آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 86
تقویت تاب‌آوری براساس آموزه‌های رواقیان و مولانا
نویسنده:
نرگس نظرنژاد ، زینب میرزاپور ، فروزان راسخی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
رواقیان به‌عنوان فیلسوفان روان‌شناس و مولانا به‌عنوان روان‌شناس دین‌ مدار به تقویت تاب‌آوری توجه کرده‌اند. مقالة حاضر، حاصل مطالعه‌ای میان‌رشته‌ای، در حوزة‌ فلسفة کاربردی برای شرح، تبیین و مقایسۀ اندیشۀ رواقیان و مولانا در خصوص راه‌های تقویت تاب‌آوری در مواجهه با مشکلات روزمرۀ زندگی است. اهمیت پژوهش حاضر در ارائة راهکارهای عملی برای تقویت تاب‌آوری در مقابل حوادث ناگوار است؛ با این اعتقاد که عمل به این راهکارها شادی و آرامش را به ارمغان می‌آورد. در پژوهش انجام شده از دیدگاه رواقیان و مولانا به موارد اشتراک و افتراق در مسئله راه‌های تقویت تاب‌آوری رسیده‌ایم؛ از جمله این که: رواقیان و مولانا ریشه و علت خیر و شر را به عوامل درونی مربوط می‌دانستند؛ ‌طوری که خودشناسی و در نهایت خودشکوفایی، از مهم‌ترین عوامل تقویت تاب‌آوری در تعالیم این اندیشمندان بوده است. از سوی دیگر، رواقیان آرامش و سعادت را در فلسفه جستجو می‌کردند، حال آنکه مولانا سعادت را در ارتباط شهودی با خدا می‌داند.
صفحات :
از صفحه 117 تا 138
بررسی و نقد تبعات الهیاتی آرای هاوکینگ در باب آغاز جهان
نویسنده:
پدیدآور: بنفشه بهداد؛ استاد راهنما: نرگس نظرنژاد ؛ استاد مشاور: فروزان راسخی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
در این تحقیق، دیدگاه هاوکینگ در مورد آفرینش ماده، بررسی می‌شود. هاوکینگ، فیزیکدان معاصر انگلیسی، همواره تلاش کرده‌است که حاصل تحقیقات خود را، در باب کیهان‌شناسی، برای مردم عادی بازگوید و از این راه سعی کرده‌است، علوم محض را در زندگی مردم درآمیزد. پژوهش پیش رو نگاهی است به آخرین نظرات او در باب ایجاد ماده. هاوکینگ با استفاده از قوانین فیزیک، عالم هستی را به تصویر می‌کشد. او در این تصویر، جهانی بسیار بزرگتر از آنچه در ذهن مردم است را به نمایش می‌گذارد. جهانی با مخلوقات دیگر که معنی آن این است که انسان، تنها مخلوق هوشمند این جهان نیست. این گونه تصاویر از جهان، گاهی با آنچه از قبل در مورد جهان از راه‌های غیر علمی، گفته می‌شد یا می‌شود، در تعارض قرار می‌گیرد. این تعارضات، در نگاه مردم؛ که در حال حاضر سخنان علمی را کاملا صادق می‌پندارند، به نفع علم تمام می‌شود. در نتیجه یک نظریه علمی اثبات نشده می‌تواند سر و صدای زیادی به پا کند. هاوکینگ می‌گوید که هیچ موجود ماورایی در ایجاد ماده نقشی ندارد. این نظر با عقاید ادیان در باب ایجاد ماده توسط خدا، در تعارض قرار گرفت و سر و صدای زیادی ایجاد کرد. علت ایجاد این‌گونه از اختلافات بین علم و باورهای دینی ، و همین‌طور تبعات الهیاتی بروز این‌گونه اختلافات، موضوع این پژوهش است.
اندیشه‌های فلسفی در فیلم‌های گاو، هامون و درباره الی
نویسنده:
پدیدآور: فاطمه نوروزی ؛ استاد راهنما: نرگس نظرنژاد ؛ استاد مشاور: فروزان راسخی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
تعامل سینما و فلسفه تعاملی دو سویه است. از یک طرف سینما می‌تواند از طریق فلسفه محتوای آثار خود را غنی‌تر کند تا آن آثار ماندگارتر شود، و از طرف دیگر فلسفه نیز می‌تواند از طریق سینما به بهترین نحو موضوعات و مضامین خود را انتقال دهد. در سینمای ایران نیز، هر چند به ندرت چنین تعاملی وجود دارد. در پژوهش حاضر، برای بیان تعامل سینما و فلسفه، سه فیلم از دوره‌های مختلف سینمای ایران انتخاب شده است. این فیلم‌ها عبارت است از: گاو، مربوط به سینمای پیش از انقلاب (1348)، هامون، مربوط به سینمای اوایل انقلاب (1369) و درباره الی که از آثار سینمایی متأخر(1387) است. درون‌مایه‌های فلسفی این فیلم‌ها متأثر از اندیشه‌های اگزیستانسیالیستی است. اگزیستانسیالیسم، فلسفه‌ای است که وجود انسان و زندگی او را به نحو عینی و ملموس محور تأملات خود قرار داده است. فیلسوفان اگزیستانسیالیست به مسایل وجودی چون: هویت و از خود‌بیگانگی انسان، خود‌شناسی و حفظ فردیت، مرگ و معنای زندگی، جبر و اختیار، احساس پوچی و خودکشی و مسایلی از این دست، می‌پردازند. بازنمایی تصویری اندیشه‌های این فیلسوفان را می‌توانیم در سه فیلم گاو، هامون و درباره الی تماشا کنیم. پژوهش حاضر در نظر دارد با تحلیل این فیلم‌ها و درون‌مایه‌های فلسفی آن‌ها تعامل بین فلسفه و سینما را نشان دهد.
انسان‌شناسی قرآنی با رویکرد اگزیستانسیالیستی
نویسنده:
حمیده رستم مظاهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
پژوهش حاضر به دنبال پاسخ این پرسش است که بداند مهم ترین مولفه های رویکرد وجودی به انسان شناسی قرآنی کدامند. بدین منظور سه مولفه از مولفه های تقریباً مشترک میان فیلسوفان وجودی را برگزیده است و آن ها را به عنوان پرسش هایی به قرآن عرضه کرده است تا با دستیابی بر پاسخ آن ها به انسان شناسی قرآنی با رویکرد وجودی نزدیک شود. مولفه های مورد بحث عبارتند از: تفرد، آزادی و اختیار، اوضاع و احوال مرزی. نکته قابل ت‍‍أکید این است که مولف در خلال این پژوهش کوشیده است از هر گونه تحمیل آراء به قرآن اجتناب ورزد.
انسان شناسی فلسفی در آثار استاد مطهری
نویسنده:
زهرا چراغی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
پژوهش حاضر در صدد است تا به تبیین دیدگاه های استاد مطهری در حوزه مباحث انسان شناسی بپردازد. در این خصوص، آرای انسان شناختی استاد، درچهار محور از محورهای عمده انسان شناسی، انتخاب شده است: ابعاد وجودی انسان؛ کمال انسان؛ اختیار؛ خلود نفس. استاد مطهری معتقد است که انسان موجودی است مرکب از جسم و روح. ایشان بر این باور است که انسان طالب کمال است و همواره به سوی کمال گام برمی دارد و کمال انسان در این است که ابعاد وجودی او به صورت تک بعدی رشد نکنند، بلکه به حالت متعادل در آیند. به طور کلی کمال انسان از دیدگاه استاد مطهری رسیدن به خداست . در دیدگاه استاد مطهری، انسان موجود مختاری است و با آزادی نسبی ای که دارد می تواند درسرنوشت خویش موثر باشد. هم چنین به اعتقاد ایشان، حقیقت وجود انسان روح است و روح انسان باقی است و با فناء بدن فانی نمی شود.
بررسی نظریه تناسخ در عرفان های نوظهور و نقد فلسفی آن
نویسنده:
مریم سلیمانی فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این نوشتار مشتمل بر سه فصل است. در فصل ابتدایی، پس از معرفی طرح پژوهشی و پرداختن به ایضاح مفاهیم کلیدی، پیشینه آموزه تناسخ و تاریخچه اعتقاد به آن در ادیان شرقی، یونان باستان و ادیان ابراهیمی بررسی شده است.در فصل دوم، ابتدا به معرفی ادیان هندو و بودا و آثار مکتوب و پنداشت های آنان و نیز به بررسی آموزه تناسخ و کارما در این ادیان پرداخته و سپس آیین پال توئیچل، اکنکار، را مورد بررسی قرار داده ایم و پس از بیان سرگذشت موسس این آیین و کاوشی در نظریه تناسخ در آراء پیروان اکنکار، اشو و آیین او را معرفی کرده و به کنکاشی در اعتقاد او به تناسخ پرداخته ایم. در انتهای فصل نیز پاه ای از کارکردها و مویداتی را که معتقدین به تناسخ به عنوان ادله اثبات و اعتقاد به تناسخ بر می شمرند، بیان کرده ایم.در آخرین فصل این نوشتار، پس از بررسی برخی نقدهای وارد بر نظریه تناسخ در عرفان های نوپدیدِ اشو و توئیچل، نقدها و براهینی را که در ابطال تناسخ توسط ابن سینا، خواجه نصیر الدین طوسی، ملاصدرا و جان هیک مطرح گشته اند، تبیین نموده ایم.
قلمرو دین در عصر پایان پیامبری
نویسنده:
اعظم شقاقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
تعیین قلمرو دین یکی از مباحث مهم حوزه فلسفه دین و دین پژوهی معاصر است. گروهی قلمرو دین را حداقلی و محدود به نیازهای اخروی و یا دنیوی می-دانند، در مقابل گروهی نیز قلمرویی حداکثری برای دین قائلند و دین را پاسخ‌گوی تمام مسایل انسان می‌دانند. در پژوهش حاضر با تکیه بر دین اسلام، علل و عوامل موثر در تعیین قلمرو دین، یعنی نوع تفسیر از وحی و خاتمیت بررسی گردیده است و جامعیت، جاودانگی و پویایی دین نیز اثبات شده‌ است.پس از نقد و بررسی رویکردهای مختلف در تعیین قلمرو دین یعنی رویکرد برون دینی و درون دینی، با نگاه برون دینی نیازهای انسان بررسی شده است و در نهایت سعی شده است تا با کمک رویکردهای درون دینی و برون دینی پاسخ دین به هر کدام از نیازهای بشر مشخص گردد و محدوده و قلمرو واقعی دین تعیین گردد.
ربط و نسبت اعتقاد به معاد از دیدگاه متکلمین مسلمان و تجارب نزدیک مرگ
نویسنده:
مریم نریمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
از آن جایی که هر انسانی روزی شخصاً با مرگ مواجه خواهد شد، آیات بسیاری از قرآن به بحث معاد پرداخته است. تفسیر متکلمین از اصل معاد با استناد به قرآن، حقایقی را بر ما روشن می سازد. از طرف دیگر، وقتـی تـحقیقات انـجام شده در قرن اخیـر بر روی تـجارب نزدیک به مـرگ را مطالعه می کنیم، به نقاط اشتراک قابل توجهی بین این پدیده با مقوله ی معاد بر می خوریم. پژوهش حاضر سعی دارد به ربط و نسبت میان این دو بحث بپردازد. ایمان به معاد، در واقع باور به این است که انسان علاوه بر بدن، دارای روح جاویدیست و با وقوع مرگ، روح او به جهان دیگری منتقل می شود و در آن سرا جاودانه خواهد زیست. بر اساس آیات قرآن، سعادت یا شقاوت انسان ها در سرای دیگر وابستـه به اعمال آن ها در این جهان است. کسانی که تجـربه ی نزدیک به مـرگ را پـشت سر نهاده انـد، اذعان دارند که سرنوشت ما پس از مرگ، کاملاً تحت تأثیر اعمال ما در این جهان است. گذشته از همه ی اشتراکات، این دو مقوله تفاوت هایی با هم دارند. مرگ در بحث معاد قطعی و در تجارب نزدیک به مرگ قطعی نیست. هم چنین در این تجارب تنها گوشه ای از جهان دیگر آشکار می گردد. در حالی که اطلاعات زیادی درباره ی جهان پس از مرگ، در قرآن مطرح شده است.
مقایسه ای میان برهان جهان شناختی غزالی و ویلیام کریگ
نویسنده:
زهرا شاهب
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
براهین جهان شناختی براهینی هستند که در آن ها با تأمل در جهان آفرینش و با تکیه بر نیاز موجودات متحرک و ممکن، به یک موجود کامل استناد می شود. یکی از اقسام این دسته از براهین، برهان جهان شناختی کلام است که در میان متکلمان اسلامی به برهان حدوث معروف است؛ و در آن از طریق حدوث زمانی عالم به اثبات وجود خالق پرداخته می شود. این برهان از براهین سنتی است که علی رغم نقدهایی که به آن شده است، در روزگار ما بازسازی شده است. رساله حاضر تقریر سنتی این برهان توسط غزالی را با تقریر بازسازی شده آن توسط کریگ مقایسه می کند و بیان می دارد که غزالی با این برهان در صدد اثبات وجود خداست در حالی که کریگ، معتقد است یافته های علمی احتمال وجود خدا را تقویت می کنند.
رابطه ایمان و عقیده از نظر غزالی و و یتگنشتاین
نویسنده:
هاجر قلی‌زاده بناب
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
رساله‌ حاضر به منظور تبیین دیدگاه دو فیلسوف ایمان گرا یعنی غزّالی ، متفکر قرن پنجم ه.ق و ویتگنشتاین ، متفکر قرن بیستم میلادی درباره ایمان وعقیده است . غزالی حقیقت ایمان را تصدیق و تسلیم قلبی نسبت به خدا می‌داند و با عقیده برخی فرقه ها که ایمان را تصدیق منطقی می‌دانند ، مخالف است . او عقیده را اکتسابی و تقلیدی می‌داند که به آنچه از طرف خدا به پیامبر نازل شده ، تعلّق می گیرد و باید به آنها ایمان آورد . با این حال ایمان قلبی فراتر از عقیده است . ویتگنشتاین هم ایمان را اعتماد به خدا می‌داند ؛ یک نوع احساس ایمنی مطلق ، که می‌توان با آن ادعا کرد که هیچ کس به چنین فردی آسیب نمی‌رساند . این احساس ربطی به عقیده ندارد . او در دوره دوم تفکّر خویش (فلسفه دوم) مفاهیمی چون «بازی زبانی» را مطرح می‌کند ، و زبان دینی را یک بازی زبانی می‌داند که جملات و مفاهیم دینی در بازی زبانی دینی معنا می‌یابد ؛ از این رو استدلال‌های مجرد فلسفی در حوزه دین کاربردی ندارد . بنابراین غزالی و ویتگنشتاین ـ هر دو ـ استدلال‌های عقلی و فلسفی را در حوزه دین قبول ندارند ؛ با این تفاوت که غزالی به دین و شریعت اسلام پایبند است ولی ویتگنشتاینمعتقد و عامل به هیچ دینی نیست.
  • تعداد رکورد ها : 86