آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم تهران)
>
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
>
گروه فلسفه
>
قدرت الله قربانی (دانشگاه خوارزمی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 80
عنوان :
نقش انسان شناسی عرفان اسلامی و هندی در همزیستی بشری
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان هندو
,
03. انسان شناسی Human nature
,
عرفان اسلامی
,
عرفان شرقی
,
همزیستی بشری
چکیده :
چکیده: امروزه گفتگوی ادیان و فرهنگ ها برای ایجاد بستر های لازم همزیستی و همفکری میان انسان ها بسیار مهم و حیاتی است. در این زمینه یافتن محورهای مشترک مورد تأکید فرهنگ ها و تمدن ها بیشتر از هر چیزی برای تحقق همزیستی ضرورت می یابد و نوع نگاه به انسان، جایگاه او در نظام هستی، نسبت او با خدا و دیگران، ماهیت زندگی فردی و اجتماعی او، غایت و نهایت او در این جهان و دیگر مسایل حیات بشری می توانند در شکل دادن همزیستی بشری نقش موثری داشته باشند. عرفان اسلامی با بهره گیری از آموزه های معنوی دین اسلام و عرفان هندی با تأکید بیشتر بر اهمیت حیات معنوی بشری می توانند با در ارائه تصویر مشترک از انسان و با بیان برخی صفات معنوی و ضرورت تعالی روحانی او توصیف نسبتاً همگون و کاربردی تری ارائه نمایند. در واقع، محوریت حیات معنوی انسان و اهمیت اهداف و سیر و سلوک روحانی او و ابزاری انگاشتن زندگی دنیوی و محوریت تکامل معنوی برای انسان از منشظر عرفان اسلامی و هندی این امکان را می دهد تا در دنیای بحران زده کنونی که انسان در تعریف هویت خود مشکلات اساسی دارد و سکولاریسم و الحاد بخش زیادی از حیات او را به خود اختصاص داده است، از قابلیت های این دو رویکرد عرفانی برای بازتعریف هویت انسان استفاده مؤثری گردد. بنابراین، اهمیت گفتگوی مشترک عرفان هندی و اسلامی، ضمن در نظر داشتن برخی از اختلاف منظرها، تلاش برای تقرب به فهمی مشترک و مقرون به صواب از انسان به ویژه با تأکید بر محوریت امور معنوی در کلیت زندگی اوست که این کار تنها با بررسی های دقیق ابعاد گوناگون انسان شناسی در عرفان اسلامی و هندی امکان پذیر است. در این مقاله ضمن تبیین اهمیت جایگاه انسان در تحقق گفتگوی ادیان، فرهنگ ها و همزیستی بشری، تلاش می شود ابعاد مشرک انسان شناختی عرفان اسلامی و هندی که در فعلیت دادن به موارد فوق نقش بیشتری دارند نشان داده شوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازسازی مبانی علوم اجتماعی در پرتو آموزه های قرآن
نویسنده:
قربانی قدرت اله
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنت های الهی
,
آموزه های الهی
,
مبانی علوم اجتماعی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
علوم اجتماعی با واقعیت های مهمی همچون انسان، اجتماع، اندیشه انسان و رفتار اجتماعی او سروکار دارند. علوم اجتماعی و انسانی، تلاش دارند تا قوانین اجتماعی را براساس نوع نگرش به انسان، اجتماع، نسبت انسان و اجتماع و اندیشه فردی و اجتماعی او به دست آورند؛ در حالی که استخراج قوانین اجتماعی از موارد مذکور بر مبانی مابعدالطبیعی و دینی متکی است که علوم اجتماعی برآنها مبتنی هستند. قرآن به عنوان یک کتاب الهی دارای آموزه های برجسته ای درباره خدا، انسان، اجتماع، سنت ها و قوانین زندگی اجتماعی است که این امکان را فراهم می سازد تا نگرش مابعدالطبیعی و دینی، یعنی جهان بینی الهی خاصی برای انسان شکل گیرد که به عنوان مبانی و پیش فرض های علوم اجتماعی به کار گرفته شود. در واقع می توان با استفاده از آموزه های قرآن به انسان شناسی و جهان شناسی، یعنی نگرش فلسفی کلی از جهان و جوامع بشری و نسبت انسان با خدا دست یافت که جهان بینی منسجمی را به محقق علوم اجتماعی می بخشد تا در بازسازی نگرش اجتماعی خود از آنها استفاده نماید. برای مثال، قرآن با بیان معنای درست فطرت، اختیار و آزادی در انسان و جایگاه او در نظام هستی، قانونمندی های ثابت جوامع و نتایج لایتغیر رفتارها و عملکردهای اجتماعی انسان ها و نیز نقش طولی خداوند در رویدادهای اجتماعی، بصیرت جدیدی را برای شکل دادن مبانی علوم اجتماعی ایجاد می کند. در این مقاله، نحوه استفاده از آموزه های قرآن در بازسازی مبانی و پیش فرض های علوم اجتماعی همچون جامعه شناسی، به عنوان مطالعه موردی، مورد آزمون قرار می گیرد تا نشان داده شود که ماهیت مبانی جامعه شناسی متاثر از آموزه های قرآن چگونه است و چه نتایجی را دربردارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسانی شدن یقین در تفکر فلسفی مدرن
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
اهمیت فلسفه مدرن در آن است که در آن نسبت جدیدی میان انسان و حقیقت تعریف گردید که در نتیجه آن انسان اساس و محور هرگونه حقیقت و یقینی، بالاخص خدا و جهان گردید. حاصل این تغییر جایگاه، وابستگی وجودی و معرفتی این حقایق بر انسانی شد که او خود دارای نقایص گوناگون معرفتی، وجودی، اخلاقی و غیره در ذات خودش است. در نتیجه انسان که در دنیای مادی زندگی می کند تلاش کرد تا واقعیت حقیقت های دیگر چون خدا و موجودات عقلانی جهان را در پرتو عقل محدود و دنیایی خود تفسیر کرده و از آنها برای تمشیت زندگی مادی خود استفاده کندکه پیامد های ناگواری برای او داشت و هنوز نیز دارد. در این مقاله با توجه به مساله فوق ضمن تبیین مولفه های اساسی فلسفه مدرن، چگونگی تغییر نسبت حقیقت و یقین با انسان از منظر فیلسوفان مهم آن چون دکارت، کانت، نیچه و نیز دو فیلسوف معترض به مدرنیته یعنی سارتر و هایدگر مورد بحث قرار گرفته و نتیجه دیدگاههای آنها در این مورد ارزیابی قرار می گیرد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت حقیقت و انسان از منظر فیلسوفان مدرن
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان
,
کوگیتو
,
انقلاب کپرنیکی
,
اراده قدرت
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
تعلیم آموزه های دینی
,
مدرنیته (تجدد)
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
تجدد ,
عقلگرایی ,
مولفه های مدرنیته ,
جایگاه انسان ,
تغییر نگاه به انسان ,
مادی گرایی ,
فعالیت انسان در شناخت ,
یقین معرفتی ,
روش تجربی ,
روش ریاضی دکارت ,
جدایی حقایق عقل از وحی ,
نسبت بشری انسان و حقیقت ,
سوبژکتیویسم ,
خودبنیادی ,
علم از نظر کانت ,
اراده نیک ,
هدف بودن انسان ,
نفی هدف ماوراء الطبیعی اخلاق ,
فردریش نیچه ,
ژان پل سارتر ,
مرگ خدا ,
دکارت ,
کانت ,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی) ,
چکیده :
دوره مدرن به لحاظ معرفت شناختی دارای اهمیت خاصی است؛ زیرا از یک سو نسبت جدیدی میان انسان و حقیقت تعریف گردید که در آن فیلسوفان مدرن چون دکارت، کانت و نیچه نقش زیادی داشتند و از دیگر سو انسان توانست محور و ملاک فهم و تفسیر حقیقت گردد. در واقع در این دوره خودبنیادی معرفت شناختی انسان نقش بسیار مهمی در نگاه به کل هستی دارد. دکارت با محوریت اندیشه کوژیتو، روش ریاضی و عقلگرایی، و ملاک تصورات واضح و متمایز، کانت با مقولات پیشین، انقلاب کپرنیکی، محوریت عقل انسانی در اخلاق و دین، نیچه با تمرکز بر اراده معطوف به قدرت، ارزشگذاری مجدد و نهیلیسم، و سارتر با نشاندن انسان به جای خدا در سیر تکاملی تدریجی، در خودبنیادی معرفت شناختی و محوریت انسان در فهم یقین و حقیقت نقش زیادی داشتند. نتیجه این نظام فکری، بدفهمی یا غفلت از امور ماورای طبیعی، دین و اخلاق و محدود کردن انسان به تمشیت حیات دنیوی بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لوازم معرفتشناختی جهانشناسی قرآن برای علوم طبیعی
نویسنده:
قدرتالله قربانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم طبیعی
,
خلقت
,
قرآن
,
جهان شناسی
,
نظم و قانونمندی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
تعلیم آموزه های دینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
کلیدواژههای فرعی :
الله ,
خداشناسی ,
فاعلیت الهی ,
رابطه نفس و بدن ,
خلقت انسان ,
خلافت الهی ,
جهان بینی ,
غایت خلقت ,
عالم ماده ,
پزشکی ,
رابطه علم و دین ,
پرسش های بنیادی ,
آموزه های قرآنی ,
حکمت خداوند ,
صفات خدا ,
زندگی انسان ,
آیات خلقت ,
بهره بردن از طبیعت ,
سپاس گذاری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
اهمیت مطالعۀ طبیعت بر کسی پوشیده نیست؛ زیرا طبیعت بستر اصلی زندگی انسان است. از این رو، علوم طبیعی که با جهان طبیعت سروکار دارند نقش فزایندهای در بهبود و تغییر چهرۀ زندگی انسان دارند. اما برخی تلقیهای نادرست در علوم طبیعی جدید لزوم بازاندیشی در نگرشهای علوم طبیعی را با استفاده از آموزههای الهی نشان میدهد. در این زمینه، قرآن به مثابۀ منبعی الهی آموزههای مهمی در جهانشناسی طبیعی دارد. این کتاب الهی ضمن معرفی مهمترین ویژگیهای کلیت جهان هستی، یعنی ماسوی الله، برخی از خصوصیات مهم جهان طبیعت را برمیشمارد که مخلوقیت، نیازمندی، وابستگی تام در بقا، نظم و علیت، تفاوت و تنوع موجودات، وجود شعور و ادراک، زنده بودن و تسبیحگویی همۀ موجودات طبیعت، کارکرد خاص موجودات طبیعی و تحت سیطرۀ الهی بودن کل طبیعت فقط نمونههایی از آنهاست. آموزههای طبیعتشناسی قرآن، ضمن رازگشایی از چهرۀ برخی از ابعاد طبیعت، از مهمترین طرق خداشناسی و شکلگیری جهانبینی الهی است که تأمینکنندۀ سعادت حقیقی انسانهاست
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 97
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
The Age of the World Picture and the Meaning of Human being’s Life
نویسنده:
Qodratullah Qorbani
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی: عصر تصویر جهان به چه معناست و چه نسبتی با زندگی انسان دارد؟ پاسخ به این گونه سؤالات در مورد معنای زندگی انسان در عصر تصویر جهان اهمیت ویژه ای دارد، زیرا این عصر نشان دهنده عصری است که انسان امروزی روابط سنتی خود را با کل نظام هستی از بین برده است. عقلانیت مدرن او دنیای جدیدی را با تکیه بر اراده او ساخته است. در این دنیای مدرن تصویری، هویت و واقعیت همه امور جهان بر اساس درک و اراده انسان مدرن بازتعریف شده است. برخی از فضایل ضروری این عصر عبارتند از: اومانیسم، الحاد، آگنوستیک، علم گرایی، سکولاریسم، نسبیت اخلاقی، ابهام زدایی از جهان و نادیده گرفتن مرگ. برخی از منتقدان آن را عصر کل زندگی بی معنی انسان می دانند، در حالی که با توجه عمیق به برخی از عوامل مانند هدف، ارزش و کارکرد در رابطه با معنای معنایی زندگی، می توان گفت که چنین زندگی معنادار اما زمانی و زمانی است. معنی محدود
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد نظریات غیرشناختاری معاصر زبان کارکردی دین
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
گسترش پیشرفتهای علم در قرون اخیر و نحوة موضعگیریهای اصحاب کلیسا، نظریات گوناگونی را دربارة روابط علم و دین باعث گردید، که تعارض، جدایی و همکاری از نمونههای مهم آنها است. برخی از متفکران قرن بیستم، با نظر به جدایی قلمروها و روشها و زبان علم و دین، تلاش کردند تا درکنار علم، برای دین قلمروها، زبان و روشهای خاص خود را تعریف کنند. در این زمینه، ویتگنشتاین، بریث ویت و استیس دارای نظریات مهمی هستند، زیرا آنها با نگاه پدیداری و غیرمعرفتبخش به گزارههای دینی کارکردهای خاصی را برای آنها در نظر میگیرند. ویتگنشتاین به کاردهای زبان دین در زندگی دینداران و تفکیک ساحتهای دینی از علمی، بریث ویت به تحویل گزارههای دینی به گزارههای اخلاقی، و استیس با تاکید بر ویژگی عرفانی آموزه-های دینی، برای آنها کارکردهای خاصی را تعریف میکنند، ضمن اینکه تقریبا همگی در محورهایی چون ایمانگرایی، عدم امکان ارزیابی عقلانی، رد برتری یک دین بر دین دیگر و عدم کاشفیت از واقعِ آموزههای دینی اتفاق نظر دارند. چنین رویکردهایی منجر به تلقی ناقص و بعضا سوء تعبیر از آموزههای دینی و تفسیر نسبیگرایانه و انسانمحورانه از کارکردهای دین میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عصر تصویر جهان و راززدایی از جهان هستی
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
عصر تصویر جهان گویای عصری است که انسان با اعتماد به عقل خودبنیاد، دلبستة آبادانی زندگی دنیاست و به توانمندی علوم تجربی امید فراوانی دارد. براین اساس او جهان جدیدی میسازد که مبتنی بر فهم، خواست و نیازهای دنیوی جدیدش اشت. راززدایی از جهان و زندگی انسان، از اوصاف اصلی چنین عصری است به این معنا که انسان تمایلی به اندیشیدن درباره رازهای مابعدالطبیعی زندگی خود، مانند راز خدا، مرگ، و جاودانگی (حیات اخروری) و نظایر آنها ندارد، بلکه تمرکز اندیشه او بر آبادانی حیات دنیوی است. به همین دلیل اوصافی چون انسانمحوری، نسبیگرایی و انسانی شدن اخلاق، انسانی شدن حقیقت، غلبه کمیتنگری، دنیاگرایی و مادیگرایی، فراموشی مرگ، و نهایتاً الحاد یا ندانمانگاری از مشخصههای بارز جهان انسان عصر تصویر جهان است. چنین انسانی به واسطه کنار گذاشتن رازهای مابعدالطبیعی دچار بحرانها و چالشهای مهمی شده است که از جمله آنها میتوان به بیمعنای زندگی، ناامیدی و پوچی، بیخانمانی و عدم امنیت، عسرت و تنهایی، عدم اصالت، نفی دیگری و توسل به خشونت و بیهویتی اشاره داشت. راهکار نجات چنین انسانی دعوت به بصریت دربارة لزوم تأمل و زیستن با رازهای مابعدالطبیعی و تفکیک آنها از مسائل علمی زندگی رزمره و توجه به ناتوانی عقل خودبنیاد و گفتمان علوم تجربی برای فهم ماهیت رازهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 513 تا 538
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تکثر ادیان و جستجوی عدالت الهی
نویسنده:
قدرت اله قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
دنیای کنونی مملو از ادیانی است که آموزهها و پیروان گوناگونی دارند. ضمن اینکه میان ادیان الهی و غیرالهی، یا خداباور و غیرخداباور، برخی اشتراکات و اختلافات قابل توجهی وجود دارد. چنین کثرتی با نظر به بسط جغرافیایی و تاریخی ادیان و دلبستگی پیروان آنها به سنت دینی خاص، ما را با این پرسش مهم مواجه میسازد که بین عدالت الهی و تکثر ادیان چه نسبتی برقرار است؟ آیا تکثر ادیان در زمانها و مکانهای مختلف، مطابق خواست الهی است؟ آیا صرف ظهور برخی ادیان الهی در منطقه جغرافیایی خاورمیانه، دلیل بر انحصار موهبت حقانیت و نجات الهی به مردم چنین منطقهای است؟ و اینکه تکلیف انسانهایی که به دلایل مختلف صدای ادیان الهی را نشنیدهاند و یا آن ادیان بطور مناسبی به آنها معرفی نشدهاند، چیست؟ برای پاسخ به این پرسشها و تحقیق درباب نسبت عدالت الهی با تکثر ادیان موجود، تلاش میشود نشان داده شود که لازمه عدالت الهی فراهم نمودن روشها و طرق متنوع هدایت انسانهاست که ارسال رسولان در قالب ادیان وحیانی از نمونههای بارز آن است. همچنین مقدم بر ارسال رسولان، مهمترین طریق الهی برای هدایت انسانها، تکیه بر رسولان باطنی است که مصداق آن عقل و فطرت بشری است. همچنین از آنجاکه انسانها در شرایط زمانی، مکانی و فرهنگی مختلفی زیست میکنند، لازمه منطقی هدایت الهی آنها تکثر روشهای هدایت و بهرهمندی عادلانه آنها از موهبت حقانیت و نجات است. نتیجه اینکه، نه تنها حقانیت و نجات منحصر به ادیان الهی نیست، بلکه تنوع طرق اعطای آن به آدمیان، لازمة عدالت الهی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 189 تا 222
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اوصاف عقل گرایی اعتدالی و انتقادی نظام باورهای دینی
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
عقلگرایی اعتدالی و انتقادی، رویکرد جایگزینِ مناسبی به جای دو رویکرد ایمانگرایی و عقلگرایی حداکثری است، زیرا تلاش دارد تا از معایب آنها مصون بوده، واجد مزایای خاص خود باشد. اعتدالی بودن آن به این معناست که در توانِ شناخت و سنجشگری عقل افراط نمیکند، بلکه میپذیرد که عقل محدودیتهایی دارد. انتقادی بودن آن به این معناست که عقل، خود، انتقاد کننده خویش است و با اجتناب از جزمباوری، با سنجش و نقادی مداوم خود در تکامل تاریخی خود هر روز تقرب بیشتری به حقیقت مییابد. این رویکرد هم بر توامندی عقل بعنوان مبنا، محور، معیار و ابزار کسب و ارزیابی نظام اعتقادات دینی تاکید دارد، و هم اصالتا بر تقدم هستیشناسانه و معرفتشناسانه آن بر وحی و نقل تاکید دارد؛ طوری که حجیت بخشی به نصوص دینی و شناخت اولیه و کلی آموزههای بنیادی دین، صرفا بر عهده عقل است. این رویکرد، همچنین نگاه متواضعانهای درباره محدودیتهای عقل دارد، یعنی خود عقل تصدیق میکند که شناخت و ارزیابی همه قلمروها و زوایای پنهان دین بر عهده او نیست. عقلگرایی اعتدالی و انتقادی، علاوه براین، بر ضرورت و اهمیت خودانتقادگری، تکامل مداوم، تنوع و تکثر در عقلانیت، انسجام پذیری نظام باورهای دینی، تنوع ابعاد و زبان دین و لزوم تنوع عقلانیتهای ناظربه آنها نیز توجه خاص دارد. در این مقاله، ضمن بررسی فهمهای مختلف از عقلگرایی اعتدالی و انتقادی، اوصاف مختلف این رویکرد با نظر به توانمندیها و محدودیتهای عقل و نگرشهای جدید نسبت به آن، مورد تحلیل قرار میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 451 تا 465
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 80
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید