جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 287
فراتر از مرگ: بازتاب های الهیاتی و فلسفی زندگی پس از مرگ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
IntroDan Cohn-Sherbok , Christopher Lewis (eds.), Introduced by Lionel Blue
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
MACMILLAN,
چکیده :
ترجمه ماشینی: "در کتابی با چنین مطالب متنوع، مسلم است که هر کس چیزی را خواهد یافت که به چالش می کشد و آگاه می کند - و در واقع، گاهی اوقات، الهام می بخشد." - جان بوکر، کلیسا تایمز در طول تاریخ، انسان ها مشغول بقای شخصی پس از مرگ بوده اند. در نتیجه، اکثر ادیان جهانی اعلام می کنند که زندگی در ورای قبر ادامه دارد و آخرت را به اشکال مختلف به تصویر کشیده اند. این تصورات مختلف پاسخ‌هایی را به گیج‌کننده‌ترین پرسش‌های معنوی تشکیل می‌دهند: آیا زندگی قبلی خود را در آخرت به یاد خواهیم آورد؟ آیا بدن خواهیم داشت؟ آیا ارواح بی جسم می توانند یکدیگر را بشناسند؟ آیا ما همچنان به هویت شخصی خود ادامه خواهیم داد؟ آیا مجازات می شویم یا پاداش می گیریم یا جذب الوهیت می شویم؟ این موضوعات اساس این مجموعه مقالات است که چارچوبی برای درک مفاهیم سنتی از آخرت و همچنین دیدگاه های جدید ارائه می دهد.
پیشینه‎ تجربه‌های نزدیک به مرگ
نویسنده:
سید‌علی‌اکبر حسینی
نوع منبع :
مقاله , مقالات روزنامه‌ای
منابع دیجیتالی :
چکیده :
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم طی یادداشتی باور به جهان غیب و زندگی پس از زندگی در جهانی دیگر، یکی از اصول مشترک ادیان توحیدی است. با نگاهی به کتاب‌های آسمانی به‌ویژه قرآن، می‌توان دریافت که بخش فراوانی از آموزه‌های آنها گفت‌وگو درباره جهان غیب و زندگی پس از زندگی دنیایی است.
حسین بیات مطرح کرد: تجارب نزدیک به مرگ؛ حس هستند نه واقعیت
نوع منبع :
مقاله , مقالات روزنامه‌ای , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایکنا,
چکیده :
حسین بیات، دکترای فلسفه علوم و مدرس منطق و تفکر نقادانه با بیان اینکه عنوان این موضوعات رهزن است زیرا تصور مواجهه با واقعیات است در صورتی که اینها پدیده‌هایی است که حس می‌شود، گفت: ما در حالت خوشبینانه، گزارشگران را دروغگوی اخلاقی نمی‌دانیم یعنی آنها خلاف باورشان حرف نمی‌زنند ولی آیا خلاف واقعیت هم نیست؟
زندگی پس از زندگی؛ لیبرالیسم مذهبی یا ابتذال نقد؟
نوع منبع :
مقاله , مقالات روزنامه‌ای
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
انصاف نیوز,
چکیده :
بعد از نمایش برنامه‌­ی «زندگی پس از زندگی» از تلویزیون واکنش‌­هایی از جنس تحسین و تقبیح از سمت اندیشه‌ورزان و افراد دیگر نسبت به این برنامه شکل گرفت. جنس جذاب این برنامه‌ها برای قشرهای مذهبی و تکیه‌­ی آن بر تجربه­‌های دینی ادعا شده از سمت مهمانانش باعث شد تا هم در بین بخشی از جامعه‌­ی مذهبی و هم در بین کارشناسان دینی بحث­‌هایی را بوجود آورد. زندگی پس از زندگی از افرادی دعوت می­‌کند که تجربه‌­ی مقطعی مرگ را پشت سر گذاشته‌اند و بعد از زندگی دوباره به بازگویی چیزهایی که در مدت مرگ خود دیده بودند می­‌پردازند. ­در ادبیات علمی و فلسفی نام «تجربه­‌های نزدیک به مرگ»(near death experience) برای این پدیده رواج پیدا کرده است.
«زندگی پس از زندگی»؛ مبهم، تکراری، بدون پرسش
نویسنده:
علیرضا اسمعیل زاده
نوع منبع :
مقاله , مقالات روزنامه‌ای
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
فرارو,
چکیده :
در شروع هر قسمت از برنامۀ «زندگی پس از زندگی» این عبارت روی صفحه ظاهر می‌شود که «این برنامه صرفا یک گفتگوی تلویزیونی نیست. شما بینندۀ یک پژوهش هستید». اما اتفاقا وقتی از منظری نقادانه و جستجوگر نگاه می‌کنیم، تنها چیزی که در این برنامه نمی‌توان یافت «پژوهش» است. این برنامه صرفا یک گفتگوی تکراری است، پر از مفاهیم مبهم و تعریف نشده که هر کس می‌تواند هر نتیجه‌ای از آن بگیرد.
چرا برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» وجاهت دینی ندارد؟
نویسنده:
رضا غلامی
نوع منبع :
مقاله , مقالات روزنامه‌ای
منابع دیجیتالی :
زندگی پس از زندگی زیر ذره بین نقد: دومین نشست تخصصی نقد و بررسی برنامه «زندگی پس از زندگی» با حضور استاد غلامرضا فیاضی و حجت الاسلام والمسلمین برنجکار
نویسنده:
محمد رسول صفری
نوع منبع :
مقاله , مقالات روزنامه‌ای , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
خبرگزاری حوزه,
چکیده :
علمای ما بسیاری از این حقایق را دیده اند، ولی بیان نمی کردند. یکی از اساتید ما که حالات خاصی داشت از بیان آن امتناع می کرد، زیرا این کار را خطرناک می دانست، چون ممکن است انسان به جای خدا، انسان ها را دور خود جمع کند.
در نکوهش پرداختن به جزئیات عوالم پس از مرگ؛ چرا نباید برنامه «زندگی پس از زندگی» را ببینیم؟
نویسنده:
مرتضی اوحدی
نوع منبع :
مقاله , مقالات روزنامه‌ای
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایکنا: خبرگزاری قرآن,
چکیده :
زندگی پس از زندگی برنامه‌ای با محوریت بازتاب جزئیات عوالم پس از مرگ است که توانسته بر این پایه مخاطبان بسیاری را هم پای تلویزیون بکشاند اما به‌نظر می‌رسد رویکرد برنامه نسبت چندانی با رویکرد قرآن ندارد؛ چه، قرآن از عوالم دیگر به اجمال سخن گفته و سازندگان این برنامه در پی پرداختن تفصیلی به مسئله هستند.
ترس از مرگ در آثار عطار
نویسنده:
رحیمیان سعید, جباره ناصرو محبوبه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترس از مرگ دلایل گوناگونی دارد؛ زیرا مرگ امری مجهول است که هیچ کس نه آن را شناخته و نه تجربه کرده است. مرگ تنها چیزی است که انسان ها را با هم برابر و یکسان می کند و برای هیچ کسی استثنا قائل نمی شود. انسان ها از مرگ می ترسند؛ زیرا به جهان آخرت اعتقاد دارند و در آنجا باید نتیجه اعمالشان را ببینند. چون انسان ها زندگی جاوید را با دنیای زودگذر معامله کرده اند و در آنجا توشه ای ندارند، ناگزیر از مرگ می ترسند. انسان از مرگ می ترسد؛ زیرا تنها می میرد. اگر در اینجا افراد زیادی اطراف او را گرفته بودند، هنگام مرگ تنهاست و باید به تنهایی رخت از این جهان بربندد. در این میان سست بودن ایمان، کم بودن زاد و توشه، درازی راه و ناتوانی انسان از رویارویی با خداوند خود، بر این ترس و نگرانی می افزاید. اما از دیدگاه عطار راهی برای غلبه بر این ترس وجود دارد و آن، توجه به این نکته است که زندگی این جهان به منظور آمادگی برای آن جهان است و معنا و ارزش آن در همین است. نگرش عطار به مرگ با انسان های عادی متفاوت است؛ مرگ برای محب حق بیشتر جان فشانی عاشقانه است؛ پلی است که معشوق را به عاشق می رساند. در این پژوهش تمام آثار عطار از این دیدگاه بررسی شده است.
صفحات :
از صفحه 65 تا 92
آراء فرانکل، هایدگر و مطهری(ره) در توصیف حقیقت انسان (قسمت دوم)
نویسنده:
صدیقه ذاکر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
  • تعداد رکورد ها : 287