آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه رازی کرمانشاه
>
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
>
1.گروه الهیات
>
اسداله آژیر
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 27
عنوان :
منجی باوری زرتشتی و مساله تاثیر بر فرهنگ اسرائیلی
نویسنده:
اسداله آژیر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منجی باوری
,
فرهنگ ایرانی
,
فرهنگ اسرائیلی
,
1. ادیان religions
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
دین یهود (ادیان غرب)
کلیدواژههای فرعی :
آخر الزمان ,
اوستا ,
اهورامزدا ,
مسیحا ,
نجات شناسی: Soteriology ,
چکیده :
این نوشتار نگاهی اجمالی به مساله تاثیر فرهنگ ایرانی و سنت زرتشتی بر فرهنگ و سنت اسرائیلی با تاکید بر مساله نجات و منجی باوری است. در آغاز راه مطالعات تطبیقی ادیان، دو گرایش افراطی و تفریطی در تاکید بیش از اندازه بر این تاثیر از یک سو و نفی هر نوع تاثیر از دیگر سو شکل گرفتند. به تدریج این دو گرایش گرچه همچنان پیروانی برای خود دارند، به تعادل گراییدند و اکنون اصل مساله تاثیر دین ایرانی بر سنت اسرائیلی مورد انکار نیست. به ویژه موضوع منجی باوری از جمله نقاط مشترک میان آیین زرتشتی و ادیان ابراهیمی است و احتمال تاثیر و تاثر در اینجا توسط دانشمندان بسیاری مطرح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 195 تا 206
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منجی باوری در گات های زرتشت: همه - سودرسانندگی اشاباوران
نویسنده:
اسداله آژیر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گات ها
,
منجی باوری
,
سوشیانت
,
فرشکرد
,
اشاباوران
,
سودرسانندگی
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
زرتشتـ نو دیسو (آداب دین زردشتی)
کلیدواژههای فرعی :
اهورامزدا ,
امشاسپندان ,
اسطوره آفرینش ,
اهریمن ,
نجات شناسی: Soteriology ,
هرمزد ,
کتاب بندهش ,
نبرد نیکی و پلیدی ,
فرجام شناسی (مطالعه آخرالزمان) ,
چکیده :
فهم نظریه نجات و منجی در آیین زرتشتی و به خصوص در گات های زرتشت، از جمله موضوعاتی است که اوستاشناسان و زرتشت شناسان را همچنان به خود مشغول داشته است. فهم رایج آن است که گرچه باور به آمدن رهاننده یا رهانندگان آخرالزمانی بیشتر ساخته و پرداخته دوره های متاخر مربوط به اوستای جدید است، لیکن در خود گات های زرتشت نیز می توان معنای رهانندگی را از مفهوم «سوشیانت» برداشت کرد. این نوشتار بر آن است که حتی اگر برخی بندهای گات ها ناظر به آموزش و انتظار زرتشت نسبت به آمدن چهره ای نجات بخش در آینده باشند، مفهوم سوشیانت صرفا و یا عمدتا معنایی فرجام شناختی ندارد. به همین نسبت، آموزه «فرش» کردن (= نوسازی یا خرم ساختن هستی) در گات های زرتشت معادل فرجام شناسی، که آن نیز به نوبه خود ریشه در گات ها دارد، نیست. بنابر این، همان گونه که آموزه «فرش» کردن گات ها در اوستای جدید به فرجام شناسی تفسیر شد و واژه «فرشکرد» پدید یافت، مفهوم سوشیانت نیز از معنای اولیه ناظر به مزداپرستان سود رساننده و نوسازنده هستی به معنای رهاننده (ها) ی آخرالزمانی تحول پذیرفت، گو اینکه تحول معنایی مزبور به کمک مفاهیم و باورهایی از خود گات ها صورت گرفته باشد. سوشیانت ها، مطابق گات ها، مزداپرستان نمونه ای همچون خود زرتشت هستند که تلاش دارند با همکاری یکدیگر و با اهورا مزدا همیشه به جهان سود برسانند و آن را «فرش» سازند. البته عملیات سودرسانندگی به هستی و نوسازی جهان توسط اشاباوران (= پیروان اشا / راستی) در یک نقطه پایانی با غلبه آنان بر دروندگان (پیروان دروج / دروغ) به اتمام و اکمال می رسد. این آموزه، گرچه می تواند با آموزه فرجام شناسی و حتی باور به آمدن کسی چون زرتشت تلاقی پیدا کند، عین و معادل آن ها نیست. سوشیانت ها سود رسانندگان به هستی هستند و شمار آنان به شمار همه اشوان یا اشاباوران.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیر تحول در تأملات مربوط به آموزۀ برگزیدگی قوم اسرائیل
نویسنده:
اسداله آژیر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اديان و عرفان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عهد عتیق
,
سنت یهود
,
ادیان ابراهیمی
,
قوم برگزیده
,
برگزیدگی دینی
چکیده :
در سنت یهودی باور به برگزیدگی قوم اسرائیل، یک باور اساسی است که در دورههای مختلف فکری-دینی با تأملات متفاوتی مواجه شده است. در دورۀ انبیا تا دورۀ کتب بینالعهدین، بیشتر با توصیۀ اخلاقی به توبه از خودبرتربینی و گناهان ناشی از این ویژگی قوم اسرائیل و نیز با شکلگیری مفهوم «بقیۀ قوم» و «درستکاران» مواجهیم. از دوران ظهور مسیحیت تا قرون وسطی، مباحث الهیاتی مربوط به مصداق واقعی «قوم برگزیده» و دلایل (دروندینیِ) برگزیدگی، برجستگی مییابند. دیدگاه قبالایی ناظر به رسالت کیهانیِ قومِ در تبعید اسرائیل برای نجات جهان و انسان، نقطۀ عطفی در چرخش رویکرد به مسألۀ برگزیدگی این قوم به شمار میآید. در دوران مدرن، پرسشها و تأملات عقلانیتر، و لذا بروندینیتر، راجع به اصل این آموزه بروز میکند که پاسخها از انکار برگزیدگی تا توجیهات بهظاهر عقلپسندتر را شامل میشود. روشنفکران سکولار در پی نفی این آموزه و دینداران تکثرگرا درصدد توجیه عقلانی آناند. نتیجة این تلاشها هم ایمانی بسیار متفاوت از مفهوم عهد عتیقی آن است: با تحول در تأملات مربوط به قوم برگزیده، معنای برگزیدگی و قوم برگزیده نیز دچار تغییر میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دلایل تجربی حیات پس از مرگ
نویسنده:
محبوبه ساعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
معاد(کلام)
,
تجربه نزدیک به مرگ
,
معاد(فلسفه)
,
دلایل تجربی حیات پس از مرگ
چکیده :
پژوهش حاضر، به منظور بررسی دلایل تجربی حیات پس از مرگ، انجام گرفته است.بر اساس دیدگاه برخی از اندیشمندان، پذیرش اصلِ حیات پس از مرگ، منوط به اثباتِ بُعدی غیر مادی، در وجود انسان است. با توجه به اهمیتِ مسئله ی حیات پس از مرگ، پژوهش حاضر، در نظر دارد که به بررسی دلایلِ تجربی(پسینی) حیات پس از مرگ بپردازد. پدیده هایی که عموما، به عنوان دلایلِ تجربی حیات پس از مرگ معرفی می شوند عبارتند از: پدیده های فراروانشناختی، تجربه ی نزدیک به مرگ و رویدادهای دینی- تاریخى. پژوهش گران حوزه ی دلایلِ تجربی حیات پس از مرگ ادعا میکنند که پدیدههای مذکور، قادرند به صورت تجربی، وجود روح و حیات پس از مرگ را اثبات نمایند. علاوه بر سه پدیده ی فوق، میتوان استدلال تجربی«انسان معلق در فضا»ی ابنسینا و حکایات عرفا از تجربه ی «خلع از بدن» در سنت دینی- عرفانی را، به عنوان دو نمونه ی دیگر دانست. در پژوهش حاضر، ابتدا، به بحث و بررسی، در مورد پنج شاهدِ تجربی یاد شده پرداخته شده است. سپس اشکالات منتقدان، پاسخ های پژوهش گران و نیز، نظریاتی که حقیقت پدیده های مورد بحث را تأیید میکند، مورد بررسی قرار گرفت. در خاتمه ی هر فصل، بحثی پیرامون میزانِ تواناییِ دلیل تجربی مورد بحث، جهت اثبات وجودروح و حیات پس از مرگ ارائه شده است. در نهایت با بررسی و مطالعه ی دلایلِ تجربی حیات پس از مرگ، به این نتیجه می رسیم که، پدیده های فراروانشناختی، تجربه ی نزدیک به مرگ، رویدادهای دینی- تاریخى، استدلال تجربی «انسان معلق در فضا» و تجربه ی خلع از بدن، هر یک قادرند به صورت تجربی، وجود روح و خاصیت فرامادی آن، و نیز، مسئله ی حیات از پس مرگ را، به صورت نسبی، اثبات نمایند. لازم به ذکر است، در مطالعه ی دلایلِ تجربی، توجه به چند نکته ضروری است: الف- منظور از لفظ «تجربی» که درباره ی پدیده های مورد مطالعه، به کار می رود، به معنای «پسینی» است نه، معنای تجربه هایی که در علوم طبیعی و آزمایشگاهی مورد استفاده قرار میگیرد. ب- مسئله ی روح و حیات پس از مرگ، مسائلِ فرامادی هستند. لذا حقیقت این مسائل، به صورت تجربی، تنها تا حدی که ضوابطِ علوم طبیعی اجازه دهند، تبیین می شوند. لذا برای اثبات کامل روح و حیات پس از مرگ، استفاده از برخی پیش فرض های فلسفی و کلامی، لازم است. ج- پدیده های مورد بحث، در شرایط متفاوت رخ می دهند. لذا آزمون های تجربی، معیارِ مناسبی برای سنجش میزان اعتبارِ شواهدِ تجربی و نتایج حاصل از آن نیستند. شایسته است با توجه به متغیر بودن شرایط وقوع پدیده های مذکور، از روش پدیدارشناختی استفاده شود.د- جهت بررسی مسائل مربوط به حیات پس از مرگ و معاد، نداشتن دیدگاه ماتریالیستی از ضروریات است. کلید واژه: معاد، حیات پس از مرگ، دلایل تجربی حیاتِ پس از مرگ، فراروانشناسی، تجربه ی نزدیک به مرگ.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مبانی تأویل آیات الأحکام در تفسیر بیان السعاده ی سلطان علیشاه گنابادی
نویسنده:
حمیده نیکران
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
مبانی تاویل
,
علوم انسانی
,
الهیات(کلام جدید)
,
آیات الاحکام
,
تفسیر عرفانی
,
تفسیر عرفانی
,
بیانالسعاده
,
بیانالسعاده فی مقامات العباده (کتاب)
چکیده :
پژوهش حاضر به منظور بررسی مبانی تأویل آیاتالأحکام در تفسیر بیان السعادهی سلطان علیشاه گنابادی انجام گرفته است. مبانی و اصول تأویل در اثر مذکور بر چند اصل استوار است که عبارتند از: قرآنشناسی، انسان شناسی، خداشناسی و معاد شناسی. پس از بررسی های مختلف مشخص گردید تأثیر مبانیای که ذیل هر کدام از عناوین فوق قرار میگیرند در تأویلات مفسّر از آیاتالأحکام گوناگون بوده است. برخی از آنها تأثیر زیادی را در این تأویلات داشته اند در حالی که تأثیر برخی دیگر، بسیار اندک بوده است. مذهب تشیع که در باور گنابادی با عقاید عرفانی عجین شده است نقش بسزایی را در تأویلات وی از این آیات داشته است. اعتقاد به ائمه(علیهم السلام)، بهرهمندی از روایات آن بزرگان و تقیّد به اصول و عقاید شیعه را میتوان در بسیاری از تأویلات وی مشاهده کرد. در میان تمام مبانی یافت شده مبنای "ولایت" را میتوان به عنوان موثرترین مبنا در تأویلات گنابادی از آیاتالأحکام به شمار آورد. رنگ عرفانی تفکرات شیعی گنابادی باعث شده است تا گاهی این مبانی تفاوتهایی با تفکرات جریان اصلی شیعه داشته باشند. در این پژوهش تلاش شده است تا ضمن بیان مبانی مورد استفادهی گنابادی در تأویلاتش از آیاتالأحکام، نظرات دیگر مفسران و عرفای اسلامی نیز در حد امکان بیان گردند تا علاوه بر روشن تر شدن مطالب، شباهت ها و تفاوتهای میان مبانی تأویل در تفسیر بیانالسعاده و آثار دیگر نیز نمایان گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پاسخ های دینی به مسألهی وجودی شر
نویسنده:
عباسعلی منصوری ، اسداله آژیر ، سید فضل اله روشن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
کلیدواژههای اصلی :
شر
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 200
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
میزان کارآمدی دفاعیه «علم ناقص انسان» در پاسخ به مسأله منطقی شر
نویسنده:
عباسعلی منصوری ، اسداله آژیر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شر
چکیده :
یکی از پاسخ های مشهور به مسأله منطقی شر، دفاعیه علم ناقص انسان یا محدودیت قوای شناختی انسان در تشخیص خیر و شر امور نام دارد. بر اساس این دفاعیه، از آنجایی که اساسا اثبات وجود شرِ گزاف در عالم ناممکن است، لذا صورت مسأله منطقی شر معتبر نیست. نوشتار حاضر با تأمل در حدود کارآمدی نظریه علم ناقض، به این نتیجه رسیده است که اگر منظور از شر در صورت مسأله منطقی شر، شر گزاف باشد، این دفاعیه به شرحی که در متن نوشتار توضیح داده خواهد شد، میتواند نامعتبر بودن صورت مسأله مزبور را نشان دهد. اما اگر منظور از شر، مطلق درد و رنج باشد، پاسخ مورد اشاره نمیتواند کامل و همه جانبه باشد و برای ردّ کامل و همه جانبه مسأله منطقی شر، گریزی از ورود به بحث درباره مفهوم قدرت مطلق الهی نیست. بعلاوه، این پاسخ حتی اگر پاسخی همه جانبه باشد، نهایتا وجود خدا را محتمل میسازد و نمیتواند مدعای حداقلی برهان منطقی شر مبنی بر مشکوک بودن وجود خدا را ردّ کند و برای نفی این تردید باید از پاسخهای دیگر به مسأله شر کمک گرفت. البته این سخن بدان معنا نیست که «احتمال عدم وجود خدا» بر «احتمال وجود خدا» رجحان دارد. بلکه اتفاقا دفاعیه علم ناقص میتواند این مدعای مسأله قرینهای شر را نیز منتفی سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین تجربههای نزدیک به مرگ براساس نظریۀ عالم مثال سهروردی
نویسنده:
لیلا فیروزی ، اسداله آژیر ، فاطمه بختیاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
تاکنون نظریههای متفاوت و بعضاً متناقضی در تبیین تجربههای نزدیک به مرگ ارائه شده است، اما هریک از این نظریهها در توجیه برخی از مؤلفههای تجارب مزبور ناکام بودهاند. نوشتار پیش رو بر آن است که نظریۀ عالم مثال سهروردی میتواند تبیین معقولتری از این تجارب ارائه کند. در نظریۀ عالم مثال، جهانی تصویرسازی میشود که ویژگیهای آن با ویژگیهای ناظر بر تجربههای نزدیک به مرگ، همخوانی بسیار زیادی دارد، ازاینرو میتوان بر مبنای این نظریه و البته گاهی با تلفیق برخی نظریات دیگر شیخ اشراق، همچون نظرۀ علم اشراقی، انوار قاهره و عالم ذُکر تبیین مقبولی از تجارب نزدیک به مرگ ارائه داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 267 تا 292
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی احادیث امام رضا(ع) در موضوع توحید
نویسنده:
الهام جلیلیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
توحید افعالی(کلام)
,
توحید ذاتی(کلام)
,
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید ذاتی
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
توحید افعالی (اخلاق)
,
توحید ذاتی (اخلاق)
,
توحید صفاتی(اخلاق)
چکیده :
مسألهی وجود خداوند از مسائل اصلی انسان و تعیین کنندهی نوع زندگی فرد و زیربنای افکار و اعتقادات او می-باشد. شناخت خدا پایهی شناختهای دیگر و مقدمهی ایمان و عمل است، که سایر عقاید و اندیشههای اسلامی بر شناخت خدا مبتنی و پشتوانهی ارزشهای اسلامی است. توحید و یگانگی خداوند نیز اوّل ین و مهمترین اصل اعتقادی یکتاپرستان، و اساسیترین رکن رسالت پیامبران است، به گونهای که قرآن، عدم اعتقاد به آن را موجب شرک دانسته است و آن را از طریق پیامبر?و خاندان آن حضرت?متذکّر شدهاند، و ائمّهی معصومین?در دوران خود و خصوصاً امام رضا?که در عصر شیوع اندیشهها و شبهات کلامی بودند، در رأس تمامی سخنان خود به دفاع از مبانی عقلی صحیح در شناخت و وجود و یگانگی خداوند میپرداختند، که مهمترین موضوعی که عظمت علمی حضرتش را میرساند مبحث توحید است، که اشرف علوم است.دوران امام رضا?مصادف با ظهور مکاتب مختلفی بود که بر اساس افکار خودشان و با به کارگیری براهین عقلی اقدام به طرح سوال ات و شبهات اعتقادی در باب خداشناسی میکردند، با توجّه به ارزش و اهمیّتعقل و براهین عقلی در اسلام، امام? نیز با توجه به اهمیّتمبانی عقلی، در چنین شرایطی با تکیه بر برهانهای عقلی در برابر این افکار، موضعگیری مینمودند، و امام?با علم سرشار خود به شبهات مطرح شده در این زمینه پاسخ می-گفتند، و سران ادیان و متکلمین با پی بردن به علم امام?به شکست خود در برابر این استدلالات اعتراف میکردند. امام رضا?از راههای گوناگون از جمله طبیعت و جهان آفرینش، فطرت پاک انسانی و عقل و برهان عقلی به شناخت خداوند اشاره کردهاند. همچنین آن حضرت?در ضمن بحثهای مفصلی که با علما و گروههای مختلف داشتند، به مسائل مختلفی از قبیل هستیشناسی و اثبات وجود خدا، توحید و اقسام آن، توحید ذاتی، صفات الهی و انواع آن، توحید افعالی، قضا و قدر، جبر و اختیار، اراده و ... میپردازند و هر موضوع و مسأله را با روش عقلانی و استدلالهای فلسفی به اثبات میرسانند.روش این تحقیق، تحلیلی- توصیفی است و مطالب آن با مطالعهی کتابخانهای فراهم شده است.کلیدواژه: امام رضا?، توحید ذاتی، توحید صفاتی، توحید افعالی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیره ی صادقین علیهما السلام در مواجهه با اندیشه های عصر خود
نویسنده:
زهرا کریمی یکدانگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
سیره انبیا
,
امام باقر علیه السلام
,
مواجهه صادقین علیهما السلام
,
سیره ی ایمه علیهماالسلام
,
عصر صادقین علیهماالسلام
,
جعفر بن محمد، امام ششم
,
مواجهه صادقین علیهما السلام
,
عصر صادقین علیهماالسلام
چکیده :
عصر امام باقر و امام صادق? مصادف با بروز اندیشههایی چون امامیه، کیسانیه، غلات و زیدیه از مکتب کلامی شیعه و معتزله، جبریه، مرجئه و خوارج ازمکتب کلامی اهل سنت و زندقه، مسیحیت و یهودیت از غیر مسلمانان است. مکاتب فقهی شیعه و اهل سنت و اندیشههای سیاسی و اقتصادی بخش دیگری از اندیشههای آن عصر را به خود اختصاص داده است. امام باقر و امام صادق? در برابر هر یک از اندیشهها مواجههی خاصی داشتند. سیرهی ایشان? اینگونه بود که مواجهات خود را بر مبنای دو اصل مهم پایه ریزی کنند: 1- پایبندی به مبانی دین اسلام و مذهب شیعه؛ 2- رعایت موازین اخلاقی.هر مواجهه دارای چهار عنصر و رکن اصلی است: مواجهه کننده، صاحب اندیشه، مخاطب مواجهه و شاهد مواجهه.به طور طبیعی شیوهی اتخاذ شده توسط این دو امام بزرگوار? معلول چند عامل مانند موضوع اندیشه، مخاطب، زمان و شاهد مواجهه است. مواجهات امام باقر و امام صادق? به طور کلی به سه شیوهی تقابل، تبیین و تصحیح صورت گرفته است. هر یک از آنها دارای چند مصداق است. مواجهات تقابلی مانند تکذیب، توبیخ، لعن و نفرین و مواجهات تبیینی مانند تفصیل و اجمال است. موضوعات مورد مواجههی این دو امام بزرگوار متناسب با ویژگی های آن عصر، اعتقادی، سیاسی، فقهی، اقتصادی و علمی است. مواجهات اعتقادی در دو قالب درون دینی و برون دینی، مواجهات سیاسی به صورت مواجهه با حکومت و مردم و مواجهات اقتصادی در چارچوب مواجهات تشکیلاتی و غیر تشکیلاتی صورت گرفته است.برخی ابزارهای به کار رفته در این مواجهات مثل معجزه و علم غیب، ویژهی مقام امامت امام باقر و امام صادق? و برخی دیگر همانند ابزارهای گفتاری، نوشتاری و رفتاری مشترک بین همهی انسان هاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 27
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید