آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه علامه طباطبایی (تهران)
>
2.دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی
>
گروه فلسفه
>
عبدالله نصری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 167
عنوان :
تطبیق رابطه دانش و ارزش نزد غلامه طباطبایی و دیوید هیوم
نویسنده:
علی ابراهیم زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد هيغل لشكوكية هيوم، التأسيس لنظرية الحتمية التاريخية
نویسنده:
عبد الله نصري، أمير تركش دوز
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 225
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل ماهیت تمدن از دیدگاه ابن خلدون و علامه جعفری
نویسنده:
پدیدآور: علی اسدیان شمس ؛ استاد راهنما: عبدالله نصری ؛ استاد مشاور: محمدرضا اسدی ؛ استاد مشاور: غلامرضا زکیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
چکیده :
رویکردهای غالبی به تمدن، نظیر رویکرد تاریخی و جامعهشناسی، در عین ارزشمند بودن، گزارههای کلی و ضروری نتیجه نمیدهند، در حالی که رویکرد فلسفی چیستی و چرایی تمدن را به گونهای مورد ارزیابی قرار میدهد که نتایجی کلی و ضروری به دنبال داشته باشد. از جمله متفکرانی که چنین رویکردی به تمدن دارند، ابنخلدون و علامهجعفری هستند. ابنخلدون بر اساس رویکرد طبیعتگرایانه، روش عقلی واقعگرایانه و بدون توجه به بایدها، نگرش پسینی به تمدن دارد. در مقابل علامهجعفری بر اساس رویکرد انتقادی انسانمحورانه و روش عقلی واقع-گرایانه در کنار توجه به بایستهها و شایستهها، تلفیقی از نگاه پسینی و پیشینی به تمدن دارد. با این که هر دو، پروسه تمدن را محصول تکامل انسانی میدانند، ولی در نظر ابنخلدون، تمدن، پدیدهای ارگانیکی است که در فرایندی طبیعی، در جریان عصبیت قوی و قدرتطلبی، جهت رفاه و آسایش انسان در یک جریان جبری شکل میگیرد و ملاک شناسایی آن، حیات تجمل-گرایانه و گسترش و پیچیدگی صنعتی است و با زوال عصبیت، اوجگیری تجملگرایی، نابسامانی-های اقتصادی، سیاسی و یا مشکلات طبیعی، از بین میرود، اما علامهجعفری به جای عصبیت بر صیانت ذات تکاملی تأکید دارد و کاملاً مخالف با فرایند طبیعی جبرگرایانه دانستن تمدن است. در دیدگاه او تمدن در اثر کنشهای اختیاری و آزادانه تصعید یافته، با ایجاد هماهنگی، کنار گذاشتن تزاحمات و تحقق هویت واحد شکل میگیرد. تمرکز علامهجعفری بر بُعد اختیار انسان، در عین حال که نکته قوت او به حساب میآید، ولی موجب کمرنگ شدن ابعاد طبیعی و مادی تمدن در نظرات وی میگردد؛ به گونهای که مباحث اقتصادی را در عین بنیادی بودن آنگونه که ابنخلدون مورد توجه قرار داده است، مورد توجه قرار نمیدهد و شناسایی تمدن را بر پیشرفت و گسترش صنایع مبتنی نمیداند. با وجود این ضعف، نظری ارزشمند و قابل تأمل در زمینه فروپاشی یک تمدن ارائه میدهد. در نظر او از آنجا که تمدن، همیشه ملازم با شخصیت رشد یافته انسانی است، پس باید سقوط آن را به سقوط روابط عالی و اخلاقیات انسانی دانست، اگر چه نمودهای تمدن هنوز باقی مانده باشد. در حالی که ابنخلدون افول انسانیت را به عنوان سقوط تمدن تلقی نمیکند، بلکه آن را در قالب زندگی تجملگرایانه در متن تمدن میپذیرد؛ از این رو سقوطی جز فروپاشی فیزیکی برای تمدن تصور نمیکند. در حالی که اگر ما تمدن را محصول شخصیت رشدیافته انسان بدانیم، پس بایستی حیات تجملگرایانه و افول انسانیت را به عنوان انحراف از حیات تمدنی قلمداد کنیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد جسمانی از منظر قاضی سعید و آقا علی مدرس
نویسنده:
محمدحسین نقیبی، عبداله نصری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد جسمانی
,
تعلق ایجایی نفس به بدن
چکیده :
معاد جسمانی عنصری از منظر ابنسینا و ملاصدرا، دو طلایهدار حکمت اسلامی، با محذوراتی مواجه است. قاضی سعید قمی شاگرد باواسطۀ صدرالمتألهین و آقاعلی مدرس زنوزی شارح مکتب صدرا میباشد، با وجود این، هر دو دیدگاهی متفاوت از دیدگاه صدرا در باب معاد جسمانی ارائه داده و قائل به حشر ابدان عنصری شدهاند. به باور هر دو حکیم، آخرت در نشئهای متفاوت از نشئۀ دنیا تحقق مییابد. همچنین تعلق نفس به بدن با مرگ از بین نمیرود، بلکه توجه نفس به بدن حتی بعد از پوسیده شدن بدن و تفرق اجزا وجود دارد و اجزای بدن بعد از مرگ، حرکت و سیر تکاملی خود را ادامه میدهند و نفس در قیامت به بدنی تعلق میگیرد که از همین مادۀ اجزای بدن دنیوی تشکیل شده است. بعد از تبیین دو دیدگاه مشخص خواهد شد که تبیین آقاعلی مدرس از قوت علمی و استدلالی بیشتری برخوردار است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه معنا نزد هوسرل و کواین
نویسنده:
عطار فراز
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
عدم تعین ترجمه
,
نظریه معنا
,
نامتعین بودن نویماها
,
فلسفه هوسرل
,
درباره هوسرل
چکیده :
نظریهی معنا، نظریهای است که به بررسی معنا میپردازد، خواه به هویتی به نام معنا قائل باشد و خواه نباشد و در این صورت به طور سلبی با آن سر و کار دارد. هوسرل و کواین هرکدام به طریقی پیرامون ابعاد آن به بحث پرداختهاند؛ هوسرل هنگام بررسی رابطهی التفاتی و کواین هنگام بررسی سمانتیک، معنا و رابطهی آن با دیگر مضامین را تحلیل کردهاند. نظریهی معنا نزد کواین بهطور عمده شامل تز عدم تعین ترجمهی او و دیدگاه او پیرامون گزارهها میشود. عدم تعین ترجمه بیان میدارد که برای انتخاب بین دو یا چند دستورالعمل ترجمهی باهم ناسازگار که هرکدام با تمام معیارهای رفتارشناختی افراد بومی تطابق داشته باشد، واقعامری وجود ندارد. این پژوهش با تکیه بر تمایز (یا به طور دقیقتر، عدم تقارن) بین عدم تعین ترجمه و نامتعین بودن نظریهی ناظر به طبیعت، سعی در بیان این مطلب دارد که محتوای خاص این تز ادعایی وجودشناختی دربارهی معنا است. همچنین در زمینهی دیدگاه کواین پیرامون گزارهها به عنوان معنای جملات، میتوان بیان کرد که از آنجا که برای گزارهها معیاری برای اینهمانی وجود ندارد، او فرض وجود چنین موجودات مفهومی را نمیپذیرد. نظریهی معنا نزد هوسرل حول محور نوئما شکل می-گیرد که جزء لاینفک معرفتشناسی و نظریهی هوسرل پیرامون رابطهی التفاتی است. از نوئما، که بیش-ترین ارتباط را با معنا دارد، قرائتهای گوناگونی شده است که این پژوهش با برگزیدن یک قرائت معتبر به بررسی آن پرداخته است. مطابق با این قرائت هر کنش التفاتی از طریق نوئما معطوف به عین مورد التفات خود خواهد شد. از جمله مباحث محوری در زمینهی نوئما میتوان به نامتعین بودن نوئماها اشاره کرد که به این واقعیت اشاره دارد که متناظر با یک عین شمار نامحدودی نوئما وجود دارد. این پژوهش با بررسی تطبیقی عدم تعین ترجمه نزد کواین و نامتعین بودن نوئماها نزد هوسرل، نظریات معنای این دو را در تقابل با هم بازمینماید. مطابق با این بررسی، اگرچه هر دو تز مبین نوعی از عدم کفایت معنا( یا به عبارت دیگر، ادراک یا معنای ادراکی) نسبت به عین هستند و نیز به این واقعیت اشاره میکنند که ما در روند ادراک یا معنادهی فعال هستیم و به نوعی ساختاری را بر جهان تحمیل میکنیم، باز تز هوسرل تنها حاوی وجهای معرفتشناختی است، درحالیکه عدم تعین ترجمه علاوه بر وجه معرفتشناختی، وجهی وجودشناختی را نیز داراست. در خلال این بررسی، این نکته هم تشخیص داده میشود که هوسرل و کواین، درحالیکه یکی استعلاءگرا و دیگری طبیعتگراست، رویکردشان در تحلیل نظریهی معنا، رویکردی تکوینی است که در نهایت به نوعی از کلگرایی معنایی ختم میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه دین از دیدگاه هیوم، بررسی و تحلیل کتاب گفتگوهایی درباره دین طبیعی
نویسنده:
خلیل حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نشست نقد و بررسی کتاب : «نظام معرفتشناسی؛ بازخوانی بنیانهای معرفتی فارابی»
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
صوت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
غایت شناسی در فلسفه ارسطو و ابن سینا
نویسنده:
ناصر تاجیک
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
چکیده
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اتحاد عاقل و معقول در منظر ابن سینا و صدرالمتألهین
نویسنده:
جلیل محمدی خانقاه؛ عبدالله نصری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
«اتحاد عاقل و معقول» از معدود مسائلی است، که با مخالفت و موافقت دو فیلسوف بزرگ مواجه شده است.بوعلی بهعنوان منکر اصلی و صدرالمتألهین به عنوان موافق جدی. بوعلی در «شفاء» و «اشارات» ،«اتحاد عقل و عاقل» را ردّ مینماید ولی در «مبدأ و معاد» برای آن برهان میآورد. این تفاوت رویه بوعلی، نزد فیلسوفان بعد محل سؤال بوده است. صدرالمتألهین برای «اتحاد» سه معنا ذکر مینماید و میفرماید «اتحاد عاقل و معقول» به دو معنای اول به همان برهان بوعلی به هیچ وجه قابل اثبات نیست، ولی معنای سوم اتحاد نه تنها ممکن بلکه تحقق علم در تمام مراتب متوقف بر آنست.صدرا میگوید بوعلی معنای سوم از اتحاد را تنها در مبدأ و معاد پذیرفته است و آنگاه در بدست آوردن دیدگاه اصلی بوعلی تردید نموده است.اما حقیقت آنست که بوعلی هرگز متناقص سخن نگفته است.اینگونه نیست که در «شفاء» و «اشارات» دیدگاه واقعی خود را اظهار کرده و در «مبدأ و معاد» طبق مذاق فیلسوفان مشاء سخن گفته باشد. فهم دیدگاه اصلی بوعلی تنها در سایه فهم دقیق از منظومه فکری وی محقق است همان مسیری که ما پیمودهایم و نشان دادهایم معنای سوم اتحاد باور همیشگی بوعلی است و اساساً اختلافی میان بوعلی و ملاصدرا وجود ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه کانت در باب احکام علمی با توجه بـه معیارهای اصالت عقل و اصالت تجربـه
نویسنده:
علیرضا عاشوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 167
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید