مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship
>
اولیاء الله
>
معصومین(ع)
>
اهل بیت(ع)
آل عبا
آل محمد (ص)
ائمه شیعه(ع)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
تعداد رکورد ها : 965
عنوان :
جلوه هایی از ارادت غزالی به ائمه اطهار(ع) با استناد به کیمیای سعادت : دوره چهارم، شماره 10 : حبل المتین
نویسنده:
سید هادی میرآقایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
اهل بیت(ع)
,
کیمیای سعادت
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
امامان معصوم علیهم السلام
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت نماز ,
خوف و رجاء ,
دوستی دنیا ,
لیله المبیت ,
کلام امام علی (ع) ,
نامه های غزالی ,
زهد ,
ایثار ,
سخاوت ,
حق فرزند ,
آداب تلاوت قرآن ,
آداب ازدواج ,
آداب پذیرش میهمانی ,
آفت زبان ,
سیره فاطمی (فاطمه زهرا س) ,
سیره علوی (امام علی ع) ,
سیره مجتبوی(امام مجتبی ع) ,
سیره حسینی (امام حسین ع) ,
سیره جعفری (امام صادق ع) ,
سیره رضوی (امام رضا ع) ,
نبرد امام علی با عمرو بن عبدود ,
ستایش اهل بیت ,
چکیده :
سخنان و اندیشه های گهربار پیامبر مکرم اسلام(ع) و امامان معصوم(ع) هماره منبع و سرچشمه فیضی برای نویسندگان و محققان بوده است زیرا معتقدند که آبشخور گفتار پیامبر و ائمه اطهار از وحی و قرآن نشأت می گیرد و تفکر و اندیشه والای آن بزرگواران چه در زمان حیات و چه بعد از حیات آن ها راهگشای همیشه طالبان معرفت و تشنگان حقیقت بوده است؛ و این پیروی از عقاید متعالی آنان، منحصر به شیعیان نیست بلکه پیروان پاک نهاد اهل سنت نیز از دل و جان گوش به سخنان آن بزرگواران نهاده اند و در آثار قلمی و مکتوب از آن سرچشمه های فیض بهره مند شده اند و با تأسی از افکار آنان برای اشاعه افکار متعالی اسلام و پیشرفت پیروان اسلام کوشش کرده اند. مقاله زیر درصدد است جلوه هایی از ارادت ابوحامد غزالی توسی، یکی از شخصیت های معروف اهل سنت را با تکیه بر یکی از آثار مهم او به اهل بیت(ع) به خصوص امام رضا(ع) نشان دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 110 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدار و لقا خداوند در نگاه قرآن، عترت و عرفان
نویسنده:
محمد صافحیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معتزله
,
خداشناسی
,
اشاعره
,
قیامت
,
اشاعره (اهل سنت)
,
رؤیت خدا
,
رؤیت قلبی خدا
,
رؤیت بصری خدا در آخرت
,
رویت قلبی
,
رویت حسی
,
لقای الهی
,
الهیات عرفانی
,
الهیات(کلام جدید)
,
قیامت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
امامیه ,
عین الیقین ,
غایت خلقت ,
بنی اسرائیل ,
قرب الهی ,
اهل بیت(ع) ,
قرآن ,
چشم سرّ(در مقابل چشم باطن) ,
معاد(فلسفه) ,
قرآن ,
قرب به خدا ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
مقام حق الیقین(قسیم مقام علم الیقین و عین الیقین) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
چشم دل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه حلی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
چکیده :
بزرگترین موهبتی که نصیب مسلمانان گشته است این است که کتاب آسمانی ایشان قرآن، به صورتی که هم اکنون در دست است، اندکی پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) در زمان حیات ائمه اطهار (ع) و صحابه آن حضرت جمع آوری شد و کتابی که رکن اصلی همه علوم و معارف دین مبین است در اختیار امت محمد (ص) قرار گرفت. اما همه می دانیم که قرآن به خاطر قابلیت های زیادی که دارد، اختلاف نظرهایی را در موضوعات مختلف دینی در پی داشته است. یکی از آنها موضوع «دیدار خداوند» است که اشاعره سخت معتقدند خداوند در قیامت با چشم دیده می شود. از سوی دیگر معتزله به شدت منکر آن هستند و معتقدند که فقط می توان به خدا اعتقاد داشت، یعنی در ذهن و فکر خود می توان به وجود خدا یقین داشت و حد اعلای ایمان همین است. شیعه نیز معتقد است خداوند هرگز دیده نمی شود، نه در دنیا و نه در آخرت، اما حد اعلای ایمان را هم یقین فکری و ذهنی نمی داند بلکه معتقد است علاوه بر آن خدا را با چشم دل یا قلب می توان دید. عرفا نیز در این مساله عقیده ای مشابه شیعه دارند و می گویند انسان ها در باب معرفت خداوند باید به «عین الیقین» که همان رؤیت قلبی است برسند. شایان ذکر است دیدگاهی را که ائمه معصومین (ع) نیز در این رابطه مطرح کرده اند «رؤیت قلبی» است که فراتر از «رؤیت حسی» محسوب می شود و در این مقاله ما در صدد تبیین آن برآمده ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئولیت ها و اختیارات امام(ع) چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
۱ . شئون امامت و يا اختيارات امام ، مشترك است ميان پيامبرانى كه علاوه بر ابلاغ احكام و معارف دينى ، مسئوليت اجراى آن را نيز بر عهده دارند، و امامانى كه اوصياى پيامبران اند ، و فقهايى كه در عصر غيبت امام ، واجد شرايط رهبرى اند . به سخن ديگر ، اختيارات
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اختیارات امام (ع)
,
وظایف امام
,
اهل بیت(ع)
کلیدواژههای فرعی :
شئون امامت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
به چه دلیل «سنت» شامل احادیث اهل بیت(ع) نیز می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براى اثبات مرجعيت علمى و دينى اهل بيت(ع)و حجّيتِ قول و فعل و تقرير آنان (همانند پيامبر(ص) ) و تعميم سنّت به احاديثى كه از اهل بيت(ع)نقل مى شود ، دلايل فراوانى از كتاب خدا و سخنان پيامبر خدا وجود دارد كه پرداختن به همه آنها در اين مقال نمى گنجد . [۱]
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
احادیث اهل بیت(ع)
,
اهل بیت(ع)
,
سنت
کلیدواژههای فرعی :
توسل به اهل بیت(ع) ,
علم اهل بیت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا احادیث نشان داده اند که اهل بیت(ع) مصادیق آیه وراثت کتاب هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آیه وراثت کتاب: ثُمَّ أَوْرَثْنَا ٱلْكِتَابَ ٱلَّذِینَ ٱصْطَفَینَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَیرَاتِ بِإِذْنِ ٱللهَ ذَٰلِكَ هُوَ ٱلْفَضْلُ ٱلْكَبِیرُ.[۱] سپس، این کتاب را به بندگا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت(ع)
,
اهل بیت پیامبر (ص)
,
آیه وراثت کتاب
کلیدواژههای فرعی :
آیه 32 فاطر ,
مصادیق اهل بیت (ع) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر مراد از «اهل الذکر» در سوره نحل آیه 43 اهل بیت پیامبر(ع) باشد، وقتی مشرکان، رسالت پیامبر را نمی پذیرند، چگونه سخنان اهل بیتِ او را می پذیرند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نحل، آیه ۴۳: وَ مَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ إِلاَّ رِجَالاً نُّوحِی إِلَیهِمْ فَسْٔلُواْ أَهْلَ الذِّکرِ إِن کنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ.[۱] و ما پیش از تو، جز مردانی که به آنان وحی می کردیم، نفرستادیم. پس اگر نمی دانید، از اهل ذکر بپرسید. نخستین م
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل ذکر
,
اهل بیت(ع)
,
آیه اهل الذکر
کلیدواژههای فرعی :
اهل ذکر ,
رسالت اهل ذکر ,
اسوه بودن اهل ذکر ,
آیه اهل ذکر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا حدیثی داریم که اهل بیت(ع) را مصادیق «اهل الذکر» در سوره نحل، آیه 43 معرفی کرده باشند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نحل، آیه ۴۳: وَ مَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ إِلاَّ رِجَالاً نُّوحِی إِلَیهِمْ فَسْٔلُواْ أَهْلَ الذِّکرِ إِن کنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ.[۱] و ما پیش از تو، جز مردانی که به آنان وحی می کردیم، نفرستادیم. پس اگر نمی دانید، از اهل ذکر بپرسید. در روایا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل ذکر
,
اهل بیت(ع)
,
آیه اهل الذکر
کلیدواژههای فرعی :
آیه اهل ذکر ,
مصادیق اهل بیت (ع) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا روایتی آیه صادقین را به اهل بیت(ع) ربط می دهد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آیه صادقین: یا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَهَ وَ کونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ.[۱] ای مؤمنان! از خدا پروا کنید و همراه راستگویان باشید. روایات متنوّع و فراوانِ شیعه و سنّی،[۲] شأن نزول «آیه صادقین» را اوصیای معصوم پیامبر(ص)می داند.
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت(ع)
,
آیه صادقین
کلیدواژههای فرعی :
آیه صادقین ,
صادقین (علیهما السلام) ,
صادقین (ع) ,
صادقین علیه السلام ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا با برهان عقلی می توان نشان داد که مراد از «صادقین» در آیه صادقین، اهل بیت(ع) است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آیه صادقین: یا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَهَ وَ کونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ.[۱] ای مؤمنان! از خدا پروا کنید و همراه راستگویان باشید. صدق، قلمرو گسترده ای دارد و صدقِ کرداری، گفتاری، عقیدتی، اخلاقی، اجتماعی و... را شامل می گردد.
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت(ع)
,
آیه صادقین
کلیدواژههای فرعی :
آیه صادقین ,
صادقین (علیهما السلام) ,
صادقین (ع) ,
صادقین علیه السلام ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونه پیامبر(ص) در عمل نشان داد که مراد از «ذو القربی» در آیه ذو القربی اهل بیت اوست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آیه ذو القربی: وَ ءَاتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ وَ الْمِسْکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ لَا تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا.[۱] و حقّ خویشاوند را به او برسان، و نیز [حقّ] مستمند و در راه مانده را! و هیچ نوع ولخرجی و ریخت و پاشی مکن. روایات فراوانی از شیعه و س
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت(ع)
,
اهل بیت پیامبر (ص)
,
آیه ذو القربی
کلیدواژههای فرعی :
آیه 26 اسراء ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
تعداد رکورد ها : 965
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید