مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
امر به معروف امر و نهی آشکار امر و نهی ابوین امر و نهی اجتماعی امر و نهی اشتباهی امر و نهی امور احتیاطی امر و نهی انفرادی امر و نهی با احتمال تاثیر خلاف امر و نهی با احتمال عذر امر و نهی با احتمال قیام غیر امر و نهی با ادعای فتوا امر و نهی با اراده گناه امر و نهی با ارتکاب اطراف علم اجمالی امر و نهی با ارتکاب شبهه بدویه امر و نهی با اطمینان به قیام غیر امر و نهی با اطمینان به کفایت غیر امر و نهی با تاثیر امر و نهی با تاثیر عکس امر و نهی با خوف مفسده امر و نهی با دست امر و نهی با شک در توبه امر و نهی با شک در شرایط امر و نهی با ظن به عدم اصرار امر و نهی با ظن به عدم تاثیر امر و نهی با ظن به قیام غیر امر و نهی با ظن به کفایت غیر امر و نهی با عجز از اصرار امر و نهی با عدم تاثیر امر و نهی با عدم ظهور توبه امر و نهی با علم اجمالی امر و نهی با علم به عدم اصرار امر و نهی با قدرت اجمالی امر و نهی با قیام بدون تاثیر غیر امر و نهی بدون رعایت مراتب امر و نهی به بیان حکم شرعی امر و نهی به بیان مفاسد گناه امر و نهی به جاهل امر و نهی به غیر متجاهر امر و نهی به غیر مکلف امر و نهی به متجاهر امر و نهی پنهانی امر و نهی جاهل امر و نهی در مقدمات حرام امر و نهی رعیت امر و نهی زبانی امر و نهی زوج امر و نهی زوجه امر و نهی سلطان امر و نهی شفاهی امر و نهی عادل امر و نهی عالم امر و نهی عبد امر و نهی غنی امر و نهی غیر مکلف امر و نهی فاسق امر و نهی فرزند امر و نهی فقیر امر و نهی قلبی امر و نهی کتبی امر و نهی متجری امر و نهی متوقف بر اجازه گناه امر و نهی متوقف بر اجتماع امر و نهی متوقف بر تصدی ریاست امر و نهی متوقف بر تهدید امر و نهی متوقف بر تهیه اسباب امر و نهی متوقف بر گناه امر و نهی متوقف بر مفسده ( مأمور و منهی ) امر و نهی متوقف بر مفسده (‌آمر و ناهی )‌ امر و نهی متوقف بر موعظه امر و نهی متوقف بر موونه امر و نهی مدعی عذر امر و نهی معذور امر و نهی موجب وهن شریعت مراعات در امر به مستحب نهی از منکر
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 38
امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Michael Cook (مایکل کوک)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: کوک در این کار به چیز خاصی دست یافته است. او نشان می‌دهد که یک محقق نادر و با استعداد با توانایی عالی در ادغام دریاهای وسیع فکر در یک کل منسجم است. این اثر «امر به معروف و نهی از منکر» را از مبدأ آن در قرآن تا دوران معاصر پوشش می‌دهد، اگرچه او در اکثریت قریب به اتفاق کتابش بر دوره کلاسیک تمرکز دارد. همه فرقه ها با حجم قابل توجهی از مواد نمایندگی می شوند. چرا این موضوع؟-- اساساً این آموزه از نظر تاریخی ثابت کرده است که پایه اصلی هر اخلاق اجتماعی اسلامی است. بنابراین، نحوه تصور آن معمولاً از پیش تعیین می کند که چگونه عدالت باید در این کلمه برقرار شود یا توسط چه کسی باید برقرار شود. کوک استعدادی در ارائه آموزه‌های به ظاهر دور و نامربوط با امروز دارد، تا آنجا که مطالعات او نشان می‌دهد که چگونه دو فرهنگ مختلف به اعمال اخلاقی در جوامع مربوطه خود برخورد می‌کنند. بخش‌هایی از این کتاب گسترده و با جزئیات فراوان است. با این حال، آن را به طور کامل مستند و بسیار کارآمد در سراسر سازماندهی شده بود. بنابراین، بسیار در دسترس است و برای مرجع نیز بسیار مفید است. قیمت بالای آن مایه تاسف است، اما بدون شک برای هر کسی که به اسلام علاقه مند است، می ارزد.
نهی از منکر در اسلام [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Michael Cook (مایکل کوک)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: مطالعه کلاسیک مایکل کوک، امر به حق (معروف) و نهی از باطل (منکر) در اندیشه اسلامی (کمبریج، 2001)، دستور اسلام را برای منع از اعمال خلاف منعکس می کند. این کتاب یک بررسی کوتاه و قابل دسترس از همان مطالب است. کوک با استفاده از تاریخ اسلام برای نشان دادن استدلال خود، پیچیدگی های موضوع را با نشان دادن اینکه چگونه گذشته از زمان حال خبر می دهد، آشکار می کند. هسته اصلی کتاب پیام مهمی در مورد ارزش های سنت های اسلامی و ارتباط آنها در دنیای مدرن است.
در پرتو آذرخش
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
اين اثر كه در ادامه كتاب آذرخشى ديگر از آسمان كربلا است. استاد در اين سخنراني‌ها براى پاسخ گفتن به شبهات مطرح شده در زمينه معارف و احكام اسلامى، ابتدا بحث‌هايى درباره زمينه‌هاى پيدايش نهضت عاشورا و عبرت‌هاى آن را ارائه مي‌دهند. سپس به طرح مباحثى مي‌پردازند كه درباره آنها شبهات و القائاتى در سطح جامعه ترويج يافته است. مطالب مطرح شده در اين چهارده سخنرانى، در قالب پانزده فصل تنظيم شده است: از فصل اول تا چهارم، زمينه‌هاى پيدايش نهضت عاشورا كاويده مي‌شود، و در فصل‌هاى پنجم و ششم و هفتم درس‌هايى از نهضت عاشورا ارائه مي‌گردد. فصل هشتم بحثى است با عنوان «شبهه‌ها، عاملى مهم در گمراهى انسان». در اين فصل، تقويت عقايد دينى، پادزهرى براى پيش‌گيرى از انحراف و شبهه‌زدگى قلمداد مي‌شود. استاد همچنين به برخى شبهات پاسخ مي‌گويند كه نفى ارزش‌ها و اعتقادات دينى را هدف قرار داده‌اند. در فصل نهم از روش فهم دين سخن به ميان آمده و ضمن آن، روش صحيح فهم دين معرفى شده و برخى شبهات در اين باره پاسخ گرفته است. فصل دهم در ادامه بحث قبل، به تبيين شبهه تعدد قرائت‌ها در دين پرداخته و پاسخ‌هاى روشنى براى آن ارائه داده است. در فصل يازدهم، بحث پلوراليسم دينى و شبهه برحق بودن همه اديان مطرح شده و پاسخ قاطع اين شبهه نيز بيان گرديده است. در فصل دوازدهم از هرمنوتيك و تأويل در متون دينى به منزله شبهه‌اى در راستاى اثبات قرائت‌هاى مختلف از دين بحث مي‌شود و اين شبهه نيز پاسخ مي‌گيرد. در فصل سيزدهم شبهه ديگرى تحت عنوان «بي‌نيازى انسان مدرن از دين» مطرح مي‌شود و استدلال عقلى و نقلى در تقويت اين شبهه بيان مي‌گردد و در مقام پاسخ به آن، نياز عقل بشرى به راهنمايي‌هاى وحى به اثبات مي‌رسد. در ادامه، مسأله پاسخ‌گويى دين به نيازهاى جديد بشر و نيز مسأله تفاوت نسخ احكام با اجراى احكام حكومتى و ثانوى بررسى مي‌شود. در فصل چهاردهم با عنوان «وحى؛ كلام خدا يا كلام پيامبر» كلام خدا بودن قرآن و مصونيت آن از تحريف و تغيير به اثبات مي‌رسد. و در فصل پانزدهم استاد به تبيين و پاسخ شبهه اى در باب عصمت پيامبر(صلى الله عليه وآله) و امامان(عليهم السلام)مي‌پردازند و در پايان به بعضى پرسش‌هاى حاضران پاسخ مي‌دهند.
آیه «عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ» و پیوند آن با دو مقوله «خودسازی» و «دیگرسازی» (با تکیه بر دیدگاه علامه طباطبایی)
نویسنده:
مرتضی ایروانی نجفی، حسن نقی زاده، عباس اسماعیلی زاده,بی بی حکیمه حسینی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
آیه شریفه یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْدر سوره مائده،از جمله آیات مشکل تفسیری است که در باب ارتباط آن با فریضه امربه معروف و نهی از منکر دیدگاههای گوناگونی وجود دارد. برخی،ازنسخ حکم امربه معروف سخن گفته و شماری، تقیید و تخصیص آن حکم را از آیه فهمیده اند.در این میان نگارنده با نقد دیدگاهها و ترجیح دیدگاه علامه طباطبایی، امربه معروف را از شئون و مصادیق اشتغال به نفس دانسته است.علامه با عنایت به مبنای حکمت متعالیه و حرکت جوهری، معتقد است:نفس، همان مسیر سلوک انسان و نه رهرو این مسیر است. مقصد و انتهای این مسیر تکوینی خدای متعال بوده و پیمودن آن برای همگان - اعم از مؤمن و کافر-اضطراری است.این رویکرد نسبت به آیه، ثمرات مهمی در عرصه خودسازی و تربیت نفس به همراه دارد که مورد واکاوی و بررسی قرار گرفته است.
نوادر الاخبار المجلد1
نویسنده:
محمدجعفر بن محمد طاهر الخراسانی؛ تحقیق حامد رحمان الطائی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
قبس من نور الإمام الحسین علیه السلام
نویسنده:
حسن الشمری الحائری
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
مسند محمد بن قیس البجلی: حول قضایا أمیرالمؤمنین وغیرها
نویسنده:
دونها، حققها و علّق علیها: بشیر المحمد المازندرانی
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: المرکز العالمی للدراسات الاسلامیه,
چکیده :
کتاب حاضر در مورد قضاوت های امیرالمومنین علی علیه السلام در مورد مسائل مختلف فقهی است که از مسند محمد بن قیس بجلی میباشد. کتابی بسیار ارزشمند از فضایل نفسانی امام علی علیه السلام.
تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الكریم المجلد2
نویسنده:
الشیخ محمد جعفر الطبسی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مرکز فقهی ائمه اطهار (ع),
چکیده :
اين کتاب در دو جلد به تمام تمسّکات أئمّه(عليهم السلام) در فقه به قرآن کريم اشاره شده است و مجموع آيات مورد استشهاد ائمه(عليهم السلام) به 774 آيه رسيده، و شيوه کار در اين کتاب بدين صورت است که اول آيه مورد استشهاد امام آمده، سپس روايتي که متضمن آن آيه است آورده شده و سعي شده روايت تقطيع نشود. سپس روايت مورد شرح و تفسير قرار گرفته از زبان مرحوم علامه مجلسي و يا مرحوم فيض کاشاني و يا مرحوم ملاصالح مازندراني و در پايان به منابع آن روايت در کتب أربعه و وسائل الشيعة و جامع أحاديث الشيعة، و هرگونه اختلاف در متن و يا سند وجود دارد، در پاورقي به آن اشاره شده است. و اين کتاب طبق گفته بعضي از اساتيد درس خارج حوزه علميه جايگاهش در حوزه خالي بود و يا طبق گفته بعضي از اساتيد و محققين اين کتاب بهترين دليل بر عدم تحريف الکتاب است.
  • تعداد رکورد ها : 38