جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
میانه روی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
عنوان :
عدل در اصول دین به چه معنا است؟ و آیا بر اساس روایات، منظور از عدل و احسان، پیامبر(ص) و ائمه(ع) هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدل
,
اصول دین
,
معنای لغوی عدل
,
01. خداشناسی (کلام)
,
عدل الهی
کلیدواژههای فرعی :
عدالت ,
میانه روی ,
قسط و عدل ,
صفات ثبوتیه ,
جزا ,
جزاء اعمال ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
مصادیق احسان ,
میانه روی و اعتدال ,
مصادیق عدل الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا از بین صفات خداوند تنها صفت «عدل»، جزو اصول دین شمرده شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اصول عقاید مکتب اهل بیت شامل توحید، عدل، معاد، نبوت و امامت است. همه ی مسلمانان در توحید و معاد و نبوت با هم اتفاق دارند ولی در مساله ی عدل و امامت بین مذهب شیعه اثنی عشری و سایر فرق اسلامی (غیر از معتزله که در مسئله عدل با شیعه متفق است) اختلاف وجو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدل
,
اصول دین
,
معنای لغوی عدل
,
01. خداشناسی (کلام)
,
عدل الهی
,
صفات خدا
کلیدواژههای فرعی :
عدالت ,
عدلیه ,
میانه روی ,
صفات ثبوتیه و سلبیه ,
قسط و عدل ,
تکلیف مالایطاق ,
جزا ,
عقاید اشاعره ,
جزاء اعمال ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
میانه روی و اعتدال ,
صفات ثبوتی(مقابل سلبی) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش مساجد در تأمین و تربیت نیروهای انقلابی : دوره اول، پیش شماره دوم : حبل المتین
نویسنده:
عبدالجلیل فرهمند
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسجد
,
انسان سازی
,
جایگاه مسجد
,
مکروهات مسجد
,
آداب مسجد
کلیدواژههای فرعی :
میانه روی ,
مدیریت مسجد ,
آیه 18 جن ,
آیه 96 آل عمران ,
مکروهات مسجد ,
اذان مسجد ,
صور در مسجد ,
تعطیل مسجد ,
استعمال بوی خوش در مسجد ,
تعمیر مسجد ,
روشن کردن چراغ در مسجد ,
نظافت مسجد ,
دعا هنگام ورود به مسجد ,
خوش خلقی ,
قداست مسجد ,
رفتن به مسجد ,
نشستن در مسجد ,
چکیده :
مساجد پایگاه های بزرگ انسان سازی هستند. اما همین پایگاه ها اگر فاقد برنامه و مدیریت باشند نه تنها نمی تواند نیروهای فعال در عرصه فرهنگی را تربیت کند بلکه باعث جدایی افراد مستعد از آن می گردد. حال اگر بخواهیم نیروهای جهادی، انقلابی، مبازر،فعال در عرصه های فرهنگی از مساجد تربیت شود بایستی به مقدماتی توجه داشته باشیم، مقدماتی که در رابطه با مدیریت مساجد است. در مدیدریت مساجد به بایدها و نبایدهایی بر می خوریم که هر کدام باعث جذب نیروهای بااستعداد به مساجد یا بالعکس باعث جدایی آن نیروها از مساجد می گردد. از ابتدای مقاله به راه های عملی برای ایجاد جاذبه در مساجد می پردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 136 تا 157
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به آداب و رسوم دوره جاهلیت از منظر قرآن و تاریخ : دوره دوم، شماره 3 و 4 : حبل المتین
نویسنده:
مرتضی قاسمی حامد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
میانه روی
,
جاهلیت
,
امت وسط
,
افراط
,
تفریط
,
آداب و رسوم
,
شبه جزیره عربستان
,
عَدلٌ
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قصد
,
اعتدال
کلیدواژههای فرعی :
وظایف میزبان ,
رسوم جاهلی ,
خرافه ,
شرک ,
ماه های حرام ,
قصاص ,
تجاوز ,
شعر دوره جاهلی ,
فحشا ,
نکاح جاهلی ,
نکاح جمع ,
نکاح بدل ,
طواف برهنه ,
شجاعت ,
وفای به عهد ,
تفاخر ,
عصبیت ,
دخترکُشی اعراب جاهلی ,
شراب خواری ,
چکیده :
در اصطلاح به دوره عرب پیش از اسلام که در آن اکثر مردم به شرک و کفر می پرداختند، «جاهلیت» میگویند البته در این دوره برخی نیز خداپرست بودند و اخلاق حسنه داشتند. در این نوشتار آداب و رسوم عرب جاهلی و تأثیر آنها بر جامعه آن روز مورد بررسی قرارگرفته است. در دوره جاهلیت سنت های زشت بسیاری مانند زنده به گور کردن دختران؛ سوت و کف زدن و برهنه شدن در طواف خانه خدا؛ شراب خواری و فحشا؛ تجاوز و جنگ و خونریزی و خرافات، میان اعراب رواج داشت ولی با این حال نمی توان سنت های پسندیده آنها مانند مهمان نوازی؛ وفای به عهد؛ شجاعت و حمایت از مظلومان را نادیده گرفت؛ زیرا همین سنت ها بود که در نهایت فطرت خفته بسیاری از آنها را بیدار و موجب هدایت آنها شد؛ بنابراین علت نام گذاری این دوره به «جاهلیت» از باب غلبه کل بر جزء بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 74 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسلام دین الوسطیة و الاعتدال
نویسنده:
کاظم رهیف بهادلی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة الرافد للمطبوعات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
دین شناسی
,
میانه روی
,
جامعیت دین اسلام
,
شریعت وسطی
,
دفع شبهات(افعال امام)
,
دین اسلام
,
احادیث و روایات
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
13. علم کلام
,
اسلامشناسی
,
کتب رد شبهات
شابک (isbn):
978-600-5688-11-5
چکیده :
کتاب «الاسلام دین الوسطیة و الاعتدال» نوشته شیخ کاظم رهیف البهادلی به زبان عربی در مورد این است که اسلام دین وسط و اعتدال می باشد. نویسنده در این کتاب ابتدا به واژه شناسی لغت «وسطیه» می پردازد و حدود افراط و تفریط را بیان می کند و نتیجه می گیرد که اسلام دین اعتدال است. در بخش دیگر کتاب به ادله وسطی بودن دین اسلام از دیدگاه قرآن کریم، سنت و استقراء می پردازد. در این نوشتار سعی شده دلایل قرآنی و روایی تسامح و تساهل از منظر دین اسلام مطرح شود و دیدگاه قائلان به سمعه و سهله بودن شریعت اسلام تشریح گردد. نگارنده امت اسلامی را به نص صریح قرآن، امت وسط معرفی می کند که دارای خشونت در رفتار و افکار نیست و همواره مسیر اعتدال را می پیماید و هر گاه از این مسیر منحرف شود ضررهای زیادی را متوجه خود و جامعه خویش می کند. وی به نمونه هایی از اعتدال در امور مختلف دینی، عبادی، اعتقادی و اخلاقی با استناد به آیات و روایات اشاره کرده است. در این مسیر به شبهه هایی که نسبت به اعتدالی بودن اسلامی وارد شده است پاسخ گفته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش صرفه جویی در پیشرفت اقتصادی از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
حسینعلی باقری رمدانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اقتصاد
,
میانه روی
,
قرآن
,
صرفه جویی
,
حدیث
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اعتدال
,
قناعت
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
مصرف
چکیده :
صرفه جویی به معنای درست مصرف کردن، به جا مصرف کردن، ضایع نکردن مال و مصرف را کارآمد وثمربخش کردن مقام « . است معظم .» رهبری از موثرترین راه های جلوگیری از اسراف، راه اعتدال، میانه روی و صرفه جویی است. از این جهت، تعالیم حیاتبخش اسلام، این راه را برای جلوگیری و پیشگیری از اسراف و نیز راه نجات انسان ها از معضل خطرناک و بیماری زیان آور اسراف توصیه کرده و بر آن تاکید ورزیده است. دین اسلام همواره به خاطر هدایت و راهنمایی و تأمین سعادت و خوشبختی، انسان ها را در همه امور زندگی اعم از دینی و دنیوی و اخروی به راه اعتدال، صرفه جویی و میانه روی توصیه و به دوری جستن از افراط و تفریط و پرهیزبه » حضرت لقمان « از هرگونه اسراف و زیاده روی سفارش و تاکید نموده است؛ لذا می بینیم در قرآن کریم آمده که در رفتار و اعمال خود میانه روی و ؛» و اقصد فی مشیک « : فرزندش- آن هم به صورت امر و طلب- توصیه می کند صرفه جویی را اختیار کن. آری اعتدال صفتی است بسیار عالی و پسندیده، منطقی و عقلی و موزون و مطبوع که مورد نظر شارع مقدساسلام می باشد. از آن جا که اعتدال با سرشت و فطرت پاک انسانی پیوند معنوی و ارتباط خلقتی و ریشه ای دارد، خداوند، روح آدمی و طبع انسان ها را نیز به گونه ای بسیار معتدل و میزان آفریده که با اعتدال تناسب و سازگاری دارد و اعتدال را به عنوان یک اصل عقلی و فطری در هر امری بهتر می پذیرد. پس بنابراین، انسان عاقل و با ایمان باید تلاش و جدیت نماید تا این صفت عالی )اعتدال و صرفه جویی( را کهمورد پسند خداوند متعال و انبیای الهی است، خوب به دست آورد و در حفظ آن سعی نماید؛ تمام حرکت های فکری و رفتاری خود را چه درونی و چه بیرونی در همه ی امور زندگی )مادی و معنوی(، بر محور صرفه جویی و میانه روی قرار دهد.چنان که قرآن کریم در آیه ی شریفه ی را می ستاید و راه اعتدال و اقتصاد را نیکو می داند و آن را تاکید می کند و هرگونه افراط و تفریط و تجاوز از اعتدال » روو عدالت را مذمّت و نکوهش می نماید. و همچنان که حضرت علی )ع در خطبه ی بسیار ارزشمندهمّام در ضمن بیان و شمارش صفات و پرهیزکاران می فرماید و ملبسهم الاقتصاد پرهیزکاران در پوشاک میانه روی و صرفه جویی می کنند و نیز حدیثی از امام صادق (ع) که فرمود هر کس در زندگی و معیشت خود، جانب اعتدال را رعایت نماید من ابتلا نشدن به فقر را برای او تضمین می کنم باید به این نکته ی مهم عقلی و علمی و اساسی توجه داشت، که اصل حاکم بر طبیعت انسان و هویت وجودی اوو اعتدال است و انسان بر اساس فطرت و طبیعت سالم » صرفه جویی « در ابعاد گوناگون مادی و معنوی، همان اصل اوّلیه خود، تمایلی به افراط و تفریط ندارد و حال آن که اسراف، خروج از حدود الهی، فطرت و گریز از مدار انسانی ومعیارهای عقلی و قانونی و ارزشی است. پس کسی که از مسیر فطرت انسانی و طبیعی و نیز از حقایق و قوانین و ارزش های واقعی خارج شود و راه اعتدال و اقتصاد را از دست دهد، از دیدگاه تعالیم اسلام، اسراف کار و متجاوز وستمگر است و بایستی تحت تعقیب قرار گرفته و مجازات گردد. مقاله حاضر کوشیده بر اساس آموزه های قرآنی و احادیث و روایات، نقش و کارکرد صرفه جویی و قناعت را در پیشرفت اقتصاد اسلامی تبیین نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید