مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
>
افعال واجب(حکمت نظری)
>
عرش
عرش اعظم
عرش جسمانی
عرش عقلی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 28
عنوان :
مراد از عرش و کرسى در قرآن چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1. معناى عرش «عرش» در لغت، به معناى چیزى است که داراى سقف بوده باشد.[1] از همین جهت به سایبان، چادر، خیمه، کپر، آلونگ، کاخ، قصر، ساختمان روى چاه نیز عرش میگویند.[2] و گاهى به معناى تختهاى بلند پایه میآید و بدین سبب به تخت حکومتى و پادشاه نیز اطلاق
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کرسی (صفات خبریه الهی)
,
عرش الهی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
عرش ,
عرش اعظم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرش چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : عرش در لغت به معناى ملك و تخت سلطنت است ، و در روايت نيز آيه شريفه الرحمن على العرش استوى (1) به راستى كه خداوند بر عرش استيلا و سيطره دارد، اين گونه معنى شده است:على الملك احتوى (2) خداوند سلطنت را احراز نمود. بنا بر اين در آيه مورد بحث جمل
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
عرش
,
حقیقت عرش
کلیدواژههای فرعی :
عرش ,
عرش الهی ,
عرش اعظم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اینکه مکانى به نام "عرش" به خدا اختصاص داده شده منافات ندارد بااینکه خداوند داراى مکان و مرکزى نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اينكه مكانهايى به خدا نسبت داده مى شود دليل اين نيست كه خداوند در آن مكانها قرار دارد چه اينكه مثلاً مسجد و كعبه كه خانه ى خدا گفته مى شود بدين لحاظ است كه مردم در آنجا مراسم عبادى را انجام مى دهند و به دعا و نيايش خداوند مى پردازند همچنين عر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
عرش
کلیدواژههای فرعی :
عرش ,
عرش الهی ,
عرش اعظم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طبق آیه « فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَى » (نجم/9) نزدیکی پیامبر به خدا ثابت می شود، آیا این آیه و مفاد آن با آیات و روایاتی که می گویند خدا در همه جا هست و در نتیجه نزدیکی به او معنایی ندارد، در تضاد نیستند؟ عرش الهی چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1 . قبل از پرداختن به سؤال و جواب، يك اصل و نكته كليدي به عنوان پيشفرض قابل بيان است و آن اينكه: «بدون پذيرش جهاني وسيعتر از عالَم طبيعت، نميتوان افكار بشري را از بُنبست جهان نجات داد.»[1] اين نكته كليد بحثهاي اعتقادي و فراطبيعي است. 2 . اما تفس
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رؤیت خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
خدا شناسی در قرآن
,
آیه 9 نجم
کلیدواژههای فرعی :
عرش ,
عرش الهی ,
عرش ,
عرش اعظم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خداوند متعال در سورة مبارکة غافر، آیة 7، میفرماید: «کسانی که عرش با عظمت الهی را بر دوش گرفته و آنان که پیروان عرشند و به تسبیح و ستایش حق مشغولند و...» سؤال این است که عرش با عظمت الهی، چگونه است که به واسطة افراد حمل میگردد؟! و منظور از «الذین» در ابتدای آیة چه کسانی هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
الفاظ كه براي بيان مشخصات زندگي محدود وضع شده نميتواند به درستي بيانگر امور معنوي و عظمت خداوند باشد، به همين دليل قرآن كريم با استفاده از معاني برخي الفاظ، عظمت خداوندي را ترسيم ميكند. از جمله الفاظي كه مورد بحث قرار گرفته، كلمة عرش است كه در لغ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرش
,
عرش اعظم
,
جهان شناسی در قرآن
,
آیه 7 غافر
کلیدواژههای فرعی :
عرش ,
عرش الهی ,
حاملان عرش ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم «قلب» در عرفان مسیحیت ارتدکس
نویسنده:
سید نادر محمدزاده
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مذهب ارتدوکس (مذاهب مسیحی)
,
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
عرفان مسیحی
,
قلب در عرفان مسیحی
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
ابعاد وجودی انسان ,
خیر ( خیر و شرّ ) ,
حضرت عیسی (ع) ,
انجیل ,
حواریون ,
پسوخه ,
روح ,
کلیسای ارتدوکس ,
قلب عمیق ,
ملکوت الهی ,
مسیحیت ارتدکس شرقی ,
نوس ,
سفر پیدایش ,
فلسفه نوافلاطونی ,
عرش ,
گناه ذاتی ,
صورت الهی ,
تثلیث مسیحی ,
لوگوس(اصطلاح وابسته) ,
مزامیر (کتاب) ,
انسان شناسی مسیحی ,
تصفیه باطن ,
شباهت الهی ,
قلب در انجیل ,
مراتب قلب ,
آباء شرقی کلیسا ,
محل فعالیت روح اقدس ,
حیات عملی ,
شهود طبیعی ,
شهود خدا ,
رنج قلب ,
غم الهی ,
رنج الهی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
در این پژوهش مفهوم قلب، که از موضوعات محوری تعالیم عرفانی مسیحیت ارتدکس است، بررسی می شود. قلب مرکز ساحت وجودی انسان، و ریشه همه استعدادها و توانایی های عملی، عقلی و ارادی است. کل حیات روحانی و حتی مادی بشر بر آن مبتنی و متمرکز است. از سویی، قلب در بدن، مرکز حیات جسمانی و از سوی دیگر، مرکز حیات معنوی است که از آن به راه تعبیر می شود. بنابراین، سیر و سلوک سفری در میان فضای درونی قلب است که در آن خدای تثلیت قرار دارد و مقصود از این سفر، تحقق ملکوت آسمان ها در اعماق قلب و مشاهده خدا و تحقق شباهت الهی (خداگونگی) است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 179
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه های ابومنصور اصفهانی در کلام و تصوف : شماره 61 : مقالات و بررسیها
نویسنده:
ناصر گذشته
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اندیشه ابومنصور اصفهانی
کلیدواژههای فرعی :
زهد ,
خلفای راشدین ,
عرش ,
علم لدنی ,
حنابله ,
فقر ,
رزق ,
رؤیت خدا ,
علم لدنی(کلام) ,
عرش ,
رزق ( صفت ) ,
قلم ,
عرش ,
زهد ,
المنقذ من الضلال ,
حدوث و قدم کلام الهی ,
احادیث الاربعین ,
المنهاج ,
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
در میان دانشوران مسلمان به شخصیتهای گوناگونی بر می خوریم که دارای گرایشها و مذاقهای متفاوتند، یکی صرفاً حدیثگراست که هیچ فتوایی و نظری اتخاذ نمی کند مگر آنکه مبتنی بر روایتی از پیامبر یا سلف صالح باشد. دیگری فرهیخته ای عقلگر است که هیچ اندیشه ای حتی تقلیدات را جز به تصویب عقل نمی پذیرد. سومی صوفی اهل ذوقی است که بیش از قال یا حال سر و کار دارد و پیوسته خوش دارد که در وجد و شوریدگی باشد و اگر به تقلیدات یا قلیات می پردازد به دنبال گرایشهای متضاد باور دارند و با سیره ای متفاوت سلوک می کند، کمتر به چشم می خورند. ابو منصور اصفهانی یکی از این شخصیتهای نادر است که جمود گرایی حنبلیان را با ذوق عارفانه و سماع صوفیانه در آمیخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 135
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجوه و مصادیق واژه هاى «ماء» و «سماء» در قرآن
نویسنده:
پروین بهارزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
عرش
,
شعور
,
آگاهی
,
آب
,
آسمان
,
آسمان ( کلام اسلامی)
,
ماء
,
مفردات قرآن
,
عرش
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آب
,
آب
,
سماء
,
معنا و مصداق
چکیده :
معانى واژه هاى «ماء» و «سماء»، در این مقاله مورد بررسى است. «ماء» در قرآن، در دو بُعد مادّى و معنوى مطرح شده است. در بعد مادى، مصادیقى مثل آب نوشیدنى، باران و نطقه؛ و در بعد معنوى، مصادیقى مثل: حامل عرش الهى، پاداش استقامت در راه حق و مایه تألیف قلوب دارد.کلمه «سماء» نیز در اصل به معناى رفعت و بلندى است. در قرآن، این کلمه نیز دو بُعد مادّى و معنوى دارد: مادّى یعنى آسمان که همگان مى بینند. معنوى، مانند غیب و ملکوت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 28
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید