جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
05. فرجام شناسی Eschatology
>
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
>
معاد(کلام)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
تعداد رکورد ها : 2253
عنوان :
حقیقت شفاعت چیست؟ آیا شفاعت کنندگان مهربان تر از خداوند مهربان هستند؟ زیرا فرض آن است که اگر شفاعت آنان نمی بود گناهکاران مبتلا به عذاب می شدند یا عذاب شان دوام می یافت.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
برای درك پاسخ دقيق اين پرسش، لازم است ابتدائاً شفاعت معنا شود و سپس توضيحی فشرده با استفاده از آيات و روايات در مورد ماهيت شفاعت، نفس شفاعت كنندگان و شرايط تعلق آن ارائه گردد. كلمة «شفاعت» در لغت از ريشة «شفع» به معنای جفت شدن و كنار هم قرار گرفتن دو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شفاعت
,
معاد(کلام)
,
حقیقت شفاعت
کلیدواژههای فرعی :
شفاعت کنندگان ,
شفیعان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
باور داشتن به شفاعت چه آثار اخلاقی و تربیتی مثبتی در زندگی انسان دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اگر ز عارضه معصيت شكسته دلي تو را شفاعت احمد ضمان كند به شفا[1] برخي چنين پنداشتهاند كه باور به شفاعت، مؤمنان را به انجام گناه فرا ميخواند و ترس از عقوبت الهي را از دلهاي آنان ميستاند؛ غافل از آن كه، اميد به شفاعت تنها در صورتي زمينه آلوده شدن به
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شفاعت
,
معاد(کلام)
کلیدواژههای فرعی :
شفاعت کنندگان ,
سنت شفاعت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجّه به آیه «واتقوا یوماً لا تجزی نفس عن نفس شیئاً و لا یقبل منها شفاعة[1]» شفاعت از دیدگاه قرآن مردود شمرده شده است پس چگونه آن را مجاز میشمارید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برای پاسخ مناسب به اين شبهه، قبل از هر چيز دقت و تأمل در يك نكته تفسيري برای كسانی كه بخواهند مطلبی را از آيات قرآن، استفاده كنند، ضروری است و آن عبارت است از اينكه براي تفسير آيهای از آيات قرآن، بايد آن را با آيات ديگر قرآن، در نظر گرفت و مقايسه ك
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شفاعت در قرآن
,
شفاعت
,
معاد(کلام)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
شفاعت در اسلام
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا تقسیم شفاعت به تکوینی و تشریعی و قیادی صحیح است و به چه معناست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
قبل از بيان صحت اين تقسيم بايد معنای اين اصطلاحات روشن شود تا تفاوت آن ها آشكار شود و ارتباط آن ها با معنای حقيقی شفاعت مشخص شود. شفاعت تكوينی: هر پديدهای برای خود علّتی دارد كه سرچشمه برای وجود معلول است و قانون عليت يكی از اصول مسلّم و مورد پذيرش
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شفاعت
,
معاد(کلام)
کلیدواژههای فرعی :
شفاعت تشریعی ,
شفاعت تکوینی ,
شفاعت قیادی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در مسأله شفاعت گفته می شود؛ باید خدا از کسی که مورد شفاعت قرار می گیرد، راضی باشد وبه شفیع اذن هم بدهد، در این صورت که رضای الهی حاصل گردیده است، دیگر چه نیازی به شفاعت می باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شفاعت از ماده «شفع» به معناي «جُفْت» است و شفيع كسي است، كه جُفتِ شفاعت شونده واقع می شود.[1] «شفيع» به سبب عواملی «شفاعت شونده» را از دايره حكم عقاب خارج كرده، و داخل در حكم مغفرت مي كند. (به طوری كه ديگر او مجرم نمی باشد.) نه اين كه شفاعت شونده با
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شفاعت
,
معاد(کلام)
کلیدواژههای فرعی :
شفاعت در قرآن ,
شفاعت کنندگان ,
رضای الهی ,
رضایت الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفاوت شفاعت با واسطههای دنیوی هم چون پارتی بازی چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شفاعت از ماده «شفع» به معني ضميمه كردن چيزی به همانند آن است؛ و از اين جا روشن ميشود كه بايد نوعي شباهت و همانندی در ميان آن دو بوده باشد، هر چند تفاوتهايي نيزدرميان آن هاديده شود. مفهوم اسلامي شفاعت اين است كه شخص گنه كار به خاطر پارهاي از جنبهه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شفاعت
,
معاد(کلام)
,
پارتی بازی
کلیدواژههای فرعی :
شفاعت کنندگان ,
شفیعان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا بین موضوع شفاعت و آیات پایانی سوره زلزال تضاد وجود ندارد؟ آیا این اصلی وارداتی از مسیحیت است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برای پاسخ ابتدا بايد ديد،آيات مورد نظر چه می گويند و اصل شفاعت چیست تا معلوم شود تضاد هست يا نه؟ اماآيات: در روز قيامت مردم از قبرها پراكنده بيرون می آيند تا اعمال شان به آن ها نشان داده شود. پس هر كس به قدر ذره ای كار نيك كرده باشد آن را خواهد
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شفاعت
,
معاد(کلام)
,
سوره زلزال
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
شفاعت کنندگان ,
شفاعت ائمه علیهم السلام ,
شفیعان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شفاعت پیامبر(ص) در قیامت بااذن خدا برای اهل لا اله الا انت است و آن ها کسانی هستند که معبودی غیر خداوند ندارند، اما شامل کسانی که به هر نحو، توسل یا... غیر خدا را عبادت میکنند نمیشود.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برای رسيدن به جواب اين سؤال اول بايد معناي عبادت روشن شود تا ما در مقايسهاي بتوانيم روشن سازيم كه آيا توسل همان عبادت است يا متفاوت و غير از آن است. براي عبادت تعاريف مختلفی گفته شده است، بعضی تعريف عبادت را خضوع و تذلل گرفتهاند... بعضی گفتهاند عب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عبادت
,
شفاعت
,
معاد(کلام)
,
اراده الهی
کلیدواژههای فرعی :
شفاعت پیامبر (ص) ,
عبادت و توسل ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رنج و شادی در اسلام و آئین بودا
نویسنده:
محمدحسین موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
اصول دین
,
01. خداشناسی (کلام)
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
شادی
,
معارف اسلامی
,
رنج
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
خداشناسی
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
دین بودا (ادیان غیرالهی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین بودا (دامنه ادیان شرق)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
رنج و شادی، دو حالت درونی است که تقریباً بیشترِ انسانها بهنوعی با آن ارتباط دارند. انسان در سختی و کَبد آفریده شده و در طول زندگی نیز با مشکلات مختلفی روبهرو است. مدیریت آنها میتواند او را از اَلم و رنج برهاند و در دلِ بلایا مسیری شادیآفرین به وی بنمایاند. از سوی دیگر، عدم مدیریت مشکلات موجب اختلالات عصبی و گاه نارضایتیِ او از زندگی میگردد. برخی از ادیان برای مدیریت مشکلات و رسیدن به شادی، براساسِ جهانبینی خویش، برنامههایی ارائه نمودهاند تا رنج را ریشهکَن کنند یا تحمل آن را برای انسانْ آسان نموده و در این دنیا وی را بهشادمانی برسانند.در آموزههای اسلامی و تعالیم بودا برای دستیابی به این امر، راهکارهایی ارائه شده است. نوشته پیشِ رو بهروش توصیفیتحلیلی بهدنبالِ دستیافتن به راهکارهای اسلام و بودیسم جهت رهاییِ از رنج و دستیابی به شادمانی و مقایسه و تحلیل آنهاست.اسلام با پذیرش رنج و مصیبت در زندگی انسان, آن را هدفمند و فرجام آن را خیر و خوبی و وسیلهای برای رسیدن به کمال میداند. یکی از آموزههای مهم آیین بودا نیز اصل رنج است. براساس آن مهمترین خصیصه زندگی انسان رنج در زندگی میباشد که پس از انجام دستورات هشتگانه، از آن رهایی مییابد. این رساله پس از طرح مسئله و مفهومشناسی، به بحث درباره موضوع رنج و شادی در این دو دیدگاه پرداخته و راهکارهای رهایی از رنج و نیل به شادی از نظر اسلام و بودا را بهصورت تحلیلی بررسی میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آراء کلامی فاضل مقداد
نویسنده:
حسین حمیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اثبات خدا
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
عدل الهی
,
صفات خدا
,
معاد(فلسفه)
,
اندیشه های کلامی
,
فاضل مقداد (ره)
,
اندیشه های کلامی
,
فاضل مقداد (ره)
,
اندیشه های کلامی
,
اندیشه های کلامی
,
فاضل مقداد (ره)
,
اندیشه های کلامی
,
فاضل مقداد (ره)
,
اندیشه های کلامی
,
اندیشه کلامی
,
فاضل مقداد (ره)
چکیده :
چکیده:پژوهش پیش رو به بررسی دیدگاههای کلامی جناب فاضل مقداد (ره) در مسائل علم کلام میپردازد. وی که از متکلمان بزرگ عالم تشیع در قرن نهم هجری به شمار میآید، با رویکردی عقلی و نقلی، اصول اساسی دین اسلام را تبیین مینماید.در این پژوهش، با توجه به آثار کلامی فاضل مقداد (ره) که از هر دو منبع نقل و عقل استفاده شده است میتوان دریافت که او کوشیدهاست تا هرچند مانند معتزلیان با به دستدادن تفسیرهای عقلانی، از متون و آموزههای دینی دفاع نماید، ولی از ادله نقلی هم غافل نماند و عقائد اساسی دین اسلام را با هر دو نوع دلیل(عقل و نقل) اثبات نموده است، و شیوه دینپژوهی او در اصول عقاید و روش کلامیاش، برگرفته از آموزههای قرآن و روایات بوده، که بر استدلال، تبیین و احتجاج بر پایه عقل و وحی مبتنی است. فاضل مقداد (ره) در باب خداشناسی برای اثبات خداوند متعال دو راه را پیموده که یکی به صورت برهان «إنّی» و دیگری از طریق برهان «لمّی» است. طریق اول استدلال از راه اثبات وجود آثار نیازمند به وجود موثراست و طریق دوم استدلال بر اثبات باری تعالی از راه تأمل و تفکر در خود وجود و تقسیم وجود به ممکن و واجب. سپس وی به دلیل این که قائل به الهیات سلبی نیست به شرح و توضیح صفات ثبوتیه الهی پرداخته و صفات ثبوتیه خداوندمتعال را به سه دسته ی کلی تقسیم نموده (صفات ثبوتیه ای که افعال الهی متوقف بر آن هاست، صفات ثبوتیه ای که افعال الهی متوقف بر آنها نیست و دسته سوم توابع صفات)و ایشان در ادامه صفات سلبیه باری تعالی را تبیین می نماید.عدل در نگاه فاضل مقداد (ره)، تنزیه خداوند از فعل قبیح و تنزیه او از اخلال به واجب است بدین معنا که ایشان، خدای متعال را مبرا از ارتکاب عمل قبیح می شمارد و وارد کردن اخلال در تحقق امر واجب را در مورد او محال می داند.وی در باب راهنما شناسی(نبوت و امامت)، دیدگاههای کلامی خود را بیان نموده و با استفاده از ادله عقلی، اصلضرورت بعثت انبیاء را اثبات کرده، و با تأکید بر عصمت نبی و امام دلائل خود را بر این امر اقامه میکند.در پایان به شرح فرجام انسان ها در باب فرجام شناسی پرداخته و با طرح موضوع جسمانیت معاد، بر اثبات آن استدلال اقامه نموده و معاد و احوال روز قیامت را توصیف کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
تعداد رکورد ها : 2253
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید