آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2464
نظریه بازشناسی هگل: از ستم تا مدرنیته لیبرال اخلاقی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Sybol S.C. Anderson
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Continuum,
Fichte’s Role in Hegel’s Phenomenology of Spirit, Chapter 4
نویسنده:
Paul Redding
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 11 تا 28
دایره المعارف علوم فلسفی جلد سوم: فلسفه ذهن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Georg Wilhelm Friedrich Hegel
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : دایره‌المعارف علوم فلسفی (به آلمانی: Enzyklopädie der philosophischen Wissenschaften im Grundrisse، 1817) اثری منظم از گئورگ ویلهلم فردریش هگل است که در آن نسخه‌ای کوتاه‌شده از علم منطق قبلی او با بیان فلسفه و نظریه N دنبال می‌شود. فلسفه روح (همچنین به عنوان فلسفه ذهن ترجمه شده است). این اثر الگوی ایده را به گونه ای توصیف می کند که خود را در استدلال دیالکتیکی نشان می دهد.
نظریه هگل هگل: مبانی سیستماتیک علم فلسفی حق [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Kevin Thompson
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Northwestern University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی : عناصر فلسفه حق هگل شرحی بدیع و مهم از هنجارگرایی ارائه می دهد، با این حال نظریه مطرح شده در آنجا بر پایه های فلسفی استوار است که تا حد زیادی مبهم مانده اند. در نظریه هگل هگل، کوین تامپسون تفسیری از مبانی نظریه هگل ارائه می کند: روش توجیه آن، مفهوم آزادی، و توضیح آن از حق. تامپسون نشان می دهد که چگونه خصلت سیستماتیک پروژه هگل همراه با تعهدات متافیزیکی ناشی از روش آن برای ایمن سازی این نظریه در برابر چالش های شک گرایی و درک سهم متمایز آن در پرسش های مربوط به توجیه هنجاری، عاملیت عملی، هستی شناسی اجتماعی و ماهیت نقد
عقل در دین: مبانی فلسفه دین هگل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Walter Jaeschke
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
University of California Press,
کلیدواژه‌های اصلی :
تفسیری از نظام دانش به‌مثابه بسط تاریخی «مفهوم» بر اساس پیشگفتار پدیدارشناسی روح
نویسنده:
مصطفی عابدی جیغه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در اندیشه هگل دانش به‌عنوان یک نظام توصیف می­شود. هگل همانند کانت بنیاد نظام دانش را بر مفهوم مبتنی می­سازد و معتقد است آگاهی به‌عنوان یک کل تنها در سایه مفهوم قابل توضیح است. او ازاین‌جهت، در مقابل ایدئالیسم نخبه­گرای فیشته و شلینگ قرار می­گیرد که معتقد بودند نظام علم را تنها بر پایه شهود عقلانی می­توان توضیح داد. حال سؤال این است هگل چگونه با توجه به مناسبات مفهوم، می­کوشد از توضیح استعلایی کانت، فیشته و حتی شلینگ گذر کند و تفسیری انضمامی از نظام علم ارائه دهد؟ برای پاسخ به این سؤال نگارنده با توسل به روش توصیفی و تحلیلی ابتدا ذات وساطت پذیر مفهوم را در اندیشه هگل آشکار می­کند و سپس به‌واسطه نقد تصور سوبژکتیو از مفهوم که کانت و فیشته به آن باور داشتند مفهوم را با شی فی­نفسه ارتباط می­دهد و به این طریق شأن هستی­شناختی مفهوم را در پدیدارشناسی روح هگل آشکار می­کند. در نگاه هگل مفهوم امر سیالی است که از مرحله انتزاعی جوهر در ابتدای تاریخ آگاهی شروع به حرکت می­کند و به‌واسطه تکامل خود در فرایند پیچیده دیالکتیکی از مرحله انتزاعی جوهر به مرحله بالفعل سوژه حرکت می­کند. مفهوم با این سیر از جوهر انتزاعی به سوژه بالفعل، آگاهی را از ابژه به سوژه گذر می­دهد و با ایجاد نظم درونی میان سوژه و ابژه، مطلق را به‌عنوان بنیاد سوژه و ابژه محقق می­سازد و به‌این‌ترتیب کل و نظام دانش را تعین می­بخشد.
صفحات :
از صفحه 157 تا 184
تکوین «مطلق» در ایدئالیسمِ آلمانی و نسبتِ آن با مسئلۀ آزادی در ایدئالیسمِ مطلقِ هگل
نویسنده:
مسعود حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
آزادی در فلسفۀ هگل برحسبِ قدرتِ تعین‌بخشیِ سوبژکتیویته و با ضابطۀ «در دیگری نزدِ خود بودن» تعریف می‌شود. آزاد کسی است که در اندیشه و عمل، به‌تمامی، مطابق با اندیشۀ مطلق حرکت کند. اندیشه‌ای مطلق است که از تناهیِ خویش رها شده است، به‌طوری‌که با هستی یگانه گشته است. آزادی یعنی ارتقا به موقفِ «مطلق» و انطباق با «مطلق». به‌این‌ترتیب، آزادی با مفهومِ این‌همانی گره می‌خورد. آزاد کسی است که در این‌همانی با «مطلق» به سر می‌برد یا ذیلِ «مطلق» مندرج می‌شود. بنابراین، فردِ تکینِ انسانی ازآن‌جهت که فردی تکین است آزاد نیست، بلکه تاآنجاکه فردی کلی (سوبژکتیویتۀ مطلق) است آزاد است. شلینگ این تلقی از مطلق را صرفاً «منفی» می‌نامد زیرا، در این تلقی، «مطلق» این‌همانی‌‌-‌در‌-‌تفاوتِ اندیشه و هستی است که ذیلِ اندیشۀ مطلق تعریف شده است. هستی، امرِ ثبوتی و، برحسبِ اندیشه، امرِ منفی، تبیین می‌شود یا حوزۀ امکان ذیلِ حوزۀ ضرورت مندرج می‌شود. شلینگ، درمقابل، تأکید می‌کند که امکان بر ضرورت تقدم دارد، همان‌طور که نزدِ کانت آزادی بر شناخت و اندیشۀ شناختی تقدم دارد. لذا آزادی را مبنای اندیشه قرار می‌دهد و نه اندیشه را مبنای آزادی. به‌علاوه، آزادی را در نسبت با امرِ الهی درک می‌کند. در این مقاله، نخست سیر تکوینِ «مطلقِ» هگلی را برحسبِ تاریخچۀ آن در ایدئالیسمِ آلمانی توضیح می‌دهیم. سپس «مطلقِ» هگلی و پیامدهای آن برای آزادی را شرح می‌دهیم. پس‌ازآن، انتقاد شلینگ از «مطلقِ» هگلی را بیان می‌‌کنیم و، نهایتاً، دورنمایی از الگویی غیرِهگلی برای آزادی ترسیم می‌کنیم.
صفحات :
از صفحه 101 تا 124
مطالعات هگل جلد پنجاه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Birgit Sandkaulen; Michael Quante
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Felix Meiner Verlag,
مطالعات هگل جلد چهل و پنجم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Walter Jaeschke; Ludwig Siep
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Felix Meiner Verlag,
مطالعات هگل جلد سی و هشتم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Walter Jaeschke; Ludwig Siep
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Felix Meiner Verlag,
  • تعداد رکورد ها : 2464