آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
01. معصومین(ع)
>
انبیای سَلَف(پیامبران پیشین)
>
انبیای مورد اشاره قرآن
>
پیامبران اولوالعزم
>
حضرت عیسی(ع)
مریم بنت عمران(مادر عیسی و از اعلام مصرح قرآن)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
تعداد رکورد ها : 757
عنوان :
حضرت عیسی مسیح (ع)
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حضرت عیسی ( ع) از منظر اسلام و مسیحیت
نویسنده:
مریم میرنژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
چکیده :
این تحقیق که با عنوان حضرت عیسی(ع) از منظر اسلام و مسیحیت می باشد در حقیقت، مقایسه ای اجمالی بین قرآن و انجیل در مورد حضرت عیسی(ع) است که به منظور شناخت بیشتر از شخصیت این پیامبر اولولعزم الهی صورت گرفته و مباحثی مانند انجیل شناسی و مسیح شناسی و اوصاف و معجزات حضرت عیسی(ع) در انجیل و قرآن مورد بررسی قرار می گیرد و انحرافاتی چون تثلیث و تجسد الهی مسیح(ع) در معرض نقد و ارزیابی قرار می گیرد. منابع اصلی مورد استفاده در این کار تحقیقی قرآن و کتب مقدس مسیحیان می باشد و در کنار آن از کتب مختلفی مانند مسیحیت شناسی مقایسه ای ( محمد رضا زیبایی نژاد) و درآمدی بر الاهیات تطبیقی اسلام و مسیحیت ( عبدالرحیم سلیمانی اردستانی) و... استفاده شده است. همچنین روش مورد استفاده در این تحقیق، روش توصیفی- تحلیلی است و از طریق بررسی اطلاعات ثبت شده قبلی- روش کتابخانه ای- انجام شده است. با مطالعه این مجموعه خواننده درمی یابد که مسیحی که قرآن معرفی می کند، چهره ای کاملاً متفاوت با مسیحی دارد که کتاب مقدس ( عهد قدیم و عهد جدید) از وی ارائه می دهد و این امر به علت تحریفاتی است که در اناجیل صورت گرفته، مسیح قرآن، بنده ی مقرب خدا و در شمار یکی از پیامبران اولوالعزم الهی است، که از زنی پاکدامن به نام مریم? بدون پدر متولد شد و سراسر زندگیش ( از تولد تا عروجش) با معجزات فراوانی همراه بود. اما از منظر مسیحیان و کتاب مقدس شخصیت وی دارای ابعاد مختلفی است، گاهی او بنده و فرستاده خداست، زمانی پسر خدا می شود، و در کنار پدر ( خدا) و روح القدس قرار می گیرد و زمانی فرا می رسد که او خود خدا و یا خدا- انسان است که برای نجات بشریّت از کفاره ی گناه اولیه ای که آدم(ع) و حوا مرتکب شدند، به صلیب کشیده می شود تا رستگاری را برای بشریّت به ارمغان بیاورد و از سوی دیگر درمی یابد که قرآن بر تمامی این عقاید شرک آلود خط بطلان می کشد و مسیح را پیراسته از این اتهامات، معرفی می کند، علاوه بر این عقل و منطق انسانی نیز، نادرستی این پندارهای غلط را اثبات می کنند. واژگان کلیدی این تحقیق شامل قرآن، انجیل، عیسی(ع)، تثلیث و حواریون می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مجموعه پرسشها و پاسخهایی در زمینه :معارف اسلامی.قرآنی.اخلاقی. و سرگذشت پیامبران الهی و اوصیای آنان از حضرت آدم )ع ( تا حضرت عیسی )ع ( و...
نویسنده:
محمدرضا فلسفی ,
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کد کنگره:
BP 12 / ف 8 ش 92
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ناسخ التواريخ حضرت عيسي ع - وقايع بعد از هبوط ادم تا هجرت
نویسنده:
تاليفميرزا محمدتقي سپهر
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کد کنگره:
BP 14 - س 29 ن 2
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قضاوت دین؟ : قانون، سیاست و آزادی در مواجهه با کفر در دموکراسی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Anastasia Colosimo
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : توهین به مقدسات از ابتدای تاریخ ثبت شده آن نه تنها یک مفهوم مذهبی بلکه یک مفهوم سیاسی است. اورشلیم، آتن، روم، مرگ بنیانگذار سقراط و عیسی مسیح، هر دو محکوم به اعدام، اولی به دلیل بی تقوایی، دومی به دلیل کفر، اما همچنین تورات، انجیل و قرآن نشان می دهد که ممنوعیت کفر بیش از هر چیز یک کارکرد سیاسی، یعنی از بین بردن هر کسی که به جامعه آسیب می زند. با مدرنیته، اختراع مدارا و اعلام آزادی بیان به عنوان یک حق اساسی، کفر باید از بین می رفت. در عوض، مسخ شد. از سلمان رشدی تا شارلی ابدو، این موضوع به یک موضوع جهانی تبدیل شد. در جهان اسلام، ممنوعیت آن به ابزاری وحشتناک برای سرکوب اقلیت های مذهبی در سطح ملی و تسریع برخورد تمدن ها در سطح بین المللی تبدیل شده است. برای رویارویی با این چالش، اروپا وانمود میکند که با آزادی بیان پاسخ میدهد، اما اکثریت کشورهای اروپایی هنوز توهین به مقدسات را ممنوع میدانند و این توهین به خدا نیست، بلکه توهین به مؤمنان است که نشانه سکولاریزاسیون سرکش است. این امر به ویژه در فرانسه صادق است، جایی که گسترش قوانین محدود کننده آزادی بیان به معرفی مجدد ممنوعیت توهین به مقدسات و به طور کلی تر از جنایات عقیده ختم شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خودت را بشناس و شناخته خواهی شد: انجیل توماس و افلاطونیسم میانی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Seth A. Clark
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : انجیل توماس مجموعهای از 114 سخن منسوب به عیسی است و عمدتاً از گزارههای بلاغی تشکیل شده است که برای حفظ آموزههای فیلسوفان دورهگرد یونانی استفاده میشود. این مجموعهها برای متقاعد کردن افراد برای پیوستن به مکاتب فلسفی مورد استفاده قرار میگرفتند، درست مانند آنچه پیروان اولیه جنبش عیسی از آموزههای او برای متقاعد کردن دیگران برای پیوستن به آنها استفاده میکردند. با این حال، پیشینه کلامی متن هنوز مورد بحث است، زیرا حاوی ارجاعات باطنی و معمایی است که توسط اکثر محققان کاملاً درک نشده است. این اثر استدلال می کند که پیشینه کلامی و فلسفی انجیل توماس، مکتب اسکندریه افلاطونی میانی است. این پیشینه شامل درک الهی، ماهیت مخفی آموزه های موجود در متن و حضور شیاطین در کیهان است. به طور خلاصه، این تلاش من برای ارائه کلید هرمنوتیکی متن یا حداقل ارائه یک پیشینه ایدئولوژیک معتبر است که سنت عیسی بر اساس آن در انجیل توماس ریخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سی اس لوئیس، عیسی و افلاطون: راهبردهای بلاغی برای دفاع از مسیحیت [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
John Carlton Chivvis
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
پایان نامه انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : دفاع از مسیحیت از طریق گفتمان عذرخواهی یکی از کارکردهای مهم مسیحیت امروزی است. برای درک بهتر راهبردهای لازم در پس استفاده موفق از گفتمان عذرخواهی، مقالات عذرخواهی C. S. Lewis در God in the Dock مورد بررسی قرار گرفته است. لوئیس نشان دهنده یک سبک معذرت خواهی است که به فلسفه و شیوه گفتمانی که برای اولین بار توسط افلاطون مورد حمایت قرار گرفت، باز می گردد، اگرچه پیام او کاملاً مسیحی است. این پایان نامه دریچه ای به دنیای بلاغی C. S. Lewis و همچنین راهبردهایی را ارائه می دهد که کلید موفقیت عذرخواهی مدرن هستند. با این حال، برای درک بهتر این استراتژی ها، باید پایه ای گذاشته شود. فصل اول، الهیات و بلاغت افلاطون را مورد بحث قرار می دهد، که لوئیس را به روش های مهمی تحت تأثیر قرار داد. پس از مشخص شدن این موضوع، فصل دوم زندگی لوئیس را با نگاهی به نحوه گرویدن او به مسیحیت بررسی می کند. عقل به عنوان یک راهبرد بلاغی در فصل سوم از دریچه استدلال افلاطونی تحلیل می شود. در فصل چهارم، استفاده از اسطوره در ارتباطات دینی ابتدا با نگاهی به اصول اسطوره خود لوئیس و سپس اعمال آنها در اسطوره های معرف موجود در مقالات عذرخواهی او مورد بررسی قرار می گیرد. فصل پنجم به توانایی لوئیس در استفاده از اخلاق روایی در نوشتارش میپردازد تا آن را شفاهی/ شنیداریتر نشان دهد. لوئیس با دستکاری صدا و زمان می تواند به یک رابطه شبه ارتباطی با مخاطب خود دست یابد. این پایان نامه با فصل ششم با ارائه راه هایی برای مطالعه آینده در مورد لوئیس در زمینه نقد بلاغی به پایان می رسد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مکاتب گنوسی: خاستگاه و اعتقادات
نویسنده:
محبوبه هادی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گنوس
,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
ثنویت گنوسی
,
ثنویت گنوسی
,
آیین گنوسی (ادیان خاموش)
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
گنوس ,
منجی ,
اسکندریه ,
راه کشف و شهود ,
انجیل ,
تورات ,
طومارهای بحرالمیت ,
یونانی گرایی ,
آدم و حواء ,
هرمس گرایی ,
صلیب ,
دوره آخرالزمان ,
عرفان اسلامی ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
شرّ در ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
مکاشفه یوحنا (کتاب) ,
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی) ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
ادیان مصر باستان (ادیان خاموش) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین یهود (ادیان زنده) ,
عرفان مسیحی ,
عرفان یهودی ,
معرفت(ادراک جزئی) ,
آباء کلیسا ,
جهان شناسی گنوسی ,
انسان شناسی گنوسی ,
آرخون ها ,
ادیان شرقی - رمزی یونانی ,
ادیان آرامی ,
سنت رمزی و باطنی ,
خاستگاه مکاتب گنوسی ,
نجع حمادی ,
الاهیات توحیدی ,
گنوسی ایرانی ,
فلسفه افلاطونی میانه ,
آیین های التقاطی شرقی ,
خداشناسی گنوسی ,
هستی شناسی گنوسی ,
پدر آسمانی ,
کیهان شناسی گنوسی ,
خاوس ,
فرجام شناسی گنوسی ,
نجات شناسی گنوسی ,
اخلاق گنوسی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
گنوس واژه ای است یونانی به معنی دانش و معرفت و گنوستیسیزم به معنی مذهب گنوسی، نامی است برای برخی مکاتب دینی و آیینی، که نجات انسان را در گرو دستیابی به نوعی معرفت پوشیده و سری می دانستند که تنها در اختیار برگزیدگان قرار داشت. این مکاتب از حوالی دو قرن پیش از میلاد تا قرن دوم میلادی در منطقه شامات، به ویژه اسکندریه در مصر، فعال بودند و آموزه هایشان به شدت بر الهیات یهودی، مسیحی تاثیر نهاد و توانست، در حدود هزار سال بعد، عرفان اسلامی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. برجسته ترین ویژگی نظری مکاتب گنوسی، اعتقاد به نوعی ثنویت بود که سر تا سر هستی از قلمرو الوهیت تا وجود انسان و ارکان جهان را در بر می گرفت. از این رو عقیده به دو خدا و تقابل میان روح و جسم انسان که معمولا با تشبیهات نور و ظلمت، خیر و شر و روح و ماده تبیین می شد، اساس آموزه های خداشناسی، انسان شناسی و جهان شناسی گنوسی را پایه گذاری نموده است. به رغم مطالعات گسترده درباره تعیین خاستگاه مکاتب و عقاید گنوسی، این موضوع همچنان مبهم و مورد اختلاف محققان است. علت این امر حضور عقاید و فرهنگ های مختلف مانند ادیان شرقی-رمزی یونانی، آرامی، مصری، ایرانی و یهودی در آموزه های گنوسی است. اما بسیاری از محققان آموزه های ثنوی-اشراقی گنوسی را حاصل تاثیر پذیری این مکاتب از ادیان ایرانی دانسته اند، که قابل تامل است. هدف از این نوشتار بررسی نظریات مختلف درباره تعیین ریشه و خاستگاه مذهب گنوسی و اساس آموزه های نظری آن در باب خدا، انسان و جهان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراد از کلمة الله بودن عیسی و کلماتی که آدم(ع) با آن توبه کرد چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی مفهوم «عیسی، پسرِ خدا» در قرآن و سنت اسلامی
نویسنده:
زهرا محققیان
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
در بازتابی که از باورهای مسیحیان پیرامون حضرت عیسی(ع) در لابلای آیات قرآن دیده می شود، مفهوم «عیسی، پسر خدا» یکی از مفاهیم چالش برانگیز است و تحقیقات بسیاری در خصوص آن انجام شده است. در حالیکه مضامین قرآنی مرتبط با این باور اینطور تداعی می سازند که گویی مسیحیان، عیسی را فرزند واقعی و جسمانی خداوند تلقی می کردند، در سنت مسیحی این امر ظاهرا ارتباطی با خویشاوندی واقعی(جسمانی، خونی) میان عیسی و خداوند ندارد. حتی هیچیک از فرقه های مسیحی هم بر چنین باوری نبودند(و نیستند) که خداوند همسری برگزیده تا از آنجا عیسی فرزند متولد شده از ایشان باشد. بنابراین به نظر می رسد دو کتاب مقدس دریافت واحدی از چگونگی فرزندی عیسی یا مفهوم «پسرِ خدابودنِ عیسی» ندارند. در مقاله حاضر می کوشیم مفهوم فوق را در قرآن مورد بررسی قرار دهیم و با کمک دیگر آیات قرآن، همچنین منابع پیشااسلامی راهی برای رفع این تناقض پیدا کنیم. در این پژوهش همچنین تلاش های مسلمانان در خصوص این موضوع مورد بحث واقع شده و سعی گردیده است نقاط قوت و ضعف پاسخ های ایشان نشان داده شوند. مجموع یافته ها نشان میدهند نه تنها قرآن با کتاب مقدس و سنت مسیحی در خصوص ابن الله بودن عیسی تنافی و تضادی ندارد، بلکه باید زبان جدلگونه قرآن در اینگونه آیات را شناخت و با باورهای رایج در منطقه هم آشنا بود، چیزی که سنت اسلامی تا به امروز از آنها غافل بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 191 تا 204
مشخصات اثر
ثبت نظر
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
تعداد رکورد ها : 757
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید