آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
پردیس فارابی دانشگاه تهران (قم)
>
1.دانشکده الهیات
>
منصور نصیری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 62
عنوان :
تبیین در علوم اجتماعی؛ بررسی دیدگاه های رایج و ارائه دیدگاه جایگزین
نویسنده:
منصور نصیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي و نقد ديدگاه قفاري درباره جايگاه ائمه در مکتب تشيع (فصل اول از باب دوم کتاب اصول مذهب الشيعه)
نویسنده:
عبدالمؤمن اميني
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه شناسی
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
چکیده :
ناصربن عبدالله قفاري يکي از علماي سلفي، و از استادان دانشگاه امالقري مدينه است. او پيرامون مباني فکري مکتب اهل بيت( و انديشههاي ابنتيميه بهصورت تطبيقي مطالعه گستردهاي انجام داده، و همواره تلاش کرده تا کفر شيعيان را اثبات نموده و آنان را خارج از دين اسلام معرفي کند. پژوهش حاضر کوشيده است تا با روش توصيفي و تحليلي، انديشههاي قفاري را درباره جايگاه ائمه(، بر اساس آنچه در کتاب خود با عنوان "اصول مذهب الشيعه الاثناعشريه" آورده است، مورد نقد و بررسي قرار دهد. او در راستاي ديدگاه سلفيه و برداشت خاص آنان از مباحث توحيد و شرک، هرگونه توجه، فروتني، تعظيم، کمک طلبيدن، واسطه قرار دادن انبيا و اولياي الهي به درگاه خداوند، و طلب حاجت از غيرخدا را شرک معرفي کرده و از دايره توحيد خارج ميداند. قفاري همانند ساير علماي اهل سنت، امامت را تنها يک مقام سياسي و اجتماعي ميداند که توسط مردم و بهعنوان جانشين رسول خدا( انتخاب ميشود. او همچنين به تبعيت از سلفيه، به جسمانيت خدا معتقد است و لوازم و آثار اين اعتقاد را نيز ميپذيرد. وي در پنداري نادرست، توحيد افعالي را بهگونهاي تفسير ميکند که توحيد در خالقيت، حاکميت و مالکيت را نيز شامل ميشود؛ علاوه بر اين مسأله، او بهدليل عدم برخورداري از درکي روشن درباره تمايز ميان تفسير آيه و تطبيق آن بر يک مصداق، مينويسد که شيعيان آيات توحيد را به ولايت ائمه( تفسير کردهاند و درصدد نابودي اساس دين اسلام هستند. مهمترين روش قفاري آن است که وي براي انکار حقايق، کينهتوزانه موضعگيري ميکند، در نقل روايات، کاملاً گزينشي و سليقهاي عمل ميکند، و براي معرفي مذهب اماميه از خبرهاي ضعيف به نفع خود بهره ميبرد. بهعلاوه، او ميان تفسير و تأويل قرآن فرقي نميگذارد. بر اين اساس، پژوهش حاضر به چهارده ايراد قفاري درباره جايگاه ائمه اهل بيت( در مکتب تشيع بهتفصيل پاسخ داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وهم انگاری و مسئله ذهن
نویسنده:
سیامک عبدالهی ، منصور نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نظریات فلسفه ذهن در نسبت پاسخ به مسئله ذهن، به وهمانگاری و غیروهمانگاری تقسیم میشوند؛ وهمانگاری در مورد مسئله ذهن قائل به وهمی بودن هر آن چیزی است که نفس خوانده میشود و به لحاظ مسئله مورد بررسی با وهمانگاری اراده آزاد و وهمانگاری آگاهی متفاوت است؛ اما به لحاظ اینکه از فیزیکالیسم بهره میبرند، با هم اشتراک دارند. نگارندگان تقریر اخیر از وهمانگاری را نزد نوروفیلسوفان و دنیل دنت استقراء کردهاند. مقاله حاضر به تبیین چیستی وهمانگاری نفس، یعنی تبیین دو دیدگاه مذکور در باب مسئله ذهن و نهایتاً مقایسه تطبیقی آنها اختصاص دارد. برای این منظور از روش فیشبرداری کتابخانهای بهره بردهایم و به این نتیجه رسیدیم که اینهمانی ذهن-مغز که اساسیترین مبنای فیزیکالیستی وهمانگاری است تبعات فراوانی دارد؛ از جمله تبدیل شدن انسان به ماشین، یگانه انگاشتن انسان با سایر حیوانات و بروز برخی ایدههای خاص در مورد ایده زامبی فلسفی. چنین وهمانگاریای، نفس و آنچه بر آن بنا نهاده شده است (مانند هویت شخصی غیرمادی، تبیین غیرفیزیکال آگاهی، وجود اراده آزاد، اخلاق متافیزیکی و ...)، همه را توهمی میخواند و معتقد است برای این مفاهیم، تبیینهای فیزیکال به دست آمده یا به دست خواهد آمد. وجه اشتراک دو نظریه مذکور هم، در وهمی خواندن مفاهیم ذهنی و مخالفت با دوگانهانگاری براساس مبانی فیزیکالیستی-فرگشتی، و وجه اختلاف آنها در حذفانگاری است. ناگفته پیداست که هر نظریهای از جمله وهمانگاری، قابل نقادی است؛ اما نگارندگان به دلیل رعایت حدود مقالهنویسی از آوردن آنها معذوراند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 364 تا 383
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی پیامدهای الهیات سلبی از دیدگاه میرقوامالدین رازی تهرانی
نویسنده:
مهدی عسگری ، منصور نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
میرقوامالدین رازی تهرانی، از شاگردان ملارجبعلی تبریزی است. وی از معتقدان به الهیات سلبی است و پیامدهایی را نیز بر این تلقّی از الهیات بار میکند. میرقوامالدین رازی سه پیامد عمده را برای الهیات سلبی برمیشمارد: 1- انحصار موجود در ممکن؛ 2- حذف مبدأ اول از تقسیمات واحد؛ 3- ثمراتی که الهیات سلبی در علم مابعدالطبیعه دارد و در ذیل مورد سوّم، چهار نکته را یادآور میشود. در این مقاله، مسئله اصلی بیان و بررسی انتقادی پیامدهای الهیات سلبی از دیدگاه میرقوامالدین رازی تهرانی است. روش بحث توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری مطالب، بهصورت کتابخانهای است. نتیجه اجمالی که این مقاله از بررسیهای خود میگیرد این است که میرقوامالدین رازی در اثبات این پیامدها برای الهیات سلبی موجّه نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 1003
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فیزیکالیسم کل انگارانه ننسی مورفی در مواجهه با مسئله ی ذهن
نویسنده:
سیامک عبدالهی ، منصور نصیری
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
ننسی مورفی که مهمترین دغدغهاش مطالعهی سرشت انسان است، معتقد است خداوند به او الهام کرده تا از دانش فلسفیاش برای کمک به کلیسا استفاده کند. او برای این مطالعه و بر مبنای تعامل علم و دین، به تقریر خاصی از فیزیکالیسم غیرتحویلی روی میآورد که از علم تجربی، فیزیکالیسم و از کتاب مقدس، کلانگاری را وام میگیرد، تا فیزیکالیسم کلانگارانهاش (MHP) را صورتبندی کند؛ موضعی میانهی دوگانهانگاری جوهری و وهمانگاری که انسانها را ابدان روحانی تعریف میکند، و مسئلهی ذهن را درونش مستتر دارد: براساس MHP، نحوهی ارتباط بُعد جسمانی با بُعد روحانی انسان چگونه است؟ این سؤال اصلی نگارندگان است و به این نتیجه رسیدهاند که مورفی روح را با پیشفرضهای الهیاتیاش وارد MHP میکند و نه با شواهد علمی و استدلالهای فلسفی. بنابراین MHP اولاً، نظریهای کلامی است؛ نه فلسفی. ثانیاً، تعامل علم و دین را نیز تسهیل نمیکند. ثالثاً، چون کیفیت ارتباط روح با بدن را تبیین ننموده است، به مسئلهی ذهن پاسخ نمیدهد. به قول کیم وجه تمایز فیزیکالیسم غیرتحویلی از فیزیکالیسم تحویلی التفات به شکاف تبیینی در مسئلهی ظهور (= ظهورِ حالت ذهنی از امر فیزیکی) است. MHP این شکاف را پر نکرده و تنها شکل مسئله را از تبیین رابطهی اجزاء انسانی، به تبیین رابطه ابعاد انسانی تغییر داده است. بنابراین تلفیق تلقیات جهانی و ضعیف ظهور، به همراه آموزههای ایجابی و سلبی MHP، یعنی استفاده از فیزیکالیسم کلانگارانهی خالص و پرهیز از وارد کردن پیشفرضهای الهیاتی در یک نظریه فلسفی (خروجیهای این پژوهش)، میتواند برای حل مسئلهی ذهن گرهگشا باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نزاع ابن ملاحمی با فیلسوفان در مسئله نفس
نویسنده:
منصور نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مقاله پیش رو علاوه بر مقدمهای دربارهٔ ماهیت نفس، از سه بخش اصلی تشکیل شده است: در بخش نخست، پس از اشاره به دیدگاههای مختلف دربارهٔ ماهیت نفس جایگاه ابنملاحمی در میان این دیدگاهها را مشخص کردهایم و نشان دادهایم که وی به مادیبودن نفس معتقد است؛ در بخش دوم، دو استدلال وی را برای رد اعتقاد به نفس مجرد تبیین کردهایم؛ و در بخش سوم هفت استدلال از استدلالهای فیلسوفان دربارهٔ مجردبودن نفس را مطرح، و از دیدگاه ابنملاحمی تحلیل و بررسی کردهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دستهبندی انواع استدلالهای خداناباوری [همایش عقلانیت، خداباوری و خداناباوری]
سخنران:
منصور نصیری
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات خدا
,
Atheism الحاد - انکار خدا (مجتبوی)
,
استدلالهای خداناباوری
چکیده :
برای مشاهده فیلم سخنرانی به آدرس داده شده در آپارات مراجعه کنید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین سازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان در بستر نظریۀ نسبیت اینشتین
نویسنده:
محمد حسین کارگر شورکی ، منصور نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئلۀ علم پیشین الهی و تعارض آن با اختیار انسان از قدیمیترین موضوعات مطرح در ادیان ابراهیمی است. پاسخهایی که تا کنون به این شبهه داده شده، از رویکرد مطلقبینی مفاهیم استفاده کردهاند. هدف این پژوهش پاسخ به این شبهۀ قدیمی با کمک علوم روز خصوصاً نتایج حاصل از نظریۀ نسبیت اینشتین با رویکرد نسبیبینی است. این پژوهش با روش تحلیلی - انتقادی پس از گردآوری دادهها از منابع موجود صورت گرفته است. در نظریۀ نسبیت، حادثهای که از دید ناظر زمانمند در آینده رخ میدهد، برای ناظری بیزمان در لحظۀ حال رخ میدهد. باتوجهبه این نکته، این پژوهش نتیجه میگیرد که آنچه علم پیشین نامیده میشود، در واقع از منظر ناظر انسانی علم پیشین است، ولی از منظر ناظری بیزمان علم به زمان حال محسوب میشود؛ چه این ناظر موجودی مادی و ذاتاً زمانمند باشد که سبباً و بر اساس نظریۀ نسبیت بیزمان شده باشد و چه موجودی همانند خدا غیرمادی و ذاتاً بیزمان. درنتیجه علمِ موجود بیزمان به این دلیل که همواره علم به زمان حال است، هرگز با اختیار انسان در تعارض قرار نمیگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 33
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تبیین تشکیک در محمولات عرضی از دیدگاه میرقوامالدین رازی تهرانی
نویسنده:
مهدی عسگری ، منصور نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فیلسوفان مسلمان هر ممکنالوجودی را زوجی ترکیبی از ماهیت و وجود میدانند. از زمان میرداماد این پرسش مطرح شد که اصالت با کدامیک از این دو است؛ با وجود یا با ماهیت؟ بتبع بحث از اصالت و اعتباری بودن وجود و ماهیت، مسئلة تشکیک نیز مطرح شد؛ سؤال اساسی این بود که وجود مشکک است یا ماهیت؟ قائلان به اصالت وجود معتقد بودند تشکیک از آنِ وجود است. در مقابل، قائلان به اصالت ماهیت بر اين باور بودند تشکیک از آنِ ماهیت است. در این، میان میرقوامالدین رازی دیدگاهی متفاوت از این دو قول دارد و معتقد است تشکیک در ماهیت بمعنای محمولات ذاتی و همچنین در محمولات عرضی که مبدأ اشتقاقشان مستند به ذات و ذاتی موضوع نباشد، محال است اما در محمولات عرضی که مبدأ اشتقاقشان مستند به ذات و ذاتی موضوع باشد، تشکیک رخ میدهد. مسئلة اصلی مقالة حاضر بررسی دیدگاه میرقوامالدین رازی دربارة تشکیک در محمولات عرضی است. هدف از این پژوهش نشان دادن قول سوم در این مسئله است که تا بحال مغفول مانده است. تحقیق به روش توصیفی ـ تحلیلی و تا حدی با رویکرد تاریخی، فراهم آمده است. نتیجهیی که از این پژوهش برآمده اینست که سخن میرقوامالدین رازی، با توجه به سخن مشائیانی همچون ارسطو، میتواند درست و قابل دفاع باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه عملگرایانه ونفراسن در تبیین و تطبیق آن با عملگرایی سنتی
نویسنده:
منصور نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
ونفراسن از برجستهترین فیلسوفان علم در عصر حاضر و بنیانگذار مکتب «تجربهگرایی سازنده» است. بررسی نظریه او در مسئله تبیین، از این جهت اهمیت دارد که وی با نقد نظریههای صورتگرا شورید و تمرکز اصلی دیدگاهش را بر توجه به نقش امور غیرصوری، به ویژه بستر، قرار داد. نظریه او در تبیین، یکی از برجستهترین نظریههای غیرصورتگرا تلقی میشود. نظریههای رایج تبیین را رابطه میان نظریه و واقع میدانند؛ ونفراسن این تصور را نادرست میداند و تبیین را رابطه میان سه چیز معرفی می کند: نظریه، واقع، و بستر: در واقع، یک نظریه یک واقعیت را بسته به یک بستر خاص تبیین میکند. ونفراسن به ویژه بستری را که در آن تبیین تقاضا و ارائه میشود بسیار مهم میداند. در مقاله حاضر، ضمن بررسی ابعاد گوناگون نظریه ونفراسن درباره تبیین، تفاوت دیدگاه وی با طرفداران عملگرایی رایج و نیز برخی نتایج و نقدهای این نظریه را بیان خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 62
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید