آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1501
بوطیقای ارسطو برای فیلمنامه‌نویسان
نویسنده:
نويسنده:مایکل تی‌یرنو مترجم:محمد گذرآبادی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: ساقی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ارسطو در کتاب بوطیقا که به باور بسیاری از حرفه‌ای‌های امروز هالیوود، کتاب مقدس فیلم‌نامه‌نویسی است، به شکل دقیقی بنیان‌های ساختار دراماتیک داستان را بررسی کرده است. نویسنده در کتاب حاضر سعی کرده است از بوطیقای ارسطو به عنوان راهنما و استفاده از حقایق آن در تحلیل و نوشتن گزارش فیلم‌نامه بهره گیرد. کتاب حاضر مقدمه‌ای است بر بوطیقا که مشخصا برای فیلم‌نامه‌نویسان تهیه شده و در آن بسیاری از مفاهیم درخشان ارسطو، تجزیه و تحلیل شده است. نویسنده نشان داده است که فنون او در زمینة ساختار درام هنوز در سینمای مدرن کاربرد دارد. برخی از عنوان‌های مطالب کتاب عبارت‌اند از: بیایید از آغاز، میان و پایان شروع کنیم؛ چرا می‌خواهید فیلم‌نامه‌تان یک بمب باشد؛ پی‌رنگ روح است؛ چهار نوع پیرنگ؛ نظر بوطیقا دربارة آثار حماسی‌اش ارباب حلقه‌ها؛ قهرمان خوب، بد و بینابین؛ گفت‌وگو بخشی از کنش است؛ چگونه لحن فیلم‌نامة خود را خلق کنید؛ چگونه شخصیت واقعا واقعا واقعا زنده خلق کنید؛ نظر ارسطو دربارة اهمیت درام و...
اسکندر افرودیسی: شارح بزرگ ارسطو
نویسنده:
نويسنده:عبدالرزاق حسامی‌فر ويراستار:مرضیه کاووسی‌حسینی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
نگارنده در کتاب حاضر، با بیان سرگذشت‌نامه‌ای از «اسکندر افرودیسی»، کوشیده است اندیشه‌های این فیلسوف مشایی را معرفی و بخشی از زوایای ناشناختة فلسفة یونان را آشکار سازد. افرودیسی (حدود ۲۰۰ م.)از شارحان بزرگ «ارسطو» در دورة متأخر عهد باستان است. وی از طریق شرح‌هایی که بر آثار ارسطو نوشت و نیز آثار مستقلی که در زمینة برخی مسائل فلسفی همچون: عقل، سرنوشت و... ارائه کرد بر فلسفه‌های پس از خود، به ویژه فلسفة «نوافلاطونی» و «فلسفة اسلامی»، تأثیرگذاشته است. لازم به ذکر است در پایان کتاب، فهرست کتاب‌شناسی آثار افرودیسی، مندرج است.
ارسطو و مبانی اخلاق
نویسنده:
نويسنده:گیتی داودی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: تایماز,
چکیده :
نظام اخلاقي ارسطو بر محور سعادت سامان يافته است. وي انسان سعادتمند را انسان فضيلت‌مند مي‌داند. اعتدال اخلاقي ويژگي عمده اخلاق اوست که با اصل عقلاني تعيين مي‌شود. تحليل وي از فضيلت چنان تأثيري شگرف داشته که نمود آن را امروزه مي‌توان در نظريه اخلاقي موسوم به اخلاق فضيلت‌مدار يافت. در کتاب حاضر مباني اخلاق در انديشه و ديدگاه ارسطو مورد بررسي قرار گرفته است.
ارسطو متافیزیک (مابعدالطبیعه)
نویسنده:
نويسنده:سیدحسن ذوالفقاری مترجم:شرف‌الدین خراسانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: حکمت,
کلیدواژه‌های اصلی :
ارسطو: قدم اول
نویسنده:
نويسنده:راپرت وودفین مترجم:محمد فیروزکوهی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: نشر و پژوهش ‌شیرازه,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این کتاب سعی شده است در قالب تصاویر کارتونی و با اشاره به وضعیت فکری و اجتماعی یونان قدیم، زندگی و آثار "ارسطو "و به ویژه اندیشه‌های وی در حوزه فلسفه، منطق، زیبایی شناسی اخلاق، حکومت و مانند آن، شرح و توصیف شود .گفتنی است ارسطو کودکی یتیم بود که به آتن رفت و در محضر افلاطون به کسب علم مشغول شد .پس از مرگ استاد، وی یکچند در شهرهای مختلف می‌زیست و عاقبت به مقدونیه رفت و تربیت اسکندر مقدونی بدو سپرده شد و در عهد جهانگیری اسکندر نیز همواره با او در ارتباط بود . آثار ارسطو بسیار متنوع و تقریبا شامل جمیع معارف و علوم یونانی (جز ریاضی) است و اصولا مشتمل بر منطقیات، طبیعیات، الهیات و خلقیات است که از آن جمله می‌توان به آثاری چون "فن شعر"، "فن خطابه"، "کتاب اخلاق"، "سیاست "و "مابعدالطبیعه "اشاره کرد .
ارسطو: فیلسوف، معلم و دانشمند
نویسنده:
نويسنده:شارون کتس‌کوپر مترجم:منوچهر پزشک ويراستار:جیل گوردون ويراستار:ویکتور جی. کاتز
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: ققنوس,
کلیدواژه‌های اصلی :
اخلاق عقلی و فلسفی (اخلاق ارسطویی)
نویسنده:
نويسنده:ماریه سیدقریشی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم - قم: دفتر نشر معارف (وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها),
چکیده :
در کتاب حاضر، مباحثي در خصوص اخلاق ارسطويي مطرح شده است. ابتدا شرح زندگي و آثار ارسطو آورده شده است. سپس در بخش اول «مباني فلسفي اخلاق ارسطويي» در دو فصل تحت عناوين انسان‌شناسي و خداشناسي مورد بررسي قرار گرفته است. در بخش دوم «مبادي تصوري و تصديقي ارسطو در اخلاق» واکاوي شده است. خير، سعادت، فضيلت و سعادت عقلاني از جمله مباحثي است که در بخش دوم مطرح شده است. در پيوست کتاب نيز به برخي انتقادات وارد شده بر حد وسط در اخلاق ارسطويي براساس تبييني صحيح از اين نظريه پاسخ داده شده است.
اخلاق عقلی و فلسفی (1) (اخلاق ارسطویی)
نویسنده:
نويسنده:ماریه سیدقریشی ويراستار:عیسی محمدزاده
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: راشدین,
چکیده :
کتاب حاضر، پژوهشی است که در آن مؤلف به تبیین مبانی اخلاق ارسطویی می‌پردازد. در بخش اول به بیان زندگی‌نامه و آثار «ارسطو» و تأثیر این آثار به‌ویژه آثار اخلاقی وی و اندیشمندان اسلامی با رویکردهای مختلف اخلاقی پرداخته شده است. بخش دوم ترتیب فلسفی نظریه اخلاقی «ارسطو» در دو فصل انسان‌شناسی و خداشناسی تشریح شده است. بخش سوم با تبیین مبانی اصلی اخلاق ارسطویی به تبیین و تحلیل مبادی تصوری و تصدیقی اخلاق ارسطویی در چهارفصل: خیر، سعادت، فضیلت و سعادت عقلانی پرداخته و در انتها در یک جمع‌بندی و نتیجه‌گیری نهایی، مبانی اخلاقی «ارسطو» در یک بسته‌بندی منظم و جامعه ارائه شده است.
مفهوم الغائيه في فلسفه ارسطو
نویسنده:
عبد الحميد حسيني عبد المطلب سيد احمد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
مفهوم کمال در علم النفس ارسطو
نویسنده:
حسن عباسی حسین آبادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مفهوم «کمال» در اندیشه ارسطو به‌طور کلی با دو واژه «انرگیا» و «انتلخیا» بیان شده است که هر دو در انگلیسی به (Actuality) ترجمه شده است. ارسطو در بحث علم‌النفس برای تعریف نفس یکبار نفس را به صورت بدن طبیعی تعریف کرده است و در ادامه آنرا به «کمال اول» تعریف کرده است و «کمال نخستین» را در برابر کمال نهایی یا ثانوی قرار داده است. او در تبیین کمال بودن نفس و چرایی «کمال نخستین» برای نفس از آنالوژی تناسب بهره می‌گیرد. پرسش این است چرا در تعریف نفس از صورت به کمال گذر کرده است؟ معنی کمال در تعریف نفس چیست؟ مراد از «اولی» بودن در «کمال» در تعریف نفس چیست؟ چرا ارسطو نفس را کمال نخستین معرفی کرده است؟ مؤلفه‌های کمال نخستین نسبت به کمال نهایی چیست؟ بهره ارسطو از آنالوژی‌ها در تعریف نفس چه بوده است؟ در این نوشتار با بیان آنالوژی‌ها در تعریف نفس در صدد تحلیل این مسئله و پاسخگویی به این پرسش‌ها هستیم.
صفحات :
از صفحه 53 تا 70
  • تعداد رکورد ها : 1501