آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ب:قرن بیستم میلادی
>
مارتین هایدگر
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
تعداد رکورد ها : 1083
عنوان :
بررسی دیدگاه هایدگر درباره نیهیلیسم
نویسنده:
حجت اله سلطانی فر ، رضا گندمی نصرآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
با گفتار نیچه «نیهیلیسم» به مسئلهای برای اندیشهورزیهای فلسفی بدل گردید. او که «نیهیلیسم» را «بیمعنایی همهچیز» میخواند، با نقد تاریخ متافیزیک غرب، افلاطونگرایی و اخلاق مسیحی را مهمترین عوامل ظهور آن میدانست. در نهایت هم با خلق «ابرانسان» و بر بستر همان «متافیزیک انسانگرایانه» بهدنبال عبور از نیهیلیسم بود؛ اما هایدگر «نیهیلیسم» را نه در مرتبه ارزشها، بلکه از حیثی وجودشناسانه بررسی میکرد. او با نقد کلیت اندیشه متافیزیکی غرب، «متافیزیک» را حاکی از نوعی نسبت با هستی میدانست که در آن، خودِ هستی در پس پردهای از حجابها به مغاک فراموشی و غفلت فرو میغلتد. او در تبیینی هستیشناسانه، «نیهیلیسم» را معادل همین «غفلت و فراموشی وجود» دانسته و بر همین اساس، «تاریخ اندیشه غرب» را «تاریخ بسط نیهیلیسم» معرفی میکند. از اینمنظر، با کمال متافیزیک، ظهورات متکاملتری از نیهیلیسم هم تحقق مییابد. تا آنجا که امروز، در «گشتل تکنولوژی» که شکل نهایی متافیزیک است، «نیهیلیسم تکنولوژیک»، با نفی کامل هستی، جهان و انسان را در قالبی نیهیلیستی و صرفا در هیات منبع و موجودی، تعین بخشیده است. از نظر هایدگر در مواجهه با این وضعیت ما دو راه بیشتر نداریم، یا تندادن به نابودی کامل و یا یافتن راهی جهت فراروی از آن.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 227 تا 245
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی گسترۀ وجودی انسان در اندیشه هایدگر از نگاه ملاصدرا
نویسنده:
منصور مهدوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
«انسان» یکی از مهمترین موضوعاتی است که در اندیشۀ متفکران و فیلسوفان جایگاهی محوری دارد. مسئله ما بحث از گسترۀ وجودی انسان است. این بحث زیربنای باور به جهان مادی یا فرامادی بوده و نوع نگاه ما نسبت به سعادت را نیز رقم خواهد زد. روش ما مبتنی بر رجوع به مبانی تفکر هایدگر و صدرا درباره وجود و انسان و استخراج نظرگاه ایندو در مسئله مورد بحث خواهد بود. بر این اساس میکوشیم نظر هایدگر را در این باره به دست آوریم که اندیشۀ او به طور جدی در جامعه فکری ما مورد توجه است. پس از آن نظرات وی را بر اساس دیدگاه حکمت متعالیه بررسی و ارزیابی خواهیم کرد. بحث از گسترۀ وجودی انسان، پیوندی عمیق با بحث از نفس دارد. بر این اساس لازم است دیدگاه دو متفکر را در این باره استخراج کرده، به ارزیابی آنها بپردازیم. بنا به تفاوتهای روش فلسفی دو متفکر که یکی متکی به برهان و دیگری بر پایه پدیدارشناسی است، از منظر صدرا گسترۀ وجودی انسان، عوالم قبل و بعد از دنیا را نیز در بر میگیرد؛ ولی از نظرگاه هایدگر گسترۀ وجودی انسان، محدود به دنیاست
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راه فکری هایدگر: مراحل و منازل
نویسنده:
سید مسعود زمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مقالۀ حاضر نگاهی جامع بر راه فکری هایدگرمیافکند، منتهی برخلاف مشهوراتِ مطالعات هایدگر، که اندیشۀ او را دو مرحله میداند: پیش از «گشت» و پس از آن. بنابراین غالباً نیز از هایدگر یک و دو میگویند. اما این نوشتار اندیشۀ هایدگر را به صورت راهی تصویر مینماید با پیچ و خمها یا گشتهای فراوان، که با استناد به خود هایدگر آن را در چهار مرحله خلاصه میکند. او خود از سه تقریر پرسش وجود و نیز صراحتاً از سه مرحلة راه فکری خود خبر میدهد: پرسش از معنای وجود، پرسش از حقیقت وجود و سرانجام پرسش از محلشناسی وجود. مقاله یک دورۀ چهارمی را نیز در ابتدای این مراحل بازمیشناسد: پیش از تابستان 1923 را، که در آن اندیشۀ هایدگر جزو فلسفۀ زندگانی است. کار اصلی این مقاله توضیح و تبیین کلی این مراحل چهارگانه، بازۀ زمانیشان و توضیحی در مورد نسبت میان آنها است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 199
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشهی سیاسی مارتین هیدگر
نویسنده:
پدیدآور: محمدجواد سیدی ؛ استاد راهنما: احمدعلی حیدری ؛ استاد مشاور: رضا سلیمان حشمت
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
چکیده :
آنچه باید در اندیشهی سیاسی هیدگر مورد توجه ما باشد این است که به فرآیندهای سلطه و انقیاد در تمدن مدرن توجه کنیم.جامعهی انضباطی مورد نظر فوکو نیز تجسّم غایت همین رویکرد سلطهجویانهی انقیاد است.هیدگر با مطرح کردن دغدغهی تکنولوژی و تسلط تکنولوژی بر طبیعت و انسان و نیز مطرح کردن نقد سوبژکتیویته راهی گشود برای بررسی نقاط ریز انقیاد در تمدن غربی.اندیشهی سیاسی هیدگر مسیری تازه برای بررسی سازوکارهای قدرت میگشاید.هیدگر در بحث از تمدن تکنولوژیک از نهادهایی همچون دولت سخن نمیگوید.آنچه مورد توجه هیدگر است در واقع نوعی از عقلانیت است که در سرتاسر جامعه پراکنده شده است و افراد را تحت انقیاد درآورده است.هیدگر با مطرح کردن مسالهی تکنولوژی توانست راه را برای تصوری جدید از قدرت بگشاید.تصوری که فوکو آن را بسط میدهد.به نظر میرسد با بررسی اندیشهی هیدگر در دو دورهی متقدم و متاخر میتوان صورتبندیای از آنچه میتوان «اندیشهی سیاسی هیدگر» خواند به دست داد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مابعدالطبیعه و تعریف ارسطویی «انسان حیوان ناطق است» در اندیشۀ هایدگر
نویسنده:
سید مسعود زمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
متن
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تعریض هایدگر به تعریف ارسطویی «انسان حیوان ناطق است» (ζώον λόγον έχον/زُوون لِگون اِشون) فصلی مفصل و همواره گشوده در اندیشۀ اوست. بهخصوص ترجمه، و بهزعمِ او تفسیر لاتینی آن animal rationale (حیوان عاقل) بارها در آثار هایدگر پس از 1935 در خدمت نقادیهای همهجانبهاش بر مابعدالطبیعۀ غربی مشاهده میشود. حیوان عاقلْ فهمی از انسان را بازمیگوید که در بُن مابعدالطبیعه و بر پیاش در بنیان تاریخ فکر و فرهنگ مغربزمین هست. نوشتۀ حاضر بر آن است که موضوعیت و اهمیت این تعریف را در اندیشۀ هایدگر نشان بدهد. مباحث مربوط به تعریف ارسطویی بهطورِ کلی در دو جهت اصلی بسط داده میشود: نخست، پرسش از انسان، ولی بهاعتبارِ آنکه درحقیقت مضمون و محتوای پرسش از وجود است؛ دوم، مسئلۀ زبان؛ اما تأکید پژوهش حاضر بر مسائل مربوط به زبان است. نخست «مقدمه»، موضوعیت پرسش از انسان و نیز تعلقش به پرسش از وجود را نشان میدهد. پس از آن، بخش اول براساسِ درسگفتار مفاهیم اصلی مابعدالطبیعه حدود تقریبی نظام مسائل زبانی برآمده از این تعریف را معلوم میکند. هایدگر مبنایش را برای طرح آنها بر λόγος (لوگوس) بهمعنای نطق یا سخن میگذارد که آن را هم از همین تعریف ارسطو برگرفته است. سرانجام، بخش دوم همان مسائل را در وجود و زماننشان میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پرسش هایدگر از معنای وجود و پیدایش مفهوم «دازاین»
نویسنده:
سیدمسعود زمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
پرسش از معنای وجود، از پرسشهای اصلی و پردامنه در اندیشۀ هایدگر است. مقالۀ حاضر به سرآغاز این پرسش در درسگفتارهای اولیۀ هایدگر برمیگردد؛ تا نشان دهد که او گذشته از آنکه آن را به طور گسترده مطرح کرده است، اولاً از طریق پیوندزدن آن با پرسش از موجود من حیث هو، و نیز با مفهوم جوهر، آن را به سنت کهن مابعدالطبیعه برمیگرداند. ثانیاً او از همان آغاز، به ویژه در ضمن بحث از جوهر، به همان پاسخی به پرسش از معنای وجود میرسد که بعدها بارها تکرار میکند: در مابعدالطبیعۀ غربی وجود را همواره به حضور معنا میکردهاند. مقالۀ حاضر سپس با آوردن نمونههای زبانی زیادی، نشان میدهد هایدگر هنگام بحث از صورتهای مختلف پرسش از معنای وجود، از لفظ «دازاین» (Dasein) نیز بسیار استفاده میکرده است؛ یعنی او در آغاز دازاین را همکلام با عموم اهل فلسفه در آلمان، به معنای عام وجود به کار میبرد و دازاین اصطلاح خاصی دال بر هویت و شخصیت انسانی نیست، آن چنانکه بعدها در وجود و زمان هست. این مقاله سرانجام در بخش سوم نشان میدهد که هایدگر چگونه از آن معنای عام دازاین، به معنای اصطلاحیاش میرسد و نیز چگونه در لفظ دازاین پرسش از وجود و معنای آن (حضور) نهفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاصدرا شیرازی و مارتین هایدگر تحلیلی انسان شناسانه در فلسفه سیاسی
نویسنده:
خلیل الرحمن طوسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه سیاسی (در اندیشه اسلامی)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
این مقاله درصدد مقایسه دو تن از فیلسوفان بزرگ فلسفه اسلامی و فلسفه مدرن غربی، ملاصدرا و مارتین هایدگر با هدف یافتن برخی عناصر احیاناً مشترک در فلسفه سیاسی آن دو است. نگاه مشترک ملاصدرا و هایدگر به مسأله وجود انسان، آنان را به نحو غریبی به یکدیگر نزدیک میکند. هر دو فیلسوف (هریک با بیان خاص خویش) نقش عمل را در تحقق وجود انسان تأکید نموده و بر این عقیدهاند که انسان در زندگیاش دائماً در حال کنش و عمل (هایدگر) و تعامل با کثرات و حرکت از کثرت به سوی وحدت (ملاصدرا) است. از اینرو هایدگر همواره به این تصریح میکند که سرنوشت ما با بودن در جامعه رقم میخورد و ملاصدرا نیز کمال نهایی و رسیدن به سر منزل مقصود وجود انسانی را از مسیر بودن در جامعه میداند. نویسنده پس از بررسی مبانی انسان شناسانه ملاصدرا و هایدگر و بررسی وجوه اشتراک و افتراق آن دو، بدین نتیجه میرسد که هرچند دو فیلسوفی که فلسفه وجودی شان آنان را به سوی نگاهی نو به انسان و درک عمیقتری از هستی، جامعه و وضع سیاسی زمان خود رهنمون میکند، اما در فلسفه سیاسی آنان را به مقصد یکسانی نمیرساند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی «هویت استعلایی انسان» در اندیشه هیدگر و ملاصدرا
نویسنده:
محمدحسین کیانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
آرای هیدگر و ملاصدرا در باب «هویت استعلایی انسان» را میتوان از جهاتی مورد بررسی تطبیقی قرار داد. در این تطبیق، قرابتها و تمایزهایی به دست میآید. وجوه قرابت از این قرارند: نخست، هر دو قائل به معنایی واحد از استعلا در بستر وجود هستند و به تأثیرگذاری یکجانبۀ وجود در تحقق استعلای انسان اذعان دارند؛ دوم، به اهمیت استعلا در تعریف انسان اعتقاد داشته و هویت انسان را قائم به استعلا تلقی میکنند؛ وانگهی، هر دو به استمرار دائمی استعلای آدمی تصریح دارد. جهات تمایز نیز به این شرح است: نخست، مبنای آنها درباره استعلا متفاوت است؛ زیرا آغاز استعلا در هیدگر با نقد سوبژکتیویسم دکارت است و به این عقیده نائل میشود که انسان تنها موجودی است که اشیا را در گشودگیاش درمییابد؛ اما آغاز استعلا در اندیشه ملاصدرا با تبیین عینالربطی موجودات به وجود حقیقی ترسیم شده و بر این عقیده استوار است که انکشاف هستی در انسان، بر مدار حرکت جوهری، اراده و فیض وجود حقیقی رخ میدهد؛ دوم، هیدگر با نظام هستیشناسانهای که ترسیم کرده، به خوداتکاییِ دازاین در امر استعلا اعتقاد دارد، اما در اندیشه ملاصدرا اهتمام به الوهیت و در پرتو آن، تمسک علمی و عملی به جوانب آن از اهمیت بنیادین برخوردار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 213 تا 229
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هایدگر، ملاصدرا و راهی بهسوی خانه
نویسنده:
ابراهیم کالین، مینا قاجارگر
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مقالات ژورنالی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
"مسألة ما" در اندیشة هایدگر
نویسنده:
مسعود زمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره هایدگر
چکیده :
"دازاین ما"، "دازاین امروزی ما"، دازاین تاریخی ما" و نظایرشان تعابیری هستند که هایدگر بخصوص در آثار خود در نخستین سالهای پس از انتشار وجود و زمان در موارد بسیاری به کار میبرد. تکرار این تعابیر در زبان هایدگر آنقدر زیاد است که نمیتوان آنها را به لحاظ فلسفی خنثی و عاری از معنا دانست. کمی جستجو در آثار وی نیز نشان میدهد که صرف نظر از دازاین، خودِ ضمیر "ما" نیز در فلسفة او موضوعیت دارد، به طوری که میتوان سیر "پرسش از ما" را مستقلاً در آثار او دنبال کرد. مقالة پیشِ رو میکوشد اولاً موضوعیت این بحث را در فلسفۀ وی نشان بدهد و از این رو از"پرسشِ-ما" نزد هایدگر میگوید، ثانیاً معنای مورد نظر هایدگر از آن را حتی الامکان روشن نماید، ثالثاً ارتباط آن با دازاین را به بحث بگذارد که کلیدواژۀ فلسفۀ او است لااقل در وجود و زمان. چون ضمیر "ما" تشخص بالفعل دازاین را رقم میزند، آن را در اینجا "تشخّصبه- ما" یا "تشخّص از طریق ما" مینامیم. این نوشته سرانجام به نتایج و تبعات "مسئلة-ما" برای فهم فلسفۀ هایدگر، بخصوص در وجود و زمان میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 239 تا 260
مشخصات اثر
ثبت نظر
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
تعداد رکورد ها : 1083
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید