آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاه آزاد اسلامی
>
واحد تهران مرکزی
>
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
>
گروه فلسفه وحکمت اسلامی وادیان وعرفان
>
عبدالحسین طریقی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 45
عنوان :
محاضره ، مکاشفه و مشاهده در عرفان اسلامی و مسیحی
نویسنده:
آمنه اباذری فیروز جاه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان مسیحی
چکیده :
هدف پژوهش پی بردن به آراآ و تعالیم عارفان در رابطه با چگونگی تقرب به خداوند و اختلاف نظرات آنها با دیگر گرایشهای فکری و اعتقادی و یافتن آراآ مشترک بین ادیان مختلف به خصوص مسیحیت و اسلام به منظور نشان دادن شباهت دیدگاههای عرفانی عارفان در این دو دین است روش پژوهش کتابخانه ای و ترجمه زبان بیگانه و پرسش و پاسخ از افراد مطلع در رابطه با موضوع پایان نامه و گوش کردن به نوار کاست درباره مکاشفه در دین مسیحی است نتیجه کلی : نظریات و تعالیم عارفان در رابطه با موضوع ، چه در دین مبین اسلام چه در دین مسیحی با اختلافات قابل چشم پوشی یکسان است . وجود عنصر لطف و عشق و مجاهده و غیره در بین آنها مشترک و محرک همه عارفان خداست و هدف عارفان خداست و هدف آنها عشق ورزیدن ، تقرب ، وحدت و فنای در معشوق است و آن بستگی به همت و مجاهده و الطفات عاشق به معشوق دارد. کوشش عاشق و کشش معشوق باهم در ارتباط مستقیم هستند
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مرگ و عالم پس از آن از دیدگاه اسلام، زرتشت و مسیحیت
نویسنده:
بیتا محمودی نسب
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
چکیده :
پژوهش حاضر به بررسی پدیده مرگ به طور کلی از جنبه های مختلف و نیز عالم پس از آن در بین سه دین اسلام ، زرتشت و مسیحیت پرداخته است و هدف از آن آشنایی، شناخت دیدگاه و بررسی نقاط اشتراک و اختلاف ادیان فوق الذکر ( بدون غرض ورزی ) بوده است. و به روش مصاحبه ای و کتابخانه ای انجام شده است و به طور کلی نتیجه حاصله به قرار ذیل می باشد. اعتقاد به مرگ، معاد و حیات پس از آن اساس و زیر بنای ادیان آسمانی ( توحیدی ) را تشکیل میدهد. از انجایی که مصدر و منشا تمام ادیان واحد می باشند بنابر این میتوان چنین گفت که با وجود تفاوت هایی که در بین این سه ادیان وجود دارد و باز هم در نهایت به یک نتیجه می رسیم و آن اینکه انسان عبث خلق نشده و بازگشت او به سوی خدای واحد می باشد ( و تفاوت تنها در کیفیت پیمودن این مسیر می باشد ) و اساس انسان برای بقاء و قرب الهی مراحل مختلف زندگی دنیوی و اخروی خود را می گذراند و سرانجام با کیفر و پاداش الهی مواجه می شود و در نهایت در جوار هم به زندگی جاوید دست خواهد یافت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه تعریف رستگاری در اسلام و زرتشت
نویسنده:
عبد الله سادات مدنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف پژوهش بررسی و شناخت، ماهیت، انگیزه ها و ابزارهای رستگاری در دین اسلام و آیین زرتشتی، براساس متون مقدس این دو دین است. روش پژوهش دریافت مفاهیم رستگاری به صورت تقلیل گرایانه با جزءنگر با رویکردی توصیفی- مقایسه ای بوده است. بنابراین پژوهش دین اسلام و آیین زرتشی براساس متون مقدس (قرآن و گاتاها) هر دو تعریف جامعی از مفهوم رستگاری ارائه داده اند. در کلیات مفهوم رستگاری نیز کاملا مطابقت دارند. اختلاف جزئی میان این دو آیین در خصوص مفهوم رستگاری نه از سر تناقض بلکه از سر تفاوت های زمانی و بر اثر شرایط ظهور هر یک از این دو آیین بوده است. از همین رو می توان این دو دین را ادیان الهی و برآمده ازمبدا و منشا یکسان دانست
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صدق از دیدگاه خواجه عبدالله انصاری و قشیری و مولانا
نویسنده:
نجمه جعفری هرندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
خواجه عبدالله انصاری
,
علوم انسانی
,
مولانا
,
قشیری
,
صدق
چکیده :
صدق در لغت به معنای قوت و استواری و راستی و درستی است و ضد آن کذب است که به معنای بی قوتی و بی استواری است. انسان دارای کمالات و صفات و رفتارهایی است که همه ی این ها با صدق متصف می شود. صدق فضیلتی است الهی که در وجود انسان نهاده شده است و آدمی به صدق در نیت و گفتار و کردار زیبنده می شود، اگر در همه حال صادق باشد.در خصوص صدق، هم در آثار بزرگان و عرفایی همچون خواجه عبدالله انصاری و قشیری و مولانا، مطالب ارزنده و جالب توجهی دیده می شود و هم در آیات و روایات از این صفت زیبا به نیکی یاد شده است.صدق یکی از صفات متعالی پروردگار عالم است و خداوند خود صدق، صادق، صدوق و صدیق، صدق مطلق، صادق الوعد است.صدق تنها به راستی در گفتار اطلاق نمی شود، در آثار خواجه عبدالله انصاری و قشیری و در اشعار عرفانی مولانا به اهمیت این واژه اشارات فراوانی شده است و صدق سر لوحه زندگی این عرفا بوده و مریدان ایشان، آنان را به صدق در نیات و گفتار و کردار می شناختند.کلمات کلیدی: صدق،صادق، صدوق،قشیری،مولانا،خواجه عبدالله انصاری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موعود گرایی در یهود و مقایسه ی آن با اسلام
نویسنده:
محمدرضابیات
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
چکیده :
هدف پژوهش مقایسه موعودگرایی در دو دین توحیدی یهود و اسلام است. روش پژوهش : مطالعات کتابخانه ای و بهره گیری از منابع معتبر فارسی٬ عربی و لاتین و مجلات است. طرح پژوهش : این اثر در پنج فصل و با استفاده از کتابخانه های تخصصی ادیان و مطالعه تالیفات تخصصی در دو دین یهود و اسلام تنظیم شده است. نتیجه کلی : این که هر دو دین یهود و اسلام اعتقاد به ظهور منجی موعود از اعتقادات بنیادین و اصولی است منجی امید همه مظلومان و ستمدیدگان و مجری عدالت الهی در کره زمین است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرجام شناسی از دیدگاه اسلام و مسحیت
نویسنده:
نسترن فهیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع آخرالزمان و فرجام جهان یکی از مباحث اساسی و بسیار کاربردی در حوزه دین پژوهی می باشد که همواره مورد بحث و بررسی قرارگرفته است. این مبحث، موضوعات فراوانی را نیز شامل می شود که یکی از مهمترین آنها مساله ظهور منجی آخرالزمان است که مورد توافق همه ادیان الهی و نیز تاحدودی ادیان غیرالهی می باشد. از دیگر مباحث مهم در این موضوع، بررسی حوادث و رویدادها و نیز جنگهایی است که در این دوره اتفاق می افتد، البته این حوادث و اتفاقات در ادیان مختلف تا حدودی مشابه یکدیگر است و از جهاتی نیز بایکدیگر تفاوت دارد. از تشابهات آنها این است که در کنار منجی معمولا یک ضد منجی نیز ظهور می کند که همواره دشمن اصلی منجی قلمداد می شود. اما در مورد چگونگی ظهور منجی و نیز شخصیت وجودی منجی و ضدمنجی و همچنین سایر حوادث آخرالزمان تمایزاتی میان ادیان وجوددارد. اما این نکته حائز اهمیت است که ادیان سامی، از تشابهات بیشتری بهره می جویند، این پایان نامه به بررسی این مباحث در دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت و همچنین نگرش این دو دین به مبحث آخرالزمان در عصر حاضر می پردازد. برای بررسی این موضوعات با مراجعه به کتب و منابع این دو دین و بررسی تطبیقی آن، نتایجی چند حاصل گردیده است. از جمله، این که رویکرد این دو دین بزرگ آسمانی به این مبحث، چگونه است و نیز عقاید و باورهای مسلمین و مسیحیان در این باره چگونه تبیین گردیده است. هرچند که نفوذ عوامل بسیاری در این رویکرد تاثیر بسزایی داشته است. این پایان نامه با رویکردی تاریخی و با ارائه مستندات تاریخی و روایی و حدیثی به این موضوع پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابعاد عرفانی آموزه اعتقاد به امام زمان (عج) در شیعه امامیه و اسماعیلیه
نویسنده:
سارا شاه مقصود
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
امام زمان
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
اصطلاحنامه عرفان
چکیده :
مذهب اسماعیلیه و امامیه در شش امام نخست مشترکند اما در جانشینی امام صادق اختلاف دارند. امامیه (دوازده امامی) قائل به امامت موسی کاظم است اما اسماعیلیه (هفت امامی) با قائل بودن به امامت اسماعیل بن جعفر صادق و یا فرزند او محمد بن اسماعیل مسائل تازه ای را در باب امامت و نبوت و ادوار شریعت به میان آوردند. هر آینه، عقید? محوری در اندیش? امامیه، عقید? امامت بود که در زمان امام جعفر صادق(ع) پرورانده و پرداخته شد. این عقیده، که بعداً شیعیان اثنی عشری و اسماعیلی، در اساس، آن را در کانون اصول عقاید خود حفظ کردند، مبتنی بر اعتقاد به نیاز و احتیاج همیشگی بشر به یک رهبر یا امام متهدی باللهِ بری از گناه و خطا، یعنی معصوم، بود که بعد از حضرت محمد(ص) به عنوان معلم صادق و موید مِن عندالله هدایت مسلمانان را در هم? امور دینی و معنوی آنها بر عهده گیرد.هر دو فرقه معتقدند که جهان هیچگاه نمی تواند خالی از وجود امام و حجت خدا باشد و گرنه اهل زمین نابود می شوند. به اعتقاد امامیه، امام دوازدهم مهدی(عج) هر چند در قید حیات است ولی در پرده غیبت به سر می برد اما در مذهب اسماعیلی امام، از نسلی به نسل دیگر، به وجود خویش در روی زمین ادامه می دهد.ما در این رساله که به شیوه کتابخانه ای با مراجعه حضوری و استفاده از کتابخانه دیجیتال در اینترنت گردآوری شده، سعی کرده ایم، آموزه مهدویت را با رویکرد عرفانی در دو فرقه امامیه و اسماعیلیه مورد بحث قرار دهیم و گفته های عارفان نکته آموز را تبیین کنیم، خصوصاً آن که در هر یک از مسائل مطرح شده، در کنار داده های عرفانی به بعضی از آموزه های دینی و روایات مربوطه اشاره شده است. فصل اول را به کلیاتی از مبحث قرار دادیم و در فصل دوم به مقدماتی راجع به عرفان و ضرورت کاوش در مهدویت از بعد عرفان پرداختیم و در فصل سوم موضوع انسان کامل را که در زمان ما همان مهدی موعود می باشد را بررسی کردیم و در ادامه سیمای حضرت را از دیدگاه عرفان و همچنین سرّ عرفانی معرفت و عصمت و علم امام زمان را مطرح کردیم و در آخر هم اسرار غیبت و انتظار و دعا را بیان کردیم و در فصل چهارم دیدگاه فرقه های مختلف اسماعیلیه را راجع به امام زمان بیان کردیم و همچنین به معرفت و عصمت و علم امام پرداختیم و در ادامه نظر اسماعیلیه را در باب ظهور امام زمان و وظایف پیروان در برابر امام را مطرح کردیم.و در فصل پنجم نتیجه گیری و همچنین بیش از صد منبع را که در این پایان نامه استفاده شده بود آوردیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراتب معرفت به خداوند از نگاه ديونيسيوس و سهروردي
نویسنده:
محمدرضائيان حق ، بخشعلي قنبري ، عبدالحسين طريقي
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
چگونگي معرفت به خداوند از مباحث و دغدغههاي مهم همة مکاتب عرفاني است که با رهيافت ساير حوزههاي فکري تفاوت معناداري دارد. اين معرفت عرفاني درصدد دستيابي به معرفت بيواسطه است که از آن با عنوان معرفت شهودي ياد ميکنند. از ميان عارفان و حکماي دو سنت بزرگ مسيحيت و اسلام ميتوان ديونيسيوس و سهروردي را ياد کرد که در اين موضوع نظرات مشترکي دارند. ايشان بر ذومراتب بودن شناخت خدا باور دارند و مراتب آن را با توجه به قرب و بعد انسان ميسنجند. نخستين گام در معرفت خداوند، مرتبة ايجاب است که همان شناخت و راهيابي به خداوند از طريق معرفت عقلاني (الهيات ايجابي) است؛ و در مرتبة بعد، سلبِ هرگونه نقص از خداوند (الهيات سلبي) است. مراتب معرفت خدا در آثار سهروردي و ديونيسيوس بهواسطة نور، با مراتب هستي، انسان و فرشتگان مرتبط ميشود. سهروردي و ديونيسيوس معتقدند که ميزان قرب و بعد اشيا و انسانها نسبتبه تابش انوار الهي، به قابليتِ قابل بستگی دارد. ديونيسيوس مرتبة سلبِ سلب و رسيدن به مرتبهاي را که از آن با عنوان ظلمت الهي ياد ميکند، بالاترين سطح معرفتي ميداند. درواقع اين ظلمت، حاصل روشني و وفور نوري است که راه ديدن و ادراک را بر چشم و عقل انسان ميبندد تا اينکه به تاريکي وراي عقل وارد شود؛ جايي که بهقول سهروردي، معرفت در معروف گم شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ولایت از دیدگاه امام صادق (ع) و ابن عربی
نویسنده:
مرضیه داودیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشیع
,
ناصبی (فرق کلامی)
,
امام صادق (ع)
,
قرآن
,
ابن عربی
,
تسنّن
,
خاتم اولیاء
,
معارف اسلامی
,
ولایت
,
خاتم الانبیاء
,
عرفان نظری
,
هنر و علوم انسانی
,
جعفربن محمد (ع)، امام ششم
چکیده :
ولایت یکی از مهمترین مباحث اسلامی است که از صدر اسلام تاکنون متفکران مختلف پیرامون آن تحقیق و تفحص کرده اند.اهمیت بحث ولایتدر تمام مکاتب اسلامی قابل مشاهده است به عنوان مثال در اندیشه های شیعه ولایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است در یک جمله می توان گفت تشیع بدون ولایت هیچ جایگاهی ندارد یا به عبارتی می توان مهمترین تفاوت تشیع با مکاتب اسلامی به ویژه با اهل تسنن را در مفهوم ولایت است. امام صادق (ع) به عنوان پیشوای شیعیان که نظرشان نظر دین و قرآن است و ابن عربی یکی از عرفای سنی مذهب و ناصبی نقش بسزایی در پیشبرد مفهوم ولایت داشته اند.سوال اصلی پایان نامه مطرح می کند که چه نسبتی میان اندیشه های امام صادق (ع) و ابن عربی پیرامون ولایت وجود دارد؟ یا به عبارتی ولایت از منظر امام صادق (ع) و ابن عربی دارای چه وجوه افتراق و اشتراکی می باشد؟به نظر می رسد آرای و اندیشه های ابن عربی پیرامون ولایت با اندیشه های امام صادق(ع) اختلافات متعددی دارد وبیش از آن که به آرای تشیع نزدیک باشد به آرای اهل تسنن نزدیک است . از سوی دیگر می توان ابن عربی را یک ناصبی و ضد شیعه دانست در حالی که امام صادق (ع) پیشوا و امام شیعیان هستند.یکی دیگر از تفاوت های امام صادق(ع) با ابن عربی در این است که فرمایشات ایشان نظر قرآن و دین است و ایشان معیار حقانیت هستند و بر این اساس سخنان باید بر آن ها عرضه شود تا درستی و نادرستی آن مشخص شود.در این پایان نامه از روش تحلیلی و انتقادی به بررسی اندیشه های ابن عربی پرداخته می شود و اندیشه های وی با اندیشه های امام صادق (ع) که بر اساس قرآن و سنت پیامبرو در آن هیچ اشتباه و خطایی وجود ندارد ،مورد مقایسه قرار می گیرد.این نوشتار مشتمل بر 6 فصل است که در فصل اول کلیات تحقیق،فصل دوم،ولایت و اقسام آن،در فصل سوم ،جایگاه ولایت در عرفان،در فصل چهارم ولایت از دیدگاه پیشوا و امام شیعیان مورد بررسی قرار گیرد.در فصل پنجم اندیشه های ابن عربی پیرامون ولایت و در فصل آخر اشتباهات و درستی هایاندیشه های ابن عربی بر اساس اندیشه های امام صادق (ع9 مشخص می گردد. کلمات کلیدی:ولایت،امام صادق(ع)،ابن عربی،خاتم الاولیاء،خاتم الانبیاء و ناصبی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه رهبانیت در عرفان ابنعربی
نویسنده:
زهرا عابدینی ، بخشعلی قنبری ، عبدالحسین طریقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مفهوم رهبانیت از عناصر مهم گرایشهای صوفیانه جهان اسلام است و بالتبع در منظومه فکری عرفانی ابنعربی نیز جایگاه ویژهای دارد، لذا در این مقاله این مفهوم بررسی و نسبت آن با منظومه عرفانی ابنعربی سنجیدهمیشود. نتایج تحقیق نشانداد که رهبانیت در اندیشه ابنعربی پیوند وثیقی با کشف و مشاهده دارد که محور نظام عرفانی وی است. از نظر وی رهبانیت طریق و مسیری است که موجب تسریع در دستیابی به مشاهده میشود و بدینسان سالک را در فنا فیالله یاریمیرساند. ازاینرو برای مشاهده مراتبی قائل است که هر مرتبه با مرتبهای از وجود تناسبدارد. ابنعربی رهبانیت را در عزلت، سکوت، عبادت، بیخوابی و گرسنگی میداند و اینها را مقدمه رسیدن به مقام برای هر سالک بیانمیکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 208
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 45
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید