رسائل المحقق الکرکی المجلد 2 مخطوطات مکتبه آیهاللهالمرعشی العامه؛ ۳۳. | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
رسائل المحقق الکرکی المجلد 2
تالیف علیبن الحسین الکرکی ؛ تحقیق محمدالحسون ؛ اشراف محمود المرعشی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۴۰۹ ق، = ۱۳۶۷
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
رسائل المحقق الکرکی المجلد 2 : مخطوطات مکتبه آیهاللهالمرعشی العامه؛ ۳۳.
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
محقق کرکی جبل عاملی, علی بن حسین (محقق ثانی، فقیه و عالم شیعه امامی، مبلغ و مروج تشیع در ایران عهد شاه اسماعیل صفوی، شیخ الاسلام عهد شاه طهماسب، از قائلان به نظریه ولایت فقیه، بازگرداننده «أشهد ان علیاً ولی الله» و «حی علی خیرالعمل» به اذان؛ اقامه کننده نخسیتن نماز جمعه در عصر صفویه، صاحب جامع المقاصد), 865یا ۸۷۰ ق. کرکِ نوح، جبل عامل، لبنان 940ق./1534م. (محل شهادت: نجف، عراق)
(نویسنده)
حسون، محمد، ۱۳۳۸ -
(محقق و پژوهشگر)
مرعشی, سید محمود (کتابدار و نسخهشناس ایرانی و مدیر « کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی»، فرزند آیت الله مرعشی نجفی مرجع تقلید معاصر مقیم قم), 1320ش. قم
( ناظر )
وضعیت نشر :
قم ،
کتابخانه عمومی حضرت آیهالله عظمی مرعشی نجفی ،
۱۴۰۹ ق، = ۱۳۶۷
چکیده :
رسالة الكبائر نام كامل كتاب: رسالة فى العدالة، رسالة العدالة و الكبائر، رسالة الكبائر كتاب كوچكى است كه پس از تعريف عدالت و بيان گناهان كبيره به موارد جواز غيبت بيان شده است. اين كتاب به سبك فقه رسالهاى نوشته شده و در مواردى نيز روايات آن ذكر شده است. از آنجائى كه از لوازم عدالت، تقوى است و تقوى با اجتناب از گناهان كبيره و اصرار نداشتن به گناهان صغيره حاصل مىشود، مؤلف به بيان انواع گناهان كبيره پرداخته است. وى در اوائل كتاب صرفا به قول شهيد اوّل در القواعد و الفوائد پرداخته است و نظر فقهاى ديگر را بيان ننموده است. رسالة في التقية در اين كتاب بسيار مختصر كه گاهى از آن تعبير به مقاله شده است، پس از تعريف تقيه، تقيه در عبادات و معاملات بيان شده و دلايل صحت آن ذكر شده است. مطالب آن به سبك فقه خلافى استدلالى نوشته شده است و در قسمتى از آن به كتاب الفيهء شهيد اول اشاره شده و مسئله نهى از عبادات نيز مطرح شده است. رسالة في ملاقي الشبهة المحصورة نام كتاب: رسالة فى ملاقى الشبهة المحصورة، رسالة فى ما تنجس بعضه و اشتبه موضع النجاسة در اين كتاب كوچك يا به تعبيرى مقاله، مسئله نجس شدن چيز معينى كه مشخص نيست كدام قسمت آن نجس شده است مطرح شده است. مؤلف حكم به پاك بودن آن شى را انتخاب نموده و آن را ظاهر مذهب دانسته است اين كتاب به سبك فقه استدلالى نوشته شده و در آن نظريات علامه حلى (م ٧٢۶ هـ ق) در منتهى المطلب و نهاية الاحكام بررسى شده است. مؤلف با استدلال به عمومات و اطلاقات در باب طهارت اين نظر را انتخاب نموده است و از كسانى كه اين نظريه را انتخاب ننمايند اينگونه تعبير نموده است: ما يخطر فى الاوهام على خواطر من لم ترض نفسه بمعرفة طرق الاستدلال الفقهية، فتراه يخبط خبط عشواء فى الليلة الظلماء لا يتميز عنده غث ما فى يدين من سمينه. رسالة في العصير العنبى در اين كتاب بسيار مختصر كه شبيه مقاله است مسأله عصير عنبى وقتى به سبب آتش يا خورشيد غليان يافته و نجس مىشود و با ذهاب دو سوّم آن يا تبديل شدن به سركه پاك مىشود، بررسى شده است و مؤلف همين نظر را با ذكر اجماع و نظير آن پذيرفته است. اين كتاب اگرچه به سبك فقه استدلالى نوشته شده امّا مصنف از ذكر آيات و روايات خوددارى نموده است. وى در جامع المقاصد به طور مفصل به اين مسئله تعرض نموده و آيات و روايات را بررسى نموده است. اين مسئله همواره مورد بحث و بررسى فقهاى بزرگ واقع شده و كتابهاى مستقلى در اين باب نوشته شده است. رسالة في الحيض نوشته مختصرى به صورت مقاله است كه مؤلف پس از تعريف حيض و بيان صفاتى كه باعث تميز حيض از استحاضه است، به اقسام حائض و صفات هر كدام از آنان پرداخته است اين كتاب به سبك فقه نيمه استدلالى نوشته شده است و مؤلف در آن به نظريات شهيد اوّل (م ٧٨۶ هـ ق) در كتابهاى الذكرى و الدروس و علامه حلّى (م ٧٢۶ هـ ق) در كتابهاى المختلف و المنتهى اشاره و آنان را بررسى نموده است. رسالة في حكم الحائض و النفساء مؤلف در اين نوشته بسيار مختصر به بررسى يك مسئله فقهى در مورد حائض و نفساء پرداخته است در اين مسئله وى روزه حائض و نفساء را كه قبل از فجر پاك شدهاند در صورتيكه غسل نكرده باشند صحيح نميداند. وى در تأييد نظريه خود به فتواى علامه حلّى (م ٧٢۶ هـ ق) در كتابهاى المنتهى و المختلف و همينطور به الدروس شهيد اول (م ٧٨۶ هـ ق) نيز استناد كرده است و از آنجائى كه النهاية علامه حلّى قبل از المختلف نوشته شده است فتواى وى در آن كتاب را كنار گذاشته است. اگر چه اين نوشته بسيار مختصر است امّا در همان مختصر وى به استصحاب، عموم اوامر، مشتق و اجماع استناد كرده است. رسالة في صلاة و صوم المسافر اين نوشته مختصر در رد بر نظريه افرادى است كه مسافرت مكلفى را كه تمام احكام نماز مسافر را نميداند، جايز ندانستهاند و او در سفر بايد نمازش را تمام بخواند و روزه هم بگيرد. محقق كركى مسافرت آنها را جايز دانسته و بنا به اطلاقات روايات او را مسافر دانسته است وى از اين افراد تعبير به بعض الطلبة نموده است و شايد منظور وى شيخ ابراهيم قطيفى باشد. از آنجائى كه روايت يا آيهء خاصى در مورد اين مسئله خاص وجود نداشته است وى صرفا به اطلاقات روايات سفر استناد نموده است. از متن اين نوشته برمىآيد كه مؤلف با اين افراد درگيرى علمى داشته است. رسالة في السجود على التربة المشويّة در اين نوشته جواز سجده بر تربت امام حسين (ع) پس از پخته شدن آن بررسى شده است و مؤلف پس از رد نظريات شيخ ابراهيم قطيفى در حرمت سجده بر آن، نظر مشهور علماء بر جواز سجده را پذيرفته است. وى علّت تأليف كتاب را حمايت علماى اهل تسنن از فتواى حرمت سجده و درخواست فضلاء و ناراحتى علماء و فقهاء آن زمان ذكر نموده است. اين كتاب به سبك فقه استدلالى نوشته شده است و در آن پس از بيان اطلاقات و عمومات روايى، اجماع علماء، اصل استصحاب و نظائر آن به نظرات فقهاى بزرگى همچون شيخ مفيد (م ۴١٣ هـ ق) در المقنعه، شيخ طوسى (م ۴۶٠ هـ ق) در النهاية، ابن ادريس (م ۵٩٨ هـ ق) در السرائر، محقق اوّل (م ۶٧۶ هـ ق) در المعتبر، علامه حلّى (م ٧٢۶ هـ ق) در المنتهى، التذكرة، نهاية الاحكام، و شهيد اوّل (م ٧٨۶ هـ ق) در الذكرى استناد شده است. پس از تأليف اين كتاب فقهاى بزرگ به آن استناد نموده و به عنوان مثال صاحب جواهر در جلد ٨ صفحه ۴١۴، و جلد ١٠ صفحه ۴٠۶ به آن استناد نموده است. در ميان فقها، فقط سلاّر (م ۴۴٨ هـ ق) در المراسم فتواى به كراهت سجده بر تربت پخته شده وارده است كه مؤلف به علّت نادر بودن اين فتواى و نداشتن دليل فقهى آن را رد نموده است. رسالة في خروج المقيم عن حدود البلد در اين مقاله مسئله مسافرى كه قصد اقامت كرده و از آن شهر خارج شده و در فاصله بين حد ترخص و مسافت واقع مىشود و قصد برگشتن دارد ولى قصد نيت ١٠ روز ديگرى را ندارد، بررسى شده است. در اين مسئله دو قول وجود دارد يكى نظر شيخ طوسى (م ۴۶٠ هـ ق) ، ابن براج (م ۴٨١ هـ ق) و علامه حلّى (م ٧٢۶ هـ ق) اين است كه وظيفهء وى نماز شكسته است و نظريه شهيد اول (م ٧٢۶ هـ ق) و گروهى از فقهاء نماز تمام است و مؤلف نيز نظر شهيد اوّل را كه نماز تمام است انتخاب مىكند. اين نوشته به سبك فقه استدلالى است امّا آيات و روايات مطرح نشده و بيشتر نظريات فقها مطرح گرديده است. رسالة في ترتيب قضاء الصلاة الفائتة اين نوشته بسيار مختصر به بررسى مسئله فراموش شدن ترتيب نمازهاى قضاء پرداخته است. مؤلف پس از طرح دو نظريه اصحاب، قول به عدم وجوب اقامه نمازهاى قضاء به نحوى كه ترتيب در آن حاصل شود، را پذيرفته است. اين كتاب به سبك فقه نيمه استدلالى نوشته شده و در آن به روايات و آيات، يا اجماع استناد نشده است و صرفا مؤلف در قسمتى از آن قول به وجوب ترتيب را، سختترين راه بجا آوردن نمازهاى قضاء ذكر كرده است. رسالة في السهو و الشك في الصلاة در اين كتاب احكام سهو و نسيان در اركان و واجبات نماز بيان شده است. سبك نگارش آن فقه رسالهاى است و گاهى نيز به نظريات شيخ طوسى اشاره شده است. مؤلف در آن تلاش نموده است كه اصول اساسى اين احكام نوشته شود و در خاتمه آن مىنويسد: قد ذكرت ايها الطالب المسترشد اصول هذين الاثنين او اكثر فروعهما بعبارة تقرب الى فهمك و تزيل عنك و همك، لان الجزئيات فروع الفقه لا تنحصر بعدد و لا تنضبط بحد و محصّلها ما ذكرناه. رسالة في الحج در اين كتاب واجبات و مستحبات مناسك حج و احكام آنان بيان شده است و از يك مقدمه و دو فصل تشكيل شده است. مقدمه شامل تعريف لغوى و شرعى حج، اخبار فضيلت آن، شرائط وجوب و انواع آن مىباشد. و دو فصل آن دربردارنده احكام عمرهء تمتع و حج تمتع مىباشد. سبك نگارش آن فقه رسالهاى است و مؤلف دربارهء علت تأليف آن مىنويسد: وضعتها؟ ؟ (رسالة الحج) على سبيل الاختصار، بالتماس خلاصة بعض الاخوان الاخيار نفعه الله و ايانابها و اجزل لنا جميعا ثوابها. رسالة الخيار في البيع نام كتاب: رسالة الخيار فى البيع، رسالة فى تصرف المشترى فى زمن الخيار نوشته مختصرى است كه در آن سقوط و عدم سقوط خيار در بيع نسبت به تصرفات مشترى و بايع بررسى شده است: اين كتاب به سبك فقه استدلالى نوشته شده است و مؤلف پس از تقسيم خيار نسبت به مشترى بايع يا هر دو به بررسى هر كدام پرداخته است. وى تصرف مشترى در سقوط خيار را از موارد مورد تسالم فقهاء دانسته و به اقوال شيخ طوسى در المبسوط، محقق حلّى در شرايع الاسلام، علامه حلّى در تذكرة الفقهاء، قواعد الاحكام، التحرير، ارشاد الاذهان استناد كرده است. وى در اواخر مباحث آن مىنويسد: و اعلم ان الغرض الاقصى فى بيان هذه الاحكام كلّها، هو بيان كون الاجازة الواقعة من المشترى للبايع فى العين المبيعة بخيار البايع يقتضى سقوط خياره فهذا هو المقصود بالبيان و الذى وقع فيه الوهم، و هذا الحكم يكاد يلحق بالبديهيات عند الفقهاء بعد الاحاطة بمقدماته و قد تطابق كلام القوم على ذلك و لم نقف على خلاف فيه لاحد من الاصحاب. رسالة في إجازة الوارث قبل الموت نوشته بسيار مختصر و كوچكى است در دو صفحه است كه در آن مسئله اجازه وارث قبل از مرگ را تأييد نموده است. سبك نگارش آن فقه استدلالى است. در اين مسئله دو نظريه وجود دارد كه ابن جنيد، شيخ طوسى، ابن حمزة و علامه حلّى صحت آن را تأييد نموده است و در نظريه دوم كه اين اجاره را صحيح ندانستهاند شيخ مفيد، سلاّر، ابن ادريس و فخر المحققين آن را انتخاب نمودهاند. رسالة في الشياع در اين نوشته بسيار مختصر يكى از معيارهاى شرعى در اثبات امورى مثل نسب، وقف، نكاح، ولايت و غير آن به نام شياع بررسى شده است. در معنى شياع دو نظريه مطرح شده كه يكى گروهى را كه از گفتههاى آنان ظن نزديك به علم حاصل شود و ديگرى گفتههاى آنان كه علم و يقين حاصل شود، مىباشد. مؤلف نظر اوّل را انتخاب نموده است و ملاك آن را اطمينان در نفس با مقدارى تسامح ذكر نموده است. در بيان مصاديق موارد شياع اختلاف وجود دارد. در كتاب به نقل از الدروس شهيد اوّل ٩ چيز (نسب، ملك، وقف، نكاح، مرگ، ولايت، ولاء، آزاد بودن و بندگى) را از موارد آن دانستهاند و به نقل از القواعد، ٢٢ چيز از مصاديق آن ذكر شده است. رسالة الأرض المندرسة نام كتاب: رسالة الأرض المندرسة، أقسام الأرضين، أحكام الأرضين در اين كتاب مالكيت زمينهائى كه آباد بوده است و سپس خراب شدهاند مورد بررسى واقع شده به اينكه آيا فرد ديگرى مىتواند آن را احياء كند يا غير از مالك اوّل كسى حق احياء آن را ندارد مؤلف سه نظريه را در مورد زمينى كه به سبب احياء مالك شده باشند مطرح نموده است كه عبارتند از: ١-كسى نميتواند مالك آن باشد مگر مالك اوّلى يا ورثه او، ٢-در زمان غيبت افراد ديگر مىتوانند آن را احياء كنند و مالك شوند، ٣-مالك اوّل مالك است امّا فرد دوم به سبب احياء اولويت در تصرف دارد و بايد خراج مقرر بر زمين را به مالك اوّل بدهد. وى نظريه اوّل را اختيار نموده است و دو نظريه ديگر را رد نموده است. اين كتاب به سبك فقه استدلالى نوشته شده است و مؤلف با بررسى آيات و روايات متعدد و استناد به اقوال بزرگانى همچون علامة در تذكرة، ابن ادريس در السرائر، محقق حلّى در الشرايع، شيخ طوسى در النهاية، و شهيد در الدروس با دقتى زياد اين كتاب را تأليف نموده است. رسالة في طلاق الغائب نوشته بسيار مختصرى در حدود صد خط است كه در آن احكام طلاق زنى كه شوهر او غائب است و شوهرش در زمان پاكى با وى عمل زناشويى انجام داده است، بيان شده است. سبك نگارش آن فقه استدلالى است و در عين مختصر بودن نظريات بزرگانى از فقهاى اسلام همچون شيخ طوسى در النهاية و استبصار، شيخ مفيد، سلاّر، ابن ابى عقيل، ابن جنيد، على بن بابويه، ابن ادريس، علامه حلّى در القواعد، التحرير، المختلف، محقق حلى در الشرايع، و فخر المحققين در آن ذكر شده است. وى در بين اقوال مطرح شده نظريه شيخ طوسى در استبصار را مىپذيرد و مىنويسد: و الّذى يقتضيه النظر الصحيح و الوقوف مع القوانين الاصولية هو مختار الشيخ فى الاستبصار. نظر شيخ در استبصار تفصيل است به اين معنى كه زنانى كه در هر ماه حيض مىشوند جائز است پس از ماه طلاق داده شود و زنانى كه در مدتى بيش از يك ماه حيض مىشوند در اين صورت بايد منتظر شد كه آن زمان زيادتر از يك ماه سپرى شود و پس از آن او طلاق داده شود رسالة في سماع الدعوى در اين نوشته مختصر مسئله پذيرفتن و شنيدن ادعاى مدعى در احكام شهادات و قضاء بررسى شده است. مؤلف سه نظريه را در اين مسئله مطرح نموده است. نظريه اول پذيرفتن در صورت جزم و يقين مدعى، نظريه دوم به صرف ظن و گمان مىتوان ادعاى وى را پذيرفت، نظريه سوّم تفصيل در صورت مخفى بودن و واضح بودن است به اين معنى كه در مواردى مثل سرقت و قتل كه عادتا مخفى است ادعاى وى پذيرفته شود و در صورتى كه از امور واضح و آشكار است نياز به جزم و اطمينان دارد. وى نظريه سوّم را پذيرفته است و با استناد به آيات و روايات و اقوال بزرگانى همچون شيخ طوسى در تهذيب و شهيد اول در القواعد و الفوائد اشتباه بودن نظريههاى اوّل و دوّم و صحيح بودن نظريه سوّم را اثبات نموده است. جوابات (أجوبة) الشيخ حسين بن مفلح الصيمري نام كتاب: جوابات (أجوبة) الشيخ حسين بن مفلح الصيمرى، الأسئلة الصيمرية، الفوائد الوافية نوشته بسيار مختصرى در حدود ٢٠٠ خط است كه در آن به هفت مسئله فقهى از ابواب مختلف پاسخ داده شده است. اين مسائل عبارتند از: فورى بودن طلاق در جائى كه اجنبى مهر را بذل كرده باشد، چگونگى وضعيت اموال مسافرى كه ناپديد شده باشد، حكم عقد اشتباهى بدون عمل زناشوئى، چگونگى نماز مسافر، دين، وقف، تأخير در پرداخت خمسى كه حق امام و فقراء سادات باشد. فتاوى و أجوبة و مسائل نوشته مختصرى است كه در آن به يازده مسئله فقهى در ابواب مختلف مثل تيمم، افعال نماز، ضمان، مهريه، تزاحم نماز واجب و مستحب، تلفظ عقود معاملات، اقرار، و تقليد پاسخ داده شده است. از آنجائى كه سؤالها در سطح عالى فقهى مطرح شده و در آن از كتابهاى التحرير علامه حلّى، البيان و الذكرى شهيد اوّل، و كتابهاى فخر المحققين و احمد بن فهد حلّى و خود مؤلف سؤالاتى طرح شده است، مؤلف نيز با بيانى روان و دقت نظرى كامل به آنها به سبك فقه استدلالى جواب داده است. جوابات المسائل الفقهيّة اين كتاب دربردارنده ٢٩٠ مسئله فقهى و جواب آن است كه از ابواب مختلف سؤال شده است و فردى آنها را در يك جا گرد آورده است. وى دربارهء گردآورى آن در مقدمه مىنويسد: هى لعمرى من مهمات الدين و ما يعم به بلوى المكلفين، و قد كانت متفرقة فى كتبنا و كتب الاصحاب فاحببت جمعها فى هذا الكتاب، ليعظم نفعها و يحسن وقعها و ما اثبت الاّ ما صح اسنادها اليه و قوى اعتمادى عليه. سؤالهاى موجود در آن از نظر سطح علمى يكسان نيستند و از ابواب مختلفى همچون طهارت، صلاة، ارث، احياء، خمس، وقف، زكاة، ضمان، نكاح، طلاق، بيع، نذر، وصيت مطرح شدهاند. اگر چه جوابها بيشتر به سبك فقه رسالهاى نوشته شده است امّا گاهى نيز مثل صفحات ٣٠٩ و ٣١٠ كه سؤال كه از عبارتهاى كتاب قواعد الاحكام علامه حلّى و الدروس شهيد اوّل است به سبك فقه استدلالى نوشته شده است. فتاوى خاتم المجتهدين o اين نوشته مختصر شامل ده مسئله جداگانه در ابواب مختلفى همچون صلاة، صوم، تيمم، قرائت قرآن، وقف، شهادات و حدود است كه به سبك فقه رسالهاى نوشته شده است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه جعفری
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
کلید واژه فرعی :
وراث ,
احکام حائض و نفساء ,
تقیه ,
تقلید ,
گناهان مسلمانان ,
وصیت ,
وقف ( عقد ) ,
بیع ,
نذر ,
دَین ( ما فی الذمه ) ,
شهادت ( گواهی ) ,
حدود ( عام ) ,
خمس ,
نماز قضا ,
نماز مسافر ,
روزه مسافر ,
سجده بر تربت حسین (ع) ,
نجاسات ,
حیض ,
حد استحاضه ,
عدالت(فقه) ,
شرایط تیمم ,
مهریه ,
طلاق غایب ,
تقوا ,
حج ,
زکات مال ,
گناه صغیره ,
گناه کبیره ,
بیشتر
اعلام و شخصیت ها :
الصمیری، مفلح بن حسین ، ۰۹ق-
حلی، احمد بن فهد، ????-۸۴۱ق
فخر المحققین, محمدبن حسن حلی (فرزند علامه حلی، از فقهای برجسته شیعی قرن هشتم ق، صاحب شرح کتاب نهج المسترشدین در علم کلام), 682ق./1370م. (حله، عراق) 771ق./124م. (حله، عراق)
ابن ادریس حلی, محمد بن احمد (مجدد فقاهت، فقیه تأثیرگذار امامی در اواخر قرن ششم قمری، صاحب کتب: "السرائر" و "المنتخبُ من تفسیر القرآن" و "رسالة فی معنی الناصب"، از نوادگان دختری شیخ طوسی), 543ق. حله، عراق 598ق. حله، عراق
شیخ مفید, ابو عبدالله محمد بن محمد بن نُعمان (متکلم، فقیه و عالم بزرگ امامیه؛ مقیم بغداد در عراق) , 336ق./948م. (بغداد،عراق) 413ق./1023م. (بغداد،عراق)
میرداماد, میر برهانالدین محمدباقر (فیلسوف عصر صفوی و استاد ملاصدرا، معلم ثالث), -969ق.گرگان 1040ق./1632م.عراق
شیخ طوسی, ابوجعفر محمد بن حسن (ملقب به شیخ الطائفة، محدث، مفسر، رجالی، متکلم و فقیه بزرگ امامیه, مولف "تهذیب الاحکام" و "الاستبصار فی ما اختلف من الاخبار" از کتب اربعه جوامع حدیثی شیعه، شیعه اثنیعشرى و ایرانى؛ موسس حوزه علمیه نجف), 385ق./996م.طوس،خراسان ۴۶۰ق./1069م.نجف،عراق
شیخ صدوق, ابن بابویه محمد بن علی (بزرگترین محدّث و فقیه امامیه مکتب حدیثی قم، مولف "من لا یحضره الفقیه" از کتب اربعه جوامع حدیثی شیعه), -311ق./924م.قم 381 ق./992م. شهرری
بیشتر
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
شیخ مفید
,
شیخ طوسی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
سید محمود مرعشی نجفی
,
میرداماد
نویسنده :
تالیف علیبن الحسین الکرکی ؛ تحقیق محمدالحسون ؛ اشراف محمود المرعشی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://albayt-database.alalbayt.org.lb/content/tc/tc202038541/Rasail%20Karaki%20-%2002.pdf
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
کد کنگره:
BP۱۸۲/۶/م۳ر۵ ۱۳۶۷
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتابنامه
نمایه
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
مخاطب :
بزرگسال , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [مقدمه التحقیق]
• ٧-رساله فی العداله:
• ٨-رساله فی التقیه:
• ٩-رساله فی ملاقی الشبهه المحصوره:
• ١٠-رساله فی العصیر العنبی:
• ١١-رساله فی الحیض:
• ١٢-رساله فی حکم الحایض و النفساء:
• ١٣-رساله فی صلاه و صوم المسافر:
• ١۴-رساله فی السجود علی التربه المشویه:
• ١۵-رساله فی خروج المقیم عن حدود البلد:
• ١۶-رساله فی ترتیب قضاء الصلاه الفایته:
• ١٧-رساله فی السهو و الشک فی الصلاه:
• ١٨-رساله فی الحج:
• ١٩-رساله الخیار فی البیع:
• ٢٠-رساله فی اجاره الوارث قبل الموت:
• ٢١-رساله فی الشیاع:
• ٢٢-رساله الارض المندرسه:
• ٢٣-رساله فی طلاق الغایب:
• ٢۴-رساله فی سماع الدعوی:
• ٢۵-تعیین المخالفین لامیر المومنین علیه السلام
• ٢۶-جزوات الشیخ حسین بن مفلح الصیمری:
• ٢٧-فتاوی و اجوبه و مسایل:
• ٢٨-جوابات المسایل الفقهیه:
• ٢٩-فتاوی خاتم المجتهدین:
• النسخ الخطیه المعتمده فی التحقیق:
• (٧) رساله فی العداله
• (٨) رساله فی التقیه
• [التقیه فی العبادات]
• و اما فی المعاملات
• (٩) رساله فی ملاقی الشبهه المحصوره
• یدل علی ما ذکرناه وجوه:
o الاول:التمسک باصاله البراءه
o الثانی:استصحاب الحال الذی کان قبل الملاقاه
o الثالث:انتفاء المقتضی لوجوب الاجتناب،
o الرابع:ان عدم بقاء المنازع علی طهارته لو ثبت
o الخامس:ان من صور النزاع ما لو کان الملاقی لاحد الشییین ماء معلوم الطهاره،
• (١٠) رساله فی العصیر العنبی
• فرعان:
o [الاول]:لو اصاب العصیر العنبی بعد غلیانه شییا نجسه،
o الثانی:ما یعمل من العصیر العنبی بعد غلیانه فی البلاد الشامیه و غیرها یعرف بین عامتهم بالملبن،
• (١١) رساله فی الحیض
• فرع:
• القسم الاول:
• القسم الثانی:
• القسم الثالث:
• القسم الرابع:
• (١٢) رساله فی حکم الحایض و النفساء
• (١٣) رساله فی صلاه و صوم المسافر
• اما اولا:
• و اما ثانیا:
• و اما ثالثا:
• و اما رابعا:
• و اما خامسا:
• (١۴) رساله فی السجود علی التربه المشویه
• اما الاول فلا بد فی تحقیقه من مقدمه
o اذا عرفت ذلک فاعلم انه یدل علی ما ادعیناه وجوه:
احدها:الاصل،
الثانی:الاستصحاب
الثالث:الاجماع
الرابع:النصوص الداله علی السجود علی الارض
الخامس:لو حلف السید ان لا یضرب عبده الا عند مخالفته،
• الثانی الکلام مع سلار رحمه الله علی کراهیه السجود علی التربه الشریفه اذا شویت بالنار ١،
• (١۵) رساله فی خروج المقیم عن حدود البلد
• الاول:ان یعزم علی العود و الاقامه عشره اخری،
• الثانی:ان یعزم علی العود مع عدم اقامه عشره اخری،
• الثالث:لو عزم العود و تردد فی الاقامه
• الرابع:لو عزم علی المفارقه قصر بخفاء الجدران و الاذان
• الخامس:ان یتردد فی العود و عدمه
• السادس:ان یذهل عن قصد العود و الاقامه و عدمهما،
• فرع:
• (١۶) رساله فی ترتیب قضاء الصلاه الفایته
• (١٧) رساله فی السهو و الشک فی الصلاه
• القسم الاول فی السهو
o الاول:فی المقدمات
الاولی:حد السهو
الثانیه:الارکان التی تبطل الصلاه بترکها خمسه:
الثالثه:الجاهل بالصلاه او باحد اجزایها الواجبه او المسنونه،
الرابعه:اذا فعل المصلی ما نهی عنه،او اخل بما وجب علیه جهلا
الخامسه:یجب علی کل مکلف معرفه احکام السهو،
o المطلب الثانی:فی سببه
و ان کان المسهو عنه غیر رکن
الاول:
القسم الثانی:
فرع:
فروع:
[الاول]:لو سهی عن السجده الثانیه و ذکرها قبل الرکوع عاد فسجد،
الثانی:لو سهی عن اربع سجدات من اربع رکعات،
الثالث:لو کان السهو بزیاده و نقصان،
الرابع:لو تیقن ترک رکن من احدی الصلاتین المتساویین عددا و هییه و اشتبهتا،
الخامس:لو تیقن وجوب احدی الطهارتین و نسی تعینها
السادس:لو نوی المسافر القصر فصلی اربعا سهوا،
القسم الثالث:فی ما یقضی من السجود
o المطلب الثالث:فی احکامه
الاول:موجبهما
فواید ثلاث:
الاولی:
الثانیه:یبطل المندوبه ما یبطل المکتوبه،
الثالثه:لو فرغ من الحمد و ذکر نسیان الدین او نستعین
البحث الثانی:
فایدتان:
[الاولی]:لا یتداخل سجود السهو،
الثانیه:السجدتان تجبان عقیب الصلاه فی وقتها.
البحث الثالث:
الاولی:
و یتفرع علی هذا مسایل:
الاولی:لو ذکر النقصان بعد ان قام من موضعه اکمل صلاته موضع الذکر
الثانیه:لو ذکر فی اثناء اخری فرضا او نفلا و تطاول الفصل،
الثالثه:لو سهی عن سجدتی الرابعه و لم یذکر حتی سلم و تکلم:
الصوره الثانیه:
تفریع:
الصوره الثالثه:
الصوره الرابعه:
الصوره الخامسه:
فروع:
فایده:
• القسم الثانی:فی الشک
o الاول:
الاولی:الشک فی العدد انما یتحقق فی الرباعیات بعد اکمال سجدتی الثانیه فیها،
تنبیه:
الثانیه:فی قاعده کلیه یجب العمل بها فی کل شک یرد علیک فی هذا الباب
فروع:
[الاول]لو شک فی ایقاع النیه:
الثانی:لو هوی الی السجود و لما یسجد،
الثالث:قد بینا انه لو شک فی سجده،او فی التشهد بعد دخوله فی القراءه لم یلتفت،
الرابع:لو قال لا ادری قیامی عن رکوع رکعه معینه او عن سجودها
الخامس:لو شک بعد قیامه من التشهد هل کان تشهده بعد الاولی او الثانیه،
السادس:لو تیقن المانع و شک فی الرافع،
السابع:لو وجب علیه المرغمتان و شک هل اتی بهما اولا وجب ان یسجد،
الثامن:لو شک فی عدد الکسوف اعاد،
التاسع:الشک فی القصد الی سوره کالشک فی اصلها،
العاشر:لو قصد الی سوره فقرا بعضها،ثم شک فی الحمد فاقتتحها،
الحادی عشر:لو عجز فصلی من جلوس فقرا للثالثه،
المقدمه الثالثه:
o الفصل الثانی:
و مسایله سبع:
الاولی:بین الاثنین و الثلاث
الثانیه:بین الاثنین و الاربع
الثالثه:بین الثلاث و الاربع
الرابعه:بین الاثنین و الثلاث و الاربع
فایده:
الخامسه:بین الاربع و الخمس
السادسه:الشک بین الثلاث و الخمس
السابعه:بین الثلاث و الاربع و الخمس
ضابطه:
فروع:
[الاول]:الشک بین الاثنین و الثلاث جالسا لا یجوز فیه التشهد و لا القیام،
الثانی:لو شک بین الاثنین و الثلاث جالسا و غلب علی ظنه الاکثر،
الثالث:لو شک بین الثلاث و الاربع فغلب علی ظنه الثلاث و اتی بالرابعه،
الرابع:لو شک بین الاثنین و الثلاث فی موضع یصح فیه فبنی علی الاکثر،
الخامس:المصلی فی احد اماکن التخییر اذا شک بین الاثنین و الاربع جالسا
السادس:الشاک بین الاربع و الخمس قایما
السابع:اذا حصل الشک فی موضع یجب به الاحتیاط
ضابطه:
o الفصل الثالث:
الاول:فی کیفیه الاحتیاط
و فیه مسایل:
الاولی:انما یجب الاحتیاط بعد الاکمال،
الثانیه:یجب فی الاحتیاط النیه و التکبیره و الاداء فی الوقت و القضاء بعده،
الثالثه:اذا احدث قبل الاحتیاط قیل:بطلت الصلاه و یسقط الاحتیاط،
الرابعه:یجب ایقاعها فی الوقت،
فایده:
فروع:
الاول:لو ذکر قبل الاحتیاط النقصان:
الثانی:لو اعاد صلاته من وجب علیه الاحتیاط لم تصح،
الثالث:اذا تیقن بعد الصلاه انه نسی سجدتین،
الرابع:لو وجب فی الظهر رکعه الاحتیاط،
الخامس:الشک بین الاثنتین و الثلاث و الاربع اذا بدا بالرکعتین من جلوس
البحث الثانی:
• خاتمه:
• (١٨) رساله فی الحج
• اما المقدمه
• الفصل الاول:فی عمره التمتع
o الاول:
o الثانی:الطواف
o الثالث:السعی
o الرابع:التقصیر
• الفصل الثانی:فی افعال الحج
o الاول:الاحرام
o الثانی:الوقوف بعرفه
o الثالث:الوقوف بالمشعر
o الرابع:نزول منی
o الخامس:العود الی مکه
o لسادس:العود الی منی
• خاتمه
• (١٩) رساله الخیار فی البیع
• الاول منع المشتری من التصرفات المذکوره بالمعنی المذکوره
• المقام الثانی من المقامین اذا وقع من المشتری شیء من التصرفات المذکوره سابقا باذن البایع
o و تکمیل المقام بکلامین:
• (٢٠) رساله فی اجاره الوارث قبل الموت
• (٢١) رساله فی الشیاع
• (٢٢) رساله الارض المندرسه
• (٢٣) رساله فی طلاق الغایب
• الاولی:اذا تربص الغایب بالطلاق الی مضی شهر
• الثانیه:لو خرج فی طهر لم یقربها فیه لم یجب التربص قطعا،
• الثالثه:لو تربص المده المعتبره حیث تجب کشهر مثلا،
• الرابعه:قال العلامه فخر الدین فی شرح القواعد:ان الغایب اذا طلق بعد الطهر الثانی
• (٢۴) رساله فی سماع الدعوی
• (٢۵) تعیین المخالفین لامیر المومنین(ع)
• و الحاصل ان بنی امیه قاطبه ملعونون مطرودون،
• (٢۶) اجوبه الشیخ حسین بن مفلح الصیمری
• (٢٧) فتاوی و اجوبه و مسایل
• (٢٨) جوابات المسایل الفقهیه
• (٢٩) فتاوی خاتم المجتهدین
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت