مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
>
پژوهش های تاریخی
>
شرق شناسی
شرق شناسان
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 408
عنوان :
میراث یونانی در تمدن اسلامی ... مطالعات شرق شناسان بزرگ [کتاب عربی]
نویسنده:
عبد الرحمن بدوي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مصر: مکتبه النهضه المصریه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه یونان
,
فلسفه اسلامی
,
شرق شناسی
,
خاور شناسان
,
تاریخ فلسفه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الاستشراق بين دعاته ومعارضيه
نویسنده:
محمد أركون وآخرون؛ ترجمة: هاشم صالح
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الساقی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شرق شناسی
,
شرق شناسان
,
خاور شناسان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار «رویکرد تاریخی و ادبی به قرآن»
مدرس:
نیکولای ساینای
نوع منبع :
فیلم , درس گفتار،جزوه وتقریرات , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآنپژوهی
,
قرآنپژوهی خاورشناسان
,
قرآن پژوهان
,
قرآن پژوهان غربی
,
قرآنپژوهی انگلیسی
,
آیه 170 نساء
کلیدواژههای فرعی :
شرق شناسی ,
شرق شناسان ,
خاور شناسان ,
چکیده :
به این مجموعۀ کوتاه از پادکستهای دربارۀ قرآن خوش آمدید. من، نیکُلای ساینای، متخصص مطالعات قرآنی از دانشگاه آکسفورد هستم. از شورای پژوهشی ادبیات و علوم انسانی بریتانیا برای حمایت از تهیه و تولید این چهار گفتار کوتاه سپاسگزارم. حدود هفده سال پیش که در قاهره عربی میخواندم، کتابچهای جدلی خریدم که خطاهای ادعاییِ محققان غیرمسلمان غربی در مطالعۀ قرآن را برشمرده بود. آنچه در این کتابچه بیش از هر چیز دیگر مرا مجذوب کرد این اتهام بود که تحقیقات غربی دربارۀ قرآن بیشتر به پژوهش پیرامون قرآن گرایش دارد بیآنکه فهمی از آن حاصل شود. بهعقیدۀ نویسندگان این کتابچه، محققان غربی به انواع پرسشهای مقدماتی دربارۀ تدوین و انتقال متن قرآن یا معنای عبارات و واژههای دشوار میپردازند، اما به نظر نمیرسد پذیرای این نکته باشند که آموزههای اخلاقی و الهیاتی قرآن حقیقتاً صادقاند و از این رو قرآن را باید بهمثابۀ وحی الهی پذیرفت. به بیان دیگر، چرا باید برای این مقدمات فنی خود را به زحمت انداخت، اگر تغییر دین دستکم گزینهای اصیل و واقعی نیست؟ با توجه به اینکه مسئلۀ رستگاری یا بدبختی ابدی فرد در کار است، نباید گرایش اصلی فرد نسبت به قرآن رسیدن به حقیقت آن باشد؟ تمثیلی از خودم میآورم: «پرسه پیرامون قرآن بدون ورود به آن» بیشتر شبیه خواندن هزاران کتاب آشپزی است بدون قصد پختن حتی یک غذا. جالب است که وقتی در باب پژوهش خودم دربارۀ قرآن با مخاطبان عام شروع به صحبت کردم، شگفتزده شدم از اینکه فهمیدم شنوندگان من، از مسلمان و غیرمسلمان، گاهی سؤالاتی کاملاً مشابه میپرسیدند: چرا زمان زیادی را صرف مطالعۀ کتاب مقدس اسلام میکنم، با اینکه نه مسلمانام و نه انتظار میرود که مسلمان شوم؟ پاسخ من به چنین پرسشهایی همواره این است که من قرآن را مطالعه نمیکنم از آن رو که در جستجوی حقیقت دینیام، بلکه بهعنوان مورخ ادبیات و اندیشۀ دینی دربارۀ آن تحقیق میکنم. من شیفتۀ این چالشام که دریابم قرآن چرا و چگونه توفیق یافت به پیدایی یک دین جدید در جهان کمک کند و خود را بهعنوان کتاب مقدس [این دین] جدید تثبیت کند، آن هم در زمانی که مدتها بود یهودیت و مسیحیت خود را تحکیم کرده بودند و وحی بیواسطۀ پیامبرانه عموماً پدیدهای مربوط به گذشتههای دور محسوب میشد. بنابراین، گرایش علمی من به قرآن قرار نیست تعیین کند کدام اعتقاد دینی را برای خودم برگزینم، بلکه [قرار است مشخص کند] نخستین دریافتکنندگان قرآن و نیز نسلهای بعدی مسلمانان فکر میکردند متن از آنها میخواهد به چه باور داشته باشند و چرا آنان انجام چنین چیزی را باورکردنی مییافتند. اگر در این باره تأمل کنیم، این کار در واقع تغییری بسیار ویژه در چشمانداز است. از این گذشته، قرآن ادعاهای بسیار روشنی در باب حقیقت [دینی] طرح میکند و بارها از شنوندگان و خوانندگانش میخواهد به این ادعاهای حقیقت پاسخ دهند و به آنها توجه کنند و در نهایت با آنها متقاعد شوند، چنانکه در آیهای آمده است: «ای مردم، پیامبر برای شما حقیقت را از جانب پروردگارتان آورده است؛ پس ایمان بیاورید که این برای شما بهتر است» [نساء: ۱۷۰]. در مقابل، آنچه مورخی همچون من در مطالعۀ قرآن انجام میدهد، خوانش چنین درخواستهایی است نه بهمثابۀ امری اساساً معطوف به خود، بلکه معطوف به دریافتکنندگانی که بیش از هزار سال پیش و در شرایط بسیار متفاوت تاریخی زندگی میکردند و درکشان از جهان با درک من بسیار تفاوت داشته است. بدینسان، مورخ از هر سند و مدرکی که در حال مطالعۀ آن است یک گام به عقب مینهد، خواه آن سند متنی دینی باشد یا رسالهای فلسفی یا علمی. پس به جای این که مستقیم با قرآن درگیر شود، تاریخنگارِ روشهایی میشود که گذشتگان بدانها با قرآن درگیر میشدند. این کار بهروشنی مستلزم نوعی فاصلهگذاری است برای تغییر به وضعیت مشاهدهگر که پیرامون قرآن پرسه میزند بدون اینکه به آن وارد شود، و توجیه اصلیای که میتوانم برای انجام چنین کاری بیاورم صرفاً شیفتگی به تاریخ است. تأکید میکنم که این کار به همان اندازۀ کشف حقیقت دینی معقول، مهم و مؤثر است. حال، اگر کسی آن قدر شیفته است که چنین چشمانداز تاریخگرایانهای را برگزیند، با سؤالاتی از این قبیل روبرو خواهد شد: چگونه قرآن با جامعه و فرهنگی که نخستین بار در آن ظاهر شد، یعنی خاورمیانۀ دوران باستان متأخر بهطور کلی و عربستان باستان متأخر بهطور خاص، سازگار است؟ چگونه قرآن با اندیشههای یهودی و مسیحیِ پیشین مواجه میشود و آنها را اصلاح و نقد میکند؟ چگونه یکصدوچهارده سورۀ سازندۀ پیکرۀ قرآن بهمثابۀ تصنیفهای ادبی عمل کردند؟ و چگونه نسلهای پیاپیِ عالمان و مفسران مسلمان با دشواریهای تفسیری قرآن دست و پنجه نرم کردند؟ اینها برخی از سؤالاتی است که محور پادکستهای بعدی خواهند بود. در باقیماندۀ این بخش میخواهم کمی بیشتر دربارۀ چیزی که مطالعۀ تاریخی قرآن خوانده میشود بیندیشیم. سه نکته هست که مایلم در این باره طرح کنم. اولین موضوعی که میخواهم بر آن تأکید کنم این است که تغییر چشمانداز تاریخگرایانه، که پیشتر وصف کردم، بههیچوجه با تعلق خاطر دینی به قرآن در تضاد نیست. از این گذشته، حتی اگر کسی معتقد باشد که قرآن واقعاً سخن خداست و در نتیجه سخنی مناسب با اینجا و اکنون برای گفتن به مردم دارد، روشن است که قرآن در گذشته نیز مخاطبان نخستین را مورد خطاب و تحت تأثیر قرار داده بود که بعدها اولین جامعۀ مسلمان را شکل دادند. بنابراین، این سؤال چه برای مؤمنان و چه غیرمؤمنان بهیکسان رواست: ابلاغهای قرآنی برای مخاطبان نخستین چه معنایی داشتند؟ اینجا باید اذعان کنم این طور که هدف از مطالعۀ تاریخی قرآن را صورتبندی کردم، یعنی درک معنایی که متون قرآنی برای اولین دریافتکنندگان داشتهاند، این طرز بیان کاملاً مرهون امین الخولی، ادیب مصری، است که در دهۀ ۱۹۶۰ درگذشت. دومین نکتهام این است که چشمانداز مورخ ناظر به هر سند دینی، همانطور که پیشتر دیدیم، بیتردید مستلزم نوعی فاصلهگذاری است. اما مهم است اینجا اضافه کنم که این فاصلهگذاری هرگز مطلق نیست؛ زیرا یک شخص نمیتواند انتظار داشته باشد که اعتقادات و اَعمال گذشتگان را درک کند بیآنکه تلاش کند جهان را از منظر خاص آنان ببیند، [و] بیآنکه بکوشد دریابد چگونه مجموعهای از آموزهها و رفتارها در یک بافت تاریخی معین برای انسانهایی که در این بافت میزیستند معنا یافتهاند. برای مورخ قرآن طبیعی است که با قرآن چونان تصنیفی پیچیده که مخاطبان اصلیاش احتمالاً آن را مناسب، قانعکننده و از نظر بلاغی جذاب یافتند، مواجه شود. بدینسان، وظیفۀ مورخ قرآن عبارت است از کشف اینکه تا چه اندازه این فرض اولیه میتواند درست باشد؛ اینکه بررسی کند ابلاغهای قرآنی در واقع به چه معنا میتوانستند برای مخاطبان نخستین مناسب، قانعکننده و از نظر بلاغی جذاب باشند. سومین نکتۀ من مربوط به مطالعۀ تاریخی کتابهای مقدس بهطور کلی است. این سنخ از تحقیقات در قالب مدرنش ابتدا در ارتباط با بایبل ایجاد شد و در قرنهای هفدهم و هجدهم میلادی معیارهای روششناختی روشنی کسب کرد. افزون بر این، رگههای تاریخی و متنشناختیِ کاملاً برجستهای در بسیاری از تفاسیر مفسران مسلمان از قرآن وجود دارد. برای نمونه، در تفسیر اسلامی اغلب آیات قرآنی مشخصی به شرایط تاریخی خاصی پیوند داده میشوند که آیات مورد بحث پاسخِ به آن شرایط دانسته میشوند. اما بین این نوع از تاریخگرایی [سنتی] و پژوهش تاریخی مدرن تفاوتهای مهمی هست که اغلب با وصف تاریخیـانتقادی مشخص میشود. میتوان گفت مهمترین وجه تمایز پژوهش تاریخیـانتقادی، چه دربارۀ بایبل چه دربارۀ قرآن یا هر متن دیگری، تأکید قاطع این نوع پژوهش بر بررسی دقیق عقاید سنتی دربارۀ خاستگاه و معنای متون رسمی است. ازاینرو، محققان تاریخیـانتقادی بیشتر سؤالاتی از این قبیل پرسیدهاند: آیا اینکه موسی تورات را نوشته واقعاً محتمل است؟ آیا اینکه مؤلفان اناجیل عهد جدید از حواریون بودهاند یا یاران نزدیکشان بودهاند واقعاً محتمل است؟ آیا خوانش عهد عتیق بهعنوان پیشگویی و پیشنمایی عیسی مسیح واقعاً قانعکننده است؟ چنین پرسشهایی حاکی از این است که بسیاری از چیزهایی که مسیحیان یا یهودیانِ معتقد بهطور سنتی دربارهٔ متنی خاص صحیح فرض کردهاند، ممکن است از نظر تاریخی مشکوک، نامحتمل یا غیرممکن از کار دربیایند. اگرچه باید گفت بیتردید پیشفرضهایی خاص دربارۀ چیستیِ امر محتمل و ممکن به چنین داوریهایی دربارۀ نامحتمل و ناممکن بودن دامن میزنند. بنابراین، پژوهشگر تاریخ به داوری در باب اعتبار سنت ریشهدار دینی مینشیند. این موضوع همچنان درونمایهای فرهنگی و بسیار قوی است که میتواند الهامبخش رمانها باشد و تیتر روزنامهای بینالمللی قرار گیرد، مثلاً وقتی تکهای پاپیروسِ بهظاهر قدیمی پیدا میشود که ظاهراً مریم مجدلیه را همسر عیسی معرفی میکند. بدین ترتیب، اگرچه محققان تاریخیـانتقادی بهطور طبیعی به تئوریهای توطئه بهسبک دَن براون، مبنی بر این که نهادهای قدرتمند مذهبی بر حقایق مزاحم سرپوش میگذارند، به چشم تردید مینگرند، نوعی بدگمانیِ ضمنی به سنت وجود دارد که جزئی ریشهدار از دیاِناِی پژوهشهای تاریخیـانتقادی است؛ بدگمانی به اینکه بخشهای بهظاهر تردیدناپذیرِ اطلاعات تاریخی میتوانند صرفاً افسانههایی از کار دربیایند که تنها دلیل انتشارشان این است که تعداد کافی از افراد آنها را معتبر، مفید یا جذاب یافتهاند. در سیاق حاضر، مهم این است که مسلماً دربارۀ اسلام آغازین و قرآن هم سؤالها و تردیدهایی مشابه مطرح خواهند شد، اگر از همان منظر روششناختیای مطالعه شوند که برای بایبل به کار رفته است. این سؤال که آیا میتوانیم به هر چیزی که سنت اسلامی دربارۀ زندگی محمد و خاستگاه قرآن به ما میگوید اعتماد کنیم، قطعاً طرح میشود. بسیار مهم است که تأکید کنم دلیل مطرحشدن چنین سؤالاتی این نیست که سؤالکنندگان میکوشند عقاید دینی و اخلاقی مسلمانان را تضعیف کنند تا بتوانند جهان اسلام را بهطور مؤثرتری تحت سلطه و نفوذ فرهنگی غرب قرار دهند. این کلیشهای است که هر از گاهی با آن مواجه میشویم و به نظر من کاملاً نادرست است. دلیل اینکه پژوهشگران تاریخ چنین سؤالاتی میپرسند تنها این است که آنان همان مواجهۀ نقادانهای را که قرنها بر بایبل اعمال شده است به سنت اسلامی تعمیم میدهند. همچنین باید تأکید کنم سرگرمشدن صرف به این احتمال که ممکن است کمتر از آنچه تصور میکردیم دربارۀ خاستگاه قرآن بدانیم، [لزوماً] به این معنا نیست که تاریخ واقعی اسلام آغازین با آنچه سنت اسلامی در سدههای میانه به ما میگوید کاملاً تفاوت دارد. ازاینرو، درحالیکه ضروری است محقق تاریخیـانتقادی مثلاً بپرسد آیا ادلۀ تاریخی کافی داریم که محمد پیامبر وجود داشته است، من نیز اتفاقاً گمان میکنم در واقع چنین ادلهای داریم. به این ترتیب، در این بخش برخی ملاحظات مقدماتی مهم را شرح دادیم. در سه بخش باقیمانده بیشتر بر محتوا تمرکز خواهیم کرد و بخش بعد را با بررسی دقیقتر بافت تاریخی قرآن آغاز خواهیم کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن در زمینه: بررسی های تاریخی و ادبی در محیط قرآنی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Angelika Neuwirth, Nicolai Sinai, Michael Marx
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Brill,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآنپژوهی
,
قرآنپژوهی خاورشناسان
,
قرآن پژوهان
,
قرآن پژوهان غربی
,
قرآنپژوهی انگلیسی
کلیدواژههای فرعی :
شرق شناسی ,
شرق شناسان ,
خاور شناسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن: درآمدی تاریخی-انتقادی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Nicolai Sinai
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Edinburgh University Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآنپژوهی
,
قرآنپژوهی خاورشناسان
,
قرآن پژوهان
,
قرآن پژوهان غربی
,
قرآنپژوهی انگلیسی
کلیدواژههای فرعی :
شرق شناسی ,
شرق شناسان ,
خاور شناسان ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: درآمدی در دسترس و به روز برای مطالعه قرآن در بافت تاریخی آن قرآن هم نقطه مبدأ تاریخی اسلام و هم بنیان کتاب مقدس آن را نشان می دهد و دینی جدید و در نهایت تمدنی جدید را افتتاح می کند. با این حال درک خود متن ممکن است دشوار باشد، و بورس تحصیلی اختصاص داده شده به آن اغلب بسیار فنی است. این مقدمه جامع بر روشهای اساسی و وضعیت کنونی پژوهشهای تاریخی-انتقادی قرآنی، تمامی پرسشهای اصلی این حوزه را پوشش میدهد، مانند: قرآن از کجا و چه زمانی ظهور کرده است؟ عملکرد سوره های قرآنی به عنوان ترکیب ادبی چگونه است؟ مضامین و ایدههای اصلی قرآن چگونه با سنتهای یهودی و مسیحی پیشین مرتبط است و آنها را تغییر میدهد؟ خواندن این کتاب ابزارهای مورد نیاز برای کار و درک این متن حیاتی اما پیچیده را در اختیار شما قرار می دهد. ویژگی های کلیدی با استدلالها و دیدگاههای جایگزین درگیر است و دیدگاه تاریخی دقیقی را در مورد موضوعات بحثانگیز مانند ستیزهجویی قرآنی ارائه میکند. رویکردی ادبی به قرآن را با توجه دقیق به تعامل آن با سنتهای یهودی و مسیحی ترکیب میکند. سوره ها و فرازهای قرآنی و مطالعه موردی روایات آدم قرآنی، دیدگاه تاریخی دقیقی در مورد موضوعات بحث برانگیز مانند ستیزه جویانه قرآنی و درگیری قرآن با یهودیت و مسیحیت ارائه می دهد، شامل ارقام و جداولی است که حقایق کلیدی را برجسته می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رمزگشایی از آیات مدنی قرآن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Nicolai Sinai (editor)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Brill,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآنپژوهی
,
آیات مدنی
,
قرآنپژوهی خاورشناسان
,
آیات مدنی
,
قرآن پژوهان
,
قرآنپژوهی انگلیسی
کلیدواژههای فرعی :
شرق شناسی ,
شرق شناسان ,
خاور شناسان ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: سورهها و فرازهای قرآنی که معمولاً برای پس از هجرت [حضرت] محمد [ص] به مدینه برداشت میشوند، جایگاهی کلیدی در دوره شکلگیری اسلام دارند: آنها اساساً اعتقادات بعدی را درباره اقتدار الگوی محمد [ص] و مأموریت تبلیغی جهانی شکل دادند. آنها مبنای مهمی برای تبدیل اسلام به دینی با تمرکز حقوقی قوی هستند. و جامعه قرآنی را از یهودیت و مسیحیت جدا می کنند. این جلد مجموعهای غنی از رویکردها را به چالشهای این بخش از قرآن، از جمله ویژگیهای ادبی و اعتقادی متمایز آن، ارتباط آن با دیگر سنتهای باستانی متأخر، و مسئله تألیف شفاهی، نشان میدهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصطلاحات کلیدی قرآن: یک واژهنامه انتقادی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Nicolai Sinai
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Princeton University Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآنپژوهی
,
واژه ها و الفاظ قرآن
,
قرآنپژوهی خاورشناسان
,
واژه شناسی قرآن
,
قرآن پژوهان
,
معناشناسی کلمه در قرآن
,
معناشناسی قرآن
,
واژگان قرآن
,
قرآنپژوهی انگلیسی
,
اصطلاحات قرآن
کلیدواژههای فرعی :
شرق شناسی ,
شرق شناسان ,
خاور شناسان ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: همراهی تک جلدی ضروری برای تفسیر انتقادی کتاب مقدس اسلامی این کتاب به تفصیل و چند رشته ای انبوهی از اصطلاحات کلیدی قرآنی را با مدخل های قاطع در مورد عبارات مهم از نام های الهی الله ("خدا") و الرحمن ("مهربان") تا فهم قرآن ارائه می دهد. اعتقاد و تسلیم در برابر خدا معنای این اصطلاحات را در کاربرد قرآنی بررسی میکند، چگونگی ترجمه آنها به انگلیسی را مورد بحث قرار میدهد و نقشی را که آنها در بیان درک متمایز قرآن از خدا، انسانها و کیهان ایفا میکنند، مشخص میکند. پژوهشی جامع اما غیر تقلیل گرایانه از رابطه اصطلاحات قرآنی با سنت های پیشین مانند ادبیات یهودی و مسیحی، شعر عربی پیش از اسلام، و کتیبه عربی ارائه می دهد. در حالی که فرهنگ لغت عمدتاً به تعیین معنای قرآن برای گیرندگان اصلی خود در عربستان باستانی متاخر میپردازد، از پژوهشهای مسلمانان متأخر در کنار مجموعه گستردهای از تحقیقات ثانویه به زبانهای انگلیسی، آلمانی و فرانسوی استفاده انتخابی و انتقادی میکند. قرن نوزدهم تا امروز معتبرترین اثر مرجع تاریخی-انتقادی در مورد اصطلاحات کلیدی قرآنی دارای انبوهی از مدخلها از مرور مختصر گرفته تا مقالههای اساسی است که بر مطالب تطبیقی مانند ادبیات یهودی و مسیحی، شعر عربی پیش از اسلام، و کتیبههای عربی بحث میکند. اصطلاحات آنیک به انگلیسی: بینش قرآن از خدا، انسانها و کیهان را از طریق تجزیه و تحلیل عبارات اساسی و مکرر قرآن بررسی می کند که برای خوانندگانی با زبان عربی کم یا بدون عربی قابل دسترسی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد شرق شناسی و بحران فرهنگ معاصر عرب: مطالعه ای در روش شناسی [کتاب عربی]
نویسنده:
فؤاد زكريا
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قاهره: موسسه هنداوی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
دین و سیاست
,
شرق شناسی
,
فلسفه سیاست
,
اسلام معاصر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محمد [ص] و مؤمنان: در باب خاستگاههای اسلام [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Fred M. Donner
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
The Belknap Press of Harvard UP,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
عصر نبوی
,
صدر اسلام
,
تاریخ اولیه اسلام
کلیدواژههای فرعی :
شرق شناسی ,
شرق شناسان ,
خاور شناسان ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: ریشه های اسلام در سال های اخیر موضوع بحث های فزاینده ای بوده است. دیدگاه سنتی، که اسلام را به عنوان یک دین متمایز خودآگاهانه و مرتبط با زندگی و آیات پیامبر اسلام در غرب عربستان معرفی می کند، از دهه 1970 توسط مورخانی که درگیر مطالعه انتقادی منابع مسلمانان بودند، به چالش کشیده شد. فرد دانر، مورخ برجسته در محمد و مؤمنان، دیدگاهی روشن و بدیع از چگونگی تکامل اسلام برای اولین بار ارائه می دهد. او استدلال میکند که خاستگاه اسلام در چیزی است که ما میتوانیم آن را «جنبش مؤمنان» بنامیم که توسط پیامبر اسلام آغاز شد - جنبشی اصلاح دینی که بر توحید سخت و رفتار صالح مطابق با قانون نازل شده خداوند تأکید دارد. بنابراین جنبش مؤمنان در سالهای اولیه خود شامل مسیحیان و یهودیان صالح نیز میشد، زیرا مسیحیان و یهودیان مانند مؤمنان قرآنی یکتاپرست بودند و پذیرفتند که در اطاعت از شریعت نازل شده خود به درستی زندگی کنند. این اعتقاد که مسلمانان یک جامعه دینی مجزا و کاملاً متمایز از مسیحیان و یهودیان را تشکیل می دهند، یک قرن بعد ظهور کرد، زمانی که رهبران جنبش مؤمنان تصمیم گرفتند که فقط کسانی که قرآن را وحی نهایی خدای یگانه و محمد می دانند. به عنوان پیامبر خاتم، واجد شرایط مؤمنان. این امر آنها را به طور قاطع از موحدانی که به اناجیل یا تورات پایبند بودند جدا می کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الإستشراق والمستشرقون في فكر هشام جعيط
نویسنده:
محمد المزوغی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: منشورات الجمل,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شرق شناسی
,
شرق شناسان
,
خاور شناسان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 408
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید