جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2442
چه ضرورتی دارد که امام معصوم باشد و چگونه مشخص می شود که امام معصوم است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : 1. امام در کتاب های لغت به معنای پیشوا آمده است و به کسی امام گفته می شود که پیشرو باشد و دیگران از او پیروی کنند. راغب در مفردات می گوید: امام کسی است که مورد پیروی قرار گیرد.[1] 2. در اصطلاح، در علم کلام تعریف های گوناگونی راجع به امامت بیان بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
چرا ما باید فقط 12 امام داشته باشیم و برای سال های زیادی تنها باشیم. من فکر می کنم که در این قرن ما شدیداً به امامی نیاز داریم. من می دانم که ما یک امامی داریم اما او غایب است. پس چگونه می توانیم نجات یابیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از آنجا که امامت مقام و منصبی است الاهی، تعیین شخص امام و تعداد امامان در دست خداوند است، و تنها راه آگاهی ما از آن، سخنان رسول گرامی اسلام (ص) است. پیامبر اکرم (ص) در موارد متعددی اشخاص و تعداد امامان را بیان کردند. از جملۀ آن روایتی است که ب بیشتر ...
آیا بدون مراجعه به سنت و بدون توجه به شان نزول آیه ها و تنها با استفاده از قرآن می توانیم به نیاز انسان ها به امامان و همچنین اثبات این که امامان از طرف خدا انتخاب شده اند پی برد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : سوال شما مشتمل بر چهار پرسش اساسی است که باید هریک جداگانه مورد بحث قرار گیرند اما به طور اجمال باید گفت که: 1. قرآن به عنوان اولين منبع شناسايى دين مطرح است. بعد از قرآن نوبت به سنت مى رسد كه در واقع مفسر قرآن است. در واقع معصومان (ع) مفسران بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
مذهب اعتقادی بوعلی سینا
نویسنده:
احمد بهشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این نوشتار,نخست مسلمانی شیخ الرئیس را از مسلمات دانسته,سپس به بررسی عقیده مذهبی اوپرداخته‌است.از آن‌جا که خاندانش اسماعیلی بوده‌اند, برخی او را شیعه اسماعیلی دانسته‌اند؛ولی اظهارات مستقیم و غیر مستقیم او به ویژه در مسائل اعتقادی و اندیشه‌های سیاسی ثابت می‌کند که او شیعه اثنا عشری بوده‌است.
صفحات :
از صفحه 5 تا 17
مروری اجمالی بر مؤلفه های نظام فکری جابری
نویسنده:
محمد معینی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
محور پژوهش حاضر، بررسی مؤلفه های نظام فکری جابری نظیر الگوی تفکر او، نحوه شکل گیری بنیان های عقلانی و فرهنگی او، ساختارشکنی او و موارد دیگر است. اما در بعضی مواقع، انتقادهایی را که به او وارد است مطرح می کند و اگر احیانا دارای رویکردی تحسین برانگیز باشد نیز آن را یادآور می شود. این نوشتار با روش تحلیلی توصیفی به بررسی اجمالی سیر تفکر و آثار وی پرداخته است. جابری بیش از آنکه شخصیت کلامی یا به عبارتی، نومعتزلی باشد، بیشتر فلسفی است و این را آثار او نیز شهادت می دهند، حتی او یک اثر کلامی محض هم ندارد. با این حال، دیدگاه او را نسبت به مسائل مطرح شده ای همچون امامت، عدل و توحید، آن هم به صورت تلویحی، از درون آثار مختلف او استخراج کرده ایم که در روند مقاله بیان می شود.
صفحات :
از صفحه 107 تا 121
صاحب کتاب نهج البلاغه – کتاب معتبر شیعه – روایت می کند که امام علی(علیه السلام) از پذیرفتن خلافت کناره گیری کرد و گفت: «دعونی و التمسوا غیری»، «مرا رها کنید و کسی دیگر غیر از من را بجویید»! (نهج البلاغة ( ص 136) و نگا: (ص 366 – 367) و (ص 322)). آیا این بر باطل بودن مذهب شیعه دلالت نمی کند؟ شما می گویید که امام علی(علیه السلام) از سوی خدا به خلافت و امامت منصوب گردیده است پس اگر چنین است چگونه از پذیرفتن آن اباء می ورزد؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
این که منصب امامت و ولایت علی (ع) از جانب خدا است و خدا او را برای این مقام برگزیده است، با دلایل متقن و استوار اثبات شده است. اما در مورد معنای این کلام امیرالمؤمنین (ع) که فرمود: «مرا رها کنید و کسی دیگر غیر از من را بجویید». باید متذکر شویم که هر بیشتر ...
اگر وصى پيامبر (ص) از اوّل معلوم بود، چرا مسئله ی وصايت را پيامبر (ص) به مسئله ی اجابت دعوت، متوقف كرده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
گرچه از نظر شيعه، امامت منصبى است كه از جانب حق تعالى عطا گرديده و به وسيله‌ى پيامبرش ابلاغ مى‌شود؛ زيرا امام بايد داراى مقام عصمت باشد و تنها خداوند و پيامبر اوست كه مى‌دانند چه كسى داراى مقام عصمت است و لياقت مقام عظماى ولايت و امامت را دارد، ولى م بیشتر ...
بررسی انتقادی دیدگاه ویلیام مونتگمری وات درباره شیعه در دوره بنی‌امیه
نویسنده:
مترجم و منتقد: سیدقاسم رزاقی موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم (ع),
چکیده :
مونتگمری وات (2006 م) خاورشناس برجسته اسکاتلندی در مقاله ­ای با عنوان «شیعه در دوره بنی ­امیه» با نگاهی جامعه ­شناختی به بررسی وضعیت شیعیان در این دوره پرداخته است. وی با اشاره به اشتراکات سیاسی و اختلافات اعتقادی شیعیان و خوارج، ریشه اختلاف­ها و مغایرت­ میان شیعیان (که هسته اصلی آنان از قبایل جنوبی یمن بودند) با خوارج (که از قبایل شمالی بودند) را خاستگاه قومی افراد حاضر در قیام ­ها و تحرکات می ­داند. هم چنین وات با اشاره به موفقیت نظامی قیام مختار، دستاورد مهم این قیام را جلب حمایت موالی و ظهور این دسته به عنوان حامیان شیعه می­ داند. ادعای مختار مبنی بر مأموریت از طرف محمد حنفیه که بعدها موجب پیدایش فرقه کیسانیه شد و هم­چنین امتزاج فرهنگی میان برخی اعراب حامی مختار، اعراب و مسیحیان ساکن بین النهرین و موالی که ریشه غیر عربی داشتند نیز از نکات قابل توجه در مقاله وات به شمار می رود. وی در پایان با اشاره به قیام ناموفق عبدالله بن معاویه، عامل اصلی موفقیت عباسیان را شعار جلب رضایت خاندان پیامبر(ص) و گردآوردن شیعیان در اطراف خود بیان می­ کند. غفلت یا کم توجهی به عوامل درون دینی فعالیت شیعیان و منحصر دانستن علل در عوامل اجتماعی و بیرونی از جمله عواملی است که تحلیل­ های خاورشناسان را با کاستی­ هایی همراه می­ کند. این نوشتار کوشیده است ضمن ترجمه مقاله وات کاستی­ های آن را هم در معرض دید قرار دهد.
صفحات :
از صفحه 75 تا 108
بازگشت به نهج البلاغه
نویسنده:
علی خامنه‌ ای
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
تهران: بنیاد نهج البلاغه,
چکیده :
کتاب «بازگشت به نهج‌ البلاغه» اثر آیت الله خامنه‌ اى سخنرانى نوشته شده ایشان در کنگره نهج‌ البلاغه است. این اثر هر چند که سخنرانى و براى همایش نهج‌ البلاغه آماده شده است، ولى اثرى محققانه و ارزشمند مى‌ باشد که مولف در آن سه موضوع را از دیدگاه امام مورد بررسى قرار داده است. مقدمه ناشر درباره نهج‌ البلاغه و مولف کتاب مى‌ باشد. «نهج‌ البلاغه، آینه اندیشه‌ هاى سیاسى، تربیتى و کارنامه حکومتى امام پاکان و پیشواى پروا پیشگان، على (ع) است که در بحران سده اوّل اسلام و هنگامه برخورد دو جهان بینى کاملا متضاد، در معرض دید تاریخ قرار گرفت... رهبر معظّم انقلاب اسلامى حضرت آیت اللّه خامنه‌ اى که از آغاز نسبت به نهج‌ البلاغه عنایت ویژه داشته و در تحقیق و تدریس آن پیشگام بودند، در دوران ریاست جمهورى خویش ریاست شوراى عالى علمى بنیاد نهج‌ البلاغه را پذیرفتند و این بنیاد همواره مورد حمایت‌ هاى علمى و معنوى ایشان بوده است. لذا در سه کنگره از کنگره‌ هاى بین المللى نهج‌ البلاغه براى ایراد نطق افتتاحیه شرکت فرمودند که اینجا شاهد آن‌ ها هستید.» مقاله اول با نام «حکومت در نهج‌ البلاغه» مى‌ باشد. مفهوم حکومت یکى از مباحثى است که مورد بحث قرار گرفته است. مسأله اول، مسأله مفهوم حکومت است. مسأله بعدى، مسأله ضرورت حکومت است. مسأله سوم، منشأ حکومت است. مسأله دیگرى که در نهج‌ البلاغه بسیار حائز اهمیت است، این است که آیا حکومت، یک حق است یا یک تکلیف و امیرالمؤمنین «ع» در بیانى خلاصه و موجز، حکومت را هم یک حق مى‌ داند و هم یک تکلیف. مقاله دوم، «نگاهى به ویژگى‌ هاى دوران زمامدارى على (ع)» است.
تجلی ولایت در آیه تطهیر
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی؛ گردآورنده: محمد صفایی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: مرکز نشر اسراء,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «تجلی ولایت در آیه تطهیر» تالیف عبدالله جوادی آملی، به بررسی مسئله امامت و تحقیق پیرامون آیه ولایت برای اثبات عصمت و طهارت ائمه اطهار (ع) می پردازد. مولف در ابتدای کتاب خود در رابطه با مفاد آیه تطهیر سخن گفته و سپس در رابطه با اقسام اراده تشریعی و تکوینی مطالبی را عنوان می کند. وی همچنین در رابطه با موضوعاتی مانند: تفسیر آیه تطهیر، تعیین مصداق اهل البیت، ماجرای مباهله از زبان فخر رازی، طهارت های سه گانه و آیه تطهیر و دیگر مباحث مرتبط سخن گفته و به شبهاتی که در این باب مطرح شده است پاسخ می دهد.
  • تعداد رکورد ها : 2442