیفیت رابطة سیاق با کلمات، عبارات، اعراب، رتبه و اسلوب کلام در بخش مستقلی با عنوان ص بعد لفظی سیاق مورد توجه واقع شده است. فصل پایانی به بررسی نقش سیاق در مباحث تفسیر و علوم قرآن مانند جایگاه سیاق در ارزیابی روایات و اقوال تفسیری اختصاص دارد. مباحث پایان نامه این نظریه را ارائه می کند که: تفسیر قرآن بر اساس سیاق یا به تعبیری، تفسیر سیاقی قرآنی، جامع روشها و ملاکهای تفسیری است و همة آنها را بر محوریت سیاق کلام انتظام می بخشد و به این لحاظ،روشی کارآمد در تفسیر قرآن است. در این پژوهش علاوه بر نظم بخشیدن به مباحث تفسیری مربوط به سیاق، فصل بندی، عنوانها مطالب و قواعد جدیدی برای بکارگیری در تفسیر آیات و تدریس، ارائه شده است./
 بررسی جامعه مدنی از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
شهلاخلفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث این پژوهش در پنج فصل با این عنوان ها به نگارش درآمده است: فصل اول، طرح مسئله: تعریف و تبیین موضوع، اهمیت و ضرورت موضوع، سابقه ی تاریخی موضوع، تبیین فرضیه ها، مفاهیم اساسی تحقیق، روش و تکنیک تحقیق؛ فصل دوم، جامعه ی مدنی در ادبیات غرب: نقش تفکرات اجتماعی از گذشته تا امروز، آثار عمده و جریانات مهم اجتماعی، مبادی فکری افلاطون در مدینه ی فاضله، فلسفه ی اجتماعی تخیلی «رؤیاگرا» پس از افلاطون، فلسفه ی اجتماعی واقع گرا «رئالیست»؛ فصل سوم، مشرق زمین گاهواره ی تمدن: گهواره های مدنیت، جامعه ی مدنی اسلامی، امام صادق(ع) و نهضت علمی، حکومت شورایی، حکومت قانون، ظهور اندیشه های اجتماعی در جهان اسلام، سرزمین غرب دنیای اسلام، جامعه ی مدنی از نظر قرآن، تفسیر سوره ی یس، تفسیر سوره ی واقعه و حمد، مؤلفه ها و ارکان جامعه ی مدنی در فرهنگ قرآن، اصول جامعه ی اسلامی، ملاک های برتری، بررسی سنت ائمه ی معصومین(ع) درباره ی جامعه ی مدنی اسلامی، دوران حاکمیت حضرت محمد(ص) در جامعه ی مدنی اسلامی، تبیین مؤلّفه ها و عناصر جامعه ی مدنی در جامعه ی اسلامی، مدینة النبی، مدینه ی منوّره، مدنیات، مراتب مدینه ها، قانون اساسی، مقررات و قوانین در قرآن؛ فصل چهارم، بررسی تطبیقی جامعه ی مدنی غرب و جامعه ی مدنی اسلامی: دولت و جامعه ی مدنی در خاورمیانه، آزادی مدنی، آزادی در قانون اساسی ایران، مشترکات حقوقی جامعه ی مدنی و جامعه ی نبوی، ویژگی های جامعه ی مدنی با توجه به برخی از اصول قانون اساسی ایران، گفتگوی تمدن ها، نقش زنان در جامعه ی مدنی، آیات و روایات مبنی بر استمرار عقلانیت شیعی، اسلام دین زندگی، قرآن و تحریف کتب مقدس، جامعه ی مدنی و تکثر سیاسی، خداپرستی و مدارا؛ فصل پنجم، نتیجه گیری از تحقیقات به عمل آمده: سه دیدگاه در میان متفکران ایرانی درباره ی جامعه ی مدنی اسلامی، حق و حقوق مردم در جامعه ی مدنی اسلامی، عدالت در جامعه ی مدنی اسلامی، شوری و حق انتخاب در جامعه ی مدنی اسلامی، حاکمیت علم و گزینش تخصصی، عقل گرایی و موقعیت آن در جامعه ی مدنی اسلامی.
 بررسی تطبیقی عصمت انبیاء در قرآن، تورات و انجیل
نویسنده:
کبرا جانشالو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مطالب اصلی این پایان نامه در دو بخش آمده است. در بخش اول با عنوان عصمت از عصمت انبیا و دلایل آن، پیامبران مذکور در قرآن، نظر قرآن در مورد تورات فعلی، شواهدی بر تحریف تورات، اعتقادنامه های تنظیمی در مسیحیت، اناجیل اربعه، فرق گناه با ترک اولی و جز آنها سخن رفته است. در بخش دوم گناهان انتسابی به این انبیا در قرآن و تورات و انجیل بررسی شده است: آدم، ابراهیم، موسی، داود، سلیمان، عیسی و محمد(ص). حاصل تحقیق آن است که این گناهان را باید بر ترک اولی حمل کرد.
  • تعداد رکورد ها : 18143