جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
اقوامکرباسی, اکبر ( استادیار، پژوهشکدۀ فلسفه و کلام، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران.)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 20
عنوان :
نظريَّة “المعنى” في أفعال الله
نویسنده:
أكبر أقوام كرباسي، محمد تقي سبحاني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
میدانهای معنایی اراده الهی در آیات قرآن
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
اراده الهی بهعنوان مهمترین مفهوم در تبیین فاعلیّت الهی از جمله مفاهیمی است که در طول تاریخ کلام به آن توجّه شده و ایدههای مختلفی همچون «حرکت»، «داعی» و «علم» در تبیین ماهیّت آن به کار گرفته شده است. قرآن کریم برخلاف بسیاری از نظریّهها، اراده را امری حادث و از صفات فعل و چونان فعلی از افعال الهی میداند که هم حوزه تکوین و هم تشریع را در بر میگیرد که تحقّق آن، ذو مرتبه است. جانشینها و یا همنشینهای اراده در قرآن همچون مشیّت، تقدیر، قضا، کتاب اذن و اجل در واقع همین مراتب فعلی هستند که هرچند در قرآن کریم تنها میتوان نامی از این مراتب را یافت و از تأثیر و تأثّر یا تقدّم و تأخّر آنها نتایجی به دست نیاورد، امّا در سامانه روایات، این مطلب بهخوبی تبیین و توضیح داده شده است. تصویری که از اراده الهی در قرآن به دست داده میشود، تقریباً با آنچه امروزه در سنّت کلامی و فلسفی رایج است و اراده را چونان صفاتی از صفات ذات و مساوی و مساوق با صفت علم الهی میداند، فاصله دارد و این مهم در فرآیند استنباط احکام اعتقادی، نقش بسزایی خواهد داشت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 50 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی تاریخی از علمانگاری ارادۀ خداوند در کلام امامیه
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مطالعۀ تاریخ اندیشههای کلامی در قرون نخستین، بهروشنی حاوی این واقعیت است که اراده در نظر متکلمان امامیۀ این دوران، حقیقتی حادث و متمایز از علم و قدرت خداوند بوده است. علم انگاری ارادۀ خداوند اما، اگر چه در تاریخ کلام اسلامی نخستین بار در جریان کلامیِ اعتزال مطرح شد، اما در جریان کلام امامیه، این متکلمان دوران میانه - یعنی مدرسه کلامی ری و حله - هستند که در تبیین اراده چنین دیدگاهی را مطرح میکنند. متکلمان امامیۀ این دوران، اراده را به داعی و داعی را به علم به مصلحت درون فعل شناساندهاند. میراث باقیمانده از این گروه متکلمان، اگرچه در این امر که ارادۀ الهی امری حادث است یا قدیم، مذبذب و در رفتوبرگشت است؛ با این همه میتوان بر پایه شواهدی، ایدۀ حدوث اراده بر قدمت آن را ترجیح داد. این مقاله با روش کتابخانهای و تحلیل تاریخی در پی پاسخ به این پرسش است که چگونه این گردش معرفتی در تبیین ارادۀ الهی رخ داده است. نتیجۀ تحلیلهای تاریخی این پدیده ما را بدین سو رهنمون میکند که متکلمان این دوره از کلام امامیه به دلیل فاصلهگیری کلام مرسوم از سامانۀ روایات اهلبیت(علیهم السّلام) و اقبال به جریان کلام اعتزالِ متأخر، تحلیلها و تبیینهای کلامی این جریان کلامی را بهعنوان نسخههای حل مشکلاتِ معرفتشناختی مطرحشده از سوی جریان فکر فلسفی پذیرفتند و در کلام امامیه وارد نمودند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 112 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی مفهوم امامت در اندیشة زراره و خاندانش
نویسنده:
هادی الیاسی ، اکبر اقوامکرباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
زرارة بن اعین، فقیه، محدث و متکلم نامی امامی قرن دوم هجری در کوفه است. زراره و خاندان او یعنی آلاعین، از جملۀ شخصیتهای اثرگذار در فقه، کلام و حدیث امامیه اند که از آنها، احادیث بسیاری در دست است. عملکرد و فهم اجتهادی زراره و پرسشهای او از امامان معصوم و نیز نقلهای رسیده از وی، خط فکری زراره را در میان محدثان و متکلمان کوفه برجسته و اثرگذار کرده است. واکاوی مؤلفههای مفهوم امامت همچون تعریف امامت و ولایت، گسترۀ ولایت، ویژگیهای مهم امامت _ مثل علم ویژه _ و نیز مناصب و مقامات امام در اندیشۀ زراره و خاندان او، در این نوشتار انجام شده است. بررسی اندیشهها و انگارههای راجعبه امامت در تفکر این محدث و متکلم بزرگ کوفی، ما را به دریافت بهتری از مفهوم امامت نزد جریان محدث _ متلکمان نزدیک میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 209 تا 232
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مواجهۀ متکلّمان مدرسه کلامی حِلّه با آموزۀ «عالم ذرّ» [همایش عالم ذر و عوالم پیش از دنیا]
سخنران:
اکبر اقوام کرباسی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم ذر
چکیده :
برای مشاهده فیلم سخنرانی به آدرس داده شده در آپارات مراجعه کنید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدرسة الكوفة الكلامية
نویسنده:
أكبر أقوام الكرباسي، هاشم مرتضى
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 349 تا 382
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
همآوايي خط فکري شيخ مفيد با معتزله بغداد در تبيين ماهيت ارادۀ خداوند
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
چکیده :
شيخ مفيد در ميان متکلمان اماميه، جايگاه ويژه و ممتازي دارد و بيترديد تحليل و تبيين او از آموزههاي اعتقادي، نقشي تأثيرگزار در تحليل تاريخ فکر اماميه خواهد داشت. ارادة خدا و ماهيت آن، از جمله آموزههايي است که شيخ مفيد پيرامون آن رسالهاي مستقل تحرير کرده است و برخي شاگردانش همچون کراجکي، تبيين و تحليل او را پروراندهاند. خط فکري شيخ مفيد، اگرچه همانند تمامي متکلمان عدليه اراده را حادث ميداند، ولي ازيکسو بر اساس روششناسياي که در کلامورزي خويش بدان التزام دارد، و از سويي ديگر بر پاية برخي از روايات، بين اراده خدا و ارادة انسان تفاوت ميگذارد و به لحاظ وجودشناسي، اراده را همان امر مکوّن عيني و خارجي ميداند. شيخ مفيد در معناشناسي صفت اراده، معتقد است: امکان انتساب صفت اراده به خداوند وجود ندارد و تنها به دليل سمع ميتوان خداوند را مريد دانست. ازاينرو، استمعال اين صفت را براي خداوند مجازاً روا ميدارد. اما اين تبيين را پيشتر برخي از معتزليان بغدادي، همچون بلخي کعبي، هم ارائه کرده و براي آن دليل اقامه نموده بودند. بعيد نيست اقبال شيخ مفيد به رويکرد و تحليل معتزليان بغدادي، به دليل همسوانگاري اين ديدگاه با روايات اماميه بوده باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد کتاب تاریخ کلام امامیه (حوزه ها و جریان های کلامی)
شخص محوری:
محمدتقی سبحانی، محمدصفر جبرئیلی
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ کلام
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش کلامی مؤمن الطاق در مواجهه با مکتبهای کلامی معاصرش
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کیسانیه
,
خوارج (مذاهب کلامی)
,
مرجئه (فرق کلامی)
,
امامت
,
معتزله (اهل سنت)
,
زیدیه
,
متکلمان
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
معارف اسلامی
,
13. علم کلام
,
علم کلام
,
خوارج (مذاهب اسلامی)
,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع)
,
خوارج
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مومن طاق، محمدبن علی
,
کیسانیه
,
هنر و علوم انسانی
,
مومن طاق، محمدبن علی
,
کیسانیه
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مومن طاق، محمدبن علی
,
کیسانیه
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
مومن طاق، محمدبن علی
چکیده :
امروزه کنکاشهای علمی دانشمندان در عرصههای مختلف همراه با پیدایش جریانها و مکاتب گونهگون فکری، چالشهای فراوان و جدیّای را فراروی عالمان دینی تشیع قرار داده است. پیدایش مسائل نو و چالشهای جدید در عرصه تاریخ تفکر و کلام شیعه، وظیفه پاسداران حریم دیانت را دوچندان کرده است، رسالتی که تنها با کوششی معقول و منطقی مبتنی بر اصول اسلامی و میراث کهنِ آن دست یافتنی است. اما بررسی مسایل و معضلات امروزین متکلمان و طبیعتاً پاسخگویی بدانها، نمیتواند بدون توجه به میراث کهن و تراث قدیمی این دانش صورت گیرد؛ چراکه پیشبرد فکر و اندیشه، زمانی به صواب نزدیک است که بر اساس میراث گذشته صورت پذیرد تا از اصول دینی و عقیدتی خویش دور نیافتد و سر از خط انحراف فکری و عقیدتی در نیاورد و حتی اگر امروزه چنین مینماید، با استمداد از بازخوانی همان میراث، کژیهای احتمالی به راستی بدل گردد.تاریخ شکل گیری کلام امامیه، بزرگان و اندیشمندانِ نخستین این دانش، ارتباط اینان با یکدیگر و اهلبیت علیهمالسلام در عصر حضور، مباحث کلامی و روشهای مورد استفاده اینان در فرآیند تکلم و ... از جمله مباحث مهمی است که سهم بهسزایی در به دست دادن تاریخی از تفکر شیعه دارد؛ تاریخی که در یک پارادایم قابل دفاع، میتواند بسیاری از شبهات و مسایل ناظر به فکر و تاریخ شیعه را که امروزه متکلمان با آن درگیر هستند را پاسخ دهد.امروزه این مشکل از سوی برخی مطرح میشود که کلام امامیه نه در محتوا و نه در روش، اصیل نیست و ریشه در آموزههای اصیل اسلام و تشیع ندارد. صورتی تعدیل شده از این فرضیه را میتوان در پروژه برخی دیگر یافت که کلام امامیه را در صورت نیکو و قابل قبول آن، مرهون تلاشهای متفکران معتزلی میدانند و آن را دانشی معرفی میکنند که نه تنها ریشه در باورهای اصیل شیعی ندارد، بلکهبسیار از تفکر آنان متأثر است. تأثیرپذیری کلام شیعه از کلام اعتزال در محتوا و روش فرضیهای است که برخی از پروژههای به انجام رسیده در مغرب زمین و حتی ایران در پی اثبات آن بودهاند. از نگاه آنان عقلگراییِ متکلمانی چون شیخ مفید و سیدمرتضی و شاگردان ایشان نیز در همین راستا تفسیر و تأویل شده و متکلمان ماقبل از اینان نیز عمدتاً افرادی تلقی شدهاند که بر پایه نقل به دفاع از دین پرداختهاند و اگر نمودهایی از عقلگرایی در آنها یافت میشود تحت تأثیر معتزلیان رخ نموده است.ابوجعفر مومنالطاق اما، شخصیتی است که منابع از وی به عنوان یکی از نخستین دانشوران و متکلمان شیعی یاد کردهاند. وی در عصر صادقین علیهمالسلام زندگی میکند و همراه با هشامبنحکم و هشامبنسالم و زرارهبناعین تلاش میکند از مبادی و مبانی فکر شیعه دفاع نماید.نکته قابل ملاحظه و دقت اینکه بازخوانی و واکاوی انگارههای اعتقادی و روش و متد کلامی افرادی چون هشامبنحکم یا مومنالطاق و ... خبری غیر از فرضیه سابق را رقم میزند؛ ایدهای که نشان از نحوهای تلاش خردگرا در سایه وحی دارد. روش و منهجی که بر خلاف تفکر اعتزال و ریشه در آموزهها و آموزشهای اهل بیت علیهمالسلام دارد.بررسی احوال و شخصیت مومنالطاق، بازخوانی جریانها و مکاتب فکری دوره وی و انعکاس افکار و روشهای ساری و جاری اینان در بستر تاریخی مورد نظر، تقابل و تعامل ابوجعفر با سردمداران این جریانها و افکار غیر امامی، خود گویای این حقیقت است که کلام امامیه نه تنها در عهد مومنالطاق بلکه از ابتدای پیدایش، اصیل بوده و ریشه در آموزهها و آموزشهای اهلبیت علیهمالسلام دارد. متکلمان عصر حضور نیز افرادی هستند که تحت لوای ایشان، هم در محتوا و هم در روش، به نحوی عمل کردهاند که از دیگر جریانهای فکری معاصر خویش قابل تشخیص و جداسازی هستند.در این پروژه تلاش شده نشان داده شود که از بین روشهای کلامی مورد استفاده متکلمان معاصر با مومنالطاق، ابوجعفر از منهجی بهره میبرده است که عقل، در مقام استنباطِ حکمِ اعتقادی، نه به عنوان منبعی مستقل، بلکه به عنوان مخاطب وحی و دوشادوش آن به یاری متکلم میآید. کارکرد عقل اما، در دیگر مقامات و حوزههای کلامی متکلم در کنار وحی و در عرض آن است. در این نوشته از این متد به روش ترکیبی( ترکیب عقل و وحی) یاد شده است. توجه ویژه مومنالطاق به دو منبع عقل و وحی به عنوان منابع معارف و استفاده از روش ترکیبی در مقام توجیه، استدلال و دفاع، ویژگی کلام مومنالطاق قلمداد میشود. متدی که با استفاده از گزارشهای موجود از مناظرات او و دقت در آثار و عناوین مکتوبات وی، جهتگیریهای او در نقل و انتخاب مباحث و روایات، همراه با تحلیلِ باورهای معاصرانش تا حدودی ما را به روش و محتوای مباحث کلامی او آشنا میکند.از لحاظ محتوا نیز ویژگی کلام ابوجعفر، توجه خاص به مباحث امامت و فضایل علیبنابیطالب علیهالسلام است؛ گرچه مباحثی از توحید و نبوت هم در اعتقادات او قابل بررسی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی از همسویی خط فکری سید مرتضی با معتزلیان بصری در تبیین ماهیت اراده خداوند
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
سید مرتضی، در کنار شیخ مفید، راهبری دو خط فکری در مدرسه کلامی بغداد را به عهده دارند. زمانه و زمینه علمی و فرهنگی آن دوران با حضور پررنگ و پرقدرت جریان کلامی اعتزال همراه و همزمان است، دورانی که امامیه تازه دوران خمود و خموشی کلام را پشت سر نهاده و با جریانی کلامی مواجه است که تمام میدان روش و ادبیات کلامی را از آن خود ساخته است. سید مرتضی و شاگردانش در چنین محیطی نسبت به ماهیت اراده خداوند نظریهپردازی میکنند و با گذشت و عبور از آنچه پیشینیان امامیه در مدرسه کوفه بدان اعتقاد دارند، تا اندازهای به تبیین اعتزالی اراده الهی نزدیک میشوند. اراده خداوند اگر پیشتر در مدرسه کوفه امری حادث بود، که نه در ذات جای داشت و نه از ذات بریده بود، و اگر در نظر شیخ مفید به نفس الفعل و شیء مکوّن خارجی شناسانده میشد، در دوران سید مرتضی و پس از او، اگرچه همچنان حدوث خویش را حفظ میکرد و به داعی و علم تحویل برده نمیشد، اما به لحاظ وجودشناختی چونان تلقی رایج معتزله بصری، در قالب حادث لافیالمحل تبیین شد. خط فکری سید مرتضی در بغداد این ایده را تقویت میکرد و پوشش میداد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 20
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید