جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18145
م‍اه‍ی‍ان‌ پ‍اک‌ ب‍ح‍ر ک‍ب‍ری‍ا ی‍ا س‍رگ‍ذش‍ت‌ م‍خ‍ت‍ص‍ر ۲۵ پ‍ی‍ام‍ب‍ر خ‍دا ص‍ل‍وات‌ال‍ل‍ه‌ ع‍ل‍ی‍ه‍م‌اج‍م‍ع‍ی‍ن‌ در ق‍رآن‌
نویسنده:
م‍ول‍ف‌ م‍ح‍م‍دس‍ع‍ی‍د ع‍وار ال‍م‍ع‍ض‍اری‌؛ م‍ت‍رج‍م‌ م‍س‍ع‍ود م‍س‍ت‍ع‍ان‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
س‍ن‍ن‍دج‌: ح‍م‍ی‍د م‍س‍ت‍ع‍ان‌,
کلیدواژه‌های اصلی :
بررسي ناسازگاري قصص قرآن با عهدين
نویسنده:
‫ميرزايي بافقي، الهام
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، دانشکده اصول دين,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫پژوهش حاضربا عنوان « بررسي ناسازگاري قصص قرآن با عهدين » به بررسي تناقضات مطرح شده در مورد قصه هاي قرآن كريم در شش داستان ( توفان نوح (ع) ، گوساله وسامري ، داوود ونود ونه گوسفند ، مريم خواهر هارون ، سخن گفتن عيسي در گهواره واصحاب كهف ) پرداخته است . بررسي هاي انجام شده در دو بخش طبق عناوين ذيل تنظيم شده است : بخش اول با عنوان تعاريف وكليات شامل سه فصل مي باشد كه در فصل اول به بررسي معني لغوي واصطلاحي تناقض واختلاف پرداخته واسباب اختلاف را بيان مي كنيم در فصل دوم معناي لغوي واصطلاحي قصه را بيان كرده ، ويژگيها واهداف قصه هاي قرآن را متذكر مي شويم . ودر فصل سوم به رابطه اعجاز وعدم اختلاف وتناقض در قرآن پرداخته وبعد از بيان معناي لغوي واصطلاحي اعجاز وفلسفه تنوع معجزات برخي از مهمترين وجوه اعجاز قرآن را ياد آور مي شويم . در بخش دوم كه محور اصلي اين پايان نامه مي باشد به بررسي موارد اختلاف به ترتيب تاريخي پيامبران پرداخته وهريك از داستان هاي نام برده را با همان داستان در عهدين وتاريخ مقايسه كرده ودر پايان نتيجه گيري ومشخص شده كه قصه هاي قرآن چيزي جز بيان واقعيات نيست واگر تفاوتي ميان آنها با عهدين است به خاطر اين است كه اين كتب وحي آسماني نيست ومدتها بعد از زمان موسي وبه دست بشر به رشته تحرير در آمده است . كليد واژه ها : تناقض در قصه هاي قرآن ، اختلاف در قصه هاي قرآن ، قصه هاي قرآن ، اعجاز قرآن ، واقعي بودن قصه هاي قرآن ، صدق قصه هاي قرآن ، توفان نوح ، قصه موسي ، قصه داوود ، قصه عيسي ، قصه مريم ، قصه اصحاب كهف .
ترجمه جز سیام از كتاب «البيان فی علوم القرآن»
نویسنده:
---
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫البيان فى علوم القرآن، تأليف ابوالبركات ابن الانبارى از نحويان قرن ششم هجرى است. در اين كتاب به وجوه احتمالى اعراب قرآن كريم پرداخته شدهاست. در اين پاياننامه بخشى از اين كتاب كه مربوط به اعراب آيات جزء سىام قرآن است، ترجمه شده و موارد ضرورى توضيح داده شدهاند.
متاله قرآنی - شیخ مجتبی قزوینی خراسانی
نویسنده:
/ تالیف محمد علی رحیمیان فردوسی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
مقام و اهمیت ذکر در قرآن و حدیث
نویسنده:
‫عبداللهی، محمدباقر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ، معاونت پژوهش حوزه های علمیه,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
---
نيازمندي انسان به دين از منظر قرآن، روايات و روان‌شناسي
نویسنده:
---
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
چکیده :
‫علت مراجعه انسان به دين، مسأله اين پژوهش است که با روش توصيفي و تحليلي، مورد بررسي قرار گرفته است. دين، مجموعه به‌هم پيوسته‌اي از باورها و انديشه‌هاي برگرفته از وحي در رابطه با جهان، انسان، جامعه، و جهان پس از مرگ مي‌باشد که هدف آن، هدايت انسان به سوي روش بهتر زيستن است. به صورت کلي مي‌توان گفت که از ‌يک‌سو، محدوديت‌هاي انسان در علم و عقل موجب نيازمندي انسان به وحي و هدايت‌گري الهي است؛ و از سوي ديگر، بررسي تاريخ، آيات و روايات نشان مي‌دهد که انسان به صورت فطري، گرايش به دين دارد. در توضيح اين دو بعد، مي‌توان گفت که دين اسلام در حوزه انسان‌شناسي به ترکيب انسان از جسم و روح، حيات پس از مرگ، آزمايش و امتحان، مقام خلافت الهي، عبادت و بندگي انسان اشاره مي‌کند که همگي مؤيد نيازمندي انسان به دين است. همچنين دين مي‌تواند در حوزه شناخت مبدأ و معاد، مانند شناخت خدا و صفات او، فلسفه مرگ و پيوند دنيا و آخرت، راه‌گشاي انسان باشد زيرا انسان راه ديگري براي دست‌يابي به اين معارف و حقايق ندارد، و البته فراهم شدن اين امکان نيز تنها از طريق وحي و ارسال پيامبران از سوي خدا ممکن خواهد بود. با توجه به فطرت انسان نيز مي‌توان گفت که دين پاسخ‌گوي نيازهاي رواني و عاطفي انسان است، و مي‌تواند با ايجاد تعادل رواني، به کاهش اضطراب و احساس تنهايي انسان کمک کند. با نگاه کارکردي به دين هم مي‌توان گفت که دين، در حوزه عمل، رابطه انسان با خود، خدا، هم‌نوعان و طبيعت را تنظيم و اصلاح مي‌کند؛ همبستگي اجتماعي را مي‌افزايد؛ و عدالت اجتماعي را گسترش مي‌دهد. در حوزه اخلاق نيز دين، از يک‌سو، تفسير درستي از مفاهيم اخلاقي و ارزش‌هاي والاي انساني ارائه مي‌دهد، و از سوي ديگر مي‌تواند به‌عنوان يک ضمانت اجرايي بسيار قوي تلقي گردد.
بررسي مصاديق کنايه وتعريض در سه سورة آغازين قرآن کريم
نویسنده:
‫خسروآبادی، زهره
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، دانشکده اصول دين,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫اين پژوهش با عنوان: بررسى مصاديق كنايه در سه سوره آغازين قرآن با رويكرد تفسيرى به انضمام پژوهشى پيرامون »كنايه در قرآن« مى‏باشد كه از 3 فصل تشكيل شده است. مقدمه كه مربوط به »كليات« تحقيق است، در آن به موضع تحقيق، پيشينه موضوع، تعريف كليد واژه‏ها و... پرداخته شده است. در فصل اوّل كه به عنوان مقدمه‏اى براى مبحث بررسى مصاديق كنايه در سوره‏هاى »حمد، بقره وآل عمران« مى‏باشد، پس از ذكر معناى لغوى واصطلاحى كنايه، تطور تاريخى اصطلاح كنايه »در لغت، ادبيات وتفسير« واسباب واغراض كنايه در قرآن مورد مداقّه قرار گرفته است. در اين فصل سعى شده تا با ذكر آراء ائمه لغت وعلماى بلاغت زبان وادبيات عرب ومفسّران متقدم ومتأخر، سير تاريخى تطور اصطلاح كنايه مورد تحقيق وپژوهش قرار گيرد. البته در اين تاريخچه، ديدگاه‏هاى دانشمندان متقدم ومعاصر ادبيات فارسى نيز مورد توجه قرار گرفته است. در فصل دوم اهمّ اقسام كنايه (با توجه به نوع »مكنى عنه« وكثرت وقلّت وسائط وسياق ارتباط بين »مكنى به« ومكنى عنه«) معرفى شده‏اند. در اين فصل برآنيم تا با ارائه مصاديقى از سوره‏هاى »حمد، بقره وآل عمران« ونيز مراجعه به احاديث واقوال واشعار شاعران عرب، به طور كامل ودقيق اقسام كنايه را معرفى نماييم. اين فصل از دو بخش تشكيل يافته است. در بخش اوّل اقسام كنايه به اعتبار نوع »مكنى عنه« شامل: كنايه از صفت، كنايه از موصوف وكنايه از نسبت معرفى شده‏اند ودر بخش دوم نيز اقسام كنايه به اعتبار وسائط وسياق، ارتباط بين »مكنى به« به »مكنى عنه« شامل: تعريض، تلويح، ايماء ورمز مورد بحث قرار گرفته است. همچنين قابل ذكر است كه در قسمت »تعريض«، تاريخچه تطور اصطلاح تعريض نيز مفصلاً ارائه شده است. در فصل سوم، پس از مطالعه واستخراج مصاديق كنايه از لابه‏لاى كتب تفاسير قرآن كريم، فرهنگنامه كنايه در سوره‏هاى »حمد، بقره وآل عمران« با رويكرد تفسيرى ارائه گرديده است. در اين فصل سعى شده به منظور كاربردى كردن استفاده از اين فرهنگنامه كليه مصاديق كنايه در سوره‏هاى مورد بحث، به تفكيك نوع كنايه (در قالبى كه در فصل سوم به معرفى آنها پرداختيم) ارائه گردد. در خاتمه تحقيق كه جمع بندى بحث را تشكيل مى‏دهد، دستاوردهاى حاصل از اين پژوهش عرضه مى‏شود كه مهمترين آنها عبارت است از: اثبات اين كه مفهوم اصطلاحى كنايه در قرآن كريم وسيع‏تر وژرف‏تر از تعريف آن نزد ائمه لغت وعلماى بلاغت است، زيرا ايشان به سبب مواد كارشان كه اغلب قصيده ومفاهيم زمينى بود ونيز شيوه برخوردشان با كلام - حتّى اگر كلام خدا بود - معتقد بودند در آراستن كلام به زيور مجاز واستعاره وكنايه، علاوه بر بيان معنى، قدرت تأثير، تحريك احساسات وصفت زيبايى نيز مورد توجه قرار مى‏گيرد. لكن در قرآن كريم استفاده از مجاز وكنايه بالاخص، از يك سو ناشى از توان متكلم واز سوى ديگر ناشى از ذات وكيفيت معنى مى‏باشد كه ين امر از نظر علماى لغت بدان توجه نشده است. اين مطلب به تفصيل در فصل پنجم اين پژوهش آمده است.
تعلیم خط قرآنی: 21 واجب
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
آذربایجان غربی - مهاباد: سیدیان,
کلیدواژه‌های اصلی :
محرم ونامحرم از دیدگاه قرآن وروایات
نویسنده:
جمالزاده کبری 1323
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
قیا‌مت‌ در قرآن‌
نویسنده:
رهبری، احمد، ۱۳۲۷ -
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 18145