جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
الگوی مبانی علم‌شناسی در علوم انسانی با معرفت‌بخشی از قرآن کریم
نویسنده:
هادی حاجی حسن دنیادیده ، محمد رضا شاه آبادی ، زهرا طالب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف پژوهش ارائه الگوی مبانی علم‌شناسی در علوم انسانی با معیار قرآن کریم است. این پژوهش از نوع تحقیقات بنیادی است و جهت تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوای مضمونی به شیوه توصیفی-تحلیلی و با لحاظ احتمالی‌بودن نتایج در جهت پرهیز از تفسیر به رأی قرآن استفاده شده است. در این پژوهش از ارتباط عقلایی بین علوم، الگویی برای مبانی علم‌شناسی در علوم انسانی با معرفت‌بخشی از قرآن کریم استفاده شده است. نتایج به‌دست‌آمده از پژوهش، مبانی علم‌شناسی با تأکید بر قرآن شناختی را به‌صورت یک سیستم نشان می‌دهد که اجزای آن شامل سه گونهٔ علوم وحیانی، علوم جهانی و علوم انسانی است. در مبحث علوم انسانی در سه بعد خدا، جهان و انسان، می‌توان به مبانی علم‌شناختی رسید که مبدأ و مقصد آن، شناخت انسان است. مبانی علم‌شناسی در علوم انسانی را می‌توان با شناخت و معرفت انسان به خداوند، از طریق شناخت صفات ذاتی، ثبوتی، و حقیقی الهی، با رویکرد تفسیر صادق، شناخت انسان به جهان از آن جهت که جهان کاشف فعل خداوند متعال است، با رویکرد علم نافع و ارزشمند جامع، و شناخت انسان به انسان را از طریق شناخت صفات افعالی، اضافی و خبری با رویکرد علم ثمین غایت‌محور استنتاج کرد.
صفحات :
از صفحه 7 تا 35
بررسی مکتب انتقال و مکتب تولید و مبادله معنا با رویکرد قرآنی
نویسنده:
سعید امیرکاوه
نوع منبع :
نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مکتب انتقال و مکتب تولید و مبادله معنا، دو مکتب مطرح در ارتباطات هستند که از ضریب تأثیر بالایی در نظریه ها و مباحث ارتباطی برخوردارند. این دو مکتب با استمداد از قرآن و به کارگیری روش استنطاق مورد بررسی قرار گرفت.از منظر قرآن نه اثبات گرایی مکتب انتقال و نه تفسیرگرای مکتب تولید و مبادله معنا (به صورتی که این مکتب بیانگر آن است) پذیرفته است؛ بلکه از منظر قرآن فهم و تفسیر مهم دانسته شده و تولید معنا در جامعه ایمانی و در قرآن در چارچوب خطوطی که در قرآن مشخص شده مجاز و معتبر دانسته شده است؛ به گونه ای که تولید معنا در راستای قصد فرستنده حرکت خواهد کرد و نسبیت و بی اعتمادی به پیام را به دنبال نخواهد داشت. از طرف دیگر می توان به رویکرد اخلاقی قرآن اشاره کرد که این دو مکتب در این زمینه حرفی برای گفتن ندارند. سرانجام قرآن بازیابی معنا را در کنار تولید معنا به رسمیت می شناسد و آن را به کار می بندد، و بازیابی را نتیجه به کارگیری روش های همچون انذار، موعظه و توبیخ می داند. روش‌هایی که به دنبال علم آموزی نیست بلکه با استمداد از زبان روح به دنبال یادآوری است.
«الگوي مطلوب آموزش رسمي ‌قرآن دوره ابتدايي ايران» براساس اسناد بالادستي و نظرات كارشناسان ارشد اين حوزه
نویسنده:
مهدي علم‌خواه ، عليرضا فقيهي
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
آموزش قرآن وظيفه و دغدغه‌اي است که همواره مدنظر نظام اسلامي، مسئولان و اساتيد قرآن و محققان حوزه تربيتي و اولياي دلسوز کودکان است و در اين خصوص، با اينکه فعاليت‌هاي خوبي انجام شده، ولي مطابق تحقيقات ميداني هنوز مشکلات عديده‌اي به‌چشم مي‌خورد؛ اين تحقيق به‌منظور ارائة «الگوي مطلوب در آموزش رسمي ‌قرآن دوره ابتدايي ايران» صورت گرفته است. روش تحقيق در اين مطالعه، روش کيفي بوده و جامعه نمونه شامل تمام اسناد بالادستي و متخصصان کشوري آموزش قرآن ابتدايي است. روش نمونه‌گيري در اين تحقيق، روش هدفمند بوده و انتخاب افراد نمونه، تا به حد اشباع نظري ادامه يافته است. در روش گرد‌آوري داده‌ها نيز متناسب با پرسش‌هاي پژوهشي، از ابزارهاي متنوع و مختلفي استفاده شده است. نتايج اين تحقيق بدين شرح است: 1. عناصر آموزش مطلوب قرآن دوره ابتدايي عبارت‌اند از: اهداف، محتوا، معلم، نهادهاي ديگر، نظام ارزشيابي، شيوه‌هاي تدريس، مديريت امور قرآني جامعه، وسايل و رسانه‌هاي آموزشي و رسم‌الخط، قرآن‌آموز، فضاي معنوي- فيزيکي و زمان متناسب تدريس؛ 2. در کنار کمّيت‌هاي آموزشي، يعني عناصر آموزشي، رعايت کيفيت، يعني ويژگي‌هاي هر يک از عناصر آموزشي هم لازم است؛ 3. ارائة الگوي مطلوب در زمينه آموزش رسمي درس قرآن ‌دوره ابتدايي در ايران.
صفحات :
از صفحه 67 تا 86
نقش هنر قرائت در انس با قرآن
نویسنده:
پدیدآور: فضل الدین رحمت اف ؛ استاد راهنما: سیدعلی میرداماد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
انس با قرآن تأثیرات فراوانی در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها دارد، قرآن سرشار از معرفت های الهی است و هرکس که با آن همنشین شود، هدایت در دل او تثبیت می‌گردد و او را از گمراهی نجات می‌دهد که این امر جز با توجه و تدبر در قرآن کریم به دست نمی‌آید. هنر قرائت قرآن به شرط جامع بودن، بسیار تأثیرگذار است و باید روی آن کار شود. صوت و لحنی که لازمه قرائت قرآن است همانطور که در احادیث هم داریم باید مطابق با اصوات و الحان عربی باشد ابداع و کثرت در این الحان حدودی دارد و آن حد نیز شأن قرآن است، یعنی صوت و لحن قاری نباید از شأن قرآن خارج شود، همچنین الحان باید منطبق بر معانی آیات باشد. در این پژوهش که با شیوه توصیفی و برای گردآوری اطلاعات از روش میدانی استفاده شده است نویسنده سعی نموده تا به نقش هنر قرائت در قرآن در سه فصل بپردازد و راه های رسیدن و توضیحاتی پیرامون ریشه های قرائت و انس در قرآن و انس در قرآن از دیدگاه علما و معصومین را مورد بررسی قرار دهد. همانطور که ملاحظه می شود در فصل اول به کلیات و مفاهیمی پیرامون هنر قرائت قران پرداخته شده است؛ در فصل دوم به تحلیل هنر قرائت قران و ابعاد آن می پردازیم؛ در فصل سوم نیز تحلیل رابطه قرائت و انس را مورد بررسی قرار داده است. در نتایج این پژوهش به این موضوع دست یافتیم که هنر قرائت نقش بسزایی در انس با قرآن داشته است.
بررسی انطباق ساختار مضمونی و محتوایی احادیث قدسی با آیات قرآنی )مطالعه موردی آثار شیخ صدوق(
نویسنده:
پدیدآور: نعیمه حمزه زاده ؛ استاد راهنما: علی غفاری ؛ استاد مشاور: رقیه صادقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
احادیث ائمه اطهار )ع) همراه قرآن کریم به تصریح حدیث ثقلین برنامه سعادت زندگی بشر را بنیان نهاده‌اند و انسان را از گمراهی و ضلالت به سوی روشنایی هدایت می‌کنند، از این رو شناخت حدیث و بکار بردن آن برای هدایت انسان ضروری است، در این بین گروهی از احادیث که آن را پیامبراکرم (ص) از قول خدا گزارش کرده است (ر.ک؛ شیخ بهایی، 1429، 24؛ جرجانی، 1370، 37؛ میرداماد،1311، 204؛ تهانوی، 1996، 629) به احادیث قدسی شهرت دارند؛ این نوع از احادیث به علت ارتباط مستقیم باخدا اهمیت خاص پیدا می‌کنندحدیث: «وَ قَالَ الصَّادِقُ (ع)‌ أَوْحَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَی آدَمَ (ع) یَا آدَمُ إِنِّی أَجْمَعُ‌ لَکَ الْخَیْرَ کُلَّهُ فِی أَرْبَعِ کَلِمَاتٍ وَاحِدَهٌ لِی وَ وَاحِدٌ لَکَ وَ وَاحِدَهٌ فِیمَا بَیْنِی وَ بَیْنَکَ وَ وَاحِدَهٌ فِیمَا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ النَّاسِ فَأَمَّا الَّتِی لِی فَتَعْبُدُنِی وَ لَا تُشْرِکُ بِی شَیْئاً وَ أَمَّا الَّتِی لَکَ فَأُجَازِیکَ بِعَمَلِکَ أَحْوَجَ مَا تَکُونُ إِلَیْهِ‌ وَ أَمَّا الَّتِی فِیمَا بَیْنِی وَ بَیْنَکَ فَعَلَیْکَ الدُّعَاءُ وَ عَلَیَّ الْإِجَابَهُ وَ أَمَّا الَّتِی بَیْنَکَ وَ بَیْنَ النَّاسِ فَتَرْضَی لِلنَّاسِ ‌مَا تَرْضَی لِنَفْسِکَ.» (ر.ک؛ صدوق،1413؛ ج ‌4؛ 405): فرمود که: خدا عزوجل به آدم وحی کرد که من همه سخنان را در چهار کلمه برایت گرد آورم، عرض کرد: پروردگارا، آنها را چیستند؟ فرمود: یکی از آن من است و یکی از آن تو است و یکی میان من و تو است و یکی میان تو و مردم است، عرض کرد: پروردگارا، آنها را بیان کن تا بدانم، فرمود: آنکه از آن من است، مرا عبادت کن و هیچ چیز را شریک من مدان، آنکه از آن تو است من تو را به کردارت پاداش دهم در وقتی که بدان نیازمندتری و اما آنکه میان من و تو است، بر عهده تو است که دعا کنی و بر من است که اجابت کنم و اما آنکه میان تو و مردم است، به پسندی برای مردم آنچه برای خود می‌پسندی.
بررسی تطبیقی عام و خاص، مطلق و مقید از دیدگاه قرآن ‌پژوهان و اصولیان (با تأکید بر آراء اصولیان امامیه)
نویسنده:
پدیدآور: فاطمه قلی‌پور ؛ استاد راهنما: سهیلا پیروزفر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پایان‌نامه‌ی حاضر، به بررسی دیدگاه‌های مفسران، اصولیان و قرآن پژوهان در باب عام و خاص و مطلق و مقید و نیز میزان تأثیرگذاری آن ها در اختلاف‌های تفاسیر به خصوص تفاسیر فقهی و پیامدهای آن پرداخته است. با بررسی تطبیقی دیدگاه اصولیان، مفسران و قرآن پژوهان، اختلاف‌نظر چندانی در تعریف عام و خاص، مطلق و مقید مشاهده نشد، بیشترین اختلاف در انواع مخصص‌ها (قیاس، اجماع، عرف) می‌باشد. از زمان شیخ بهائی به بعد انواع عموم به صورت صریح و فزاینده وارد مباحث فقهی و اصولی شده است و اختلاف در تعریف‌ها، مصادیق و احکام، تقسیم عموم به سه قسم استغراقی، مجموعی، بدلی و مسائلی از این قبیل آمده است.اصولیان شیعه معتقدند؛ قرآن و سنت بر بطلان قیاس، عرف و اجماع بدون تأیید امام معصوم (علیه‌السلام) دلالت دارد. گرچه شیعه تنقیح مناط را معتبر دانسته‌اند؛ لکن اختلاف در مصادیق عام و خاص و مطلق و مقید تا حد زیادی منشأ اختلاف در تفاسیر فقهی شده است؛ از سوی دیگر گاهی مراد واقعی عمومات و مطلقات، از ابتدا روشن نبوده شرایط زمانی و مکانی سبب روشن شدن تقیید مطلق و تخصیص عام شده است؛ رعایت و به‌کارگیری اصول و قواعد عام و خاص و مطلق و مقید تأثیر بسزایی در فهم قرآن ورفع اختلاف ها دارد.
نقد و بررسی مبانی معرفت‎شناختی محمد ارکون درباره زبان قرآن
نویسنده:
محمد شکری ، محمد درگاه زاده ، صفر نصیریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محمد ارکون از پیشتازان نواندیشی معاصر در دنیای اسلام است که روشهای سنتی در پژوهش‌های اسلامی و قرآنی را برنمی‌تابد و خواستار تحول بنیادین در این زمینه است. بنابر آرای معرفتشناختی وی، اولاً اندیشه و دانش، محصول زبان به عنوان یک کنش اجتماعی محسوس است؛ ثانیاً دوگانه‌های مطرح شده در عقل اسلامی، مثل ایمان و کفر، تقدسی ندارند؛ ثالثاً باید به سوی نااندیشده‌های عقل اسلامی مثل نقش خیال و اسطوره در متن، حرکت کرد. از سوی دیگر، بنابر آرای قرآن‌شناختی او، اولاً زبان قرآن، اسطوره‌ای است؛ و ثانیاً بخشی از متن قرآن کنونی، دوگانه انگارانه، ایدئولوژیکی و تفسیری است. نوشتار حاضر، این مبانی را به نقد کشیده شده و نادرستی آنها را عیان کرده است
صفحات :
از صفحه 33 تا 50
مقایسه مفهوم بخشش مبتنی بر آیات قرآن با نظریه بخشش انرایت: یک مطالعه مقدماتی
نویسنده:
محمود برجعلی ، محمد سیداوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بخشش طی سه دهه گذشته توجه بسیاری از پژوهشگران غربی مطالعات روانشناسی را به خود جلب کرده و در میان تعاریفی که از آن ارائه شده، تعریف انرایت در زمره پراستنادترین تعاریف است، اما تاکنون پژوهشی در راستای دریافت تعریفی روان‌شناختی از بخشش مبتنی بر آیات قرآن و مقایسه آن با تعریف انرایت، صورت نگرفته است. هدف از این پژوهش دریافت تعریف، ارائه مدل نظری و مفهوم‌پردازی روان‌شناختی بخشش مبتنی بر آیات قرآنی و مقایسه آن با تعریف انرایت بود. رویکرد کلی پژوهش از نوع کیفی و روش گردآوری داده‌ها به‌صورت کتابخانه‌ای و مبتنی بر فرهنگنامه موضوعی قرآن کریم بود. آیات مرتبط پس از استخراج به روش تحلیل محتوای کیفی پنهان و استقرائی جهت تعیین مؤلفه‌های مرتبط با بخشش بررسی شدند و درنهایت از شش مؤلفه استخراج‌شده، تعریف پیشنهادی همراه با مدل نظری ارائه شد. تعریف دریافت‌شده مبتنی بر شش مؤلفه مذکور حاکی از آن است که علیرغم محفوظ بودن حق انتقام، بخشیدن به معنای عفو کردن فرد خاطی از مجازات و نیازمند پرهیز از واکنش آنی، صبر در برابر ناعدالتی واردشده، نیکی به فرد خاطی و طلب آمرزش برای اوست. بررسی تطبیقی، دو تعریف را همسوی با یکدیگر نشان داد و تعریف و مدل نظری ارائه‌شده می‌تواند در پژوهش‌های آتی بررسی و استفاده شود. همچنین، این پژوهش اهمیت توجه بیشتر به قرآن به‌واسطه ظرفیت بسیار غنی آن جهت استخراج آموزه‌های روان‌شناختی را مطرح می‌کند.
صفحات :
از صفحه 51 تا 62
پژوهشی دربارۀ زبان جنسیّت‌زدۀ عربی و بازنمایی آن در قرآن
نویسنده:
مریم خیری ، شهریار نیازی ، مژگان سرشار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
< p>بررسی زبان قرآن کریم از دریچۀ جنسیت، یکی از رویکردهای نوین در مطالعات زبان‌شناختی قرآن پژوهان معاصر است. در پژوهش حاضر، شاخص‌های زبان جنسیّت‌زده عربی و نمود آن در زبان قرآن بررسی شده است. زبان جنسیّت گرا، زنان و مردان را به‌طور نابرابر بازنمایی می‌کند، لذا یکسری سوگیری و تعصب به سمت یک جنس صورت می‌پذیرد و جنس دیگر مورد تبعیض واقع می‌شود. با توجّه به اینکه زبان یکی از مؤلفه‌های مهمّ فرهنگ در هر جامعه‌ای به شمار می‌رود، کاربرد مصادیق جنسیّت‌زدگی، می‌تواند بر جایگاه زنان و مردان، در فرهنگ و جامعه تأثیر مستقیم داشته باشد. اساس این پژوهش، ارائۀ یک‌سری اطلاعات به منظور آگاه کردن اذهان در مورد جنسیّت‌گرایی زبان عربی است. لذا تلاش شده است که زبان عربی و عربی قرآنی، از منظر زبان‌شناسی جنسیّت به عنوان زبانی‌جنسیّت‌گرا مورد بررسی قرار گیرد. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است؛ زیرا جنسیّت‌گرا بودن زبان قرآن را از طریق جمع‌آوری شواهد زبانی در متن آن، توصیف می‌کند؛ و تبعیض جنسی در زبان عربی موجود در قرآن را انعکاس می‌دهد. نتایج این پژوهش نشان دادند تردیدی نیست که زبان عربی، زبانی حساس به جنسیّت است و صیغۀ مذکر در واژگان و الفاظ آن غالب است، اما مهمّترین ویژگی آن قدرت تولید معنای گسترده و تأویل پذیری آن است، که به این زبان توانایی بسیار در تولید دلالات یا قرائت‌های مساوات‌طلبانه را می‌دهد. از طرفی هدف اصلی قرآن هدایت مردم است ﴿هدیً للمُتَّقینَ﴾(البقره:2) و بین تذکیر و تأنیث در زبان عربی و زن و مرد در جامعۀ انسانی تفاوت وجود دارد.
صفحات :
از صفحه 73 تا 108
بررسی بافت و زمینه کاربرد آیات قرآن در دو اثر روزبهان
نویسنده:
علیرضا نبی لو ، ایلقار محمدی ینگجه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در مقاله حاضر آیات مشترک منطق الاسرار و شرح شطحیات روزبهان از منظر بافت و زمینه کاربردشان بررسی شده است. پس از بررسی، دریافته می‌شود که روزبهان از آیات قرآنی برای پرورش مفاهیم و مضمون سازی خود سود برده است. از منظر کاربردشناسی برخی از آیات با بافت و موقعیت عرفانی به کار برده شده است. بخش دیگری از آیات با بافت و زمینه‏ای از شطح و برداشت‌های شطح آمیز همراه شده و از منظر کاربردشناسی، روزبهان با این کار، مضامین ادبی و عرفانی ارزشمندی را پدید آورده است. در بخش دیگر به آیاتی می‌رسیم که زمینه و بافت تلفیقیِ عرفانی- قرآنی دارند. برخی از آیات نیز متناسب با بافت بلاغی اثر خصوصا شرح شطحیات تناسب یافته و سبب تصویر آفرینی‌های جذابی شده است. به لحاظ معناشناسی برخی از آیات، متناسب با بافت قرآنی به کار رفته که کاملا با منظور قرآنی و جایگاه آیه در قرآن مطابقت دارد و در بخش دیگری از معناشناسی آیات، روزبهان متناسب با بافت متنی معانی آیات را گسترش داده است و این امر سبب مضمون سازی و آفرینش­های ادبی جذابی شده است. سوال اصلی پژوهش، این است که روزبهان در منطق الاسرار و شرح شطحیات، آیات قرآن را در چه بافت و زمینه هایی به کار برده است و اینکه آیا به کاربرد آیات در جایگاه قرآنی وفادار بوده یا آیات را از اغراض قرآنی آن خارج کرده است.روش پژوهش، تحلیلی-توصیفی و مبتنی بر داده‌های کتابخانه ایست که با تلفیق و مقایسه همراه شده است.
صفحات :
از صفحه 153 تا 184
  • تعداد رکورد ها : 18137