آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
ش‍رح‌ ب‍اب‌ ح‍ادی‌ع‍ش‍ر ب‍ا ج‍ام‍ع‌ ش‍ه‍رس‍ت‍ان‍ی‌: ت‍رج‍م‍ه‌ ش‍رح‌ ب‍اب‌ ح‍ادی‌ع‍ش‍ر [ف‍اض‍ل‌ م‍ق‍داد]‫
نویسنده:
م‍ح‍ش‍ی‌ [ص‍ح‍ی‍ح‌ م‍ت‍رج‍م‌] ص‍دررض‍وان‍ی‌.‬
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ق‍م‌: ع‍لام‍ه‌‏‫,
ن‍ت‍ائ‍ج‌‌ال‍ف‍ک‍ر ف‍ی‌ ش‍رح‌‌ال‍ب‍اب‌‌ال‍ح‍ادی‌ ع‍ش‍ر [ف‍اض‍ل‌ م‍ق‍داد]
نویسنده:
تالیف م‍ح‍م‍د ال‍ک‍رم‍ی‌.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ق‍م‌: مهدی یار‏‫,
اندیشه سیاسی فاضل مقداد
نویسنده:
نویسنده محمد‌رضا موسویان ؛ تهیه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)‏‫,
آفاق الفکر السیاسی عندالفاضل المقداد السیوری
نویسنده:
تالیف محمدرضا موسویان ؛ ترجمه علی‌عباس الموسوی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: موسسه دائره‌المعارف فقه اسلامی طبقا لمذهب اهل‌البیت (ع),
ویژگی های تفسیر فقهی «کنزالعرفان» فاضل مقداد
نویسنده:
علی اکبر ایزدی فرد
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
کتاب «کنزالعرفان فی فقه القرآن» اثر فاضل مقداد (م. 826 ق) یکی از کتابهای معتبر در تحلیل فقهی ـ تفسیری آیات الاحکام است. این کتاب به دلیل ویژگی ها و امتیازهای فراوانش در تفسیر فقهی آیات، همواره مورد توجه ارباب دانش و اساتید فن بوده است. در این مقاله، ضمن اشاره به مهم ترین ویژگی های فقهی آن، از جمله تفسیر آیات الاحکام به ترتیب ابواب فقهی، طرح دقیق اصطلاحات فقهی و ارایه تعریف جامع و مانع از آن، استفاده از استدلال های عقلی در تحلیل و استنباط احکام، به کار بردن قواعد فقهی در تبیین آیات و بهره گیری از اقوال فقیهان امامیه و عامه در تفسیر آیات الاحکام، برخی از آرا خاص فقهی و نظریات تامل برانگیز او مورد مطالعه و نقد و بررسی قرار می گیرد.
صفحات :
از صفحه 41 تا 69
ترجمه و شرح بخش توحید و معاد کتاب اللوامع الالهیه اثر فاضل مقداد با شرح سید محمد علی قاضی طباطبایی
نویسنده:
معصومه خانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , شرح اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
كنز العرفان في فقه القرآن - المجلد 2
نویسنده:
الشيخ مقداد بن عبدالله السيوري
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
كنز العرفان في فقه القرآن - المجلد 1
نویسنده:
الشيخ مقداد بن عبدالله السيوري
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
إرشاد الطالبين إلي نهج المسترشدين
نویسنده:
فاضل مقداد، مقداد بن عبدالله
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
شرح مفصل ومبسوط با عناوين <قال - اقول> بر کتاب <نهج المسترشدين> تأليف علامه حلي (726ق) که در آن به توضيح مشکلات ومعضلات متن پرداخته ودر پنج شنبه 21 شعبان 792ق تأليف آن پايان يافته است. شرحي است متوسط با عناوين <قال-اقول> بر رساله <نهج المسترشدين في اصول الدين> علامه حلي که در 21شعبان 792به پايان رسيده است. اين كتاب به سال 1303هـ در بمبئي به طبع رسيده (مشار، چاپي عربي/41) گزارش «نهج المسترشدين» (ذريعه 24/424) علامه حلي در اصول دين استدلالي است. با سربندهاي «قال، اقول» كه در پنجشنبه 21 شعبان 792ق به انجام رسيده است و در بمبئي 1303ق و پس از آن چاپ شده است. در نسخه در دست تاريخ انجام پنجشنبه 21 شعبان 772ق آمده است. (احمد منزوي) شرح استدلالي متوسطي است با سبك قال -اقول بر رساله نهج المسترشدين علامه حلي كه در روز پنجشنبه 21 شعبان 792 ق به پايان رسيده است «باريك بين، محمد كريم» شرح متوسطي است با عناوين «قال-اقول» بر رساله «نهج المسترشدين في اصول الدين» علامه يوسف حلي (-726ق.). شرح لنهج المسترشدين في أصول الدين للعلامة الحلي، و قد شرحه بعنوان: «قال ... أقول» (خادمي، محمد علي) آغاز كتاب: <بسمله، ان اولي ما صرفت فيه قوة فحول الافکار لاقحة لتجريد ابکار الاذکار مستخدمة في اظهار نتايجها ... اما بعد نحوي [ ... ] اکرمه الله من عنده واولاه المزيد فضله وجليل رفده ان ينحل ... > انجام كتاب: < ... يا الله يا الله يا الله اسألک ان تصلي علي محمد وآل محمد وان لاتشوه خلقني بالنار وان تفعل بي ما انت اهله ولاتفعل بي ما انا اهله انک اهل التقوي واهل المغفرة. تم> [الذريعة 1/515؛ مجلس 10/1289 و 25/232؛ کشف الحجب 359؛ مرعشي 9/214؛ فهرست دانشگاه تهران 3/524؛ فهرست سپهسالار 3/107-108؛ ‌التراث العربي في مكتبة‌ المرعشي 1/184؛ آية الله فاضل خوانساري ص 28؛ عكسي مركز احياء 1/130و 2/289 و 1/252؛ ادبيات تهران 3/69؛ علامه طباطبايي 2/111؛ عكسي مرعشي 1/108 و 387 و 388؛ كشف الحجب 359؛ ذريعه 1/15؛ مجلس شورا 10/1289 و 25/232؛ حضرت شاهچراغ ص 7؛ ذريعه، 1/515؛ اعلام، 3/2341؛ طبقات، 9/138-140: مشار، مؤلفين، 6/272: براي چاپ كارهايش؛ مشار، عربي، 41: ‌كه تنها چاپ بمبئي را نشان داده؛ مرعشي، 9/214: ‌نوشته 1089ق؛ سپهسالار، 3/107: نوشته 1115 ق؛ ديوان هند، ش 471 نوشته 1156ق با سرآغازي ديگر.؛ دائرة المعارف اسلامي 1/20؛ شيخ علي حيدر 1/84]
الانوار الجلالية في شرح الفصول النصيرية
نویسنده:
فاضل مقداد، مقداد بن عبدالله
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
متن از خواجه نصيرالدين طوسي - مترجم ركن الدين محمد بن علي فارسي گرگاني استرآبادي از افاضل نيمه دوم سده 7 (روضات الجنات ص 265 و 609) شارح، مقداد بن عبدالله بن محمد بن حسين بن محمد سيوري حلي اسدي از اعلام نيمه اول سده 9 كه در 822 ميزيسته و روايت مي كند از شهيد اول. الذريعه تاريخ وفات شارح را در 26 جمادي الثاني 826 ضبط كرده است. كتاب شرحي است بطور قال اقول كه شارح بنام امير جلال الدين ابي المعالي علي بن شرف الدين حسيني آوي تاليف نموده. و شارح در 8 رمضان 808 ازين شرح فراغت يافته است. (مهدي ولايي) شارح در مقدمه مي گويد: فصول خواجه كه رساله مختصر و مفيديست در كلام، چون به زبان فارسي بود چندان شناخته و مورد اقبال نبود تا مدتي پس از درگذشت مولف، علامه سعيد گرگاني آن را به زبان عربي در آورد و كتاب مشهور آفاق شد. فاضل مقداد در شرح «ختم» فصول نصيريه نكات و فوائدي در ارشاد و سلوك دارد كه مي گويد آن را از كلام مولف استفاده كرده ام «فاشار المصنف رحمه الله الي شي يسير من ذلك اشارة يحتاج الي بسط فلنبسط ذلك مختصرا مما استفدناه من كلامه و ذلك يتم بفوائد ... . .». در ايندفتر از يكتاپرستي و دادگري خداوند و پيامبري و پيشوائي و رستاخيز در چهار فصل بروش كلام شيعي آميخته با فلسفه گفتگو گرديد. خواجه در آن بتوحيد عرفاني و مقامات تصوف نيز اشاره نمود و مشرب عرفاني او از آن پيداست و سيوري هم در اين باره داد سخن را داده مطلب را بمانند يك فيلسوف عارف روشن نمود (پايان فصل يكم). از نسخه تاريخ 781 طوس بر ميآيد كه اين گزارش از نگارشهاي نخستين سيوري ميباشد (ذريعه 2: 423). (محمد تقي دانش پژوه) ع شرحي است با عنوان «قال - اقول» بر الفصول النصيريه خواجه نصيرالدين که رکن الدين محمد جرجاني آن را از فارسي به عربي ترجمه کرده است. فاضل مقداد اين شرح را در 8 رمضان 808 در زمان حيات جرجاني و به نام جلال الدين علي بن شرف الدين مرتضي علوي حسيني آوي فراهم آورده است. آغاز كتاب: سبحانك اللهم واجب الوجود و غاية وجود كل موجود أنت أخرجتنا من مرتتق ظلام العدم الي فضاء ضياء الوجود. انجام كتاب: ... و لا يضيعه بتفريطه و جهله و الا شقي شقاء متينا و خسر خسراناً مبيناً وفقنا الله و اياكم لسعادة الدار الآخرة بمحمد و عترته الطاهرة و الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي محمد و آله و سلم تسليماً كثيراً آمين. [التراث العربي 1/326؛ الذريعة 2/423؛ فهرست سپهسالار 3/210؛ الهيات 468؛ کتابخانه ملک 1/52 و 5/181 و 5/373؛ فهرست آستان قدس 4/33 و 11/39-40 و 11/318؛ فهرست دانشگاه تهران 3/539 و 2143 و 6/2143 و 14/3539 و 8315 و 17/107 و 17/185؛ مرعشي 15/55 و 32/166 و 11/241 و 19/101و 21/52 و 16/301 و 16/305و 21/347 و 27/121 و 27/250 و 28/475 و 34/750؛ كتابخانه هاي گلپايگان 95؛ الهيات تهران ص 283 و 734؛ آستانه حضرت عبدالعظيم 1/68؛ مدرسه نواب 502؛ ص 6 فاضليه؛ فرهنگ مشهد ص 46؛ علامه طباطبايي 2/116؛ مجلس شورا 10/751 و 10/848 و 10/1683 و 22/167 و 32/300؛ و آثار و احوال خواجه از مدرس رضوي: 250 و همين فهرست: 751 و 848؛ عكسي مرعشي 2/399؛ ريحانة الادب 4/3-282؛ كتابخانه سيد حسين امام ص 192؛ معجم التراث الكلامي 1/519؛ اهدائي به آستان قدس ص 334؛ كتابخانه ملي 9/475؛ عكسي مركز احياء ميراث 5/405 و 6/201؛ كشف الحجب و الاستار ص 67؛ الاعلام زركلي 7/282؛ معجم المؤلفين 12/318؛ مرعشي 34/695؛ اهدايي به آستان قدس ص59؛ فهرست الفبائي آستان قدس ص 72؛ فرهنگ و هنر مشهد ص 18؛ مهدوي، مصلح الدين ص 125؛ شيخ علي حيدر 1/389؛ شورا 2/203/24 و 1/17/33؛ رايانه آستان قدس]