مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
علم معاد (فلسفه ذیل الهیات بالمعنی الاخص)
>
اهل آخرت
>
اهل عذاب
>
اهل دوزخ
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 52
عنوان :
مجرمان را چگونه به دوزخ مي برند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بردن مجرمين به سوي دوزخ توأم با تحقير و ذلت و زجر و عذاب است ليكن در آيات مختلف تعابير گوناگوني برده شده است از جمله: 1- در سورهء حاقه مي فرمايد: «خذوه فغلوّه ثم الجحيم صلّوه»(1): او را بگيريد و در غل و زنجير كنيد سپس در آتش دوزخ وارد سازيد. و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
اهل دوزخ
کلیدواژههای فرعی :
اهل جهنم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعداد خازنان (نگهبانان) دوزخ چند تا مي باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در آياتي از قرآن مجيد راجع به جهنم و تعداد نگهبانان آن بحث مي شود از جمله: «ساصليه سقر و ما ادريك ما سقر لا تبقي و لاتذر لوّاحه للبشر عليها تسعه عشر و ما جعلنا اصحاب النار الّا ملائكه»(1) به زودي گناهكاران را وارد دوزخ مي كنم آتشي كه نه چيزي ر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
احوال دوزخ
,
اهل دوزخ
کلیدواژههای فرعی :
فرشتگان دوزخ ,
جهنم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دوزخ در كجا واقع شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : دوزخ در باطن و در درون همين جهان است عالم آخرت و جهنم محيط بر اين عالم است و اصطلاحاً اين جهان در شكم و در درون آن جهان قرار دارد مانند عالم جنيني خود عالمي مستقل است اما جداي از اين عالم كه ما در آن قرار داريم نيست و عالم دنيا نسبت به عالم آ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
احوال دوزخ
,
جهنم
کلیدواژههای فرعی :
جحیم ,
جهنم ,
النار ,
بهشت و جهنم ,
حقیقت بهشت و دوزخ ,
اهل دوزخ ,
نار جهنم(فلسفه ذیل افعال واجب) ,
انواع دوزخ ,
خلقت دوزخ ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا مجرمان درخواست (تقاضاي مرگ) خود را مستقيم از خدا نمي خواهند بلكه توسط مالك دوزخ در خواست را از خدا مي نمايند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : انتقال درخواست بوسيله ي فرشته ي عذاب دو دليل دارد، اول آنكه، مجرمان در آن روز از پروردگار خود محجوبند چنانكه در آيه 15 سوره مطففين مي خوانيم: «كلّا انّهم عن ربّهم يومئذ لمحجوبون»، لذا تقاضاي خود را به وسيله فرشته ي عذاب مطرح مي كنند و از طرفي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
اهل دوزخ
,
مالک دوزخ
کلیدواژههای فرعی :
دوزخیان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بزرگترين عذاب دوزخيان چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در سوره ي مطففين آمده است: «كلّا انّهم عن ربهم لمحجوبون»(1): اين گناهكاران محجوب از پروردگارشان مي شوند در حالي كه نيكان و پاكان به جوار قرب او راه مي يابند و از لذت ديدار محجوب و شهود باطني او كه برترين لذت ممكن است بهره مي گيرند و اين دوزخيا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
تعذیب دوزخیان
,
اهل دوزخ
کلیدواژههای فرعی :
عذاب جهنم ,
عذاب جهنم ,
خلود در عذاب ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وقتي گنهكاران را به سوي دوزخ مي برند در حين مشاهده ي عذاب چه مي گويند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در بسياري از آيات قرآن كريم در رابطه با سخنان مجرمين موقع ديدن عذاب سخن مي گويند از جمله مي فرمايند: «او تقول حين تري العذاب لو انّ لي كرّه فاكون من المحسنين»(1): آيا مي شود بار ديگر مرا به دنيا باز گردانند تا از نيكوكاران باشم، و با مشاهده عذ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
اهل دوزخ
کلیدواژههای فرعی :
اهل جهنم ,
گفتگوی اهل جهنم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مجرمان را چگونه وارد دوزخ مى کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بدون شك، بردن آنها به سوى آتش دوزخ، توأم با تحقير و ذلت و زجر و عذاب است، ولى در آيات مختلف قرآن، تعبيرات گوناگونى در اين باره ديده مى شود: در سوره «حاقه» مى خوانيم: «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ» (1) «او را بگيريد و در غل و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
مجازات مجرمان
,
احوال دوزخ
کلیدواژههای فرعی :
اهل دوزخ ,
قاعده سوق (قواعد فقهی جعفری) ,
خصوصیات اهل دوزخ ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفتگوهاى دوزخيان را شرح دهيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پس از وارد شدن به جهنم به ستيز با يكديگر مى پردازند . ( ص / 59 - 64 )گمراه شدگان به گمراه كنندگان مى گويند : اين شما بوديد كه ما را گمراه كرديد ,آنان پاسخ مى دهند : شما به دلخواه از ما پيروى كرديد . (اعـراف / 39 و 38 )زيـردسـتان به روسا و بزر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
اهل دوزخ
کلیدواژههای فرعی :
دوزخیان ,
استغاثه اهل جهنم ,
گفتگوی اهل جهنم ,
گفتگو بهشتیان با جهنمیان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی پلورالیسم دینی نجاتبخش در دیدگاه عرفانیِ ابنعربی و مولوی
نویسنده:
قاسم کاکایی، هاجر آویش
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جان هیک
,
مولانا
,
ابن عربی
,
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
تاریخ فلسفه
,
پلورالیسم دینی
کلیدواژههای فرعی :
مثنوی ,
وحدت دین ,
شریعت حضرت محمد(ص) ,
صوفیه (فرق کلامی) ,
ادیان توحیدی ,
فطرت حقیقت جویی ,
معاد(کلام) ,
هدایت تشریعی ,
رحمت الهی ,
عدل الهی ,
غضب الهی ,
انقطاع عذاب ,
خلود در عذاب ,
وحدت وجود ,
صراط ,
اهل دوزخ ,
اهل بهشت ,
الله (اسماء ذات) ,
قرآن ,
انقطاع عذاب جهنم از نظر ابن عربی ,
کثرت شرایع ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین نجات بخش ,
پلورالیسم نجات بخش ,
وحدت حقه الهی ,
صراط محمد (ص) ,
سبقت رحمت بر غضب ,
شمول رحمت الهی ,
شرایع دینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
شابک (isbn):
6123 2251
چکیده :
نظریهی پلورالیسم دینی رویکرد جدیدی در عرصهی دینپژوهی است و با این عنوان، در زمان ابنعربی و مولوی مطرح نبوده است. باوجودِ این، طرفداران پلورالیسم دینی، بهویژه جان هیک، مدعیاند که عارفان مسلمانی چون ابنعربی و مولوی نظراتی شبیه به آرای آنان ارائه دادهاند و در این خصوص، به برخی از سخنان این دو عارف تمسک میجویند. جان هیک مدعی است که ادیان گوناگون، حتی اگر پاسخها و واکنشهای گوناگون به واقعیت الوهی باشند، همگی میتوانند مایهی رستگاری، کمال نفس یا رهایی پیروان خود شوند. با بررسی و تدقیق در آرای ابنعربی و مولوی، مشخص میگردد که نظریات این دو عارف مسلمان بهرغم داشتن مضامین کثرتگرایانه، تفاوت اساسی با پلورالیسم دینی مورد ادعای هیک دارد، چراکه از منظر ایشان، در حقیقت، یک دین نجاتبخش وجود دارد که دارای تمامی حقایق است و همهی راههای محتمل را برای نجات بشر داراست. این دین همان اسلام است که خود را تسلیم حق بودن معرفی میکند. اما آنها عقیده دارند که دیگر ادیان نیز دارای حقایقی بوده، به اندازهی حقیقتی که دارند معتقدان خویش را به نجات و رستگاری میرسانند. اما پیروان دیگر ادیان اگر از سنت اسلامی آگاهی یابند و به آن پایبند گردند، به درجات عالیتری از رستگاری نایل میشوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه عقل از منظر محدثان امامیه (شیخ کلینی و شیخ صدوق)
نویسنده:
سید هادی سید وکیلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ صدوق
,
کلام شیعه
,
شیخ کلینی
,
عقل ستیزی
,
علم حدیث
,
ادراک عقلی
,
محدثین
,
عقل ( جوهر )
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
اهل بیت(ع) ,
حسن و قبح عقلی ,
عدل الهی ,
جهنم ,
اهل دوزخ ,
قرآن ,
اصول کافی ,
کارکرد عقل نظری ,
دور و تسلسل ,
حدیث اهل سنت ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
کتاب التوحید ,
حجت مستقل الهی ,
حجیت استقلالی عقل ,
عیون اخبار الرضاء ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
ابن قبه رازی: محمد بن عبدالرحمن
چکیده :
برخی از مورخان، روش مسلمانان را به دو جریان اصحاب حدیث با مشخصه عقل ستیزی، و متکلمین با مشخصه عقلانیت، تقسیم بندی می کنند. این تقسیم که از جریانات فکری غیر امامی گرفته شده است، به امامیه نیز بسط داده می شود. در کتب بسیاری، محدثین شیعی چون شیخ کلینی و شیخ صدوق به عقل ستیزی متهم شده اند. در این مقاله سعی شده است تا با مراجعه به کتب این دو شخصیت مهم امامی، جایگاه عقل در نظر ایشان آشکار گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 52
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید