آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز پژوهشی ایران
>
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (تهران)
>
پژوهشکده حکمت معاصر
>
هادی وکیلی ( پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (تهران))
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 54
عنوان :
ابن میمون از الاهیات اسلامی تا الاهیات یهودی
نویسنده:
هادی وکیلی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
صفات ثبوتی و سلبی
,
دین یهود
,
الاهیات سلبی
,
ابنمیمون
,
الاهیات اسلامی
,
الاهیلات یهودی
چکیده :
ابن میمون، بزرگترین فیلسوف و حکیم الاهی یهودی است. او در پایان زندگیاش، شاهکار ادبی خود (راهنمای گمگشتگان) دلالتالحائرین (مُورِه نِووخیم) را نوشت. این کتاب که به عربی نوشته شده، اهمیت و تأثیر فیلسوفان مسلمان را بر روی دستگاه فکری ابن میمون نشان میدهد. اندیشههای ابن میمون، حاصل دورانی از تحمل مذهبی و همزیستی فرهنگی بین یهودیان و مسلمانان بود.در واقع، ابن میمون خود یک تنه، هم از بزرگترین نمایندگان شریعت یهود بود، هم از مراجع فلسفه قرون وسطایی ملهم از یونان، و هم از عوامل اصلی شکوفایی خارقالعاده تفکر فلسفی و علمی جهان عرب و اسلام در قرن یازدهم و دوازدهم. ابنمیمون در کتاب دلالةالحائرین (راهنمای گمگشتگان) اندیشهوران در اوج توانایی خویش است که علم عرب و اسلام و فلسفه یونان و الاهیات یهود را در کلی متضمن مقصود گرد میآورد. کوشش نگارنده مقاله آن است تا در این مقال به قدر وسع به بررسی دیدگاههای الاهیاتی ابن میمون و مقایسه آرای وی با متفکران مسلمان بپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله چگونگی تخلق به صفات الاهی در اخلاق عرفانی
نویسنده:
مهدی براتی فر ، هادی وکیلی ،اسماعیل منصوری لاریجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
چکیده :
«اخلاق عرفانی» عبارت از نوعی اخلاق خواهد بود که بر مبنای ارتباط بیواسطه با حقیقتی غایی/ غیبی، آراستگی به صفاتی خاص مشابه با صفات آن حقیقت را اقتضا میکند. مؤلفههای اخلاق عرفانی عبارتند از ابتنای بر وحی، توجه به مبدأ و معاد، جامعیت، شریعت محوری، تغییر ظاهری ناشی از تحول باطنی و بهرهگیری از تربیت تدریجی. هدف از اخلاق عرفانی، تخلّق به اخلاق الاهی یعنی تسمّی به اسماء الاهی و اتصاف به صفات الاهی است. تخلق به صفات الاهی به جهت تقسیم آنها به جمالی و جلالی، از دو حیث تشبیهی و تنزیهی امکان پذیر میگردد. از این رو وقتی خدا را در نسبت با دیگر مخلوقات، قیاس ناپذیر بدانیم، میتوانیم او را در رابطه با صفاتی درک کنیم که بر تمایز، تعالی و تفاوت دلالت میکنند.در این راستا، انسانها خدا را به مثابة وجودی عظیم، عزیز، کبیر، قهار، سلطان، غیور و محیط درمییابند. حال اگر بر شباهت بین خدا و مخلوقاتش تاکید شود، خدا همچون موجودی مشبَّه و قریب تلقی میشود و در لباس صفاتی همچون مهربانی، رحمت، زیبایی، عشق، بخشش، گذشت، غفران و نفع ظهور مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی تحلیلی ـ انتقادی به جنبشهای نوظهور دینی ـ معنوی
نویسنده:
هادی وکیلی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
وضعیت نشر :
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل تجارب عرفانی شمسالدین محمد لاهیجی در مفاتیح الإعجاز فی شرح گلشن راز
نویسنده:
عباس رجبی گوندره ، هادی وکیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
لاهیجی از عارفان بزرگ ایرانی و سلسلۀ نوربخشیه، در شرحی که بر گلشن راز شبستری نگاشته، از مکاشفات عرفانی خویش سخن گفته است. مکاشفات عرفانی بهعنوان تجارب خاص عارفان در تبیین نگاه عرفانی و عوامل موثر در گزارش این تجربهها و احساسهایی که عارف از سر گذرانده، پیوسته مورد توجه پژوهشگران فلسفۀ عرفان بوده است. از دیگر جنبههای مهم در بررسی تجارب عرفانی تأثیرات بافت و زمینۀ فرهنگی و تعالیمی است که عارف با آنها پیوسته در ارتباط بوده است. برایناساس، نوشتار حاضر باتوجه به این پرسش که «عناصر و اجزای تجارب عرفانی لاهیجی چه چیزهایی هستند و شیخ تا چه اندازه متأثر از تعالیم پیشینی و بافت فرهنگی خود بوده است؟»، با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی اجزا و عناصر مکاشفات شیخ پرداخته است. براساس سه نظریۀ غالب در فلسفۀ عرفان، گزارشهای لاهیجی را میتوان در تأیید نگاه بینابینی تعریف کرد. همچنین، افزون بر نظریات و مدلهایی که محققان دربارۀ تجربۀ احساسهای سهگانه (موجود یگانه، یگانگی موجودات ویگانگی با موجودات) ارائه کردهاند، احساس یگانگی با موجود یگانه نیز گزارش شده است که میتواند حالت چهارمی در این مدل فرض گردد. شیخ در توصیف تجارب خود حالاتی را از سر گذرانده که طی آنها پس از درک حضور خداوند و تجلیات ذاتی او، احساس یگانگی با خداوند کرده و به تجربۀ آگاهی محض رسیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی وجودی در حکمت متعالیه، مبنایی برای صلحپژوهی
نویسنده:
طیبه میرمحمدحسینی ، هادی وکیلی ، اعظم قاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
چکیده :
هدف پژوهش حاضر استخراج مبانی نظری مرتبط با صلح در فلسفه ملاصدرا و نشان دادن قابلیت عملی و کاربردی فلسفه ملاصدرا در این زمینه میباشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و بر این فرضیه استوار است که گرچه در فلسفه ملاصدرا، موضوع صلح به صورتی مستقیم وجود ندارد، اما در مبانی و اصول فلسفهی وی از جمله اصالت وجود و وحدت وجود و نیز مبانی انسانشناسی، دلالتهایی بر این موضوع داده شده است. نتایج نشان داد که یکی از ریشههای خشونت و جنگ، اختلافاتی است که بین انسانها وجود دارد. این اختلاف تنها در کثرت، معنی دارد و ملاصدرا معتقد است که خاستگاه کثرت ماهیت میباشد. از سوی دیگر، او براساس اصل مهم فلسفی خود یعنی اصالت وجود، ماهیت را امری اعتباری میداند که جایگاهش تنها در ذهن بوده و آنچه که در عالم خارج، متن واقعیت را تشکیل میدهد، وجود است که بین همه موجودات مشترک میباشد. آنچه که باعث اختلاف و در نتیجه خشونت و درگیری میشود، امری است که نمیتوان برایش اصالتی قائل شد، و به عبارت دیگر امری اعتباری است. از سوی دیگر در دیدگاه ملاصدرا عالم وحدت، عالم یگانگی و هماهنگی و صلح است، زیرا همه آنچه که به ظاهر متفاوت و گاه متعارض مینماید، شئون یک حقیقت واحد و در نتیجه جزئی از یک کل یکپارچه است. این اندیشه و نگریستن به عالم از این منظر میتواند بهترین راه برای درک تفاوتها و در نتیجه مفاهمه بین انسانها باشد و درک این تفاوتها نیز میتواند نقطه اتکایی باشد که ماهیتهای مختلف را با هم پیوند میدهد. در نتیجه، تمرکز دیدگاه وجودشناختی ملاصدرا بر اشتراک معنوی- ماهوی موجودات و سریان حقیقتی واحد در آنها میتواند مبنای مهمی برای قرار گرفتن آنها در چهارچوبی بشمار آید که در آن حلقهای وحدتبخش، به رغم اختلافات و تمایزات آنها همگراییشان را تضمین کند. این همگرایی را میتوان مبنای نظری مهمی برای استخراج مفهوم صلح و صلحگرایی از فلسفه ملاصدرا تلقی کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ادراك بصري در هوش مصنوعي و فلسفه ذهن
نویسنده:
محمد فروغي، هادي وکيلي، اعظم قاسمي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
يکي از گرايشهاي رايج و پرطرفدار در فلسفه ذهن، کارکردگرايي است. در اين نوشتار، برآنيم تا به تحليل فلسفيِ پژوهشي نوپديد در حوزه هوش مصنوعي بپردازيم. پژوهشي که به شبيهسازي ادراک بصري انسان، با الگوبرداري از نمونه عصبشناختي ادراک ميپردازد. اين پژوهش که در سال 2013 انجام شده، با به کارگيري سامانهاي مرکب از شبکههاي عصبيِ مصنوعي و سامانههاي خبره، موفق به شبيهسازي سازوکار ادراک بصري انسان شده است. پس از شرح پژوهش ياد شده، به بررسي پيامدهاي فلسفي آن ميپردازيم و با معرفي آزمايشي ذهني، نشان ميدهيم که از ديد بيننده خارجي، نميتوان ميان روبات فوق هوشمندِ فرضي و انسان خودآگاه فرق بگذاريم؛ هرچند در نگاه آغازين ميان آندو، تفاوت ديده شود؛ ولي اين تفاوت براي هوشمند دانستن يک سامانه اهميتي ندارد؛ ازاينرو، ميتوان از نگاه کارکردگرايانه دفاع کرد. همچنين در اين پژوهش استدلال اتاق چيني سِرل اجمالاً معرفي شده و با استفاده از آزمايش ذهني يادشده، نقد و تحليل ميشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ریشهیابی تاریخی «سوختن» انسان کامل در فرهنگ صوفیانه
نویسنده:
هادی وکیلی ، پیمان ابوالبشری، علی ناظمیان فرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مقالات ژورنالی
چکیده :
در اواخر سده سوم هجری، متون عرفان و تصوف اسلامی شاهد آفرینشِ بنمایه مشهوری به نام «شمع و پروانه» با مضمون «سوختن» و «ایثار» بود که به تدریج در دیوان شعرای صوفی به کار رفت و در فرهنگ و ادبیات ایران تا دورهی معاصر، گسترش کمنظیری یافت و کلیشه شد. نظریههایی درخصوص منشأ مضمون «سوختن» ارائه شده است، اما بهنظر میرسد با توجه به اینکه سوختنِ «انسانِ کامل» در باورها و مناسک مسلمانان و همچنین ادیان ایران باستان جایگاهی ندارد، باید آن را با توجه به جغرافیای مشترک خراسان بزرگ با سرزمینهای شرقی، نقش جاده ابریشم و همنشینی معناییِ سنت سوختن انسان کامل در ادیان هندوبودایی و بنمایههای شمع و پروانه در اشعار صوفی ـ شاعران به گفتمان فکری دیگری گره زد. هدف این مقاله تعیین امکان میزان تأثیرگذاری مناسک هندوـ بودایی و انتقال و استحاله مضمون «سوختن» در گفتمان تصوف اسلامی، درقالب بنمایه نمادین شمع و پروانه است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی دلایل قائلان به مادیت ادراک، با نگاه به مبانی حکمت متعالیه
نویسنده:
محمد فروغی، هادی وکیلی، اعظم صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
چکیده :
در این پژوهش ابتدا اصول کلی و مشترک قائلان به نظریههای مادیانگارانه و دیدگاههای مخالف دوگانهانگاری، که برای اختصار آنها را «قائلان به مادیت ادراک» مینامیم، بر میشماریم؛ ادلۀ یادشده در دو دستۀ کلی قرار میگیرند: دلایلی که در رد دوگانهانگاری جوهری اقامه شده است و دلایلی که برای اثبات دیدگاههای یگانهانگاری ارائه گردیده است. سپس به تحلیل و بررسی این دلایل میپردازیم. در پایان با بررسی دلایل مختلف، مشخص شد که دو دیدگاه رفتارگرایی و کارکردگرایی برای ادعای خود دلیلی اقامه نکردهاند. دلایل مطرحشده برای ماتریالیسم حذفگرا و اینهمانی به این دلیل که بر پایۀ استقرا هستند یا امید به پیشرفت دانش عصبشناسی در آینده، بسی جای تأمل ندارند؛ ولی نشان داده شد که برهانهای ناتوانی تبیین دیدگاه دوگانهانگاری، تاریخ تکاملی، وابستگی عصبی، تأثیر روانگردانها بر آگاهی و برهان مغز دوپاره، خدشهپذیر نیستند؛ ولی با نظر صدرالمتألهین مبنی بر جسمانیۀالحدوث وروحانیۀالبقا بودن نفس انسانی سازگاری دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 49
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریۀ وحدت وجود از منظر منطق و تفکر فازی
نویسنده:
هادی وکیلی، پریسا گودرزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
عرفان نظری
چکیده :
یکی از بنیادیترین و حتی شاید بتوان گفت بنیادیترین نظریه در بین نظریههای فلسفی و عرفانی در سنتهای فکری شرقی و غربی، نظریه وحدت وجود است. در سنت فکری اسلامی نیز نخست ابنعربی و سپس ملاصدرا بهعنوان نقاط عطف تاریخی در عرفان و فلسفۀ اسلامی به این نظریه پرداخته و کمابیش نظام فکری خود را بر آن نهادهاند. پیدایش و رواج این تعبیر اصطلاحی حداقل در عرفان اسلامی جز بهمنظور تقریر دقیق و نهایی «توحید» که از اصول مسلم و ضروری دین مبین اسلام نبوده و نیست، اما عدم درک صحیح مخالفان از این نظریه ازسویی و ابهام و ایهام در شرح و تفسیر آن از جانب موافقان ازسویی و حساسیت فقیهان و متکلمان نسبت به اصل اصول دین و تحفظ بر توحید و اجتناب از اشکال مردود این نظریه، بحث از آن را به معرکۀ تمامنشدنی آرا مبدل ساخته بهطوریکه حیات و ممات عرفان اسلامی و به همانسان، مرزبندی بین اسلام و کفر و راستکیشی و ارتداد بیتردید به اصول و فروع آن، گره خورده است. مرزبندی بین سه نظریه یگانهانگاری، دوگانهانگاری و وحدت وجود، عامل تعیینکننده در فهم درست نظریه وحدت وجود است. در طول تاریخ سنتهای عرفانی، تحفظ بر اصل ارسطویی استحاله اجتماع نقیضین، فهم درست این نظریه را ناممکن ساخته و میراث گرانبهای عارفان جهان را در محاق برده است. منطق و تفکر فازی با طرد اصل تناقض به تفسیر کامل این نظریه نائل میشود، راه بدفهمی این نظریه را میبندد و راه پاسخ به مخالفان را هموار مینماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 235 تا 256
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی طراحی الگوی پژوهش توحیدی در علوم تجربی
نویسنده:
علیرضا ملااحمدی، هادی وکیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مهمترین مباحثی که امروزه در عرصۀ فلسفۀدین و فلسفۀعلم مطرح است، موضوع «نسبت علم و دین» و «علم دینی» است. حکیم متألّه آیت الله جوادی آملی (مدّظلّه) در خلال مباحث کتاب «منزلت عقل در هندسۀ معرفت دینی» به طرح کلیاتِ دیدگاه خویش در این رابطه پرداخته است که میتوان آنرا چالشبرانگیزترین نظریه دربارۀ علم دینی دانست. لذا اشکالات و پرسشهای متفاوتی دربارۀ آن نظریه مطرح شده است که از جملۀ مهمترینِ آنها، «عدمانسجام» و همچنین «عدمکارآمدی و ثمربخشی بهخصوص در ساحت علوم تجربی» میباشد. لذا در این نوشتار تلاش شده است تا بر محور اندیشههای آن حکیم متألّه، بهترتیب در جستجوی پاسخ این دو پرسش باشیم که «جهت نیل به یک الگو برای اسلامیسازیِ علومتجربی چه باید کرد؟» و سپس «چنین طرحی در صورت بسطیافتن و عملیشدن، چه ثمرات و کارکردهایی بهدنبال خواهد داشت؟» بنابراین مبتنی بر دیدگاههای ایشان، ابتدا ملزوماتِ دینیسازیِ علوم تجربی ذیل دو عنوان «اصول گزارهای» و «اصول روششناختی» تبیین گردیده، سپس ثمرات پیادهسازیِ این الگو ذیل پنج عنوان تبیین میگردد. در این بخش روشن میشود که در صورت تبدیلشدنِ این تئوری به یک الگوی عملیاتی، علم تجربی ثمراتِ چشمگیری خواهد داشت که «افزایش کارآمدیِ علوم تجربی و جهش تکنولوژی» یکی از آنها خواهدبود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 54
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید