مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
05. فرجام شناسی Eschatology
>
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
>
معاد(کلام)
>
معاد جسمانی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
تعداد رکورد ها : 277
عنوان :
آيا اختيار عمل در آخرت فقط از جهنميان گرفته ميشود يا افراد بهشتي نيز اختياري ندارند؟ معاد، جسماني و روحاني است، و مثلاً ازدواج و... وجود دارد، و حال آن كه اينها، اختيار را اثبات ميكند، و اگر اختيار هست، آيا به طور مطلق اختيار وجود دارد يا به گونهاي ديگر است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : 1. در جهان آخرت، اختيار هست، اما تكليف نيست; اين كه جهنميان، اختيار عمل ندارند، به خاطر مجازاتي است كه گرفتار آمدهاند; يعني به لحاظ اين كه جهان آخرت، جاي پاداش و عقاب است ـ نه تكليف و اختيار ـ ، جهنميان به خاطر مجازاتي كه لحظه به لحظه م
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
حیات اخروی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
معاد جسمانی و روحانی ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر جسم ما محدود، مادي و تا اندازه محدودي درك و فهم دارد، چگونه در قيامت حاضر شده و با وجود محدوديت ميتواند جوابگوي اعمال باشد؟ به طور خلاصه آيا در معاد و روز قيامت جسم ما وجود دارد يا نه و اگر به صورت دنيا وجود ندارد، پس چگونه و به چه شكل حاضر ميشود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : معاد، هم جسماني است و هم روحاني. روحاني است، چون: هدف از محشور شدن بدن، دريافت جزا و پاداش است و پاداش و كيفر در مورد جسمِ بدون روح بيمعناست و آنكه عذاب را درك ميكند، روح است. همچنين علاوه بر پاداشها و كيفرهاي حسّي و دردها و لذّتها
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
معاد جسمانی و روحانی ,
وجوب معاد جسمانی ,
معاد روحانی جسمانی ,
معرفت معاد روحانی ,
چگونگی معاد جسمانی ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
کیفیت معاد جسمانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر معاد جسماني است با توجه به اينكه روح حقيقت وجودي انسان است چرا جسم انسان عذاب مي شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بلي معاد جسماني است و ما معتقديم انسان - كه مجموعهاي از روح و جسم است - مجموعا محشور خواهد شد و اين طور نيست كه روح تنها محشور و مؤاخذ گردد و انسان در قيامت، روح بدون جسم باشد. همچنين درست است كه حقيقت انسان روح و نفس او؛ يعني،جنبههاي تجردي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
معاد جسمانی
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
وجوب معاد جسمانی ,
چگونگی معاد جسمانی ,
معاد جسمانی ,
کیفیت معاد جسمانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجه به معاد جسماني، دفع فضولات چگونه خواهد بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مردي به پيامبراكرم (صلی الله علیه و آله) عرض كرد: شما معتقدي كه اهل بهشت مي خورند و مي آشامند؟ فرمود: آري ,قسم به آن كه جانم به دست او است كه هر يك آن ها را خداوند نيروي صد نفر در خوردن و نوشيدن دهد! وي گفت :خوردن و آشاميدن را دفع كثافت به دنب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
معاد جسمانی
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
چگونگی معاد جسمانی ,
کیفیت معاد جسمانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راجع به معاد جسماني و روحاني چند تئوري و انديشه در اسلام وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از مسايل مهم در بحث معاد، چگونگي تحقق آن است. آيا حيات بعد از مرگ تنها جنبة "روحاني" دارد؟ يعني روح انسان بعد از مردن براي هميشه از بدن جدا مي گردد، بدن مي پوسد و متلاشي ميشود؟ زندگي جاويدان سراي ديگر تنها مربوط به روح است؟ يا اين كه زندگي بع
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
معاد جسمانی و روحانی ,
آیات معاد جسمانی ,
وجوب معاد جسمانی ,
معاد روحانی جسمانی ,
معرفت معاد روحانی ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر قرار باشد، جسم مادي انسان دوباره در قيامت، برانگيخته شود، با توجه به تبديل مواد كه در طبيعت صورت مي گيرد و جزئي از بدن كسي، جزء بدن ديگري مي شود، چگونه معاد جسماني ممكن است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از مسايل مهم در بحث معاد، چگونگي تحقق آن است. آيا حيات بعد از مرگ تنها جنبة روحاني دارد، يعني روح انسان بعد از مردن براي هميشه از بدن جدا مي گردد، بدن مي پوسد و متلاشي مي شود؟ زندگي جاويدان سراي ديگر تنها مربوط به روح است يا اين كه زندگي بعد ا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابدان
,
معاد(کلام)
,
معاد جسمانی
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
وجوب معاد جسمانی ,
چگونگی معاد جسمانی ,
معاد جسمانی ,
کیفیت معاد جسمانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگـر بـدن انـسـان در آخـرت مـثـل و مـانند بدن او در دنيا باشد نه عين آن، در آن صورت معاد جسمانى معنايش اين خواهد بود كه انسان با بدن ديگرى محشور مى شود نه باهمان بدن دنيايى .
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : شخصيت انسان به روح است نه به جسم و بدن او , و روح از بين نمى رود . آنچه متلاشى مى شود و اجزاى آن پراكنده مى گردد بدن است . وقـتـى بـار ديگر اين اجزاى پراكنده جمع شوند و روح به آنها تعلق گيرد , انسان ( كه همان روح است ) همان انسان خواهد بود .
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابدان
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
,
معاد جسمانی
,
بدن اخروی
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
معاد روحانی جسمانی ,
معاد جسمانی ,
کیفیت معاد جسمانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد جسمانی از دیدگاه ابن عربی
نویسنده:
علیرضا کرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد جسمانی
,
جهنم
,
عالم طبیعت
,
بهشت
,
جهنم
,
معاد جسمانی
,
ابن عربی
,
افلاک ثوابت
,
اجسام بسیطه
,
معاد جسمانی
,
عرفان نظری
چکیده :
در این مقاله، ضمن بیان اصول و مبانی عرفان ابن عربی در زمینه معاد جسمانی، بر این نکات تاکید شده است: .1 انسان موجود مجردی است که همواره و در هر یک از نشات، مدبر بدنی متناسب با آن نشئه است. براین اساس، بدن انسان در عالم دنیا مادی عنصری، در برزخ برزخی و مثالی، و در عالم آخرت اخروی با مزاجی کاملا متفاوت با مزاج دنیوی است، .2 عالم آخرت دارای دو منزل بهشت و جهنم است و بیان حقیقت و جایگاه این دو منزل، کیفیت معاد و چگونگی هویت آدمیان را در این دو منزل روشن می کند، .3 کل عالم عناصر، یعنی مادون فلک مکوکب (که شامل ارض و افلاک هفت گانه است)، به جهنم بدل می شوند و لذا جهنم و جهنمیان هویتی عنصری، اما تبدل یافته دارند، .4 بهشت در میان فلک مکوکب و فلک اطلس واقع شده است و از این رو، بهشتیان متناسب با جایگاه خویش دارای بدنی از سنخ اجسام بسیطه اند، .5 بدین ترتیب، معاد با بدنی جسمانی، که متفاوت با جسم دنیوی است، صورت خواهد پذیرفت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد جسمانی از نگاه حکیمان الهی
نویسنده:
جعفر انواری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
قالب مثالی
,
بدن اخروی
,
معاد(کلام)
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
بدن عنصری
,
چگونگی معاد جسمانی
,
بدن اخروی
,
معاد(فلسفه)
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
چکیده :
همه حکیمان الهی معاد را حق می دانند، با این حال درباره چگونگی آن دیدگاه های متفاوتی دارند، به باور صدرالمتالهین، کسانی که معتقدند وقتی بدن نابود گردد دیگر بازگشت آن ناممکن خواهد شد و این نفس است که در قیامت حاضر خواهد گشت، از چگونگی عالم آخرت غافل اند؛ به واقع اینان آیات صریح قرآنی را که به روشنی بر جسمانی بودن معاد دلالت دارند تاویل کرده اند؛ صدرالمتالهین در اثبات جسمانی بودن معاد گفته است: اگر کسی با داشتن سلامت نفس به مقدمات اثبات معاد جسمانی بنگرد، یقینا به این نتیجه خواهد رسید که همین بدن به عین آن در قیامت محشور خواهد شد. همچنین، شیخ اشراق بر وقوع معاد جسمانی با قالب مثالی تاکید دارد. سایر حکما از جمله ابن سینا نیز معاد جسمانی را بنا بر خبر پیامبر اکرم (ص) به اثبات رسانده اند؛ ضمن اینکه محقق طوسی آن را ضرورت دین شمرده است. و در نهایت به این نتیجه دست خواهیم یافت که معاد جسمانی خواهد بود؛ یعنی انسان با بدن مادی و عنصری محشور می شود، گر چه در آنجا تغییراتی در نظام بدن رخ خواهد داد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
باتوجه به قرآن کریم چگونه جسمانی بودن معاد ثابت می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : دركتب تفسيري آمده چگونه مرد عرب بيابانى استخوان پوسيده اى را خدمت پيامبر(ص) مى آورد و مى گويد: چه كسى مى تواند اين را زنده كند؟ و پيامبر(ص) به فرمان خدا پاسخ مى گويد: همان كسى كه روز نخست آن را آفريد، همان كسى كه آسمان و زمين را ايجاد كرده، و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
آیات معاد جسمانی
,
معاد جسمانی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیات معاد
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
وجوب معاد جسمانی ,
چگونگی معاد جسمانی ,
معاد جسمانی ,
کیفیت معاد جسمانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
تعداد رکورد ها : 277
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید