آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
واکاوی ابعاد تربیت‎یافتگی شخصیت مالک اشتر در نهج‎البلاغه به مثابه یک حاکم و زمامدار الگو
نویسنده:
زینب رستمی نسب دولت اباد ، مراد یاری دهنوی ، حمید رضا علوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مالک اشتر یک شخصیت تربیت‎یافته براساس آموزه‎های تربیتی اسلام در نهج‎البلاغه می‎باشد. تربیت‎یافتگی او باعث انتخابش به‎عنوان یکی از حاکمان و زمامداران دوره امامت امام علیj شده است. ازاین‎رو هدف این پژوهش، شناسایی مؤلفه‎های شخصیتی تربیت‎یافتگی ایشان در ابعاد مختلف (جسمانی، دینی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، عقلانی، عاطفی) می‎باشد. بدین منظور از روش پژوهش تحلیل مضمون و شبکه معانی استفاده شده است؛ طبق این روش، ابتدا گزاره‎ها و مضامین ناظر به ابعاد شخصیت مالک اشتر از کتاب نهج‎البلاغه و کتب تاریخی مرتبط، شناسایی، کدگذاری و سپس تحلیل شده‎اند. نتایج پژوهش، نشان‎دهنده شخصیت تربیت‎یافته مالک اشتر در ابعاد مختلف تربیتی، چون: برخورداری از سلامت و صلابت جسمانی، داشتن اعتقادات و باورهای معنوی، مقیّد به اعمال صالح و فضایل اخلاقی، ظلم‎ستیزی و عدالت و تلاش برای وحدت و استواری حکومت، توجه به رفاه مادی مردم، عامل به تعاون و همکاری، اندیشه‎ورزی، شناخت و بصیرت، عطوفت و مهربانی و اعتدال در امیال می‎باشد که این امر می‎تواند، الهام‎بخش چگونگی تربیت حاکمان و زمامداران شایسته در جامعه اسلامی−ایرانی ما باشد.
صفحات :
از صفحه 7 تا 28
بررسي پديدارشناختي داغ‌ديدگي و عوامل معرفتي مؤثر در تسکين آن و پيامد‌هاي تربيتي مرتبط
نویسنده:
رضوان محمدي بازرگاني ، سيدحميدرضا علوي ، مراد ياري دهنوي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسي داغ‌ديدگي و عوامل معرفتي مؤثر بر تسکين آن و تبيين پيامد‌هاي تربيتي مرتبط با آن است. اين پژوهش از نوع کيفي و به روش پديدارشناسانه انجام شده است که جامعه آماري آن کليه افرادي هستند که در چند سال اخير با مرگ يکي از بستگان درجه اول خويش مواجه گرديده‌اند. نمونۀ آماري با روش نمونه‌گيري هدفمند از جامعه مذکور انتخاب شده و ابزار جمع‌آوري داده‌ها در اين زمينه، مصاحبۀ نيمه‌ساختار يافته است که توسط پژوهشگران تنظيم شده و تجزيه و تحليل داده‌‌ها با استفاده از روش هفت‌مرحله‌اي کلايزي انجام شده ‌است. بعد از تحليل داده‌ها به اين نتيجه رسيديم که عوامل معرفتي مؤثر در تسکين و مديريت داغ‌ديدگي در همۀ ابعاد: خداشناسي، جهان‌شناسي، دنيا‌شناسي، مرگ‌شناسي و انسان‌شناسي بسيار مهم و معنادار بوده است؛ که هرکدام داراي زير مضامين فرعي هستند و همچنين پيامد‌هاي تربيتي به روش استنتاجي و به‌صورت قياس عملي بيان شده است.
صفحات :
از صفحه 89 تا 99
ماهیت تجربه بازگشت به زندگی نزدیک به مرگ و تبیین آن بر اساس مبانی دینی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Somayeh Mohammadsadeghipour (Iran)، Prof. Abbasali Rostaminasab (Iran) 2 Prof. Hamidreza Alavi (Iran) 2 Dr. Morad Yari Dehnavi (Iran) ،Abbas Mowzoun (Iran)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع و اهداف: آن دسته از افرادی که به دلایلی به طور موقت مرگ را تجربه می کنند، صرفاً مرگ بالینی متفاوت از مرگ بیولوژیکی را تجربه می کنند. در دومی امکان بازگشت روح آنها به زندگی وجود ندارد در حالی که در مرگ بالینی امکان بازگشت به اجسام و جهان مادی وجود دارد. بنابراین، پژوهش حاضر سعی دارد حوادث مرگ بالینی را به عنوان یک مطالعه کیفی پدیدارشناختی مورد بررسی قرار دهد. روش و یافته‌ها: از بین شرکت‌کنندگان در تولید سریال «زندگی پس از زندگی» در فصل‌های 2020-2022، 41 شرکت‌کننده به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و مصاحبه شدند. علاوه بر مصاحبه های تلویزیونی، داده های تکمیلی نیز با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته جمع آوری شد. با اجرای هفت مرحله تحلیل Colaizzi، داده ها با استفاده از MAXQDA، نسخه 2021 تجزیه و تحلیل شدند. نتیجه‌گیری: یافته‌ها 14 کد استخراج‌شده را نشان می‌دهند که به عنوان «ماهیت بازگشت به زندگی» شناسایی شده‌اند. کدها در چهار موضوع اصلی دسته بندی شدند: 1) مذاکره و قانع شدن، 2) داشتن اختیار و اختیار برای بازگشت به بدن، 3) درخواست بازگشت برای جبران غرامت در دنیا، و 4) استغاثه. در مجموع نتیجه می‌گیریم که در مقایسه با تجربه‌گران جهان، عامل فرهنگی و اعتقادات مذهبی تجربه‌گران ایرانی با همتایان خود در جهان متفاوت است.
صفحات :
از صفحه 57 تا 88
نقد و بررسی دلالت های تربيتی انسان شناسی برتراند راسل بر اساس ديدگاه محمدتقی جعفری
نویسنده:
علی دهقان زاده بغدادآباد، حميدرضا علوی، مراد ياری دهنوی، مسعود اخلاقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بازخواني و توجه به آراء صاحب نظران و دانشمنداني که در حوزه هاي گوناگون، از جمله انسان شناسي مطالعات عميقي داشته و در زمينة تعليم و تربيت نيز آراء قابل تأملي ارائه داده اند امري ضروري به نظر مي رسد. در اين پژوهش کيفي که به روش «توصيفي ـ تحليلي» انجام گرفته، نکات مهمي در زمينة انسان شناسي برتراند راسل ذكر و سپس دلالت هاي تربيتي انسان شناسانة او بر اساس ديدگاه محمدتقي جعفري نقد و بررسي شده است. مطابق ديدگاه علامه جعفري، حيات انسان تنها به دو قلمرو فردي (لذت و الم شخصي) و فرافردي محدود نمي شود، بلکه از قلمرو سومي به نام «کمال و تعالي» نيز برخوردار است؛ قلمروي مهمي که در ديدگاه راسل جايگاهي ندارد. نتايج تحقيق نشان مي دهد که با وجود اين تفاوت و ديگر تفاوت هاي اساسي در جهت گيري هاي کلي انسان شناسانة اين دو فيلسوف، برخي از اهداف واسطي و اصول و روش هاي تربيت از ديدگاه راسل به سبب آنکه سعادت فردي و اجتماعي بشر در دنيا را هدف گرفته، بر اساس ديدگاه علامه جعفري، که حيات طيبة طبيعي و دنيوي را مقدمة حيات معقول مي داند، تأييد شده، اما ناکافي است. اصل «لزوم تربيت»، اصل «تطبيق تربيت بر غرايز»، و اصل «نافع بودن تربيت» از جملة اين اصول است. نكات غيرقابل تأييدي نيز در آراء تربيتي راسل وجود دارد؛ از جمله نقش هنر در تربيت، اصل «شک گرايي صرف» و اصل «تفوق مشارکت بر رقابت». همچنين مشخص گرديد بيشتر نقد هاي وارد شده بر ديدگاه راسل مربوط به آن بعد از حيات انسان و تربيت اوست که به سبب انکار خدا و معنويت يا ترديد در آن از سوي راسل، در آراء تربيتي وي مغفول مانده است.
صفحات :
از صفحه 49 تا 67
بررسی نظام تربیتی ملاصدرا
نویسنده:
مهلا ثمره
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
با توجه به اهمیت وجود یک مبنای فلسفی مستحکم در جهت ارائه مبانی، اصول، روش‌ها و اهداف تربیتی، این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی نظام تربیتی ملاصدرا پرداخته است. در این راستا پس از بررسی 4 نظریه اساسی حکمت متعالیه، (اصالت وجود و تشکیک وجود، حرکت جوهری، عاقل و معقول و نفس و قوای آن) که هر یک به‌نوبه خود مسائل و مشکلات فلسفی بسیاری را پاسخ‌گو بوده‌اند، نتایج زیر به دست آمد.1.
تبیین و بررسی جایگاه تاریخ فلسفه در برنامه آموزش فلسفه به کودکان با تأکید بر دیدگاه هگل
نویسنده:
خسرو باقری ، مراد یاری دهنوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
"تفکر فلسفی ویژگیهای خاصی دارد که آن را از سایر انواع تفکر ازجمله تفکرعلمی، متمایز میکند. یکی از مه مترین آنها، وابستگی تاریخی است. به عبارت دیگر، تفکر فلسفی یا فلسفهورزی مستلزم مواجهه و کاوش منتقدانه در پیشینةمعرفت فلسفی است. ازاین رو است که ارتباطی حیاتی و تنگاتنگ میان تاریخ فلسفه و فلسفه برقرار است. گویی فلسفه، حیات و بقای خود را از سرچشمة تاریخیاش میگیرد."
معرفت‌شناسی مولانا و دلالت‌های تربیت اخلاقی
نویسنده:
جعفر ابراهیمی ، مسعود اخلاقی ، عباسعلی رستمی نسب ، مراد یاری دهنوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
هدف از انجام این پژوهش بررسی دلالت­های تربیت اخلاقی از منظر معرفت‌شناسی مولانا می­‌باشد. تحقیق حاضر از نوع تحقیق بنیادی و ابزار گردآوری داده‌­ها فیش می‌باشد. تجزیه‌ و تحلیل داده­ها از راه طبقه­‌بندی و تفسیر اطلاعات به­‌دست‌آمده انجام­ گرفته ­است. مسأله شهود عرفانی از همان اوان زندگی اسلام و با آمدن قرآن آغاز­گردید و این مسأله به­ عنوان راهی برای ارتباط بین انسان و خدا مطرح­ گردید.مولوی سر آفرینش را عشق می­داند و زبان پنهان پدیده­ها را زمزمه ­ای لطیف که از شوق و شور و عشق مایه­ می­گیرد توصیف­ می­کند.یافته ­های پژوهش نشان­ می­دهد که روش­ها، مراحل و اصول تربیت اخلاقی از دیدگاه مولانا به شرح ذیل می‌­باشد: روش­ها عبارتند از تلقین به نفس، تحمیل به نفس، هم­نشینی با خوبان، تزکیه و دوری از تقلید. مراحل: توبه، تتبل، صبر، توکل، تسلیم و رضا، فقر و فنا و اصول شامل: کمال، تزکیه، مشورت، دوری از غرض ­ورزی و...
صفحات :
از صفحه 187 تا 208
تصویر خداوند در اندیشه اشو: وجوه افتراق تعالیم او با آموزه های مولانا
نویسنده:
محبوبه اسدی، حمید رضا علوی، مراد یاری دهنوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
امروزه در حالی شاهد گسترش جریان‌های معناگرا در داخل کشور هستیم که فرهنگ ما دارای آثاری ارزشمند در حوزۀ معنویت و عرفان است. توجه روزافزون به معنویت، برخی از پژوهشگران را بر آن داشته است تا با اشاره به تعالیم جنبش‌های نوپدید معنوی، تنها به بیان وجوه تشابهات آن‌ها با آموزه‌های عرفان اسلامی بپردازند که این امر می‌تواند تبعات جدی به‌دنبال داشته باشد. این پژوهش با درنظرگرفتن این مسئله و با هدف نشان‌دادن وجوه افتراق تعالیم جریان‌های معناگرا با عرفان و معنویت اسلامی، تعالیم اشو را که بنیان‌گذار یکی از جنبش‌های نوپدید معنوی است مطالعه می‌کند و دیدگاه او را دربارۀ وجود خداوند، امکان و راه‌های شناخت او که همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر بوده است، مشخص می‌سازد. همچنین تعالیم او در این حوزه را با آموزه‌های مولانا به‌عنوان یکی از نمایندگان راستین عرفان و معنویت اسلامی مقایسه می‌کند تا وجوه افتراق دیدگاه او را با دیدگاه عارفان مسلمان نشان دهد. نتایج این تحقیق، تفاوت بنیادین دیدگاه اشو و مولانا در این حوزه را آشکار می‌سازد. انسجام‌نداشتن دیدگاه او دربارۀ وجود خداوند و نیز برداشت متفاوت او از مفاهیمی مانند عشق، آزادی و شناخت خویشتن به‌عنوان راه‌های شناخت خداوند در مقایسه با آموزه‌های مولانا مؤید این گفتار است. به‌نظر می‌رسد این امر از خاستگاه فکری متفاوت این دو صاحب‌نظر نشئت گرفته است؛ چرا که برخلاف اشو که آشکارا به انکار ادیان الهی می‌پردازد، اعتقادات مولانا ریشه در آموزه‌های دین اسلام دارد.
صفحات :
از صفحه 107 تا 134
تبیین و نقد جریان مدارس تمدن‌سازی امام خمینی (ره) در ایران
نویسنده:
حمزه محمدآبادی ، مراد یاری دهنوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
با توجه به انتقادهای گسترده به نظام آموزش و پرورش، افرادی اقدام به راه‌اندازی مجموعه‌هایی متفاوت کرده‌اند؛ از جملۀ آنها، مجموعۀ تمدن‌سازی امام خمینیe است. اعضای این مجموعه، با توجه به مبانی عرفانی امام خمینی مشغول پژوهش و اقدام در جهت تحقق تمدن اسلامی‌اند که برخی فعالیت‌های آنان مستقیم با تعلیم و تربیت ارتباط دارند. آنان معتقدند همه جامعه، مدرسه است. دانش‌آموزان طی فرایند اصلاح ساختارها و انجام دادن فعالیت‌های واقعی و مورد نیاز جامعه، مبتنی بر مبانی تمدنی، آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند و در عمل هم فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند. با توجه به مبنای عرفانیِ وحدت وجود، علوم را از یکدیگر کاملاً تفکیک نمی‌کنند و معتقدند فعالیت‌های تربیتی، اقتصادی، طبی و...، به یکدیگر ربط دارند. در این پژوهش، این مجموعه به روش خبرگی و نقادی تربیتی بررسی شده است. بسیاری از فعالیت‌های آنها را می‌توان به خوبی هم‌راستای سند تحول آموزش و پروش دید؛ هرچند انتقادهایی نیز به آنها وارد است؛ از جمله: آزمون و خطای متعدد، نبودن نظام ارزشیابی شفافِ دانش‌آموز و مربی، همچنین تغییرات زیاد در برنامه‌ریزی‌ها که به نظر می‌رسد بیشتر به دلیل ابهام در روش‌ها و بهره کافی نگرفتن از کتاب‌ها و پژوهش‌های نظری در برخی زمینه‌ها باشد.
صفحات :
از صفحه 7 تا 29