آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 42
مشکل دانش اصول در پاسکال [پایان نامه پرتغالی]
نویسنده:
Marisa Mossmann Pena
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : پاسکال در «Pensées» و نوشته‌های دیگر درباره‌ی چیزی صحبت می‌کند که می‌توان آن را مشکل دانش نامید. یعنى مشکل فهم این است که آیا معرفتى براى انسان ممکن است و با کدام وسیله مى توان به آن دست یافت. مسئله دانش به اصول اولیه یا کلمات بدوی می پردازد. ما قسمت 131/434 را مطالعه خواهیم کرد. در نگاه اول به سه حرکت مجزا تقسیم می شود. اول، پاسکال نظر شکاکان و جزم گرایان را در مورد معرفت به آنچه که اصول می نامد ارائه می کند. در موومان دوم از بی ثباتی ناشی از مخالفت این مواضع در مورد دانش می نویسد. این بی‌ثباتی نشان‌دهنده ناکافی بودن دانش مانو است که در مورد عظمت و بدبختی طبیعت بحث می‌شود. و در لحظه سوم، پاسکال حقایق الهیات را به عنوان شکلی برای تفسیر و درک مشکلات ذاتی ماهیت مانو ارائه می دهد. مانو به طور دقیق‌تر، موضوع الهیات دکترین فالی است که می‌تواند دوگانگی مانو را روشن کند.
باسكال: حیاته - فلسفته - منتخبات
نویسنده:
أندريه كريسون؛ ترجمه: نهاد رضا
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: عويدات للنشر والطباعة,
کتاب راهنمای کمبریج در مورد پاسکال [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Nicholas Hammond
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: بلز پاسکال (1623-1662) در بسیاری از حوزه‌ها از جایگاه مهمی برخوردار است: فلسفه، ریاضیات، فیزیک، مباحثات مذهبی و دفاعیات مسیحی. تیمی از محققان برجسته دامنه دستاوردها و پیشینه فکری و همچنین استقبال از کار او را بررسی می کنند. خوانندگان جدید و غیرمتخصصان راهنمای مناسب و در دسترس پاسکال و دانشجویان و متخصصان پیشرفته را خواهند یافت، که مجموعه ای از تحولات اخیر در تفسیر آثار اوست.
آرای بلز پاسکال درباره دوگانگی، گناه و هبوط: غریزه مخفی
نویسنده:
William Wood
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press ,
چکیده :
چکیده ماشینی : شرح بلز پاسکال از پیامدهای شناختی سقوط به وضوح توسط ویلیام وود در اولین کتاب الهیات پاسکال که در بیش از چهل سال به زبان انگلیسی منتشر شد، بیان شده است. ادعای اصلی وود این است که برای پاسکال، سقوط یک سقوط در دوگانگی است. پاسکال معتقد است که انسان‌ها به‌عنوان خودهای افتاده در دنیای سقوط کرده، از حقیقت بیزاری ذاتی دارند که در عین حال، بیزاری از خدا نیز هست. به گفته پاسکال، ما در دنیایی دوگانه به دنیا آمده‌ایم که ما را به سوژه‌های دوگانه تبدیل می‌کند، و بنابراین به راحتی می‌توانیم خدا را به طور مداوم طرد کنیم و خود را بر اساس گناهکاری خود فریب دهیم. روایت پاسکال از تأثیرات محسوس گناه مدتهاست که توسط متکلمان نادیده گرفته شده است، اما هم سنتی و هم بدیع است. این به شدت آگوستینی است، با تأکید شدید بر اراده سقوط کرده، عقل تاریک و گناه اساسی غرور. با این حال، دیدگاهی از سوبژکتیویته را نیز در بر می گیرد که به طور قابل توجهی معاصر به نظر می رسد. از نظر پاسکال، خود داستانی است که از بیرون توسط دنیایی از قبل دوگانه ساخته شده است. سوژه انسانی به فریب عادت کرده است، زیرا این چسب اساسی است که دنیای او را در کنار هم نگه می دارد. این کتاب چیزی بیش از یک تفسیر بدیع از پنسی های پاسکال ارائه می دهد. وود با استدلال تفسیری و مثال سازنده نشان می دهد که الهیات «پاسکالی» هم ممکن است و هم مثمر ثمر.
بلز پاسکال در مورد دوگانگی، گناه و سقوط: غریزه مخفی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
William Wood (ویلیام وود)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: شرح بلز پاسکال از پیامدهای شناختی سقوط به وضوح توسط ویلیام وود در اولین کتاب الهیات پاسکال که در بیش از چهل سال به زبان انگلیسی منتشر شد، بیان شده است. ادعای اصلی وود این است که برای پاسکال، سقوط یک سقوط در دوگانگی است. پاسکال معتقد است که انسان‌ها به‌عنوان خودهای فروافتاده در دنیایی سقوط کرده، از حقیقت بیزاری ذاتی دارند که در عین حال، بیزاری از خدا نیز هست. به گفته پاسکال، ما در دنیایی دوگانه به دنیا آمده‌ایم که ما را به سوژه‌های دوگانه تبدیل می‌کند، و بنابراین برای ما آسان است که دائماً خدا را رد کنیم و خود را در مورد گناهکاری خود فریب دهیم. گزارش پاسکال از تأثیرات محسوس گناه مدتهاست که توسط متکلمان نادیده گرفته شده است، اما هم سنتی و هم بدیع است. این به شدت آگوستینی است، با تأکید شدید بر اراده سقوط کرده، عقل تاریک و گناه اساسی غرور. با این حال، دیدگاهی از سوبژکتیویته را نیز در بر می گیرد که به طور قابل توجهی معاصر به نظر می رسد. از نظر پاسکال، خود داستانی است که از بیرون توسط دنیایی از قبل دوگانه ساخته شده است. سوژه انسانی به فریب عادت کرده است، زیرا این چسب اساسی است که دنیای او را در کنار هم نگه می دارد. این کتاب چیزی بیش از یک تفسیر بدیع از پنسی های پاسکال ارائه می دهد. وود با استدلال تفسیری و مثال سازنده نشان می دهد که الهیات «پاسکالی» هم ممکن است و هم مثمر ثمر.
بلز پاسکال (1623 - 1662م.)
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بلز پاسكال د‌ر محیطی ثروتمند‌ پرورش یافت. پد‌ر او بازرگانی متمول و جزو اشراف بود‌. زمانی‌كه او سه‌ساله بود‌، ماد‌رش فوت كرد‌. پد‌رش به تحصیل او توجه د‌اشت و از آن موقع، برای او معلم سرخانه گرفت. پد‌ر پاسكال تصمیم گرفت تا كتاب‌های مربوط به هند‌سه را تا 15 سالگی د‌ور از د‌سترس او قرار د‌هد‌ تا پسرش بتواند‌ توجه خود‌ را بر موضوع‌های د‌یگر متمركز كند‌. با این وجود‌ او از 12 سالگی د‌ر اوقات فراغت به‌طور مخفیانه به مطالعه‌ی هند‌سه می‌پرد‌اخت. د‌ر سال 1630 خانواد‌ه‌ی او به پاریس مهاجرت كرد‌ند‌ و پاسكال تحت‌تأثیر گروه‌های علمی قرار گرفت كه همانند‌ او روی مقاطع مخروطی كار می‌كرد‌ند‌. د‌ر سال 1639 پد‌ر پاسكال مأمور جمع‌آوری مالیات د‌ر منطقه‌ی نرماند‌ی شد‌. پاسكال برای كمك به پد‌ر، یك د‌ستگاه ماشین‌حساب مكانیكی ساخت كه د‌ر نوع خود‌ اولین نمونه بود‌. او د‌ر این زمان فقط 19 سال د‌اشت. پاسكال قاطعانه بر این باور بود‌ كه تجربه نسبت به استد‌لال، ارزش بیش‌تری د‌ارد‌. آزمایش‌های او نشان د‌اد‌ كه بالارفتن مایع د‌ر یك فشارسنج نه به‌د‌لیل كشش خلأ د‌ر بالای لوله، بلكه به‌د‌لیل فشار هواست. د‌ر سال 1648 او اصل پاسكال را ثابت كرد‌ كه بنابر آن، هر سیالی كه د‌ر ظرفی قرار گیرد‌، فشار را د‌ر تمام جهت‌ها به‌طور یكسان، منتقل می‌كند‌ و این فشار همواره بر سطوح تماس، عمود‌ است. پاسكال قوانین احتمالات را گسترش د‌اد‌. نتایج قانون احتمالات از جد‌ول حق بیمه‌ی مرگ و میر افراد‌ تا واپاشی ذرات زیر اتمی، كاربرد‌ د‌ارد‌. د‌ر سن 32 سالگی د‌چار حاد‌ثه‌ای هولناك شد‌ كه مسیر زند‌گی او را همین حاد‌ثه تغییر د‌اد‌. او از آن به بعد‌، زند‌گی خود‌ را كاملاً وقف موضوعات مذهبی كرد‌. مشهورترین اثر فلسفی پاسكال كتاب اند‌یشه‌هاست كه مجموعه‌ای از اند‌یشه‌های شخصی او د‌ر مورد‌ رنج و ایمان انسان است. پاسكال شاید‌ به‌د‌لیل زخم بد‌خیم معد‌ه، د‌ر 39 سالگی فوت كرد‌. اما با وجود‌ زند‌گی كوتاه، آثار بسیاری د‌ر زمینه‌های گوناگون فیزیك، ریاضی، هند‌سه و اد‌بیات مسیحی از خود‌ به‌جا گذاشته است.
بررسی انتقادی استدلال شرط بندی پاسکال در اثبات وجود خدا
نویسنده:
عباس خسروی فارسانی، رضا اکبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
اصالت ایمان در نظر پاسکال
نویسنده:
اعظم سلیمی بنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
معقولیت باور دینی در اندیشه پاسکال و سنت اسلامی
نویسنده:
پدیدآور: مهناز علیرضاییان ؛ استاد راهنما: حسن احمدی‌زاده استاد مشاور: حسن رضازاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
یکی از استدلال‌ها در مباحث فلسفه دین راجع به معقولیت باورهای دینی، از جمله باور به وجود خدا و آموزه‌های دینی‌ای چون معاد، به شرط‌بندی پاسکال شهرت دارد که بلز پاسکال متکلم، فیلسوف، فیزیکدان و ریاضیدان مشهور فرانسوی، و در کتاب خود با عنوان «اندیشه‌ها» مطرح کرده است.وی برای اقناع نامومنان و کسانی که در تردید بودند و هنوز تکلیف خود را با خدا روشن نکرده بودند کوشید بنیادی معقول برای ایمان آوردن به دست دهد و برای این کار از آنچه به برهان شرط‌بندی معروف است، چنین استفاده کرد: بیایید هم اینک این مساله را بسنجیم و بگوییم: خدا هست یا نیست. ولی ما به کدام سو متمایل شویم؟ عقل نمی‌تواند هیچ تصمیمی بگیرد. آشوبی بی‌نهایت ما را جدا می‌کند. در انتهای این فاصله بی‌نهایت بازیی آغاز شده است و سکه شیر یا خط خواهد آمد. شما چگونه شرط می‌بندید؟ عقل نمی‌تواند شما را وادار به انتخاب این گزینه یا آن یک کند، عقل نمی‌تواند شما را وادارد به دفاع از یکی از این دو شق کند. بیایید این برد و باخت را بر خدا به کارگیریم و خط را نشان وجود خدا بخوانیم. حال دو حالت را ارزیابی کنیم: اگر شما ببرید همه چیز را برده‌اید. اگر ببازید هیچ چیز را از دست نداده‌اید. پس، بی‌هیچ نگرانی، شرط ببندید که خدا هست. فوق‌العاده است، آری، من باید شرط‌بندی کنم. (اسلامی اردکانی، 1391، 12)در ادامه پاسکال این اشکال را پیش می‌کشد که ممکن است شرط‌بندی ما پرهزینه باشد و پاسخی می‌دهد که در نهایت اگر ما ببازیم، چندان ضرری نکرده‌ایم، حال آنکه در صورت برد، سود بی‌نهایت یا سعادت جاودانه نصیبمان خواهد شد.در سنت اسلامی این سبک استدلال، در روایات مختلفی به امامان شیعه نسبت داده شده است. برخی از محققان معتقدند این استدلال از طریق نوشته‌های غزالی به فرهنگ مسیحی منتقل شده است.
شرط بندی پاسکال و اِشکال خدایان متعدد
نویسنده:
امیرحسین زادیوسفی، محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از استدلال هایی که برای دفاع از معقولیت باور به گزارة «خدا وجود دارد» به کار می رود استدلال شرط بندی پاسکال است. یکی از مهم ترین اشکالات به این استدلال، «اشکال خدایان متعدد» نام دارد. در این مقاله ابتدا یکی از رایج ترین تقریرهای شرط بندی پاسکال به نام «سود مورد انتظار برتر» را ارائه می کنیم و سپس به شرح دو نسخه از اشکال خدایان متعدد می پردازیم. نسخة اول نسخة امکانی و نسخة دوم نسخة واقعی نام دارد. از نسخة واقعی سه تقریر ارائه می دهیم که این سه تقریر به دنبال هم شکل می گیرند؛ به این ترتیب که تقریر دوم در پی اشکالی به تقریر اول و تقریر سوم در پی اشکالی به تقریر دوم پدید می آیند. به عنوان پاسخی برای نسخة امکانی راه حل جف جوردن ارائه خواهد شد. ایدة اصلی این راه حل این است که از امکان منطقی گزاره ای نمی توان احتمال بزرگ تر از صفر آن را نتیجه گرفت. سپس برای تقریر دوم و سوم از نسخة واقعی اشکال خدایان متعدد راه حل هایی ارائه می کنیم. درنهایت بر اساس این ایدة جف جوردن که هدف اصلی شرط بندی پاسکال صرفاً ترجیح خداباوری بر خداناباوری است نه ترجیح یک الگوی خاص از خداباوری، استدلالی به نام «استدلال شرط بندی آزاد» را صورت بندی می کنیم که بر اساس آن برای هر شخص معقولی مانند S خداناباوری به کناری گذاشته می شود. به نظر نگارندگان اشکال خدایان متعدد نمی تواند نقدی جدی بر استدلال شرط بندی پاسکال باشد.
  • تعداد رکورد ها : 42