چکیده :
درباره هویت وماهیت فلسفه ابنسینا سه مساله مهم را میتوان مطرح ساخت :اول اینکه آیا این فلسفه ادامه فلسفه ارسطوست ؟ دوم اینکه اگر چنین است چه نوع ادامه ایی است، شرح است یا بسط ؟ ومساله سوم اینکه اگرچنین نیست، چه تفاوتی با فلسفه ارسطو دارد و با چه معیاری میتوان این تفاوت را شناخت؟ مقاله برای پاسخ به این سه سؤال خوانش ابنرشد از فلسفه ابنسینا را به کمک گرفته و صرف نظر از انتقادهای ابنرشد به ابنسینا و پاسخی که میتوان به آنها داد، اصل تفاوتها را به روایت ابنرشد ـ که شارح مهم و معتبر ارسطوست ـ بر میشمارد.
مقاله، دیدگاه ابنرشد درباره تفاوت فلسفه ابنسینا و ارسطورا از سه جنبه مورد بررسی قرار میدهد: تعابیری که نشان از این تفاوت دارد، اصول کلی و مبنایی و جزئیات فلسفی مورد مناقشه در کتاب تهافت التهافت.
بدین صورت، به نظر ابنرشد، فلسفه ابنسینا ادامه فلسفه ارسطو نیست و در بیش از پنجاه موضع مهم با آن متفاوت است.
the distinction between philosophy of avicenna and aristotle one, on reading of averroes.
sayed mohammad ali dibaji,ph.d
abstract:
it has been seen, in the writings of western scholars in history of philosophy, that avicenna was considered as a commentator of aristotle, and many of muslim and arab authors have accepted this view, more or less.
but as we know he denied it in the several positions of his works: (introduction of hekmat-olmashreqien,outobiography and almobahe ssat,).
the questions about of avicenna’s philosophy: is the philosophy of avicenna continuation of aristotle one? if not, what are the differences between tow philosophy (philosophy of avicenna and aristotle one)? and what criteria for recognition of these differences is reasonable? the article with using the averroes reading of aristotle, answers these three questions, and tally the differences on narration of averroes, who is the credible and important commentator of aristotle- regardless of averroes’s critic of avicenna and the answers to him.
thus, as shown in the article, averroes believed the philosophy of avicenna is different from aristotle one in more than fifty stands and isn’t the continuation of it.
the averroes’s point of view can be considered from three aspects: the phrases that show the differents, the fundamental principles, and the philosophical details (more than the fifty stands).
the criterion is the same comparison averroes has done, as listed.
key words:
avicenna’s philosophy, averroes (ibn rushed), aristotelian philosophy, islamic philosophy, hekmat.