جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18
غضب و آثار آن در آیات و روایات
نویسنده:
صدیقه معرفتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع پژوهش حاضر غضب ، آثار و پیامدهای آن در آیات و روایات است . هدف کلی این پژوهش به تصویر کشاندن ارزش و اهمیت غضب ، بکارگیری صحیح ، تبیین علل و پیامدهای آن و همچنین ارائه راهکارهایی برای دستیابی به آرامش در هنگام غضب می باشد. منابع مورد استفاده در این تحقیق متون دینی ، تالیفات دانشمندان اسلامی و غربی می باشد که با روش تحقیق ترکیبی ( بنیادی ، علی ، تحلیلی و کتابخانه ای ) بیان گردیده است . غضب نیروی دفاع انسان در مقابل عوامل زیانباری است که حیات و سلامتش را تهدید می نماید و برای دفاع از مصالح و منافع فردی و اجتماعی در نهاد بشر مستقر شده است . و دارای سه مرتبه افراط ، تفریط و اعتدال است . اگر این غریزه در حد اعتدال و مطابق با حکم عقل و شرع قرار گیرد ، پسندیده است و چون از محور اصلی خود خارج شود به یک رذیله اخلاقی تبدیل می گردد . هر چیزی که موجب نارضایتی یا تهدید انسان شود زمینه به وجود آمدن خشم را در وی فراهم می سازد . کم ظرفیتی ، انتظارات بی جا از دیگران ، ناکامی و فشارهای روحی روانی از علل فردی هستند و عوامل اخلاقی همچون کبر ، حب نفس ، حرص و دنیا طلبی حتی برخی بیماری ها و عوامل محیطی نقش مهمی در تشدید این غریزه دارند که از مهمترین آن ها عدم اقتدار ذهنی است . بنابراین اگر خشم از حد اعتدال خود بگذرد و در جهت خواسته های نفسانی رها شود ، پیامدهای مهلکی مانند : کینه ، حسادت ، انتفام ، غیبت ، ضرب و شتم و بیماری های جسمانی را به وجود می آورد ، که در نهایت موجب پشیمانی ، ضعف ایمان ، تباهی و هلاکت انسان در دنیا و عذاب خداوند در آخرت می گردد . لذا به منظور غلبه بر خشم می توان با شناخت عواقب و پیامدهای آن ، استفاده از آیات و روایات و بکارگیری دستورالعمل های علمی و عملی مثل : سکوت ، تغییر حالت ، ذکر و یاد خداوند ، عفو و گذشت همچنین کنترل نطق و کلام و تواضع گامی به سوی کنترل و پیشگیری از بروز غضب برداشته تا از ظهور مشکلات اخلاقی و دینی در خانواده و اجتماع جلوگیری به عمل آید .
بررسی نظریات آلبر کامو و جان هیک در باب معنای زندگی
نویسنده:
آسیه حاجی محمدجعفر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
مواجهه انسان با وجود و زندگی خود همواره یکی از مهمترین دغدغه های او بوده است. هدف این رساله یافتن پاسخ دو متفکر، آلبر کامو و جان هیک، به سوال معنای زندگی است. یعنی پاسخ به این سوال که آیا زندگی به رغم تمام سختیها و رنجها، در نگاهی کلی، ارزش زیستن دارد یا خیر.شیوه پاسخ‌گویی به سوال از معنای زندگی، مبتنی بر مبانی و پیش‌فرضهای جهان‌شناختی و انسان‌شناختی کسانی است که به این بحث می‌پردازند، و بالتبع درنوع پاسخهای مطرح شده، اختلاف نظر وجود دارد پاسخ هیک به عنوان یک فیلسوف پلورالسیت و دینی، پاسخی اوبژکتیو و دین مدارانه است. زندگی انسان در نسبت با آینده ای که بدان منتهی میشود، معنا می یابد. او باید برای بالفعل شدن پتانسیلهای شخصیتی اش تلاش کند و تشبه به مسیح، آرمان او خواهد بود.در مقابل، پاسخ کامو به عنوان فیلسوفی که به حضور خدا در جهان باور ندارد، پاسخی سوبژکتیو است. به عقیده او، جهان به طور ذاتی، عاری از هر نوع معنا و هدفی است اما انسان باید با عصیان علیه وضعیت اسف بار خود و دیگر انسانها و تلاش برای مرمت بنای آفرینش، زندگی خود را معنادار کند.
