آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3125
إبن سينا
عنوان :
نویسنده:
مصطفى غالب
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
نقد و بررسی استدلال‌های ابن‌سینا در الهیات نجات بر «عرض» بودن وحدت
نویسنده:
محمدهادی توکلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
به گواهی ارسطو، در یونان باستان نظریه‌ای رواج داشته که بر اساس آن، «واحد» به‌عنوان جوهری مستقل تلقی می‌شده است که در نسبت با سائر جواهر نقش علّی دارد. ارسطو با بیان «محمول» بودن «واحد» و نیز اشاره به تالی‌فاسد های مترتب بر نظریه کذایی، سعی در ابطال آن نمود. این نظریه و نقدهای ارسطو بر آن مورد توجه ابن‌سینا قرار گرفت و او برخلاف ارسطو به صرف «محمول» دانستن «واحد» اکتفا نکرد. او در الهیات نجات از طریق سه استدلال سعی نمود تا عرضِ لازم بودن «وحدت» را به‌عنوان مبدأ اشتقاق «واحد» به اثبات رساند. استدلالهای ابن‌سینا از جهات متعددی قابل مناقشه‌اند، اما مهمترین اشکالی که بر استدلال او وارد است، خلط عروض مقولی و عروض تحلیلی است و با قبول محمول بودن واحد و طرح عدم مفارقت آن از موضوع، نمی‌توان «عرض»، در مقابل جوهر، بودن وحدت را اثبات نمود و از این طریق علیّت واحد نسبت به جواهر را نفی کرد.
صفحات :
از صفحه 55 تا 75
تفسیر فلسفی ابن سینا از سوره فلق [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
سایه میثمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: هرمنوتیک فلسفی قرآن در دوره کلاسیک دارای سه ویژگی عمده است که در این مقاله با توجه به آثار ابن سینا مورد بحث قرار می گیرد. اولاً، هرمنوتیک فلسفی به جای تفسیر فنی/زبانی (تفسیر) در مقوله تفسیر نمادین (تاویل) قرار می گیرد. دوم، به طور گزینشی آیات قرآنی را انتخاب می کند که خود را به تفاسیر فلسفی می رساند. ثالثاً، عمدتاً به سمت مسائل متافیزیکی و اخلاقی گرایش دارد و در بیشتر موارد به تعصبات ایدئولوژیک بی علاقه است. این مقاله به بررسی تفسیر ابن سینا از سوره فلق (کور 113) می پردازد و دو هدف را دنبال می کند: توضیح روش هرمنوتیکی اتخاذ شده توسط ابن سینا، و بررسی سازگاری بین درک فیلسوف از شر و همچنین گفتمان مورد استفاده در وی. تفسیر الفلق و پرداختن به همین موضوع در نوشته های فلسفی عمده و فرعی او. نشان می دهد که در تفسیر فلق، شر در مرتبه «تحقق جزئی» (قدر) ظهور می کند، در حالی که در مرتبه جبر (قضا) شر فقط یک بالقوه نهفته است. ابن سینا هم در تفسیر فلق و هم در متون فلسفی خود می کوشد تا ثابت کند که شر در مرتبه جبر را می توان به طور تصادفی تبیین کرد (بی العرض).


ابن سینا و میراث او: عصر طلایی علم و فلسفه [نمایه مقاله انگلیسی]
نویسنده:
سجاد رضوی
نوع منبع :
نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جوانب ابن سینا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Robert Wisnovsky (روبرت وینوسکی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
.Markus Wiener Pub,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: تجدید چاپ از مقالات پرینستون: مجله بین رشته ای مطالعات خاورمیانه، جلد نهم. «فیلسوف و پزشک ابوعلی بن سینا (متوفی 1037 میلادی) که در غرب با نام لاتینی خود ابن سینا شناخته می شود، یکی از تأثیرگذارترین متفکران قرون وسطی اسلامی و لاتین بود. مقالات این جلد به موضوعات اساسی در روان شناسی، معرفت شناسی، فلسفه طبیعی و متافیزیک ابن سینا همچنین در این جلد گنجینه ای از عکس آماری از دست نوشته های ابن سینا که اخیراً در مرکز تحقیقات آمریکایی در مصر کشف شده است، شرح داده شده است."--ژاکت.
متافیزیک ابن سینا در متن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Robert Wisnovsky (روبرت وینوسکی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cornell University Press,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: فیلسوف و پزشک قرن یازدهم، ابوعلی بن سینا (متوفی 1037 م.) در غرب با نام لاتینی خود ابن سینا شناخته می شد. این کتاب با تجزیه و تحلیل منابع و تکامل متافیزیک ابن سینا، بر پاسخ هایی که او و پیشینیانش به دو جفت سوال اساسی دادند تمرکز می کند: روح چیست و چگونه بدن را ایجاد می کند. و خدا چیست و چگونه جهان را به وجود می آورد؟ ابن سینا برای پاسخ به این چالش ها مفاهیم و تمایزات جدیدی را ابداع کرد و مفاهیم قدیمی را دوباره تفسیر کرد. نویسنده نتیجه می گیرد که نوآوری های ابن سینا نقطه عطفی در تاریخ متافیزیک است. متافیزیک ابن سینا نقطه اوج دوره ای از سنتز است که طی آن فیلسوفان یک پروژه نوافلاطونی (آشتی دادن افلاطون با ارسطو) را با یک پروژه مشاء (آشتی دادن ارسطو با خود) با هم ترکیب کردند. ابن سینا همچنین در آغاز دوره ای قرار دارد که در طی آن فیلسوفان به دنبال ادغام نسخه عربی سنتز قبلی با الهیات اعتقادی اسلامی (کلام) بودند. متافیزیک ابن سینا به طور قابل توجهی بر اندیشه مکتبی اروپایی تأثیر گذاشت، اما تأثیر عمیق‌تری بر تاریخ فکری اسلامی گذاشت - مشکلات فلسفی و فرصت‌های مرتبط با سنتز ابن سینا تا پایان قرن نوزدهم مورد بحث قرار گرفتند.
تأثير اعمال ابن سينا الفلسفية على الغرب.... بقلم سيمون فان ريت
نویسنده:
رحيم محمد الساعدي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
صفحات :
از صفحه 222 تا 229
نظریه شهود ابن سینا [پایان نامه ترکی]
نویسنده:
Adnan Gürsoy
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : شهود یکی از مفاهیم محوری در نظریه معرفت شناسی و نبوت ابن سینا است. اهمیت این مفهوم برای معرفت شناسی ناشی از کارکرد آن در فرآیند کسب معرفت عقلی است. در نظريه نبوت نيز حائز اهميت است زيرا از منظر فلسفي از آن به عنوان مبناي امكان و عقلانيت معرفت نبوي استفاده مي شود. منابع نظریه شهود ابن سینا شامل اسلام به عنوان یک دین، سنت مفهومی و نظری که ابن سینا به ارث برده و تجربه فلسفی خود اوست. مبانی معرفت شهودی، اصول و مفاهیمی است که وی در حوزه متافیزیک، منطق و نظریه خود درباره روح ارائه کرده است. در این زمینه، مفهوم شهود به عنوان (1) راهی برای کسب دانش به عنوان معادل تأمل، (2) استعدادی که درجه آن توسط شوخ طبعی و خلوص اخلاقی کسی که عقل دارد، تعیین می شود، (iii) یک خردمند تعریف شده است. پیوند و ظهور الهی ابن سینا خاطرنشان کرده است که معرفت شهودی می‌تواند همه حوزه‌های معرفتی را در برگیرد، زیرا به دلیل ماهیت عقلانی خود، استنباط میان‌مجموعه یعنی معرفت اسباب را فراهم می‌کند. ارزش معرفت شهودی ناشی از سهم آن در سیر کمال است که هدف نهایی فعالیت فلسفی است. از این حیث، شهود به عنوان یک فضیلت نظری دلالت بر کامل بودن آمادگی انسان در سیر کمال خود دارد. قطعیت دانش شهودی به قدرت قوه شهودی به عنوان مبنای آن متکی است. «شهودها» در طبقه‌بندی گزاره‌های ابن سینا در ذیل «قطعی‌ترین معرفتی که باید پذیرفته شود» گنجانده شده است. اوج نظریه شهود، مفهوم عقل قدسی است که جنبه عقلانی قدرت نبوی را تشکیل می دهد و به عنوان عالی ترین درجه شهود تعریف می شود. ابن سینا با تعریف خود از این مفهوم در سنت اندیشه اسلامی پیشگام بوده است.
بازسازی راه‌حل «بالقوۀ» ابن‌سینا در حیث‌التفاتی به گذشته و آینده برپایۀ نوعی کل‌گروی حداقلی
نویسنده:
مهدی اسدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ابن‌سینا می‌گوید اگر علمی دربارۀ گذشته یا آینده داشته‌ باشیم، چنین علمی بالقوه مضاف به خارج است، اما معنای «بالقوه» را مشخص نمی‌کند. اگر این دیدگاه «بالقوۀ» ابن‌سینا را به معنای بالقوه بودن متعلق صدق بگیریم و سپس آن ‌را به علل مادی ارجاع دهیم، می‌توان با اصلاح‌ و بازسازی فراوان به نوعی راه‌حل کل‌گروانۀ حداقلی درخوری رسید: «متعلق صدق یک امر آتی همۀ علل مادی و اعدادی آن است در زمان حاضر و متعلق صدق یک امر گذشته همۀ آثار و معلول‌های مادی آن است در زمان حاضر». این راه‌حل کل‌گروانۀ حداقلی را از راه ترجح بلامرجح و مقایسه با تعریف رسمی ابن‌سینا و مقایسه با «حصول تمیز با همۀ اسباب و علل» در عبارات ابن‌سینا و مقایسۀ اعتبار راه‌حل کل‌گروانۀ حداقلی با علم به گذشته و آینده در حالت عادی (یعنی بدون لحاظ دشوارۀ حیث‌التفاتی به عدم) نشان خواهیم ‌داد. در پایان هم به میزان مطابقت مطابِق و مطابَق در چنین راه‌حلی اشاره می‌کنیم و هم نشان می‌دهیم که راه‌حل کل‌گروانۀ حداقلی خارج از نظام سینوی نیز می‌تواند پذیرفتنی باشد و لزومی ندارد تقسیم‌بندی قدما در مورد علل اربعه و مباحثی چون هیولی و قوه را نیز بپذیریم.
صفحات :
از صفحه 7 تا 37
التعليقات
عنوان :
نویسنده:
أبو علي الحسين بن عبدالله بن سينا
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
  • تعداد رکورد ها : 3125