چکیده :
کیفیت بدن اخروی ازمباحث مهم معاد جسمانی است.پرسش این است که آیا بدن محشور در آخرت, عنصری یا مثالی است ویا به طور کلی بابدن دنیوی ومثالی تفاوت دارد؟ ملاصدرا براساس مبانی عقلی از جمله اصالت وجود، تشکیک در وجود، تشخص وجود ، حرکت جوهری، تجرد خیال در صدداثبات عینیت بدن اخروی ودنیوی برآمده است ولی آنچه موفق به اثبات آن شده است بدن اخروی به وجود ملکوتی مثالی است .
علامه طباطبایی از پیروان حکمت متعالیه با استناد به برخی از دلایل وحیانی ومبانی عقلی از جمله,قاعده حکم الامثال,تلازم نفس و بدن,تبعیت جسد از نفس, اصیل بودن نفس درهویت آدمی, معتقد است آنچه که در قیامت برای پاداش کیفر ضروری است همانندی در انسان بودن است که با وجود نفس محقق می شود ولازم نیست بدن اخروی در همه اجزاء وصفات عین بدن دنیوی باشد, از این رو بدن اخروی مثل بدن دنیوی است اگرچه از نظر نفسانی,انسان محشور در قیامت عین انسان دنیوی است .پایبندی به مبانی حکمت متعالیه واستناد به دلایل نقلی از مشترکات این دو حکیم در تبیین بدن اخروی است ولی اعتماد بیشتر علامه به دلایل نقلی وحضور و تبعیت بدن ازنفس در عالم آخرت مطلبی است که دیدگاه علامه را از ملاصدرا متمایز می کند که در این پژوهش با توجه به آثار فلسفی و تفسیری این دوحکیم مورد تحلیل و نقد و ارزیابی قرار می گیرد.
the quality of heavenly body is one of the significant issues within physical resurrection domain.
the main question is that whether the resurrected body in hereafter is elemental or exemplar? and also does it differ with worldly and exemplar body? based on intellectual concepts such as the originality of existence, questioning the existence, individuation of existence, essential motion, abstraction of imagination, mollasadra has tried to illustrate the objectivity of both worldly and heavenly bodies; however, he was only successful to conclude that heavenly body is considered as exemplar, when it coexists with god's existence.
on the other hand, allameh tabataba'ee has based his arguments on some revelation reasons and intellectual foundations such and the rule of al-mithl, the necessity of soul and body, compliance of corpse from soul, the originality of soul within mankind.
he believes that what is considered as necessary in resurrection day for rewarding deeds, has some resemblances with humanity and is realized with the existence of soul.
it's not necessary that heavenly body will be worldly in all its components and characteristics.
therefore, heavenly body is very similar to worldly body; however, from a soul point of view, the resurrected mankind in resurrection day is very much similar to worldly mankind.
adherence to the foundations of transcendental wisdom and citation of anecdotal evidences are among the similarities of these two wises in defining heavenly body.
although, allameh tabataba'ee believes more in anecdotal evidences and the existence of soul and the adherence of body to the soul that makes him distinguished compared to mollasadra.
these two wises are compared, analyzed and criticized in this study on the grounds of their philosophical as well as interpretive works.