سوء خلق از دیدگاه آیات و روایات و اثرات فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
مهری کیانی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این تفحص بررسی سوءخلق، تعریف آن، مصادیق و نیز پیامدهای ناشی از آن پرداخته ایم که در ابتداء کلیات ذکر شده که شامل مقدمه، تعریف سوء خلق، ضرورت و اهمیت تحقیق، پرسشهای اصلی و فرعی می باشد. پیانامه شامل شش بخش است. بخش اول شامل سه فصل است. فصل اول درباره خلق است ماهیت خلق، را مورد بررسی قرار می دهد فصل دوم اخلاق و معنای لغوی و اصطلاحی آن است و فصل در مورد سوء خلق است بخش دوم دارای دو فصل است این بخش در مورد سوء خلق از دیدگاه آیات قرآن است، فصل یک به سوءخلق از منظر آیات قرآن می پردازد و فصل دوم به نکته هایی پیرامون آیات قرآن می پردازد. بخش سوم که موضوع آن خشم و غضب است دارای پنج فصل است که فصل اول در مورد خشم و غضب از دیدگاه علماء است فصل دوم راههای جلوگیری از خشم و غضب را مورد بررسی قرار می دهد فصل سوم پرخاشگری را تعریف کرده و به آن می پردازد. فصل چهارم به زمان شروع بد خلقی و دلائل کج خلقی می پردازد. فصل پنجم خشم و عضب را از منظر روایات مورد بررسی قرار می دهد. بخش چهارم در مورد آفتهای زبان که دارای دو فصل است فصل اول دارای مقدمه برای زبان و تعریف زبان است و نیز آنرا از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار می دهد. در فصل دوم چند مورد سوءخلق را متذکر شده و به تعریف آنها و نیز راههای جلوگیری از آن می پردازد. بخش پنجم در مورد آثار سوءخلق است که دارای چهار فصل است فصل اول نتایج شوم بد زبانی مورد بحث قرار گرفته است فصل دوم به فواید و مضرات خشم مورد بررسی قرار گرفته فصل سوم بعضی از مصادیق سوءخلق و آثار فردی و اجتماعی آن پرداخته شده فصل چهارم راههای برای مبارزه با سوءخلق است. بخش ششم دارای یک فصل است که آثار تغذیه بر سوءخلق موضوع این بخش می باشد.
فرق و مرز بین «خشم پسندیده» و «خشم ناپسند» چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
نظر به این‌که از یک سو در آموزه‌های دین اسلام، پیامبر اکرم(ص) به عنوان سرمشق و الگو تعیین شده[1] و از سوی دیگر، پیامبر(ص) و همراهانشان نسبت به دشمنان خدا سخت‌گیر، امّا با دوستان خداوند، مهربان بوده‌اند،[2] ما نیز به پیروی از آن اسوه یگانه باید خشممان بیشتر ...
در سن نوجوانی و جوانی مهم ترین کاری که می‎شود در اوج ناراحتی انجام داد چیست؟ آیا حتی در اوج گناه هم می‎توان به سوی خدا رفت و از او درخواست کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
لازم است به عنوان مقدمه به اين نكته اشاره شود كه در اين دوره سني «حساسيت‎ها»، «به خود گرفتن‎ها»، و «زود رنجي‎ها» بيش از هر دورة ديگري شخصيت و رفتار فرد را تحت تأثير قرار مي‎دهد. حساسيّت‎ها و زودرنجي‎ها در اين دوره گاهي به حدّي است كه حتي با شنيدن يك بیشتر ...
من یک نوجوانم یکی از دوستان همکاسی‌ام فرد خوبی است؛ اما کمی تند می‎شود روش برخورد با او باید چگونه باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
نوجوانی يكي از بحراني‎ترين دوره‎هاي زندگي است[1]، در اين دوره تحولات و تغييرات عميقي در افكار و عقايد، باورها و احساسات و ويژگي‎هاي افراد به وجود مي‎آيد. شناخت اين ويژگي‎ها هم براي خود فرد مفيد و راهگشا است و هم براي ديگران كه با نوجوان در ارتبا طند. بیشتر ...
اخلاق در دین زرتشت از منظر مینوی خرد
نویسنده:
مصطفی فرهودی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
چکیده :
اخلاق در دین زرتشت، پیوند عمیقی با سرشت هستی دارد. اقتدار مطلق اهوره‌مزدا در جهان و نجات انسان در دین زرتشت، در گرو زیست اخلاقی انسان است. از این رو، این آرمان با رعایت تمام آنچه به عنوان اعتقادات، آیین و مناسک تلقی می‌شود، باید در ساحت‌های مختلف زندگی انسانی تحقق ‌یابد. آدمی در هر رتبه و جایگاه، باید با تمام قوا همراه با رعایت اخلاق، تلاش کند تا امشاسپندان را در خویشتن، متوطن سازد و جهانی را که به دست اهریمن آلوده گردیده، پاک کند و اهریمن را از پا در آورد. داشتن قلبی سلیم همراه با ایمانی سرشار از معرفت، بسیار ارزشمندتر از رفتار بیرونی است. انسان با یاری خرد که توأم با اختیار است، می‌تواند زمینۀ رشد اخلاقی را فراهم سازد. شایستۀ توجه است که اهریمن با آسیب رساندن به دانایی انسان و تقدیری که برای انسان رقم خورده، می‌تواند مانعی جدی در به کمال رسیدن انسان باشد.
صفحات :
از صفحه 87 تا 103
تبری از دیدگاه متکلمین و مفسرین
نویسنده:
نورالله پیمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
از آنجائی که ایمان بر پایه و ارکان تولی و تبری پی‌ریزی شده،لذا تبری یک مبناءزیر بنائی می باشد، واز اهمیت خاصی در نزد مسلمانان بخصوص متکلمان و مفسران برخوردار می‌باشد بنابراین در این رساله سعی شدهبه جایگاه تبری از دیدگاه مفسران و متکلمان با استفاده از کتب تفسیری و کلامیدر چهار محور اساسی بحث شود: در محور اول به معنای لغوی و اصطلاحی تبری از دیدگاه مفسران و متکلمان پرداخته شده است و همچنین به اقسام تبری پرداخته شده ومفهوم صحیح تبری از مفهوم غلط و انحرافی آن تمایز داده شده است و در تمایز بین تبری ممدوح از مذموم به دو طریق مفهوم کلی و مصداقی سخن گفته شده استو در مورد ذاتی و عرضی بحث شده ودر محور دوم در مورد اینکه آیا تبری احساس مثبت است یا منفی و به بررسی وجوه اشتراک و افتراق آن دو (تبری و خشونت) بحث کرده‌ایم. و در محور سوم به بررسی مفاهیم هم خانواده تبری ( لایحب و لعن و عذاب و....) از دیدگاه مفسران و متکلمان بطور مفصل پرداخته شده استو در محور آخر به آثار فردی و اجتماعی تبری و شیوه‌های تبری چه از لحاظ نظری و چه لحاظ عملی پرداخته شده و فلسفه و علت آن مورد بررسی واقع شده است.
غیبت در قرآن و حدیث
نویسنده:
سهیلاسادات خادم حقیقت
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش در ده فصل با این عنوان ها به نگارش درآمده است: فصل اول، مفهوم غیبت: غیبت آفت زبان، غیبت در لغت، تفاوت غیبت و بهتان؛ فصل دوم، غیبت در آیات قرآن: تفسیر آیه ی 11 و 12 سوره ی حجرات، آیه ی 12 سوره ی حجرات، آیه ی 12 سوره ی نور، آیه ی 148 و 149 سوره ی نسا، آیه ی 19 سوره ی نور، آیه ی 36 سوره ی اسرا در تفاسیر مجمع البیان، جوامع الجامع، المیزان، اثنی عشری، و راهنما، آیه ی 12 سوره ی حجرات در تفسیر درّالمنثور؛ فصل سوم، غیبت در لسان احادیث معصومین(ع)؛ فصل چهارم، ریشه ها و انگیزه های غیبت: خشم و غضب، عداوت، حسد و رشک، تفاخر و مباهات و....؛ فصل پنجم، حکم شرعی غیبت و آثار دنیوی و اخروی آن: وجوه غیبت، غیبت به منزله ی خوردن گوشت مرده؛ فصل ششم، جلوگیری از غیبت کردن؛ فصل هفتم، آثار عدم مخالفت با غیبت: خواری در دنیا و آخرت، مسئولیت گوش و زبان در استماع غیبت، استماع غیبت و تصدیق و تأیید غیبت کننده؛ فصل هشتم، درمان غیبت؛ فصل نهم، موارد جواز غیبت: دادخواهی و تظلّم نزد دادرس، استعانت جهت دفع منکرات، غیبت بدعت گزار، غیبت متجاهر به فسق؛ فصل دهم، پیامد کفر و کفّاره در غیبت
آثار روانشناختی استعاذه از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
نرگس محمدی نیک
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
آیا استعاذه آثار روانشناختی نیز دارد؟ بخش مهمی از این نوشته به بررسی اثرات استعاذه بر جان و روان انسان اختصاص دارد و یافتن و گردآوری این آثار و نیز تحلیل چگونگی اثر گذاری استعاذه در پرتو متون دینی اعم از قرآن و حدیث، تعهد این پایان نامه است. در بررسی متون مرتبط که در قرآن و برخی تفاسیر و نیز متون روایی شیعه و اهل سنت صورت گرفت، به دو دسته آثار روانیایجابی و سلبی دست یافتیم. آثار ایجابی شامل سه احساس آرامش و بهره‌مندی از رحمت خدا،امنیت خاطراز گزند دشمنان و مصونیت نسبی در برابر شیطان است. آثار سلبی نیز در بردارنده چهار امر است که مهمترین آنها دور شدن برخی ترس‌ها و دلهره‌های عادی مانند ترس از دشمنان و بیمناکی از پیشامدهای ناگوار و نیز ترسهای غیر منطقی و نامتعارف مانند تنهایی هراسی، شب هراسی که در دانش روانشناسی نوین (فوبیا) خوانده می‌شوند. در آثار سلبی همچنین به نقش استعاذه در زدودن یا تقلیل اضطراب، افسردگی وخشم نیز پرداخته شده و متون مرتبط یافته و آورده شده است. در همه این موارد نقش استعاذه برای ایجاد این آثار مثبت و یا زدودن آثار منفی تایید شده است، ولی برای برخی دیگر از آثار روانی مانند اختلالهای حاد شخصیتی، تمایل به خودکشی، احساس حقارت و کهتری، و یا خودشیفتگی به متون تاییدو رد کننده و مرتبط دست نیافیتم.گفتنی است به دلیل نیاز به تعریف استعاذه و دامنه آن از جهت مستعیذ، مستعاذ منه و مستعاذالیه و نیز اهمیت استعاذه، در فصلهای ابتدایی به این موضوعات در زیر عناوینی مانند معناشناسی و حقیقت استعاذه و اهمیت و گستره آنبه صورت گذرا پرداخته شده است.
  • تعداد رکورد ها : 18