مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
آخرین کلمه قرآن ابلاس أتی اسف أسقی الا غرورا در قرآن بُخل بروج بلند ترین کلمه قرآن تقوا در قرآن جاء جودیّ حنیف دحض ذنب رَأَی رجیم ریب سَأَلَ سبیل سقی سنت سوء سؤال شُحّ شَعَرَ صاحب طاقة ظَنَّ عام عَلِمَ عَنْ عِنْد غَیْر فتنة کأْس کلمات ازدشنوءه ای قرآن کلمات اشعری قرآن کلمات انماری قرآن کلمات اوسی قرآن کلمات بَلَویّ قرآن کلمات بنی حنیفه ای قرآن کلمات بنی عبسی قرآن کلمات تثنیه قرآن کلمات تکراری قرآن کلمات تمیمی قرآن کلمات ثعلبی قرآن کلمات ثقیفی قرآن کلمات جذامی قرآن کلمات جرهمی قرآن کلمات جمع قرآن کلمات جنبی قرآن کلمات حجازی قرآن کلمات حضرموتی قرآن کلمات حقیقی قرآن کلمات حِمیَری قرآن کلمات خثعمی قرآن کلمات خزاعه ای قرآن کلمات خزرجی قرآن کلمات سبأیی قرآن کلمات سدوسی قرآن کلمات سعدالعشیره ای قرآن کلمات سلیمی قرآن کلمات صریح قرآن کلمات طیّی ء قرآن کلمات ظاهر قرآن کلمات عامربن صعصعه ای قرآن کلمات عُذره ای قرآن کلمات عکی قرآن کلمات عماره ای قرآن کلمات عمالقه ای قرآن کلمات عُمانی قرآن کلمات غسّانی قرآن کلمات غطفانی قرآن کلمات غیر مشتق قرآن کلمات غیر معدوله قرآن کلمات غیر معرب قرآن کلمات غیر واضح الدلاله قرآن کلمات قریشی قرآن کلمات قیس عیلانی قرآن کلمات کثیر الاستعمال قرآن کلمات کلیدی قرآن کلمات کنانه ای قرآن کلمات کنایی قرآن کلمات کِنده ای قرآن کلمات لخمی قرآن کلمات مترادف قرآن کلمات متشابه الحروف قرآن کلمات مجازی قرآن کلمات محکم قرآن کلمات مخفف قرآن کلمات مدنی قرآن کلمات مَدیَنی قرآن کلمات مذحجی قرآن کلمات مذکر قرآن کلمات مزینه ای قرآن کلمات مشترک قرآن کلمات مشتق قرآن کلمات مشدد قرآن کلمات مطلق قرآن کلمات معدوله قرآن کلمات معرَّب قرآن کلمات معرفه قرآن کلمات مفرد قرآن کلمات مفسَّر قرآن کلمات مقید قرآن کلمات مکّی قرآن کلمات مؤنث قرآن کلمات نبطی قرآن کلمات نخعی قرآن کلمات نص قرآن کلمات نصر بن معاویه ای قرآن کلمات نکره قرآن کلمات نمری قرآن کلمات واضح الدلالة قرآن کلمات هذیلی قرآن کلمات همذانی قرآن کلمات همشکل قرآن کلمات هوازنی قرآن کلمات یمامه ای قرآن کلمات یمنی قرآن کوتاه ترین کلمه قرآن وجوه و نظایر قرآن
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
روشی نوین در معناشناسی مفاهیم و واژه های قرآنی
نویسنده:
اصغر هادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
چکیده :
پژوهش پیش رو به بیان روش معناشناسی مفاهیم و واژه‌های قرآنی بر اساس مکتب معناشناسی فرهنگی و قومی (بُن) می‌پردازد. این روش در چهار گام به چگونگی تبیین و تفسیر واژگان و مفاهیم قرآنی به شیوۀ معناشناسانه می‌پردازد که شامل 1- ­معناشناسی واژگانی، 2- میدان‌های معناشناسی (واژه‌های هم معنا و مترادف، واژه‌های متضاد، واژه‌های مرتبط از لحاظ فعالیت و انفعال، و ملازم‌ها)، 3- مطالعات متنی و 4- مطالعات فرامتنی می‌باشد. این روش را می‌توان در معناشناسی همة واژه‌ها و مفاهیم قرآنی به‌کار بست و از آن به روشی جدید در تفسیر و تبیین مفاهیم و واژه‌های قرآنی نام برد.
صفحات :
از صفحه 86 تا 102
تتمّه ‏ای بر واژگان بیگانه در قرآن
نویسنده:
مسعود ربیعی آستانه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
چکیده :
این نوشتار از واژگان بیگانه در قرآن بحث می کند. نویسنده با توجه به پژوهش های زبان شناختی و تاریخی واژه های زیر را بررسی می کند: اب، ابابیل، ابراهیم، ابریق، ابلیس، اجر، احبار، آدم، ادریس، ارائک، آزر، ارم، اساطیر.
صفحات :
از صفحه 354 تا 366
«البیان» جلوه‌ای از اجتهاد روشمند در تفسیر قرآن
نویسنده:
محمد خامه گر
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
چکیده :
البیان فی تفسیرالقرآن، اثر فقیه شیعی معاصر، آیت الله سید ابوالقاسم خویی (متوفی 1371 ش ) است. این کتاب از دو بخش تشکیل شده است : مقدمه ای در علوم قرآن و تفسیر سوره حمد . با وجود توجه گسترده به بخش علوم قرآنی این اثر، متأسفانه بخش تفسیری آن چندان مورد توجه و ژرف کاوی های پژوهشی واقع نشده است . این در حالی است که به نظر می رسد در این بخش، مباحث ارزشمندی از جهت محتوا و روش شناسی تفسیر قرآن ارائه شده است؛ از این رو جا دارد با مراجعه و کنکاش پی در پی در زوایای این اثر، ویژگی ها و اسلوب تفسیری آن تبیین گردد. در این نوشتار، تلاش می شود با بررسی تفسیر سوره حمد از زوایای مختلف به ترسیم اصول و ویژگی های روش تفسیری آیت الله خویی که روشی اجتهادی و قرآن به قرآن است، بپردازیم .
صفحات :
از صفحه 74 تا 101
وجوه معانی نفس در قرآن
نویسنده:
محمدکاظم شاکر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
واژگان چند معنا و اهمیت آن در ترجمه قرآن کریم
نویسنده:
محمود شهبازی، علی اصغر شهبازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چکیده زبان قرآن کریم، زبانی با معانی چند لایه‌ و چند بطنی است که از جنبه‌های اعجاز آن به شمار ‌آید. بر اساس روایات، قرآن کریم در هفت یا در برخی دیگر از روایات هفتاد بطن معنایی‌ست که از دیرباز نگاه قرآن‌پژوهان را به خود جلب نموده و تلاش‌هایی فراوان در جهت کشف معانی آن انجام داده‌اند. واژگان «چند معنا» در مصحف شریف بیش از یک معنا و مفهوم را در نهاد خود جای داده‌اند؛ از این‌رو، همواره تبلور معانی دیگر در این دست از واژگان حضور دارد که توجه به آن در دریافت مقصود و ترجمه آیات نقشی به سزا ایفا می‌نماید. در نوشتار حاضر با تکیه بر روش توصیفی‌ـ‌تحلیلی، ترجمه شماری از واژگان چند معنا مورد بررسی واقع گشته است. این بررسی بیان‌گر آن است که مترجمان همواره در برگردان این نوع از واژگان یکدست نبوده و گاه معانی متفاوت از یک‌دیگر انتخاب نموده‌اند. توجه به سیاق و بافت آیات، و اهتمام به جنبه‌هایی چون ریشه‌شناختی واژگان و بررسی متون تفسیری از مهم‌ترین راهکارها در فرآیند ترجمه واژگان چندمعنا به شمار می‌آید.
صفحات :
از صفحه 47 تا 68
قرآن، کلام بشری یا الهی
نویسنده:
ابوالفضل ساجدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
چکیده :
يكی از پرسشهای اساسی درباره قرآن اين است كه آيـا منبـع آن الهـی اسـت يـا بشری؟ آيا لفظ و معنا از خدا است يا پيامبر؟ از جمله مسائلی كه امروزه برخی دربـاره بشری بودن قرآن مطرح كرده اند، يكی پنداشتن آن با تجربه های دينی عمـومی اسـت . آيـا مـی تـوان پيـرو متكلمـان مـسيحی وبرخـی از روشـنفكـران داخلـی ماننـد دكتـر عبدالكريم سروش، اين نظريه را پذيرفت و قـرآن را نيـز بـسان آنچـه در بـاب عهـدين تحريف شده فعلی مطرح است، نوعی تجربه دينی پيامبر همچون ديگرتجربه های دينی تلقی كرد؟ در پاسخ به اين پرسش، نخست واژه وحی در لغت، كاربردهای متعـدد آن در قرآن و مراد از وحيانی بودن آموزه های اين كتاب آسمانی بيان می شود. سـپس بـه مقايسه آن با تجربه دينی می پردازيم.
صفحات :
از صفحه 19 تا 42