آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه رازی کرمانشاه
>
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
>
2.گروه معارف اسلامی
>
محمد اصلانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
عنوان :
توسل حقیقی و اعتباری
نویسنده:
محمد اصلانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئله این مقاله بررسی تمایز میان توسل «حقیقی» و «اعتباری» است. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی میان این دو نوع از توسل تمایز قائل شده است. یافته های این تحقیق نشان میدهد: توسل حقیقی و اعتباری حداقل از دو وجه اصلی با هم تفاوت دارند: 1) در توسل حقیقی، موجد و برانگیزاننده «واسطه»، خداوند متعال است؛ درحالیکه در توسل اعتباری، موجد و برانگیزاننده «واسطه»، انسان است. 2. در توسل حقیقی، در نفس مراجعه به واسطه، مفهوم تقرب به متقرَّب درج نشده، و مؤمن و کافر چنین توسلاتی دارند؛ درحالیکه در توسل اعتباری، در نفس مراجعه به واسطه، مفهوم تقرُّب به متقرَّب مندرج است. مهمترین نتیجه تحقیق عبارت است از: «تمایز نهادن میان توسل حقیقی و اعتباری» است؛ این تمایز، ضمن تبیین دقیقِ معنا و مفهوم توسل، برخی از معضلات ناشی از خَلط این دو قسم از توسل را نیز مرتفع خواهد کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت سنجیِ میان "اصل استحاله ی انطباع کبیر در صغیر" و "فرآیند ماتریالیستیِ حصول ادراکات حسی" / بررسی قابلیت اصل "استحالهی انطباع کبیر در صغیر" در اثبات تجرد نفس
نویسنده:
محمد اصلانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
تا قبل از دوران معاصر، و البته در دوران معاصر، فلاسفه و متفکران بسیاری به منظور اثبات تجرد نفس و یا با اهداف دیگری از اصلِ "استحاله ی انطباع کبیر در صغیر" استفاده کرده اند. این متفکران استدلالی برای اثبات این اصل ارائه نکرده اند، گویا آن را بدیهی میدانسته اند. امروزه به دلایل مختلفی از جمله پیشرفتهای اخیر علمی، علی الخصوص در دو رشته زیست شناسی و فیزیک، تبیینی ماتریالیستی از "فرآیند حصول ادراکات حسی" ارائه شده که معنیِ پذیرش آن این است: گذشتگان، به خاطر عدم اطلاع از نتایج پیشرفتهای اخیر علمی، گمان میکردند که انطباع کبیر در صغیر، علاوه بر "عالَم ماده"، در "عالَم ادراکات حسی" نیز محال است؛ اما امروزه به دنبال بهره مندی بشر از نتایج پیشرفتهای علمی، روشن شده که "انطباع کبیر در صغیر در عالَم ادراکات حسی" نه تنها محال نیست بلکه کاملاً ممکن و بالاتر از آن قابل توجیه علمی است. تلاش این مقاله بر آن است که با تبیین استدلالهای مربوط به "امکان انطباع کبیر در صغیر در عالَم ادراکات حسی" در ضمن بررسیِ "فرآیند ماتریالیستیِ حصول ادراکات حسی"، بی پایگی آنها را نشان دهد و اثبات نماید که اصلِ "استحاله ی انطباع کبیر در صغیر" نه تنها در عالَم واقع، بلکه در "عالَم ادراکات حسی" نیز جاری است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جايگزيني براي تمايز ميان حمل اولي ذاتي و حمل شايع صناعي در حل معضلات فلسفي
نویسنده:
محمد اصلاني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
ارائه تمايز بين حمل «اولي» و «شايع» توسط صدرالمتألهين، مشکلات فلسفي فراواني از جمله مشکل معروف وجود ذهني را حل کرد؛ اما خود موجب بروز مشکلاتي شد. براي حل مشکلات اخير تلاشهايي صورت گرفته است که از جمله آنها ميتوان به تفکيک ميان حمل اولي به قيد قضيه و حمل اولي به قيد موضوع اشاره کرد. از نظر نگارنده اين نوشتار، اين تفکيک دقيق نيست؛ زيرا حمل اولي به قيد موضوع در واقع حمل مصطلح منطقي نيست، بلکه نوعي تقسيم موضوع است به دو اعتبار. در اين مقاله راهحل جديد و بسيار سادهاي ارائه ميشود که بدون ايجاد مشکلات جديد، جايگزين راهحل تمايز بين حمل اولي و شايع ميگردد. راهحل موردنظر به صورت بسيار خلاصه اين است که در قضيه محمول از ذاتيات، شئون، حالات و ويژگيهاي موضوع است و لاجرم بايد از يک موضوع خاص انتزاع شده، بر همان موضوع حمل شود؛ نه اينکه از موضوعي انتزاعشده بر موضوع ديگري حمل شود. به عبارت دقيقتر وقتي موضوعي قابليت اين را دارد که به چند اعتبار در نظر گرفته شود، ابتدا بايد مشخص شود در يک قضيه معين کدام اعتبار موضوع مدنظر است تا محمول متناسب با آن اعتبار، از موضوع انتزاع شود و بر همان موضوع با همان اعتبار حمل گردد؛ نه اينکه از يک موضوع به يک اعتبار، محمولي انتزاع شود، ولي به همان موضوع با اعتبار ديگري حمل گردد. شهيد مطهري در کتاب «شرح منظومه» خود به اين مطلب پرداخته است که: «آيا واقعاً فرق حمل اولي ذاتي و شايع صناعي در نفس حمل است، يا در واقع و نفس الامر در حمل اختلافي نيست، و بازگشت اين اختلاف نيز به اختلاف در موضوع است؟». يکي از يافتههاي مهم اين پژوهش، تمايزي است که بين دو حيثيت حکايتگري مفاهيم ذهني، يعني حکايتگري ذهن از عين و حکايتگري ذهن از ذهن صورت گرفته است؛ تمايزي که يکي از عناصر اصلي راهحل جديد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 119
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پرسشهای اخلاقیِ فاقدِ پاسخهای اخلاقی، شاهدی بر ابتنای «اخلاق» بر «مبانیِ متافیزیکی»
نویسنده:
محمد اصلانی، عسگر دیرباز
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
«آیا اخلاق مبتنی بر مبانیِ متافیزیکی است؟». پاسخِ «هیلاری پاتنم» و «کای نیلسن»، به این پرسش منفی است؛ در مقابل، از دیدگاه این مقاله، پاسخ این پرسش مثبت است. بسیاری از عالمانِ اخلاق اسلامی نیز، به این پرسش مهم پاسخ مثبت ضمنی دادهاند. از جمله شواهد مهمی که نشان میدهد اخلاق مبتنی بر مبانیِ متافیزیکی است، وجود پرسشهایی در حوزهی اخلاق است که پاسخ مستقیم آنها در این حوزه یافت نمیشود. در این مقاله نشان داده خواهد شد: قبل از پاسخ دادن به این «پرسشهای اخلاقی» لازم است به «پرسشهایِ پیشینِ متافیزیکی» به عنوان منشأ این پرسشها پاسخ داده شود. دو یافتهی مهم این مقاله: 1. بدون پاسخ دادن به این پرسشهای پیشینِ متافیزیکی، نمیتوان به پرسشهای اخلاقیِ مذکور پاسخ داد. 2. پرسشهای متافیزیکی بر اساس تنوع جهانبینی صاحبانش، پاسخهای متفاوت و بعضاً متضادی دریافت میکنند؛ درنتیجه «پاسخ پرسشهای اخلاقی» و «نظریههای اخلاقیِ» برآمده از آنها نیز متفاوت و حتی متضاد خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا قضایای «تالیفی پیشینی» در نظریه معرفت کانت، واقعا پیشینی اند؟
نویسنده:
محمد اصلانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قضیه تالیفی پیشینی
,
فلسفه کانت
,
معرفت شناسی کانت
کلیدواژههای فرعی :
ادراک حسی ,
حساسیت ,
مفاهیم فاهمه ,
روند تشکیل معرفت ,
تجربه حسی ,
نقد عقل محض کانت ,
قضیه ترکیبی(مقابل قضیه تحلیلی) ,
قضیه تحلیلی(مقابل قضیه ترکیبی) ,
مجربات ,
شهود حسی(قسیم شهود عقلی و محض) ,
شهود عقلی(قسیم شهود حسی و محض) ,
شهود محض(قسیم شهود حسی وعقلی) ,
قضیه فلسفی ,
شهود بسیط ,
حکم فلسفی ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
کانت مبدع قضیه تالیفی پیشینی است و این مساله در فلسفه وی از جایگاهی ویژه و اساسی برخوردار است. در این مقاله ابتدا تقسیم قضایا به تحلیلی و تالیفی، پیشینی و پسینی مورد بررسی قرار می گیرد. منظور از این بررسی فهم دیدگاه خاص کانت نسبت به این مساله است. سپس تحقیقی در خصوص مفهوم پیشینی از دیدگاه کانت صورت می گیرد. حاصل این تحقیق این است که قضیه تالیفی پیشینی مرادف با کلیت، ضرورت و ماخوذ نبودن از تجربه است. پس از آن روشی که کانت برای حصول معرفت یا قضیه تالیفی پیشینی اتخاد کرده (روند تشکیل معرفت از دیدگاه کانت)، مورد بررسی قرار می گیرد. و در آخر به سوالی که در عنوان مقاله مطرح شده پاسخ داده می شود. چکیده پاسخ این است: روندی را که کانت برای تشکیل معرفت ارایه می نماید، از صدور قضایای تالیفی پیشینی ناتوان است، چرا که محصول این روند، جزیی غیر قابل انفکاک دارد که ماخوذ از تجربه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تناقض ذاتیِ نظریه معرفت کانت: بررسی نظریه معرفت کانت بر اساس ملاک کانت در تشکیل معرفت
نویسنده:
محمد اصلانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
کانت در نظریه معرفتش، روشی انحصاری برای حصول«علم» ارائه میکند: «علم = اطلاق مقولات بر داده های شهود حسی». محصول اطلاق مقولات بر داده های شهود حسی، قضایای تألیفی پیشینی است؛ قضایایی که ملاک انحصاری کانت در تشخیص علم اند. کانت مدعی است: فقط و فقط علومِ واجد قضایای تألیفی پیشینی، که الزاماً واجد «داده های شهود حسی» هستند، علم اند و قضایایی که فاقد «داده های شهود حسی» باشند، علم نمایی بیش نیستند. او با همین استدلال «مابعدالطبیعه» را از جَرگه علم بیرون راند. بر این اساس تلاش این مقاله بر آن است تا خودِ نظریه معرفت کانت را با این ملاک بسنجد که آیا واجد قضایای تألیفی پیشینی هست یا نه؟ به عبارت دقیقتر: آیا قضایایی که کانت از طریق آنها نظریه معرفت خود را تبیین نموده، واجدِ «داده های شهود حسی» هستند یا نه؟ اگر واجد این دادهها باشند، علم اند وگرنه، نه. بررسیهای صورت گرفته در این مقاله، که بر قضایای مهم و کلیدی کانت در «حسیات استعلایی» و «تحلیل استعلایی» متمرکز است، نشان میدهد: این قضایا که مُعَرّف و مُبَیّن اساس نظریه معرفت کانت میباشند، فاقد «داده های شهود حسی اند» و علم نیستند. بنابراین: «نظریه معرفت کانت» قادر به اخذ اعتبارنامه مورد نظر خودش نمی باشد و وفق نظر خودِ کانت یک علم معتبر نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 299 تا 319
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحقیق انتقادی «شیء فی نفسه» در نظریهی معرفت کانت
نویسنده:
محمد اصلانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کانت
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه کانت
,
شی ء فی نفسه
,
مقولات
,
ایده آلیسم
,
ایده آلیسم معرفت شناختی
,
شهود حسی(قسیم شهود عقلی و محض)
,
شهود عقلی(قسیم شهود حسی و محض)
,
فنومن((اصطلاح وابسته)، مقابل نومن)
,
معرفت شناسی کانت
,
قوه شهود
,
پدیدار ذهنی
,
ایده آلیسم کانتی
کلیدواژههای فرعی :
مکان ,
مقولات فاهمه ,
فلسفه نقادی عقل ,
نقد عقل محض کانت ,
تحلیل استعلایی((اصطلاح وابسته)، قسیم استنتاج استعلایی و جدل استعلایی) ,
عین مستقل از ذهن ,
عین وابسته به از ذهن ,
شیء به شهود آمده ,
نقد عقل عملی ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
مفسران کانت با توجه به مکتوبات وی درباره ی «شیء فی نفسه» دو تفسیر کاملاً متفاوت ارائه کرده اند. تفسیر اول «شیء فی نفسه» را مثبت تلقی کرده، آن را «موجود» می داند و «علت» پدیدار به شمار می آورد. تفسیر دوم، «شیء فی نفسه» را منفی تلقی کرده، پدیدارها را تنها موجوداتِ ممکن میانگارد. این مقاله ضمن بررسی سخنان کانت و مفسران وی در این باره، روشن میسازد که این دو تفسیر با یکدیگر متناقضاند و لاجرم باید یکی از آنها را پذیرفت. سپس نشان می دهد که هر دو تفسیر با مشکلاتی مواجهاند که از عهده ی حل آنها برنمی آیند. پس از آن، مبتنی بر اصولِ منطقی، ناکارآمدیِ راه حلی را که جامع بین دو تفسیر است نشان می دهد. نتیجه اینکه: نظریه ی معرفت کانت اساساً حاوی تناقضی است که بیانگرِ عدم صحت ساختاری و محتواییِ آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مابعد الطبیعه و نسبت آن با واقعیت (از دیدگاه هیوم، کانت، پوزیتیویسم منطقی و فلسفه اسلامی)
نویسنده:
محمد اصلانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه کانت
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد آرای هیوم در "انکار مابعدالطبیعه"
نویسنده:
محمد اصلانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هیوم
,
روند تشکیل علم
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
تجربه گرایی هیومی
,
فلسفه (خاص)
,
معرفت شناسی هیوم
کلیدواژههای فرعی :
عادت ,
ادراک حسی ,
منشا تصورات ,
نسبت های بین تصورات ,
امور واقع ,
قضیه شخصیه ,
علیت ,
معرفت تجربی ,
تصورات((هیوم)، مقابل انطباعات هیوم) ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
نظریه انطباع(اصطلاح وابسته) ,
رسالهای درباره طبیعت آدمی (هیوم) ,
انطباع تصورات ,
احساس محض ,
مبانی عقلی استدلال ,
نظریه منشأ تصورات ,
استنباط علی ,
استنباط علی طبیعی ,
ادراکات ذهن ,
تصور بسیط ,
انطباع بسیط ,
مشاهده و تجربه ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
ظاهرا هیوم اولین کسی است که مابعدالطبیعه را به گونه های مستدل انکار کرده است. روش وی در انکار مابعدالطبیعه بدین ترتیب است که ابتدا کلیه علوم را به دو قسم: "نسبت بین تصورات" (ریاضیات و منطق) و "امور واقع" (علوم تجربی) تقسیم می کند، سپس هر چه را در دایره این دو نگنجد، بی معنی اعلام می نماید. تلاش این مقاله بر آن است که آرای هیوم را در مقابله با مابعدالطبیعه تبیین کند، سپس نشان دهد که آن گونه که گمان می رود نظریه "منشا تصورات" مبنایی ترین نظریه در فلسفه او نیست، بلکه "روند تشکیل علم" بر نظریه یاد شده و سایر نظریات او تقدمی مبنایی دارد. پس از آن می کوشد تا نشان دهد که هیوم با توجه با اصالت تجربه ای که آن را مبنای فلسفه خود قرار داده است، نمی تواند مابعدالطبیعه را انکار نماید؛ چرا که بر اساس مبانی مورد قبول خودش دچار تناقض غیر قابل حلی می شود که وی را وادار می نماید از انکار مابعدالطبیعه دست بردارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید