آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای غیرانتفاعی
>
دانشگاه مفید، قم
>
دانشکده فلسفه
>
میرسعید موسوی کریمی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 29
عنوان :
استنتاج بهترین تبیین و «ایراد گروه بد»
نویسنده:
محمد مهدی اعتماد الاسلامی ، میرسعید موسوی کریمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صورت
,
ماده
چکیده :
مطابق با استنتاج بهترین تبیین (IBE)، فرضیهای که بهترین تبیین را برای دستهای از پدیدهها ارائه میدهد، احتمالاً صادق است. وَن فِراسِن (1989) با استدلالی که به «ایراد گروه بد» مشهور است، این ادعا را به چالش کشیده است. بر طبق این اشکال، این باور که بهترین تبیین به احتمال بسیار تبیینی صادق است مستلزم این باور پیشینیاست که تبیین صادق به احتمال زیاد در میان تبیینهای رقیبِ در دسترس (ارزیابی شده) جای دارد؛ باوری که هیچ دلیلی برای آن نداریم. بسیاری از فیلسوفان کوشیدهاند تا نادرستی «ایراد گروه بد» را نشان دهند. از این میان، چهار استدلال که آنها را استدلال از طریق بیزگرایی، استدلال از طریق زوج متناقض، استدلال از طریق خودشکنی و استدلال از طریق تمایز میان ماده و صورت IBE مینامیم از اهمیت بسزایی برخوردارند (Niiniluoto, 2004) ;(Lipton, 1993); (Lipton, 1993) ;(Schupbach, 2013). در این نوشتار با بررسی استدلالهای یاد شده نشان میدهیم که سه استدلال نخست نادرستند و تنها استدلال از طریق تمایز میان ماده و صورت IBE میتواند کارساز باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدی بر مقاله تحلیل انتقادی اصالت وجود
نویسنده:
میرسعید موسوی کریمی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
اصالت وجود
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واقعگرایی در فلسفه علم در گفتگوی میرسعید موسوی و حسین شیخ رضایی
سخنران:
میرسعید موسوی و حسین شیخ رضایی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه علم
,
رئالیسم
,
واقعگرایی در فلسفه علم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ناتوانی احتمالگرایی در پاسخ به «ایراد وُلتِر»
نویسنده:
محمدمهدی اعتمادالاسلامی بختیاری، میرسعید موسوی کریمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
طبق رویکرد رایج به استنتاج بهترین تبیین (IBE)، فرضیهای که بهترین تبیین را برای پدیدههای در دستِ بررسی ارائه میدهد، احتمالاً صادق است. یکی از مهمترین چالشهای پیشِ روی این نحوه استدلال، «ایراد وُلتِر» است. مطابق با این اشکال، دلیلی نداریم ملاکهای انتخاب بهترین تبیین، محتملترین تبیین را به دست دهند. هدف اصلیِ این نوشتار پرداختن به ایراد وُلتِر در چارچوب احتمالگرایی (بیزگرایی) است؛ اینکه آیا بر اساس اصلهای موضوع احتمال و نتایج آن، از جمله قضیه بیز، میتوان بهترین تبیین را محتملترین تبیین دانست؟ در این راستا نشان میدهیم با وجود این که به نظر میرسد میتوان IBE را در چارچوب بیزگرایی جای داد، اولاً IBE و بیزگرایی دو گونه استدلال ناسازگار با یکدیگرند؛ ثانیاً در مواردی نظریهای از سوی دانشمندان به عنوان بهترین تبیین انتخاب میشود که از احتمال کمتری نسبت به تبیینهای رقیب برخوردار است و ثالثاً قضیه بیز شواهدی که رقابت فرضیههای تبیینگر در فرآیند IBE بر سر آنها در گرفته است را نادیده میگیرد. بدین ترتیب، نتیجه خواهیم گرفت احتمالگرایی پاسخ مناسبی برای ایراد ولتِر فراهم نمیآورد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان فرا-استقراء بدبینانه و واقعگرایی علمی: رویکردهای غیر ارجاعی
نویسنده:
میرسعید موسوی کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بنا به برهانی موسوم به «معجزه نیست» (NM)، اگر هویاتِ بهویژه مشاهدهناپذیری که توسط نظریههای علمی ارائه و فرض میشوند، وجود نداشتند؛ یعنی اگر این نظریهها گزارشگر (تقریباً) صادقی از عالم نبودند، موفقیت علوم به مانند نوعی معجزه بود. در مقابل، بنا به برهان «فرا-استقراء بدبینانه» (PMI) رابطهای بین موفقیت یک نظریه در توضیح و پیشبینی، و صدق آن نظریه وجود ندارد. به عنوان شاهد این ادعا، لری لائودن فهرستی تقریباً طولانی از نظریههایی ردیف میکند که به زعم وی، در گذشته موفق بودند، اما امروزه به عنوان نظریههای کاذب کنار گذاشته شدهاند. در این مقاله، پس از توضیح دو برهان NM و PMI، نشان میدهیم که هیچکدام از استدلالهای واقعگرایان توان رد برهان PMI را به شکلی قاطع و فیصلهبخش ندارند. نتیجۀ مقاله این است که اشکال مشترک همۀ این استدلالها ناشی از رویکرد غیر ارجاعی آنها است؛ یعنی نشان نمیدهند که ترمهای بهکاررفته در نظریههای موفقِ گذشته به نوعی ارجاعدهنده به هویات عالم هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نوسانات کوانتومی و تحلیل انتقادی رویکرد فیزیکی به خلقت از عدم عالم [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Dr. MirSaeid Mousavi Karimi (Iran)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
خلق ( ایجاد )
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع و اهداف: تئوری بیگ بنگ و مدل های استاندارد کیهان شناسی مبتنی بر آن بر محدودیت زمانی جهان دلالت دارند. بیشتر فیزیکدانان معتقدند جهان محدود زمانی باید از هیچ ایجاد شده باشد. به منظور اجتناب از پیامدهای الهیاتی و متافیزیکی چنین ایده ای، مهمترین سناریوهایی که ارائه شده اند عبارتند از: (1) جهان از نظر زمانی متناهی نیست، بلکه ماقبل ابدی است. (2) خلقت جهان از هیچ را می توان صرفاً به صورت فیزیکی توضیح داد. (3) هیچ ارتباطی بین محدود بودن زمانی جهان و داشتن آغاز زمانی وجود ندارد، بنابراین جهان همیشه وجود داشته است. (4) آفرینش جهان به عنوان یک واقعیت بی رحم، یک منشأ خود به خودی و بدون علت ex nihilo است. روش و یافتهها: در این مقاله قصد دارم سناریوی (2) را مورد بحث و بررسی قرار داده و نقد کنم. برای رسیدن به این هدف، دو مدل فیزیکی مهم یعنی مدلهای تریون-ویلنکین و هاوکینگ-هارتل که بر اساس نوسانات کوانتومی فرموله شدهاند، توضیح داده میشود. نشان داده خواهد شد که آنها در واقع خلقت جهان را نه از هیچ، بلکه از چیزی توضیح می دهند. نتیجه گیری: هیچ نظریه فیزیکی نمی تواند خلقت جهان از هیچ را با توسل به پدیده های فیزیکی یا قوانین طبیعت توضیح دهد. نتیجه مقاله این است که آفرینش جهان از هیچ تنها با توسل به برخی علل بیرونی می تواند به صورت متافیزیکی توضیح داده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 217
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان فرا- استقرای بدبینانه و واقعگرایی علمی: رویکردهای ارجاعی
نویسنده:
میرسعید موسوی کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
اصل مقاله
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واقعگرایی علمی، واقعگرایی ساختاری و برهان فرا-استقراء بدبینانه
نویسنده:
میرسعید موسوی کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
واقعگرایان علمی با استناد به برهان «معجزه نیست» (NM)، صدق (تقریبی) نظریههای علمی و وجود هستومندهای (مشاهدهناپذیرِ) پیشنهاد شده توسط آنها را علت موفقیت علوم در پیشبینی و توضیح میدانند. اما ضدواقعگرایان با استناد به برهان «فرا-استقراء بدبینانه» (PMI)، ادعا میکنند نظریههای موفق و در عین حال کاذبِ گذشته نشان میدهند که رابطهای بین موفقیت یک نظریه در توضیح و پیشبینی، از یک طرف، و صدق آن نظریه، از طرف دیگر، وجود ندارد. یکی از مهمترین پاسخهای واقعگرایان به PMI، نظریۀ «واقعگرایی ساختاری»، ارائه شده توسط جان ورال است. هدف این نظریه این است که نشان دهد ساختار صوری-ریاضی نظریههای موفقِ گذشته در نظریههای موفق امروزی حفظ شدهاند، و ترمهای حاکی از این ساختارها، به هستومندهایی (ساختارهایی) یکسان ارجاع میدهند. در این مقاله، پس از توضیح NM و PMI، با بررسی و نقد نظریۀ واقعگرایی ساختاری در دو خوانش معرفتشناسانه و هستیشناسانه، نشان خواهیم داد که این نظریه توان رد برهان PMI به شکلی فیصلهبخش را ندارد. با این حال، برونشد مقاله این است که چنانچه واقعگرایانِ ساختاری دامنۀ واقعگرایی خود را به گزارههای وجودیِ نظریههای علمی، یعنی به نوعی واقعگرایی موسوم به "واقعگرایی وجودی" محدود سازند، دیگر برهان PMI علیه آنها کارساز نخواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 179
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی نقادانه استدلالهای دنیل دنت در دفاع از دیدگاه طبیعتگرایی فلسفی
نویسنده:
محسن خیاط کاشانی ، میرسعید موسوی کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بنابر دیدگاه طبیعتگرایی روششناسانه، استفاده از روشها، قوانین و نیروهای طبیعی برای توضیح پدیدهها کافی است و عوامل ماورای طبیعت و الهی در این میان نقشی ندارند. طبیعتگرایی فلسفی نیز، دیدگاهی هستی-شناسانه است که بنابرآن، غیر از عوامل طبیعی و هویات فیزیکی، علت و هویت دیگری در عالم وجود ندارد. معمولاً طبیعتگرایان با تمسک به نظریهی فرگشت داروین در توضیح چگونگی پیدایش ارگانیسمهای پیچیده و تعمیم آن به کل موجودات و رخدادهای عالم، تلاش میکنند دیدگاه خود را توجیه کنند. در این مقاله، ضمن توضیح دیدگاه دنیل دنت بهعنوان نمایندهی شاخص دیدگاه طبیعتگرایی فلسفی، استدلالهای او جهت توجیه طبیعتگرایی فلسفی صورتبندی و نقد میشوند. سپس نقد آلوین پلانتینگا علیه باور به طبیعتگرایی و فرگشت توضیح، و نشان داده میشود این دو باور با یکدیگر ناسازگارند و جمع آن دو، خودشکن است. نتیجۀ مقاله نیز این است که طبیعتگرایی هستیشناسانه دیدگاهی درست و قابل اعتماد نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واقعگرایی علمی و تعین ناقص نظریهها
نویسنده:
میرسعید موسوی کریمی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از براهین ضدواقعگرایان علیه واقعگرایی علمی، برهان تعین ناقص است. بر مبنای این برهان، میتوان تعداد نامتناهی توصیف تئوریک ناسازگار با یکدیگر دربارۀ عالم داشت در حالی که همگی در نتایج تجربی با یکدیگر همارز باشند. نتیجه این که نمیتوان به هیچ توصیف علمیِ واحد، مرجح و صادق دربارۀ جهان باور داشت. برای نقد این دیدگاه، در این مقاله، ابتدا، واقعگراییهای معناشناسانه، معرفتشناسانه، و هستیشناسانه، تعریف، و پس از آن، پیشفرضها و نکات کلی دربارۀ تز تعین ناقص، و صورتبندیهای مختلف از براهین له و علیه آن ارائه میشود. آنگاه، با توضیح روابط محتمل بین این تز و انواع واقعگرایی علمی، نشان داده میشود که حتی در صورت درستی تز تعین ناقص، نوعی واقعگرایی علمی موسوم به "اصالت موجود" میتواند باقی بماند. بر مبنای اصالت موجود، میتوان به وجود هویاتی تئوریک در عالَم باور داشت، بدون آن که باور کنیم توصیف نظریههای علمی از آن هویات، صادقاند. در پایان نیز به اختصار توضیح میدهیم هرچند اصالت موجود میتواند سنگری برای واقعگرایان در برابر حملات ضدواقعگرایان باشد، اما دیدگاهی سازگار نخواهد بود مگر آن که نوعی تفکیک هستیشناسانه و معرفتشناسانه بین وجود هویات و باور به اصالت آنها، از یک طرف، و ویژگیها یا ماهیت آنها، از طرف دیگر، برقرار سازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 29
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید