آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 35
نگاهی به کتاب «القصة القرآنیة هدایةو بیان»
نویسنده:
محمدصفر جبرییلی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
کتابشناسی شناخت
نویسنده:
محمدصفر جبرئیلی
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نقش متکلمان معاصر مدرسه قم در تحول دانش کلام
نویسنده:
محمدصفر جبرئیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
تجدید و احیای مدرسه قم معاصر، در آغاز سده چهاردهم هجری شمسی و شرائط پیش آمده در دهه بیستم این قرن، رشد و شکوفایی تفکر دینی در ایران وعراق به‌ویژه درحوزه علمیه قم را به دنبال داشت. عزیمت علامه طباطبایی در سال 1325شمسی به قم و تمحض در تدریس و تألیف آثار کلامی، فلسفی و معرفتی، حمایت همه جانبه مرجعیت معظم آیت الله بروجردی و حضور فضلای جوان دغدغه‌مند، سه عامل تاثیر گذار در این امر بود؛ به گونه‌ای که مدرسه قم توانست در مباحث کلامی، در کنار فقه و حتی بیش از آن، علاوه بر جهان تشیع، در جهان اهل سنت و جهان غرب نیز حضور فعال و کارآمدی داشته باشد. نقش آفرینی در توسعه و رهبری نهضت، مبارزه و پیروزی انقلاب اسلامی، و تأمین پشتوانه‌های فکری نظام اسلامی، از مهم‌ترین خدمات و حسنات این مدرسه است. این نوشتار با کاوش دراقدامات و خدمات و حسنات صورت گرفته، نقش آنان را در تحول دانش کلام و رشد و ارتقای دین‌پژوهی در جامعه بررسی و تحلیل کرده است و از یادآوری برخی کاستی‌ها و آسیب‌ها نیز فروگذار نکرده است.
صفحات :
از صفحه 85 تا 111
اندیشه امامت در گذر تاریخ
نویسنده:
محمدصفر جبرئیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
درآمدی بر کلام شیعی
نویسنده:
محمدصفر جبرئیلی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی,
تاریخ و اندیشه‌های کلامی مذاهب اسلامی
نویسنده:
م‍ح‍م‍د‌ص‍ف‍ر ج‍ب‍رئ‍ی‍ل‍ی‌؛ [به سفارش] دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: نشر سنت,
چکیده :
کتاب پیش رو حاصل تلاش چند ساله ای است که با تشویق اساتید علم کلام به خصوص دانشگاه مذاهب اسلامی و دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی به مرحله بهره برداری رسیده و در آن مطالب و نکاتی پیرامون تاریخ و اندیشه های کلامی در مذاهب اسلامی بوده است نویسنده این کتاب بر تقریب مذاهب و وحدت بین مسلمانان تاکید فراوان دارد و احترام به عقاید دیگر مذاهب ، حفظ وحدت و پافشاری بر مشترکات فراوان بین مذاهب را از مهم ترین وظایف مسلمانان و به ویژه عمان و محصلان و محققان می داند . این کتاب در سه بخش : درآمد ، مذاهب اهل سنت و مذاهب شیعی تنظیم شده است . بخش اول به مباحث کلیات از جمله ضرورت ، آفات کاستی ها ، واژه شناسی ، موضوع ، غایت ، روش و اقسام کتابهای نگاشته شده در موضوع کتاب ، حديث افتراق ، ظهور و بروز اختلافات فکری و فهرستی از مهمترین فرق و مذاهب اسلامی پرداخته است . بخش دوم مذاهب اهل سنت را در پنج فصل معتزله ، خورج و اباضيه ، اهل حدیث ، اشعریه و ماتریدیه را بحث کرده است . در بخش سوم مذاهب شیعی ابتدا از تعریف لغوی و اصطلاحی شيعه و تشیع ، انشعابات و عوامل آن و مباحث مقدماتی دیگر بحث شده و در ادامه از سه مذهب رایج و موجود زیدیه ، اسماعیلیه و اثنا عشریه سخن گفته شده است . در تمام مباحث کتاب سعی شده است با استفاده از منابع اصلی و دست اول ، مباحث تاریخی و اعتقادی از جمله معرفی بنیانگذار ، تاریخ پیدایش ، ادوار ومراحل ، شخصیت ها ، انشعابات ، روش فکری و آراء واندیشه های هشت مذهب مذکور مورد بررسی قرار گیرد . چاپ اول این کتاب در ۳۰۷ صفحه به همت انتشارات سنت در سال ۱۳۹۵ منتشر و روانه بازار نشر شده است .
روش شناسی کلامی علامه نباطی بیاضی در کتاب عصره المنجود
نویسنده:
محمد صفر جبرئیلی، سید قاسم کیائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 127 تا 151
فلسفه دین و کلام جدید
نویسنده:
محمد صفر جبرئیلی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
‏‫تهران‬‏‫: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی‬‏‫,
تاریخ کلامی شیعه و شخصیت‌های تأثیرگذار آن در گفتگو با محمدصفر جبرئیلی
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در این مصاحبه استاد به صورت اجمالی به مباحثی مانند: تاریخ اجمالی تطور علم کلام، روش مسایل کلامی، چهره‌های شاخص در مناظرات کلامی، آسیب‌شناسی کلام در حوزه امروز می‌پردازد.
تقدم هواء، ماء و نور در روایات اهل‌بیت(ع)
نویسنده:
محمدصفر جبرئیلی، محمدرضا آرمیون
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بحث از نخستین آفریده و مخلوق در نظام هستی، از مباحث و مسائل مورد توجه بشر است. به همین جهت، دیدگاه‏های متعدد و گاه متعارضی در بیان اندیشمندان دیده می‌شود. در اخبار و روایات اهل‌بیت(ع) از وجود ماده و مایۀ اولیه‌ای به نام «مکان»، «هوا» و «ماء» نام برده شده است. عالمان شیعی به فراخور رویکرد و استدلال، به آغازین بودن یکی از آن‌ها به صورت تعیینی و یا مترتّب بر هم رأی داده‌اند. این نوشتار، با تحلیل و بررسی روایات بر پایۀ قواعد فقه الحدیثی، «هوا» را نه به عنوان یکی از چهار عنصر اصلی، بلکه جوّ و فضای بی‌حدی که پیش از پیدایش هر گونه آفریده‌ای، حتی مقدم بر موجودات نوری، وجود یافته است، نخستین مخلوق و آفریدۀ الهی دانسته است.
صفحات :
از صفحه 107 تا 126
  • تعداد رکورد ها : 35