مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
سيف الصقيل في الرد على ابن زفيل
نویسنده:
أبي الحسن تقي الدين علي بن عبد الكافي السبكي الكبير / محمد زاهد بن الحسن الكوثري
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
المکتبة الازهریة للتراث,
کلیدواژه‌های فرعی :
چکیده :
کتاب السیف الصقیل فی الردّ علی ابن زفیل توسط تقی الدین سُبکی و پیوست آن به قلم محمد زاهد بن الحسن الکوثری به رشته تحریر در آمده است. وهابیت در حقیقت آیینه تمام نمای افکار و عقاید ابن تیمیه است. علمای اهل سنت هم در عصر ابن تیمیه و هم بعد از آن تا به امروز با عقاید او مخالفت نموده و عقاید او را مخالف با مبانی دین اسلام دانسته‌اند. از جمله علمای هم عصر او تقی الدین سُبکی است. او کتاب هایی در نقد و ردّ ابن تیمیه نوشته است یکی از کتاب های او «السیف الصقیل فی الردّ علی ابن زفیل» در نقد و ردّ ابن تیمیه و ابن قیم است. این کتاب شامل فصولی است که برخی از این فصول به این ترتیب می باشد: مناظره خیالی بین مشبه و منزه، ضرب المثل هایی برای معطل و مشبه و موحد، مطالبی در قصیده نونیه، تخیل و فکر کردن ناظم در افعال و اعمال بندگان، منکر شدن ناظم برای برگرداندن معدوم و از بین رفته، فوقیت حسی، گفته ابن تیمیه: نفی صفت کلام موجب نفی رسالت است، در ردّ بر جهمیه، حدیث نزول، اشاره به بلند کردن دست به سمت آسمان، در حیات و زندگی انبیا (ع)، در شکست طاغوتی که صفات را نفی می کردند، در شروع دشمنی بین موحدین و معطلین، در عدد جنات، و ... نویسنده در این کتاب به بحث بررسی پیرامون عقاید ابن تیمیه و شاگردش ابن قیم جوزیه پرداخته و عقاید آنان را نقد و ردّ کرده است.
امامان اهل سنت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا بايد دانست كه هيچ كدام از امامان اهل سنت در زمان خودشان مدعي مذهب فقهي جديد نبودند و خودشان را امام نمي دانستند و آنچه به عنوان انحصار مذهب اهل سنت در اين چهار مكتب فقهي صورت گرفت بعداز اين چهار نفر صورت گرفت .

تفصيل اين مطلب را از ك بیشتر ...
اهل سنت كه كاملاً از وقايع صدر اسلام آگاهي دارند مثل غصب حق خلافت حضرت علي ـ عليه السّلام ـ توسط عمر و عثمان و ابوبكر و به شهادت رساندن حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ و واقعه عاشورا كه در تاريخ اهل سنت هم آمده، پس چرا به بزرگانشان اعتقاد دارند و آنها را دوست دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اهل سنت بطور كلي به دو دسته تقسيم مي گردند؛ دسته اي كه اكثريت اهل سنت را تشكيل مي دهند و عوام اهل سنت مي باشند واقعاً نمي دانند كه در صدر اسلام چه گذشته و جريان امامت و خلافت چگونه رقم خورده است. از اين رو وقايع تاريخي بر آنها مشتبه گرديده اند، زيرا بیشتر ...
با توجه به آيه 33 سوره احزاب و رواياتي که خود اهل سنت نيز آنها را تأييد مي کنند چرا آنها امامان را معصوم و پيشواي خود نمي شناسند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عدم پذيرش امامان معصوم و به تبع آن مسأله عصمت آن بزرگواران از ناحيه اهل سنّت، اعم از علماء و عوام آنان، با وجود نصوص متواتر و معتبر ديني (مانند: حديث غدير، انذار، منزلت، سفينه، ثقلين و نيز آيات قرآني) علل متعددي دارد که به اختصار برخي از آنها را بيان بیشتر ...
چرا اهل سنت علي ـ عليه السلام ـ را به عنوان اولين امام قبول نداشتند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي يافتن جواب اين سؤال بايد اندكي به مباحث زمان صدر اسلام و زمان حيات پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ بپردازيم تا مسأله روشن شود كه آيا پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ در زمان حيات خود به امامت كسي تصريح كرده بود يا نه اگر تصر بیشتر ...
از نظر اهل تسنّن مقام خلفاء‌بالاتر است يا ائمه اربعه اهل سنت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يكي از عقايد اساسي و بنيادين اهل سنت، عادل بودن ياران و اصحاب رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله ـ است. بر اساس اين باور، تمامي اصحاب، رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ كه با ايمان به اسلام از دنيا رفته باشند، عادل بوده و از هرگونه فسق و اعمال خلاف مرو بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
مي خواستم اسامي امامان از نظر اهل سنت را بدانم.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
انسانهايي که در اسلام راستين به عنوان امام، هادي، رهبر، پيشوا و مقتدا، ناميده شده اند آنچنان با عظمت و بزرگوار و پرجلال و باشکوهند که در طول تاريخ نه تنها از طرف دوستان و پيروانشان مورد تکريم و تعظيم قرار گرفته اند بلکه از ديدگاه مذاهب و ملل ديگر و ش بیشتر ...
شیعة هم أهل السنة
نویسنده:
محمد تیجانی سماوی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مرکز الابحاث العقائدیه,
چکیده :
«الشیعۀ هم أهل السنۀ»، اثر محمد تیجانى سماوى، به زبان عربى در جهت مقایسه اعتقادات شیعه و اهل سنت مى باشد. و این پژوهشى است، در زمینه برخى دیدگاه هاى شیعه به عنوان پیروان واقعى سنت پیامبر اسلام (ص) و قرآن و براى همین پیروى واقعى از پیامبر (ص) نام کتاب «الشیعۀ هم اهل السنۀ» گذاشته شد که بعد فرهنگى آن مد نظر است، نه بعد سیاسى و تاریخى آن، زیرا به غیر از این جنبه اهل سنت در موارد متعدد با سنت پیامبر و قرآن مخالفت کرده اند. تیجانى با روش توصیفى تاریخى و با استفاده از آیات و احادیث شیعه و سنى به معرفى و مقایسه دیدگاه هاى این دو مذهب مى پردازد، از مهم ترین آنها ذکر سه حادثه اى که موجب تقسیم مسلمانان به شیعه و سنى شد، راز انتشار مذاهب چهارگانه سنى، حدیث ثقلین نزد شیعه و اهل سنت، منابع تشریع نزد شیعه و اهل سنت، تقلید و مرجعیت نزد هر دو مذهب، خلفاء راشدین نزد شیعه و اهل جماعت، تحریف کیفیت صلاة على محمد و آله نزد اهل سنت؛ بعد از این بخش، ابتداء مخالفت صحابه نظیر ابوبکر، عمر، عثمان، طلحه، زبیر، سعد بن ابى وقاص، عبدالرحمان بن عوف، عائشه، خالد بن ولید ابوهریره و عبداالله بن زبیر با سنت پیامبر اشاره مى شود و سپس عدم مخالفت شیعه با قرآن و سنت پیامبر را به اثبات مى رساند. دکتر تیجانى بعد از این دیدگاه اهل سنت و جماعت و شیعه را نسبت به صحابه بیان مى دارد و در ادامه از اختلاف شیعه و اهل سنت درباره نظام حکومت در اسلام، اهل بیت (ع)، صلوات ناتمام اهل سنت، عصمت پیامبر (ص) و تاثیر آن بر اهل سنت سخن مى راند و در آخر در مورد کتاب «الشیعۀ» و «التصحیح» که نویسنده آن دکتر موسى موسوى است، بحث مى شود که ثابت مى کند تمام عقاید شیعه صحیح است، زیرا همه آنها را از قرآن و سنت نبوى اخذ نموده است.