آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 51
بررسی خداشناسی در دیگاه هانس کونگ
نویسنده:
پدیدآور: حسین باقری ؛ استاد راهنما: معروفغلی احمدوند ؛ استاد مشاور: غلامحسین احمدی‌ آهنگر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
در عصر حاضر مبحث خدا شناسی یکی از مباحثی است که انسان امروز به دنبال کشف واقعیت و درستی چنین مبحثی می باشد و دغدغه فهم آن را دارد، بدین منظور الاهی دانان و فیلسوفان دین ملزم به بیان چگونگی و ساختاری روش مند نسبت به مسائل در این زمینه می باشند تا از ورود کج روی ها و انحرافات موجود در این زمینه جلوگیری نمایند، این پایان نامه عهده دار بیان نظریات هانس کونگ الاهی دان و فیلسوف آلمانی در باب خداشناسی است که در آن سعی شده است این نظریات مورد مداقه و نقد و بررسی قرار گیرد. او در باب شناخت خداوند عقل آدمی را ناتوان می داند و از این رو به تجربه خداوند از طریق قلب روی می آورد و شناخت خدا را از طریق تجربه باطنی او در زندگی هر فردی که آن را درک می کند ممکن می داند نه از طریق استدلال های عقلی و همچنین برای اثبات وجود خدا به ظهور خداوند در واقعیت های عینی انسان و جهان روی می آورد و اعتماد به این واقعیت ها و تجربه و نمود خدا در درون آنها را دربردارنده یک تصمیم آزادانه جهت پذیرش برای هر فردی می داند که منجر به تصدیق وجود خدا می شود. کونگ معنا بخشی مبدا اول هستی(خداوند) به تمامی امور و افراد، وجود و تکیه گاه نخستین هر مخلوقی و آفریننده جهان و موجودات واقع در آن را عهده دار می باشد و نحوه شناخت و دریافت چنین مسائلی را برای هر فردی به صورتی ملموس که بتواند آن را مشاهده نماید و دچار شک و تردید نسبت به خداوند و تمامی اوصاف او نشود ارائه می نماید. در این پژوهش بیان می شود که چگونه کونگ به اثبات وجود مداخله خدا در جهان و اداره آن و همچنین بیان افعال خدا در زندگی انسان و عالم هستی می پردازد و جایگاه کتاب مقدس به عنوان معیاری اصیل و صحیح در شناخت این افعال توضیح داده می شود و همچنین جایگاه و افعال عیسی به عنوان شخصی از ذات خدا تبیین می گردد و هر کدام از این مسائل مورد بررسی قرار می گیرد و ناکافی بودن این بیانات مشخص می شود.
بررسی تحلیلی اثبات وجود خدا از رهگذر نفی نیهیلیسم با اتکا به آراء هانس کونگ
نویسنده:
معصومه مروی ، سید محمود موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از مسائل مهم در اندیشه بشر، مسئله وجود خداست؛ اینکه آیا خدا وجود دارد؟ آیا باور به خدا باوری موجه است؟ هانس کونگ متفکر و اندیشمند مسیحی با اشاره به تحولات الهیات در دوران مدرن و ناکارآمدی براهین عقلی در اثبات وجود خدا، در صدد برآمد تا با تمرکز بر جایگاه خدا به عنوان مبنا و بنیاد واقعیت، وجود او را اثبات نماید و باور به او را توجیه کند. هانس کونگ انکار وجود خدا را مستلزم انکار وجود واقعیت و گرفتار آمدن در دام نیهیلیسم می‌داند. به اعتقاد او انسان با مواجهه عملی با واقعیت خودش و جهان، بدون تمسک به هیچ گونه استدلالی، وجود خدا را تصدیق خواهد کرد. در این مقاله با بررسی و تتبع در آثار کونگ از جمله اثر مهم او با عنوان آیا خدا و جود دارد؟ ضمن ارائه تحلیلی دیدگاه کونگ به نقد و بررسی آن پرداخته‌ایم. به نظر می‌رسد علی‌رغم تلاش کونگ در پرهیز از ارائه استدلال بر وجود خدا به نوعی استدلال استعلایی تمسک جسته است.
صفحات :
از صفحه 183 تا 202
العلم والدين.. بداية كل الأشياء ، هل يمكن أن تكون هناك نظرية واحدة لكل الأشياء؟
نویسنده:
هانس كونغ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 118 تا 153
ترجمه و نقد بخش مربوط به جهاد اسلامي از مقالة «دين، خشونت و جنگ‌هاي مقدس» نوشتة هانس كونگ
نویسنده:
محمدرضا اسدي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ارتباط دين با جنگ‌هاي رخ‌داده يا در حال وقوع در جهان، مسئله‌اي است كه امروزه به موضوع مورد گفت‌وگو ميان افراد تبديل شده و بعضي از انديشمندان حوزة دين را به اظهارنظر در اين‌باره واداشته است. مقاله‌اي از هانس‌کونگ، استاد برجستة الهیات کلیسایی، منتشر شده كه همين مسئله با محوريت سه دين توحيدي يهوديت، مسيحيت و اسلام در آن مورد بررسي قرار گرفته است. اما ازآنجاكه بخش زيادي از اين مقاله، مربوط به بحث جهاد در اسلام مي‌شود و او به عنوان فردي غيرمسلمان، در اين زمينه اظهارنظرهايي كرده است، به نظر مي‌رسد ارزيابي سخنان او ضروري باشد. نوشتة پيش‌رو، با هدف حفظ حقيقت اسلام و ارائة سيماي اصيل آموزه‌هاي آن، به بازنگري مقالة كونگ با روش تحليلي ـ انتقادي پرداخته و به اين نتيجه رسيده است كه مقاله او به‌رغم داشتن جنبه‌هايي مثبت، با نكات منفي قابل‌توجهي در معرفي اين آموزة مهم اسلامي درآميخته است.
صفحات :
از صفحه 67 تا 77
صورة الطبيعة البشرية بين الأديان الإبراهيمية عند هانس كونج
نویسنده:
هيام عبد العزيز الحشاش ؛ اشراف: محمد عثمــان الخشـــت ، عصمت نصــــــــــــار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
القیم الاخلاقیة المشترکة للادیان: الإسلام رمز الأمل
نویسنده:
هانس كونج؛ ترجمه: رانیا خلاف
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
قاهره - مصر/ بیروت - لبنان: دار الشروق,
هانس کونگ و خطاناپذیری پاپ
نویسنده:
مرتضی صانعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بی تردید از جمله مهمترین آموزه های جزمی کلیسای کاتولیک آموزه خطاناپذیری پاپ است. این آموزه در شورای واتیکانی اول به تصویب رسید و قانونی شد. کلیسای کاتولیک بر این باور است که وقتی پاپ از موضع ریاست بر کلیسا در باب موضوعات ایمانی و اخلاقیات برای کل کلیسا سخن می گوید،از خطا و اشتباه مصون است و بر تک تک مسیحیان است که از سخنان، احکام و بخشنامه های او تبعیت کنند. به عقیده کلیسا هر کس نسبت به این آموزه موضع گیری منفی داشته باشد سزاوار تکفیر است. هانس کونگ، الاهیدان کاتولیکی، از جمله منتقدین این آموزه است. وی معتقد است که کلیسا همواره خطا و اشتباهاتی داشته است، اما به رغم آن تحت مراقبت روح القدس بوده، از مسیر حقیقت خارج نشده است؛ از این رو تنها خدا و کلمه او عیسی خطاناپذیر هستند. اما نسبت به کلیسا که پاپ را نیز در درون خود دارد، پیشنهاد می کند که به جای واژه Infallibility از واژه Indefectibility به معنای مصون از زوال و نابودی استفاده گردد. بر این پایه کونگ به نقد این آموزه پرداخته، در سال 1970 کتابی با عنوان خطاناپذیری؟ پرسشی بی پاسخ را نگارش کرد. این کتاب با واکنش های زیادی در کلیسا مواجه شد، مورد انتقاد شدید واتیکان قرار گرفت و به دنبال آن مجمع دکترین ایمان جواز تدریس هانس کونگ در درس الهیات را لغو و اعلام کرد که وی صلاحت الاهیدان کاتولیک بودن را از دست داده است. در این رساله ما با طرح این سؤال که آیا پاپ خطاناپذیر است یا نه؟ ابتدا به بررسی پیرامون آموزه خطاناپذیری پاپ پرداخته و سپس دیدگاه کونگ را در این زمینه طرح می کنیم.
خدا در اندیشه فیلسوفان غرب
نویسنده:
هانس کونگ ؛ مترجم حسن قنبری.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه ادیان و مذاهب‏‫,
من أجل أخلاق أممية، مناظرة بين الفيلسوفين هانس كونغ و بول ريكور
نویسنده:
برونو شارميه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 278 تا 294
بحران اخلاقی در فضای روشنفکری ایرانی- مسیحی (مصطفی ملکیان - هانس کونگ)
نویسنده:
مرضیه منصوری؛ استاد راهنما: علیرضا فهیم؛ استاد مشاور: امرالله معین
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی بحران اخلاقی از منظر روشنفکران ایرانی-مسیحی درصدد آن برآمده است که بحران اخلاقی را در جایگاه‌های مختلف و موقعیّت‌های گوناگون شناسایی نماید. در این پژوهش، ابتدا مخاطب بحران اخلاق فردی و سپس بحران اخلاق اجتماعی و روشهای مقابله و برخورد با این بحران را بررسی می‌کند. و سپس از منظر اندیشمندانی چون استاد ملکیان و دیگر اندیشمندان ایرانی و الهی دانان مسیحی چون هانس کونگ و دیگر الهی دانان مسیحی به این مسئله می‌پردازیم. فساد اخلاقی در تمامی جوامع وجود داشته و در طول تاریخ عده‌ای از افراد هر جامعه به آن مبتلا بوده‌اند، امّا بحران اخلاقی که وضعیت بسیار شدید و ناگوار فساد اخلاقی است، ابتدا از غرب آغاز شده و در طول چند دهه کشورهای غربی را فراگرفته است. آثار این بحران حتی دیگر کشورها را نیز به شدّت تهدید نموده و گرایش‌های مذهبی افرادی را تحت تأثیر قرار داده است. بحران اخلاقی یک امر بدیهی است که تمام آسیب‌های اجتماعی، ریشه در بحران اخلاقی و ضعف اخلاق در جامعه دارند. مفاهیمی چون مشارکت، وفاق، همبستگی ملی، اخلاق اجتماعی و فضیلت‌های سنتی روزبه‌روز از معنای واقعی خود دورتر می‌شوند. در چنین اوضاع و احوالی، تلاش برای تحقق آرمان‌های بشری، دستیابی به امنیت، سعادت، استقرار عدالت و سایر ارزش‌های انسانی و اجتماعی عقیم می‌ماند و به جای آنها، تضاد و تعارض، خشونت، خصومت، جنگ و گرایش به ضد ارزش‌ها و رذیلت‌های اخلاقی گسترش می‌یابد و به عبارتی، ارزش‌های اخلاقی، رنگ می‌بازند. در گذشته بیشتر اخلاق فردی حاکم بود و هرکس برحسب تربیت خانوادگی، معتقدات مذهبی و رعایت ارزش‌های قابل قبول تا اندازه‌ای حد خود را نگه می‌داشت، ولی در دوران جدید، معیارهای گذشته دگرگون شده و تراکم جمعیت در شهرها، همه را نسبت به همدیگر ناشناس کرده و بر نیازها و برخوردها افزوده است. در پایان، راهکارهای جلوگیری از این بحران اخلاق فردی و اجتماعی جهت کاستن از درد و رنج و دستیابی او نیز به اخلاق حرفه ای مطلوب که در مقابل غیر اخلاقی زیستن است که بشر همواره از آن رنج برده است، پیشنهاد گردیده است.
  • تعداد رکورد ها : 51