آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 54
تاریخ از نگاه استاد شهیدی
نویسنده:
صادق آئینه وند
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
تحلیل و بررسی صلح امام حسن علیه السلام
نویسنده:
محمد (مهدوی) مصدق
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه شامل یک پیشگفتار و سه بخش است . در بخش اول شخصیت امام حسن (ع) و جناح مخالف بررسی می شود که این بخش شامل مباحثی است مثل از ولادت تا شهادت امام حسن (ع) بررسی شخصیت امام حسن (ع) در طول زندگانیشان بررسی و شناخت افکار و کردار جناح اموی از جمله ابوسفیان و معاویه .در بخش دوم صلح در مکتب اسلام بررسی شده است و در بخش پایانی به بررسی حوادث و اتفاقات از آغاز رو یا رویی با معاویه تا پایان جنگ و آغاز صلح می پردازد که این در بخش نویسنده ضمن بررسی کم و کیف لشگریان دو سپاه افکار و اندیشه های بعت کنندگان با امام حسن را بررسی می کند.
یک روز با امام سجاد(ع)
نویسنده:
جعفر شهیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی قائل بود که مادر امام سجاد(ع)، شهربانو دختر یزدگرد نبوده. نظر شما چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مرحوم سيّد جعفر شهيدى ، در كتاب چراغ روشن در دنياى تاريك يا زندگانى امام سجّاد عليه السلام ، به شدّت رد مى كند که مادر امام زین العابدین، شهربانو دختر یزدگرد باشد. خلاصه دلايل ايشان در ردّ اين مطلب ، اينهاست : ۱ . اختلاف در نام شهربانو ؛ ۲ . اختلاف د بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
زندگانی فاطمه زهرا
نویسنده:
سید جعفر شهیدی
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
واپسين روزهاي فاطمه(س) بخش دوم
نویسنده:
جعفر شهيدي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
زندگانی فاطمه زهرا (س)
نویسنده:
جعفر شهیدی؛ تلخیص: محمدرضا جوادی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی,
چکیده :
کتاب حاضر که به قلم مورخ معاصر دکتر سید جعفر شهیدی است مختصری از زندگی تاریخی حضرت زهرا (س) را به تصویر کشیده است. نویسنده می گوید: ولی خواننده خواهد دید، آنچه در این مجموعه فراهم آمده تنها سرگذشت زندگی شخصی نیست، رویدادهائی است آموزنده و عبرت آمیز، هر چند گزارش زندگی شخصیتهای بزرگ و برجسته تاریخ خود درسی آموزنده است. آنچه در این صفحات می خوانید تحلیلی از چند حادثه شگفت است که قرنها پیش از زمان ما رخ داده است، اما اگر قهرمانان این حادثه ها را از حادثه ها جدا کنیم، خواهیم دید آن حادثه ها در طول تاریخ حتی در زمان ما نیز، در گوشه ای از جهان رخ داده است و می دهد. اگر زمان و مکان رویدادهایی که درباره آن سخن می گوئیم، با ما فاصله بسیار دارد، آثاری که از آنها بجای مانده نه تنها دیرینگی نگرفته، بلکه تازگی خود را همچنان نگاه داشته است. و شما پس از خواندن این کتاب خواهید دید آنچه می گویم گزاف یا اغراق نیست. مولف در این کتاب پس از معرفی نام و القاب آن حضرت به سیره عملی و اخلاقی ایشان اشاره کرده و به شبهاتی که پیرامون زندگی زناشوئی ایشان مطرح گشته پاسخ داده است. وی به بررسی و تحلیل بخشی از مسائل سیاسی دوران بعد از پیغمبر مانند جریان فدک و عملکرد سیاسی حضرت زهرا (س) پرداخته است و نیز به مسائل و تحلیلی تاریخی از آن روزگار نیز توجه نموده است. همچنین وی به اسامی شعرای شیعه عرب و فارسی زبان که با موضوع حضرت زهرا (س) شعر سروده اند اشاره کرده و مختصری در رابطه با فرزندان آن حضرت نیز توضیح داده است.
شهد البلاغه من نهج البلاغه
نویسنده:
منوچهر اکبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مقاله به مقایسه دقیق و واژه به واژه هفت نسخه از ترجمه های نهج البلاغه اختصاص دارد. علاوه بر آن با این مقایسه به سبک و سیاق و عبارت پردازی های هر مترجم پی می بریم. دقت و وسواس مترجمین را در حسن انتخاب نزدیکترین واژه معادل از زبان فارسی نیز باز می یابیم. شاخصترین ویژگی نسخه اصل (نسخه ترجمه دکتر شهیدی) رعایت جانب اختصار و سجع پردازی در عبارتهای برگردان است. برای اثبات این نظر تعداد واژه های به کار رفته در ترجمه یک عبارت در هفت نسخه شمارش شد تا روشن شود تعداد کلمه های برخی از نسخه ها حتی بیش از دو برابر دیگر نسخه هاست. با این مقایسه دریافتیم که در متن عربی به لحاظ اعراب یا پس و پیش آوردن کلمه ها نیز تفاوتهایی به چشم می خورد. ناگفته نماند که مترجمین از دو طیف روحانی و دانشگاهی انتخاب شده است. نوع واژه ها و سبک و سیاق عبارت پردازی هر قشر و طیف رابطه مستقیمی با زمینه های علمی و پیشینه تحصیلی آنان دارد.
صفحات :
از صفحه 499 تا 517
شریف رضی و اثر جاودان او
نویسنده:
جعفر شهیدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 54