آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
 ارزش عقل از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
محمدرضابابازاده درویش
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اهداف این پایان نامه عبارتند از چیستی عقل، وجود اجماع عقلی بین فلاسفه و متکلمان و عرفا، بررسی جنبه ارزش عقل در قرآن و احادیث ، کاربرد و مقایسه عقل با لب و قلب و صدور در قرآن و احادیث ، اثرات جانبی عقل در دنیا و آخرت، ارایه راهکارهای مطلوب عقل و شناخت عوامل آسیب رسان و دسترسی به موقعیت های مطلوبی که متضمن سعادت در دنیا و آخرت می باشد. روش پژوهش مبتنی بر توصیف و تحلیل گزاره هاست که اطلاعات آن به روش کتابخانه ای تهیه گردیده است. نتیجه کلی اینکه عقل مورد توجه و تاکید بسیار قرآن و احادیث می باشد و در تمام مراحل زندگی جز مواردی که خارج از درک برای عقل می باشد مورد توجه قرآن قرار گرفت و موارد نادر نیز عقل انسان را به تعبد وا می دارد که فلسفه آن در توحید توسط عقل روشن گشت.
 بررسی آزادی اجتماعی از دیدگاه قرآن و مقایسه آن با لیبرالیسم غربی
نویسنده:
ندا اسلامی صومعه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف پژوهش بررسی مبانی اصول تعریف شده ار ازادی اجتماعی در قران با لیبرالیسم و تحلیل نظر قران در مورد چند نمونه از مصادیق ازادی اجتماعی از جمله ازادی عقیده ، ازادی بیان، ازادی اقلیتهای دینی و ازادی اقتصادی است. روش پژوهش در چهار چوب روش کتابخانه ای و استفاده از قران کریم ، کتب تفسیر و روایی و کتب تخصصی فلسفی ، جامعه شناسی مربوط به موضوع و همچنین استفاده از نرم افزار های تخصصی علوم قران و تفسیر است. از نتایج حاصل شده میتوان اشاره نمود که اسلام ضمن در نظر گرفتن عدالت و اختیار برای افراد، قوانین و حدودی برای حفظ حقوق انسان ها و تقویت ازادی معنوی که ضامن ازادی اجتماعی انسانها است، ارائه میدهد که از این جهت تفاوت های ماهوی ممتازی نسبت به لیبرالیسم غرب در ان دیده میشود.‬
بررسی تطبیقی پایان جهان از منظر قرآن و عهد جدید
نویسنده:
علی ترکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
آخرالزمان و مصلح جهانی موضوعاتی هستند که ادیان و فرهنگ های مختلف، کم و بیش و بصورت های گوناگون پیرامون آن سخن رانده و هر یک تعریف خاص خود را از آن بیان نموده اند.موضوعاتی که در این اثر مورد توجه قرار گرفته اند، عبارتند از: بررسی محبث آخرالزمان در اسلام و مسیحیت، بازگشت دوباره مسیح، انتظار مسیحا، ضد مسیح یا دجال، نبرد پایانی آخرالزمان، انتظار موعود و بررسی نشانه ها و علائم آخرالزمان در دو آیین اسلام و مسیحیت است .این اثر به بررسی اجمالی اساس فکری و اعتقادی آیین اسلام و مسیحیت و مبحث فرجام شناسی در این دو دین می پردازد به بیان دیگر، طرز نگرش این دو دین به مباحث آخرالزمان را مورد بررسی قرار می دهد و با بیان تعاریف بنیادی در فرجام شناسی، پاره ای از پیشگویی های متون مقدس مربوط به آخرالزمان را از زبان مسلمانان و مسیحیان بازگو می نماید، در مجموع در این اثر سعی شده است تا بازتاب احساس قریب الوقوع بودن پایان دنیا مربوط به آخرالزمان بصورتی گسترده و فراگیر در سرتاسر عالم نشان داده شود
بررسی تطبیقی کرامت انسانی در اسلام و اومانیسم سکولار
نویسنده:
مریم تلافی داریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده: اومانیسم یک نظام فکری است که پایهاساس فکری تقریبا تمامی ایسمها و مکاتب فکری و فلسفی غرب می باشد که در مسیر بازیافتن کرامت ، شأن و منزلت آدمی که مدعی بود کلیسا آن را به تاراج برده است کرامت افراطی برای انسان قائل شد . او را از مبدأ هستی جدا نمود و به او شأن خدایگانی داد. اندیشه اومانیسم، خداانکار است و انسان به جای خدا تصمیم می گیرد. این مکتب به شکل افراطی با هر گونه اندیشه متافیزیکی از جمله وحی الهی در تضاد است. اسلام نیز مدعی است که برای انسان شأن و کرامت فراوانی قائل است به گونه ای که انسان خلیفه اللهو جهان مسخر اوست. اما در اسلام، انسان به خودواگذاشته نیست و مملوک خداوند است و کرامت او با پیوند با مبدأ هستی مفهوم می یابد. این پژوهش در شش فصل طراحی شده است فصل اول شامل کلیات است که در برگیرنده مساله تحقیق ، اهداف ، فرضیه ها و روش تحقیق و محدودیتهای تحقیق می باشد. در فصل دوم چیستی انسان و کرامت او در آیات و روایات مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل سوم پژوهشی درباره اومانیسم یا انسان مداری ، تاریخچه و انواع آن و مولفه ها و پیامدهای آن صورت گرفته است. در فصل چهارم به لوازمات کرامت ، چالشها و موانع کرامت و پیامدهای آن اشاره شده است و در فصل پنجم بررسی تطبیقی و مقایسه ای در مورد اصالت انسان و کرامت او بین دو دیدگاه اسلام و اومانیسم صورت گرفته است و فصل ششم شامل نتیجه تحقیق و پیشنهادات است. هدف این پژوهش معرفی مفهوم واقعی کرامت انسان و شناخت تفاوت بنیادی ماهیت انسان شناسی در اسلام و غرب و تبیین مبانی انحطاط تمدن غرب ( اومانیسم) و عدم شایستگی آن برای حکومت بر نظام بشری است. روش اجرا به روش کتابخانه ای مبتنی بر گردآوری اطلاعات از منابع قرآنی و روانی و کتب مرجع دیگر و تحلیل و استنتاج این مطالب است و نتیجه اینکه اومانیسم و زیر ساختهای آن از جمله پر خطرترین زیر ساختهای فرهنگی جهان غرب علیه اسلام است و بی بند و باری اخلاقی و آزادی لجام گسیخته و تساهل و تسامح موجود در آن پذیرفتنی نیست.
نگاهی به روایات قرآنی درباره جامعیت قرآن٬ زبان و مفهوم قرآن
نویسنده:
علی هاشمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف پژوهش گردآوری٬ دسته بندی و بررسی کلیه روایاتی که موضوع » جامعیت قرآن « و دانستن معنای تبیانا لکن شی موثر باشد و همچنین روایاتی درباره » زبان و فهم قرآ ن « که مکمل بحث جامعیت قرآن است. روش پژوهش مبتنی بر گردآوری و بررسی روایات قرآنی است این روایات تماما از منابع دست اول ذکر شده اند و تلاش بر این بوده که تمام روایات مشابه گردآوری شده و در کنارهم ارائه شود. پژوهش در سه فصل تنظیم شده است. در فصل اول به عنوان پیش گفتار نظرات پیش گفتار نظرات سه گانه حداقلی٬ حداکثری و میانه٬ معانی شش گانه احتمالی تبیانا لکل شی پیشینه ی بحث و دورنمای کلی روایات ذکر شده است. در فصل دوم متن روایات و در فصل سوم بررسی آنها آمده است. نتایج نشان می دهد که روایات٬ در دو بخش دسته بندی شده اند٬ آنچه در قرآن هست و آنچه در قرآن نیست٬ روایات بخش اول حاکی از آن است که در قرآن علوم بسیاری وجود دارد و اما روایات بخش دوم حاکی از آن است تمام علوم در قرآن نیست و بخشی از آن به عهده ی سنت گذاشته شده است. که علم نه یک موضوع محدود و ایستا بلکه چیزی از پی چیزی و امری از پی امری است که هر صبح و شام تا روز قیامت پدید می آید
 بررسی لعن و سلام از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
مصطفی سلیم خانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف پژوهش: تبیین جایگاه بحث «لعن» و «سلام» بعنوان دو واژه اساسی در اظهار تولی و تبری که اگر رواج این دو واژه همراه با معرفت و شناخت کافی نسبت به مورد تولی و تبری باشد حرکتی اصلاحی در سطح جامعه خواهد بود.نتیجه کلی: اولا تولی و تبری از ویژگیهای لاینفک انسان دین دار است و این تولی و تبری در اشکال مختلف ظهور می کند و یکی از راههای بروز آن که مورد تایید اسلام است لعن و سلام است که احکام خاصی بر آن مترتب است و در نهایت اینکه بهترین راه تولی و تبری زیارت نامه های ماثور ائمه (ع) می باشد.
بررسی تطبیقی جامعیت قرآن و سنت در آراء صفار و کلینی با توجه به فضای گفتمانی عصر ایشان
نویسنده:
هادی دادگر، محسن احتشامی نیا
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اختلاف صفار و کلینی به عنوان استاد و شاگرد در خصوص جامعیت قرآن و سنت را بایستی در نوع نگاه آن ­دو به جایگاه عقل و نص، همراهی امام (ع) با کتاب و سنت، معنای تفویض و نیز با توجه به قرابت هریک از ایشان به طیف‌های کلامی در درون امامیه، باز جست. کلینی که قرابت بسیاری به طیف عقل­گرا و قرآن­محور هشام ­بن ­حکم داشت و در مسأله تفویض امور به پیامبر (ص) و امام (ع)­، جانب دیدگاه متعادل و خارج از اتهام به غلو را می­گرفت، قرآن و سنت را جامع همه اموری می‌دانست که انسان­ها حداقل در مسائل دینی بدان نیاز دارند. از این‌رو امام (ع) را صرفاً به عنوان حامل و مفسر کتاب و سنت در نظر می‌گرفت؛ اما صفار با شدت نص­گرایی و طبعاً عقل­محور نبودن، ارائه معنایی موسع از تفویض و همچنین در متهم شدن به غالی­گری، قرابتی با طیف مفضل ­بن ­عمر داشت و در نتیجه، قرآن و سنت را جامع هر آنچه انسان­ها بدان­ها نیاز دارند، نمی­دانست. البته، این مسأله برای وی و در منظومه اعتقادی­اش، مشکلی ایجاد نکرده و او علم امام (ع) را که در «بصائر الدرجات» به شکلی حداکثری به آن پرداخته است، به عنوان پوشش­دهنده مواردی می­داند که در کتاب و سنت نیامده است.
صفحات :
از صفحه 213 تا 233
نقد و بررسی روایات اسباب نزول آیات آغازین سوره معارج
نویسنده:
محسن احتشامی نیا ، طاهره علی مرادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در کتب تفسیری، علوم قرآنی و اسباب نزول، برای آیات فراوانی، سبب نزولهایی گزارش شده است. که باید به ارزیابی سند و محتوای آنها همت گماشت. سبب نزول سورة معارج، موضوع اصلی این نوشتار است که روایات این بخش، از جنبة سند و متن نقد و بررسی قرار میشود. نتیجه آن که روایات از جهت سند، به جز طریق سفیان بن عیینه الهلالی از امام صادق 7 به دلیل یک یا چند اشکال رجالی یا درایهای همچون: ارسال سند، راویان ضعیف، عدم استناد روایت به صحابی شاهد نزول؛ ضعیف میباشند. از جهت متن نیز به دلیل اشکالاتی مانند: ناسازگاری با سیاق سوره، همزمان نبودن داستان با نزول آیات، وجود اضطراب و اختلاف روایات ذیل سوره، مخدوشاند. در نهایت داستان کشته شدن نعمان بن حارث فهری در واقعه غدیر را - به علت کثرت طرق و هماهنگی با سیاق و محتوای آیات – میتوان به عنوان سبب نزول سوره معارج )خصوصاً آیات اولیه( پذیرفت.
صفحات :
از صفحه 173 تا 186
نقد و تحلیل مقاله «زن و قرآن» نوشته روث رادد
نویسنده:
پدیدآور: فاطمه آزمون ؛ استاد راهنما: محسن احتشامی‌نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
زن و قرآن» (Woman and the Quran) عنوان مقاله ای است که دکتر روت رادد(Roded . Ruth) در دایره المعارف قرآن لیدن هلند نوشته است.وی در این مقاله از آیاتی که زنان و مردان را به خاطر وظایف دینی مخاطب قرار داده، آغاز کرده است و به صورت مفصل در رابطه با خلقت و جایگاه معنوی، اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی زن بحث کرده است. هم چنین به تعداد زیادی از آیات که به زنان اشاره دارد و شأن نزول آنها به نقل از تفاسیر و روایات پرداخته است. او بعضی از این شخصیتها (مثل زلیخا همسر عزیز مصر و بلقیس ملکه سبا) را با دقت بیشتر مورد توجه قرار داده و به معرفی آنها از نگاه راویان و مفسرانی میپردازد که نامی از آنها نمیبرد مطالب این قسمت بیشتر به اسرائیلیات میماند تا منابع موثق. دکتر روت رادد در این مدخل دچار خطاهای فراوانی شده است که نقد و بررسی شده است.
اعتقادات امامیه در حوزه امامت از منظر حافظ رجب بُرسی
نویسنده:
عمران پناه لو ، محسن احتشامی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
از مهمترین ودشوارترین آزمون های الهی پس از رحلت رسول خدا که مردم با آن روبرو شدند، پذیرش ولایت و امامت امیر مومنان بود. امامت از مسائل اعتقادی ابلاغ شده از سوی پیامبراسلام در طول مدّت رسالت ایشان بود که از یوم‌الدار یعنی همان روز آغازین تبلیغ اسلام که پیامبر اکرم حضرت علیرا به‌عنوان وصی خود معرفی نمود، تا روز غدیر که از مسلمانان بر آن بیعت ستاند، همواره مورد اهتمام آن حضرت بود و بعد از ایشان نیز به ‌عنوان اصلی اعتقادی در میان امامیّه مطرح و ممیّز شیعه از پیروان مکتب خلفا بوده است. اعتقاد به امامت اوصیای معصوم، نخستین رکن ولایت باوری و محور اصلی تفکر شیعه به شمار می رود. حافظ رجب بُرسی از عالمان شیعه ی سده های میانی مکتب حلّه است. او خود را معتقد به اعتقادات مشهور امامیه و طریقش را «نمط اوسط» و جدا از افراط و تفریط دانسته است. بُرسی با طرح روشمند مباحث اعتقادی و بویژه امامت کوشید نیازهای عصر خویش را پاسخ دهد. در مقاله پیش رو برآنیم تا دیدگاه او را در حوزه امامت با تکیه بر کتاب «مشارق انوار الیقین فی حقایق اسرار امیر المومنین» بر اساس مباحثی که متکلمین شیعه در بحث از مسئله امامت در دو بخش امامت عامّه وخاصّه مطرح نموده اند، بررسی وتحلیل نماییم
صفحات :
از صفحه 43 تا 72