مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
افعال امام امام امامت اهل بیت(ع) تعیین امام خلافت خلیفه دلایل امامت شرایط امام صفات امام (ع ) علایم ظهور امام زمان (عج) فواید امام مطاعن خلفای ثلاثه مهدویت
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1846
ائمة الإثنا عشر
نویسنده:
شمس الدين محمد بن طولون؛ محقق: صلاح الدین منجد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: منشورات الرضی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«ألأئمةُ الإثنی عَشَر»کتابی عربی تألیف شمس‌ الدین محمد بن طولون‏ عالم سنی مذهب است. موضوع کتاب مختصری از شرح حال ائمه دوازده گانه شیعه است. مؤلف در این اثر درباره هر امام روند یکسانی را رعایت کرده و به ولادت، وفات، فضائل، راویان و فرزندان آنان اشاره کرده است. ابن طولون می‌ نویسد که شرح حال ائمه را بر اساس پدر و پسر مرتب کرده و پشت سر هم آورده است.
موسوعة الکبری عن فاطمة الزهراء علیهاالسلام المجلد 6 (اولادها علیهاالسلام)
نویسنده:
اسماعيل انصاری زنجانی خوئينی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دلیل ما,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«اَلْمَوسوعَةُ الْکُبْری عَنْ فاطمَة الزّهراء علیهاالسلام» مجموعه‌ ای بیست و پنج جلدی به زبان عربی درباره حضرت زهرا (س) نوشته اسماعیل انصاری زنجانی است. نوشتن این اثر از سال ۱۴۰۷ قمری شروع شده و تمامی ابعاد زندگی و شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) را در بر گرفته است. مؤلف در نگارش کتاب به بیش از سی‌ هزار منبع مراجعه کرده است. روش تألیف موسوعه بر اساس موضوعات مربوط به حضرت زهرا است که طبق یک تقسیم‌ بندی جامع به سه بخش کلی تقسیم شده است: حضرت زهرا (س) قبل از این عالم، حضرت زهرا در این عالم، حضرت زهرا بعد از این عالم. مؤلف سپس در مقدمه کتابش مسائلی را پیرامون حضرت زهرا (س) را در پنج بخش مطرح می‌ کند: عظمت حضرت زهرا (س) در طول ۱۴ قرن (خلقت حضرت زهرا (س) قبل از خلقت حضرت آدم و برکات آن حضرت) گام‌ های اساسی و اولیه در تدوین موسوعه (مراحل حیات حضرت زهرا (س) در این عالم به طور همه جانبه و مفصل) روش تألیف موسوعه و مراحل آماده‌ سازی آن (موضوعاتی که درباره حضرت زهرا (س) در معارف دینی بیان شده، از جمله اشعار، روایات، معجزات، زیارت‌ ها و دعاها) فهرستی از منابع موسوعه (کتابشناسی حضرت زهرا و به طور تفصیلی اولین کتاب‌ ها که درباره آن حضرت تدوین شده و همچنین تمامی کتبی که به زندگانی حضرت زهرا (س) ارتباط دارد). مختصری از زندگی حضرت زهرا (س) (در بیان عظمت حضرت زهرا (س) در روز قیامت). موضوع جلد ششم این کتاب فرزندان حضرت زهرا (س)، امام حسن و امام حسین علیهماالسلام می باشد.
ریاض الأبرار في مناقب لأئمة الأطهار المجلد 1 (احوال فاطمة احوال الحسن و الحسین علیهماالسلام)
نویسنده:
نعمت الله جزائری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: مؤسسة التاریخ العربی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«ریاضُ الاَبْرار فی مَناقب الائمّة الاَطْهار» کتابی عربی نوشته سید نعمت الله جزائری (متوفای ۱۱۱۲) است. این اثر در سه جلد بوده که، جلد اول درباره فاطمه زهرا (س) و حسنین (ع)، جلد دوم درباره امام چهارم تا یازدهم و جلد سوم اختصاص به امام عصر (عج) دارد. این اثر، گرایشی حدیثی دارد و مؤلف در برخی موارد توضیحاتی را ارائه کرده است. جلد اول شامل موضوعات زیر می باشد: 1- ولادت، اسماء، معجزات و مکارم اخلاقی حضرت زهرا (س). 2- ازدواج حضرت زهرا با علی (ع). 3- احوالات فاطمه (س) پس از رحلت پدر و چگونگی محبان او در قیامت. 4- ولادت حسنین و نقش انگشتری آنان. 5- احوالات امام مجتبی (ع). 6- عمر و شهادت امام مجتبی (ع). 7- احوالات امام حسین (ع) از معجزات، احتجاجات با معاویه و خبر دادن انبیاء درباره شهادت امام (ع). 8- در عظمت مصیبت سیدالشهداء و ثواب گریه بر وی. 9- مقتل امام حسین. 10- وقایع پس از عاشورا. 11- احوال مختار و قیام او.
دمعة الساکبة في أحوال النبي صلی الله علیه و آله و العترة الطاهرة المجلد 6
نویسنده:
محمدباقر بن عبدالکریم بهبهانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«اَلدَّمْعَةُ السّاکِبَة فی أحْوالِ النَّبیّ و العِتْرَة الطّاهِرَة» (اشکِ ریزان در احوال پیامبر و آل پاکش) کتابی به زبان عربی در زندگانی (مناقب و مصائب) چهارده معصوم نوشته محمد باقر دهدشتی بهبهانی است. مطالب چشمگیری از این کتاب درباره امام حسین (ع) و واقعه عاشورا است. دهدشتی بهبهانی در این کتاب، زندگانی ائمه را در چند جلد نگاشته است که مجلدات چهارم و پنجم در ۱۴ فصل اختصاص به امام حسین و عاشورا دارد. در این کتاب مؤلف پاره‌ ای روایات غیر مستند و داستان های مجعول را نیز آورده است. وجود این قبیل مطالب، از اعتبار کتاب نزد محققان کاسته است. دهدشتی انگیزه خود از نوشتن این کتاب را اختصار کتاب‌ های فضایل و مقاتل و نادرستی کتاب‌ های طولانی در این زمینه یاد کرده است. جلد ششم این کتاب به بررسی زندگی امام سجاد (ع)، امام باقر (ع) و امام صادق (ع) می پردازد.
موسوعة الکبری عن فاطمة الزهراء علیهاالسلام المجلد 11 (بعد وفاة ابیها الی شهادتها علیهاالسلام)
نویسنده:
اسماعيل انصاری زنجانی خوئينی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دلیل ما,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«اَلْمَوسوعَةُ الْکُبْری عَنْ فاطمَة الزّهراء علیهاالسلام» مجموعه‌ ای بیست و پنج جلدی به زبان عربی درباره حضرت زهرا (س) نوشته اسماعیل انصاری زنجانی است. نوشتن این اثر از سال ۱۴۰۷ قمری شروع شده و تمامی ابعاد زندگی و شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) را در بر گرفته است. مؤلف در نگارش کتاب به بیش از سی‌ هزار منبع مراجعه کرده است. روش تألیف موسوعه بر اساس موضوعات مربوط به حضرت زهرا است که طبق یک تقسیم‌ بندی جامع به سه بخش کلی تقسیم شده است: حضرت زهرا (س) قبل از این عالم، حضرت زهرا در این عالم، حضرت زهرا بعد از این عالم. مؤلف سپس در مقدمه کتابش مسائلی را پیرامون حضرت زهرا (س) را در پنج بخش مطرح می‌ کند: عظمت حضرت زهرا (س) در طول ۱۴ قرن (خلقت حضرت زهرا (س) قبل از خلقت حضرت آدم و برکات آن حضرت) گام‌ های اساسی و اولیه در تدوین موسوعه (مراحل حیات حضرت زهرا (س) در این عالم به طور همه جانبه و مفصل) روش تألیف موسوعه و مراحل آماده‌ سازی آن (موضوعاتی که درباره حضرت زهرا (س) در معارف دینی بیان شده، از جمله اشعار، روایات، معجزات، زیارت‌ ها و دعاها) فهرستی از منابع موسوعه (کتابشناسی حضرت زهرا و به طور تفصیلی اولین کتاب‌ ها که درباره آن حضرت تدوین شده و همچنین تمامی کتبی که به زندگانی حضرت زهرا (س) ارتباط دارد). مختصری از زندگی حضرت زهرا (س) (در بیان عظمت حضرت زهرا (س) در روز قیامت). موضوعات جلد یازدهم این کتاب عبارتست از وقایع بعد از رحلت پیامبر (ص) تا شهادت حضرت زهرا (س)، ضرب و ایذاء حضرت، دفاع کردن او از علی (ع) و شهادت حضرت محسن (ع).
علي بن أبي طالب إمام العارفين أو البرهان الجلي في تحقيق انتساب الصوفية إلى علي و يليه كتاب فتح الملك العلي بصحة حديث باب المدينة العلم علي
نویسنده:
محمد بن صديق غماری حسنی؛ محقق: احمد محمد مرسی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: مکتبة القاهره,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «علي بن أبي طالب إمام العارفين أو البرهان الجلي في تحقيق انتساب الصوفية إلى علي و يليه كتاب فتح الملك العلي بصحة حديث باب المدينة العلم علي» نوشته احمد بن محمد بن صديق غماری حسنی درباره امام اول شیعیان علی بن ابیطالب علیه السلام می باشد.
لواعج الأشجان في مقتل الحسين علیه السلام
نویسنده:
محسن امين عاملی؛ محقق: حسن امین
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار الأمير للثقافة و العلوم,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «لواعج الأشجان في مقتل الحسين (ع)» نوشته محسن امين عاملی، به موضوع مقتل و شهادت امام حسین علیه السّلام می پردازد. مؤلّف بعد از ذکر مقدمه ای در فضل گریه بر امام حسین علیه السّلام احادیثی از پیامبر صلّی الله علیه و آله در فضیلت و جایگاه والای حضرت نزد پیامبر و خداوند، آورده است. سپس به پاره ای از اوصاف امام حسین علیه السّلام اشاره و با ذکر نسب امام علیه السّلام و ذکر شهر ها به مناسبت بحث اشاره و به بیعت نکردن امام حسین علیه السلام و دوره معاویه به طور مفصل اشاره کرده و با وقایع مرتبط با جریان شهادت امام، ادامه می یابد. در ذکر شهادت حضرت مسلم بن عقیل، بحث جامع و مفصّلی را انجام داده به وقایع بعد از شهادت امام نیز اشاره می کند. این کتاب در موضوع مقتل و تحلیل اجمالی آن، کتاب معتبر و خوبی می باشد. سید محسن امین عاملی در آخر این کتاب، کتاب «اصدق الأخبار فی قصه الاخذ بالثار» را که تألیف خودش است و در ذکر قیام توابین و قیام مختار، می باشد آورده است و در انتها، شعر ها و مراثی خوبی از شعرای معاصر را در خصوص شهادت و فضیلت امام حسین علیه السّلام را ذکر می کند.
فضائل أمیرالمؤمنین علی بن أبي طالب علیه السلام فی القرآن الکریم المجلد 4
نویسنده:
سعيد أبومعاش
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دار المودة,
چکیده :
کتاب «فضائل أمیر المؤمنین علی بن أبي طالب (ع) فی القرآن الکریم » نوشته سعيد أبو معاش، به شرح و بررسی آیاتی از قرآن کریم در شان و «منزلت امام علی (ع)» می پردازد. در این نوشتار که چهارمین جلد از یک مجموعه ده جلدی است، آیاتی از قرآن کریم که در مورد شجاعت امام علی (ع) در جنگ‌ های صدر اسلام، استدلال به امامت و خلافت بلافصل آن امام، ارتباط شدید پیامبر اسلام (ص) با امام علی (ع)، برتری عمل امام علی (ع) بر سایر صحابه، افضلیت امام علی (ع) بر صحابه، حقانیت ایشان در جریان خلافت و عدم شایستگی خلفا برای این مسند به همراه روایات تفسیری و دلایل عقلی تبیین شده است.
کلام النبی صلی الله علیه و آله لا من زیادة الناس «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه»
نویسنده:
محمدجعفر طبسی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «کلام النبی صلی الله علیه و آله لا من زیادة الناس (اللهم وال من والاه و عاد من عاداه)» نوشته محمدجعفر طبسی، تحقیقی پیرامون متن «روایت غدیر» است. نگارنده در این اثر در پی آن است تا این شبهه را از ذهن‌ ها كنار بزند كه عبارت «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله» ادامه سخن رسول گرامی اسلام در صحرای غدیر است نه این‌ كه اضافه‌ ای باشد كه از سوی مردم و یا از سوی علمای دین در قرون گذشته وارد شده است. وی در همین راستا، در فصل اول راویانی كه این حدیث را روایت كرده‌ اند را نام برده است. در فصل دوم نیز علما و راویانی كه در طبقات مختلف حدیثی مقدار زیاده این حدیث را روایت كرده‌ اند را نام برده و ثقه بودن آنان را نیز متذكر شده است. در فصل پایانی نیز نمونه‌ های مختلف ثبت شده این روایت معرفی شده است.
  • تعداد رکورد ها : 1846