جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 37
غیبت از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
صغری افچنگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
یکی از مهمترین مسائلی که فراوان مورد توجه آئین مقدس اسلام قرار گرفته و در رسیدن به کمالات و فضایل انسانی نقش اساسی دارد مسئله ی تزکیه ی نفس و پرورش روح است. که به عنوان یک امر حیاتی و ضروری مطرح می باشد. بحث از تذهیب نفس و پاکسازی وجود از صفات ناپسند است که یکی از آن صفات ناپسند « غیبت» است.بدیهی است که انسان به همان اندازه که از فکر داشتن خلقیات و صفات پسندیده لذت می برد از صفات زشتی که در درون او ریشه زده و آثارش در کردار و رفتارش ظاهر گردیده ، ناخشنود، بلکه هراسان است. به همین سبب بر خود لازم دانستم در مورد غیبت که یکی از صفات رذیله است و وارستگان از آن اندک و مبتلیان به آن بی شمارند، به تحقیق و بررسی بپردازم. و غیبت را از دیدگاه های مختلف نقلی و عقلی توصیف کنم. این پژوهش در چهار بخش سامان یافته است که بعد از بیان مقدمه و کلیاتی در مورد پیشینه موضوع و اهداف و ضرورت های انجام آن ، به تعریف واژه غیبت از نظر لغوی و اصطلاحی پرداخته شده است. متن اصلی تحقیق : ابتدا از نگاه دین ، مسئله غیبت را با عنوان پدیده ای که آثار منفی انکارناپذیری بر روح و زندگی انسان ها برجای می گذارد، مورد بررسی قرار داده است. بخش دوم : به بیان حقیقت غیبت از نگاه قرآن پرداخته که در واقع بررسی کلی بحث غیبت و بیان دیدگاه های قرآنی نسبت به موضوع است. بخش سوم: در این بخش جزئیات غیبت در روایات مورد بررسی قرار گرفته و واقعیات موجود در آن از زبان ائمه اطهار ( ع) بیا شده است.با تکیه بر این بخش می توان آثار منفی غیبت را برای مخاطبان بهتر و گویاتر بیان کرد. بخش چهارم: در این بخش علل و اسباب غیبت به عنوان یک بیماری رفتاری که متأسفانه در میان مردم بسیار رایج است بررسی شده و راهکارهای جدیدی برای درمان این بیماری و غلبه بر این معزل اجتماعی بیان شده است. در پایان خلاصه ای از مطالبی که جمع آوری شده ، بیان آمده است. امید است تحقیق حاضر مورد استفاده دیگر محققین در این زمینه قرار گیرد.
سیری در اعجاز علمی قرآن
نویسنده:
بی بی طیبه مهربان خو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع مورد بررسی در این پژوهش سیری در اعجاز علمی قرآن است که برخی از آیاتی را که دارای جنبه هایی از اعجاز علمی هستند را مورد پژوهش قرار می دهد هدف از ترسیم این مجموعه نشان دادن عدم تعارض بین قرآن و علم می باشد . همان طور که روشن است قرآن کریم همواره در طول سالیان متمادی مورد تحدی قرار گرفته است که از جمله این تحدی ها می توان به فصاحت و بلاغت قرآن اعجاز عددی خبر های غیبی معارف آموزه های عالی اعجاز علمی اشاره کرد. لذا با تبیین ونشان دادن جایگاه علم و بیان این که بین علم و قرآن هیچ گونه تعارض و اختلافی وجود ندارد و این دو همواره مؤید و تصدیق کننده ی یکدیگر بودند می توان جایگاه علم را در اثبات اعجاز علمی قرآن نشان داد. بنا براین می توان چنین گفت که اعجاز علمی قرآن را در آیاتی می شود مشاهده کرد که یا دارای مطالب علمی است که قبل از نزول آیه کسی از آن اطلاع نداشته است، به گونه ای که بعد از نزول آیه و با پیشرفت علم مطلب علمی آیه کشف نشد و بر همگان آشکار می شد که مطلب علمی کشف شده از آیه با علم سازگار است و هیچ گونه تعارضی بین آنها وجود ندارد و یا آیات قرآن حاوی خبرهای غبیبی باشد به گونه ای که در مورد حوادث طبیعی و جریانات تاریخی خبر از رویدادی را می دهد که با نزول آیه و گذشت زمان حادثه ی مورد نظر آیه به وقوع می پیوست. روش تحقیقی مورد استفاده در این پژوهش به صورت کتابخانه ای بوده است از این رو رساله ی پیش رو در 5 بخش تنظیم یافته است که در بخش های اول و دوم به ترتیب در مورد معجزه و شرایط آن و تفاوت با کرامت و سحر پرداخته شده است و همچنین در مورد دلیل اعجاز و رابطه ی آن با قرآن و نیاز به معجزه مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش های سوم و چهارم واژه ی علم و رابطه ی قرآن و علم مورد بررسی قرار گرفته و در صورت وجود تعارض راههای رفع تعارض بیان شده است و در پایان علم تغذیه از دیدگاه قرآن مورد بررسی قرار گرفته است که اشاره به چند نمونه از خوراکی های قرآنی شده است. نتیجه ی کلی که از این پژوهش می توان گرفت این است که اعجاز علمی قرآن از همان ابتدای نزول در برخی آیات قرآن وجود داشته است و با پیشرفت علم و انطباق علوم روز و با آیات قرآن معجزه ی علمی آن به اثبات رسیده است، همچنین بین قرآن و علم تعارض واقعی وجود ندارد و اگر از نظر ظاهری تعارضی به چشم می خورد با کمی بررسی قابل رفع می باشد بنابراین معجزه ی علمی که در نتیجه ی تفسیر علمی آیات صورت می گیرد در آیات زیادی از قرآن کریم به چشم می خورد .
کارگزاران پیامبر ( ص)
نویسنده:
فاطمه هوشمند معینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این رساله، کارگزاران پیامبر اسلام ( ص) است و هدف از انتخاب این موضوع، آشنایی با شیوه ی زندگی مسلمانان راستین صدر اسلام و شاگردان برجسته ی پیامبر ( ص) است، تا با شناخت ایشان فداکاری های آنان در راه اسلام را الگوی خود قرار دهیم. از نکات مورد نظر؛ 1- شناخت اصحاب خاصّ در درجه ی اوّل اهمیّت می باشد. 2- شناخته شدن برخی از ملاک ها و معیارهای انتخاب و عهده دار مسئولیّت ها به طور واضح . 3- شناسایی سبک مدیریّت پیامبر ( ص) در جامعه و روش ایشان در استفاده از نیروهای مستعد. در این تحقیق پیشینه ی دینی و نحوه ی مسلمان شدن برخی کارگزاران که نقش مهمّی در انجام مسئولیّت های محوّله به ایشان داشته است مورد بررسی قرار گرفته، کارگزارانی که از روی آگاهی و شناخت، دین اسلام را پذیرفتند،در تمام جوانب زندگی به دستورات اسلام عمل کردند و سیره ی پیامبر ( ص) را الگوی خود قرار دادند، به طوری که در نحوه ی معاشرتشان با مردم، زهد و عبادت و حتّی علم آموزی ایشان نیز تأثیر به سزائی داشته است.بعد از تشکیل حکومت اسلامی به رهبری رسول اکرم ( ص) ، کارگزاران دولت اسلامی از میان مسلمین با توجّه به توانایی هایی که داشتند، انتخاب شدند. کارگزاران مؤمن و متعهّد، اقدامات زیادی در جهت بهینه سازی و پیشرفت اسلام انجام دادند، آنان از همان ابتدای هجرت مسلمین به مدینه و تشکیل دولت اسلامی در جهت گسترش دین اسلام و همچنین حفظ کیان اسلامی و دفاع از رسول خدا ( ص) نقش مهمّی ایفا کردند. البتّه نحوه ی نظارت و بررسی عملکرد کارگزاران توسّط رسول اکرم ( ص) نیز در گسترش و پیشرفت اسلام بسیار اهمیّت دارد، زیرا ایشان با تشویق کارگزاران مطیع و همچنین توبیخ کارگزاران خطاکار رعایت قوانین اسلام را به آنان متذکّر می شدند. دین مبین اسلام برای احراز هر منصبی شرایطی تعیین نموده تا کارگزاران با احراز آن شرایط به مردم خدمت نمایند. انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی ( ره) که پس از سالها سلطه ی طاغوت به مردم روی کار آمده از سیره ی نبوی در انتخاب کارگزاران عصر کنونی بهره مند گشته است، معیارهای امام راحل ره برای تعیین کارگزاران نشأت گرفته از عمل و کلام نبیّ مکرّم اسلام ( ص) و ائمّه ی اطهار : می باشد. دامنه ی این تحقیق از سال اوّل هجرت تا زمان رحلت پیامبر گرامی اسلام ( ص) را در برمی گیرد ( سال13 بعثت تا سال 10 هجری) و سالهای قبل از هجرت به علّت عدم تشکیل دولت اسلامی کمتر مورد توجّه بوده است. این پژوهش براساس نوع هدفی که دنبال می کند بنیادی می باشد و به اعتبار ماهیّت و روش تاریخی و تحلیلی می باشد. در ضمن این که شیوه ی گِردآوری مطالب و اطّلاعات به صورت کتابخانه ای است. این تحقیق به اعتبار موضوع، دینی به شمار می رود. از منابع مورد استفاده می توان به کتاب های معاصر، مثل شخصیّت های اسلامی شیعه از جعفر سبحانی و پیغمبر ( ص) و یاران از محمّدعلی عالمی دامغانی که زندگی برخی از اصحاب و یاران رسول خدا ( ص) را به طور خلاصه بیان کرده است و کتاب نظام اقتصادی مسلمانان در صدر اسلام از عبدالحی کتانی که به طور کلّی تمام افرادی را که در حکومت پیامبر ( ص) نقش داشته اند، نام برده است و از کتاب های رجالی به طبقات از ابن سعد کاتب واقدی و اسدالغابه فی معرفة الصحابه از عزّالدین بن اثیر و استیعاب فی معرفة الاصحاب از قرطبی که شیوه ی این کتاب ها هم کلّی گویی و زندگی نامه نویسی است و برای بهره گیری از اطّلاعات بیشتر به کتاب های طبقات الکبری از محمّد بن سعد بن منیع هاشمی البصری و سیرة النّبویّة از عبدالملک بن هشام که به شرح وقایع تاریخی می پردازد، اشاره کرد. دسته ی دیگر از کتاب های مورد استفاده، کتبی هستند که به شرح جنگهای پیامبر ( ص) پرداخته اند، مانند مغازی واقدی از محمّد بن عمر بن واقد، البتّه تمام این اطّلاعات به صورت کلّی گویی و در لابلای مطالب می باشد. از نتایج به دست آمده در این تحقیق آن است که: 1- افرادی که به عنوان کارگزار اسلامی انتخاب می شوند باید مؤمن و دیندار و مورد اعتماد و اطمینان رهبر باشند. 2- انتخاب افراد برای کارگزاری مشروط به پیروی از دستورات اسلام بوده و در صورت تخلّف افراد عزل می شوند. کلیدواژه های این تحقیق : کارگزار، مبلّغ، کاتب، سفیر و مسئولیّت می باشد.
دوستی و محبت اهل بیت ( ع)
نویسنده:
الهه علیزاده هی هی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پاین نامه دوستی و محبت اهل بیت(ع) در قرآن و سنت می باشد، محبت میل درونی آدمی است به چیزی که آن را نیکو می پندارد و اولین شرط آن شناخت و آگاهی است و دومین آن در رابطه روحی میان محب و محبوب است. اهل بیت ( ع) همان کسانی هستند که آیه تطهیر و آیه مودت و سوره هل اتی ... درباره آن ها نازل شده است. دو راه وجود دارد برای رسیدن به مقام دوستی با اهل بیت ( ع) 1- راه نظری 2- راه عملی. اهل بیت پیامبر ( ص) صراط مستقیم هدایت و پایه های سعادت مسلمانان به شمار می روند، در عظمت آنان همین بس که خدای تعالی در قرآنش از ایشان یاد کرده و بر آنان سلام می فرستد. و پذیرش ولایت و امامت و عشق و محبت آنان را بر همه مؤمنان راستین فریضه و واجب کرده است، در روایات نیز اهمیت زیادی به دوستی و محبت اهل بیت ( ع) داده شده. ابو هریره از پیامبر خدا(ص) روایت کرده که ایشان فرمود : « بهترین امت شما کسی است که بهترین رابطه دوستی را با اهل بیت ( ع) من داشته باشد.» علاقه داشتن به یک چیزی و محبت داشتن به آن علائم و نشانه هایی دارد از جمله نشانه های محبت و دوستی اهل بیت ( ع) که می توان به آن ها اشاره کرد : محبت توأم با عمل و تقوا، ایمان، مودت، عشق به دوستان اهل بیت، برائت از دشمنان اهل بیت، پیروی از خاندان وحی، آمادگی برای بلا و رنج، می باشد. از جمله راه هایی که می توان جوانان و نوجوانان را محب آل محمد و دوستدار اهل بیت(ع) بارآورد : دوران پیش از کودکی، پیوند با آب فرات و کربلا، استفاده از علاقه به محبوبیت، توجه به عنایات اهل بیت نسبت به شیعیان، بیان فضیلت دوستی آل پیامبر(ص)، بیان نیازمندی و بهره مندی از این محبت، پرهیز از عوامل محبت زا، و تشکیل هیئت های مذهبی در محله، می باشد. البته محبت به اهل بیت(ع) آفات و موانعی نیز دارد که باید از آن ها پرهیز کرد و یکی از آفات آن غلوه و زیاده روی در عقیده و اظهار دوستی نسبت به اهل بیت(ع) است. افراط در ستایش و رساندن پیامبر و ائمه به مقام الوهیت و خدایی، « غلو» است. و کسی که از حرام متولد شده باشد ودارای صفات زشت و غیر اخلاقی باشد مانع دارد برای اینکه به دوستی اهل بیت دست پیدا کند. عشق و دوستی عترت پیامبر(ص) به عنوان یک صفت ارزشمند موجب برکات و درجات و منزلت افراد است از جمله آثار دنیوی که می توان به آن ها اشاره کرد : خشنودی پروردگار، هدایت و راهیابی، آرامش و ایمان، کمال ایمان و عمل، پذیرش اعمال، استجابت دعا، آمرزش گناهان، آرامش دل. و از آثار اخروی می توان به رهایی از آتش، حشر با اهل بیت، حشر با صدیقان و شهیدان، شادی به هنگام مرگ، نوشیدن از کوثر و دیدن جایگاه بهشتی، ایمنی در عقبه های هفتگانه، دادرسی در سخت ترین لحظات، چهره درخشان در قیامت، شفاعت در قیامت، ایمنی روز قیامت، گذرنامه عبور از صراط، وصول به زیباترین نیکی ها، و رسیدن به مقام شهید، اشاره کرد. این پژوهش در محدوده آیات و روایات می باشد، و طبعا منابع مورد استفاده نیز قرآن و کتب معتبر روایی بوده است. در نهایت خواننده عزیز با مطالعه علاوه بر آشنایی مختصر با عترت پیامبر(ص) با آثار و برکات دوستی با اهل بیت و ... آشنا می شودو با بکارگیری راهکارهای ارائه شده در این پژوهش عشق ورزیدن بیش از پیش به آل الله را در خود تقویت کرده و از طریق این دوستی به سوی رشد و تعالی گام بر می دارد.
دعا و نیایش در قرآن و سنت، آداب و آثار آن
نویسنده:
سمیه فشائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
دعا و راز و نیاز یکی از موضوعاتی است که به جهت اهمیت فراوان در قرآن و روایات بدان پرداخته شده است و در این تحقیق با استفاده از واژگان؛ دعا، نیایش، استنکاف به بررسی این موضوع پرداخته شده که آیا گسترش دعا در جامعه و حفظ حالات روحانی آن از سوی افراد جامعه می تواند مشکلات خانوادگی، تربیتی، اخلاقی،اقتصادی و اجتماعی را کاهش داده، موجبات آرامش فرد و جامعه را فراهم آورد و در طی مسیر کمال جامعه یاری نماید؟ آری! با استمداد از خدا و خواندن او می توان به این مهم دست یافت. اگر به آیات و روایات که در خصوص دعا مطرح شده نظر افکنیم، می بینیم که دعا – جزء برترین عبادات محسوب می شود و سبب تقرب انسان به خداوند گشته و سلاح مؤمن در خطرات است، با دعا می توان فقر ظاهری و باطنی خود را رفع نمود. البته برای اینکه تأثیر دعا در داعی افزایش یابد بهتر است آدابی را قبل از دعا کردن بجا آورد. از جمله تمام توجه خود را به خداوند معطوف ساخته و امیدش را از دیگران قطع نماید، به استجابت دعایش ایمان و یقین داشته باشد، از ظلم و ستم به دیگران خودداری نماید و تمام حقوق آن ها را بپردازد و در صورت ارتکاب به گناه، به گناهانش اعتراف نموده و از آنها توبه نماید، سعی کند درآمد و کسبش حلال باشد، تا هنگامی که از خداوند مطلبی را می خواهد هیچ حقی از دیگران بر گردنش نباشد. داعی بهتر است طهارت باطنی و ظاهری خویش را حفظ نماید و با وضو و طهارت در درگاه الهی زانو زده و دستانش را به سوی خداوند بلند کرده، دو رکعت نماز به جا آورد و خواسته اش را زیاد نشمرد و نتیجه را به خداوند واگذار نماید. داعی در حین دعا نیز باید به نکاتی دقت نماید که این موارد تأثیرگذار در اجابت بوده و رابطه او را با خدا بیشتر تقویت می نماید. از جمله اینکه زمان و مکان مناسبی را انتخاب نماید، زیرا زمان و مکان در حال معنوی داعی تأثیر گذاشته و ارتباط او را با خدا قوی تر می نماید، با نام خداوند متعال دعایش را آغاز نماید و رو به قبله بنشیند، سعی کند با حضور قلب خداوند را بخواند و هنگامی که اشک در دیدگانش حلقه زد لب به سخن گشاید و حاجتش را بر زبان جاری نماید. هنگام دعا، بهتر است بر پیامبر و خاندان پاکش، درود و سلام بفرستد و برای همه دعا نماید، خداوند دوست دارد که بندگانش در هنگام دعا به ائمه متوسل شوند و آنها را میان خود و خدا واسطه نمایند، با توسل به ائمه و تقدم دیگران بر خویش، داعی با بیم و امید خداوند را می خواند و دست از تلاش و کوشش بر نمی دارد تا خداوند خواسته اش را با اجابت همراه نماید. به طور قطع دعایی که این چنین انجام می شود تأثیرات بسیاری را در روح و روان شخص داعی بر جا می گذارد. از جمله سبب تقرب به خداوند متعال گشته، شناخت داعی را از خداوند متعال افزایش می دهد و کبر و غرور را از دل آدمی می زداید و نفس سرکش آدمی را سرکوب می نماید، یأس و ناامیدی را در انسان ریشه کن می کند و سبب روشنی دل می شود. دعا مخزن اجابت و درمان هر درد است، علاوه بر این که بلاها را رفع می کند، قضاء الهی را نیز تغییر می دهد، با تکرار دعاست که دیگران را بر خود ترحیح می دهد و از معارف اسلامی آگاه می شود و با شجاعت و دلیری رابطه وی خود را با خلق خدا سامان می دهد. اگر داعی دعا کرد و شرایط ظاهری و باطنی آن را نیز رعایت نمود ولی خواسته اش با اجابت همراه نگشت ناامید نمی شود. زیرا می داند که اجابت دعا از طرف خداوند به معنای این نیست که همان چیزی را که او می خواهد برآورده سازد. گاهی خواسته داعی به دلیل مصلحت اجابت می شود و گاهی چون اجابت خواسته مصلحت نیست، بلایی از داعی دفع می گردد و یا بهتر و نیکوتر در جهان دیگر پاسخ داده می شود. دعا و نیایش با مقام رضا، منافاتی ندارد زیرا اگر داعی چیزی را از خداوند می خواهد آن را برای آینده طلب می کند و از خواست خدا در آینده خبر ندارد و خواسته اش را معلق به خواست خداوند می نماید. ساختار دعا به گونه ای است که این شبهه را نیز از ذهن رفع می نماید که دعا، به امر و نهی شباهتی ندارد و ترک ادب از طرف بنده محسوب نمی شود زیرا دعا از دانی به عالی است و بر سبیل استعلا و بزرگی نمی باشد. پس هیچ شباهتی به امر و نهی ندارد. و اگر داعی، هنگام دعا به بیان خواسته اش می پردازد، این امر به علم مطلق الهی اشکالی وارد نمی سازد زیرا دعا تنها آگاه کردن خداوند از خواسته ها نیست، بلکه دعا نوعی تضرع و عبادت و برنامه ی خودسازی و تقویت بنیه ی معنوی است. پس به دعا و راز و نیاز الهی که از مهم ترین و سودمندترین قوانین آفرینش است، چنگ زنیم و از آن بهره جوییم.
خوف و رجاء الهی از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
محبوبه علیزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله تحت عنوان « بررسی خوف و رجاء از دیدگاه قرآن و سنت» به بحثی تفسیری و روایی پیرامون این دو فضیلت اخلاقی می پردازد زیرا یکی از موضوعاتی که در آیات بسیاری از قرآن مجید و در تعداد کثیری از روایات معصومین- علیهم السلام- موضوع سخن واقع شده است بحث خوف(ترس از خداوند) و رجاء ( امیداوری به رحمت خداوند) است. ضرورت این تحقیق هنگامی آشکار می شود که بدانیم عدم درک صحیح این دو مفهوم یکی از علل اصلی انجام کارهای غیر اخلاقی است، در این رساله رسیدن به اهداف خاصی مورد نظر است از جمله: تبیین دقیق مفهوم خوف و رجاء با تحقیقی علمی در واژه های هم معنای آن، پاسخگویی به نیازهای امروز چرا که عدّه ای بیش از حد مأیوس و عدّه ای با باوری نادرست به فضل الهی طمع ورزیده اند، بهره مندی شخصی برای تنبه و بیداری، ارائه ی راه کارهای مناسب برای ایجاد تعادل میان خوف و رجاء. خوف الهی در معنای صحیح آن عبارت است از ترس از عظمت خداوند و یا ترس از گناهانی که عذاب به همراه می آورند و در قرآن واژگانی همچون خشیت، رهبت، اشفاق، و جل و فزع با اندک تفاوت هایی در معنای خوف مورد استفاده قرار گرفته اند. رجاء الهی نیز درمفهوم درست این است که بنده تنها به خداوند امید داشته باشد و این امید او را به سوی عمل و عبادت فرا بخواند : و واژگان هم معنای آن در قرآن عبارتند از: طمع، أمل، تمنّی. از دسته ای از آیات و روایات رحجان خوف اثبات می شود که می توان آنها را حمل به شرایط خاص زمانی و شخصیتی افراد نمود؛ و آنچه از جمع این دو دسته آیات وروایات به دست می اید ایجاد تعادل بین خوف و رجاست. مطالب این پژوهش با استفاده از کتاب های تفسیری و روش جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای و از طریق فیش برداری می باشد.
خلود از منظر قرآن وحدیث
نویسنده:
نجمه شامی ده سرخی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
باور متدیان با توجه به اصول و ادله عقلی و نقلی، اثبات معاد و بازگشت به خدا و بقا و جاودانگی است، ولی آگاهی از ادامه راه و چگونگی جزا و پاداش و جاودانگی انسانها در آخرت از مسائل قابل طرح و مورد توجه اندیشمندان می باشد. اعتقاد به خلود مسأله ای که از طرف فیلسوفان، متکلمان، اندیشمندان و نیز در شرع مقدس طرح گردیده است. خلود به معنای زیستن جاودانه و همیشگی انسان ها در عوالم پس از مرگ است. بدان معنا که برخی از آنان برای همیشه در بهشت بوده و از نعمت های خداوند بهره مند خواهند شد و گروهی نیز اهل دوزخ و عذاب اند که پیوسته در رنج و عذاب اند که پیوسته در رنج و عذاب به سر خواهند برد. در مورد گروه اول و نعمت جاودانه بهشت، اعتراضی صورت نگرفته و آن را ناممکن یا مشکل آفرین ندانسته اند ، اما درباره خلود و دوام در عذاب ایراداتی مطرح شده و آن را مخالف با چند باور مهم کلامی – فلسفی دانسته اند؛ از جمله اشکالات، مخالف خلود در عذاب با رحمت واسعه الهی، علم، قدرت و عدالت او می باشد. دیدگاه قرآن کریم و روایات اسلامی اثبات خلود و دوام عذاب برای عده ای می باشد، که آنان کسانی هستند که ا روی عناد و با علم و آگاهی به انکار خدا و رسولان او روی آورده اند. دیگران که اهل گناه و نافرمانی بوده اند در هر مرتبه ای باشند، اگر معصیتشان به کفر و انکار بازگشت ننماید، اگر چه مدتی در عذاب دوزخ باشند ولی این عذاب همیشگی نیست.
وعده های الهی در قرآن و سنت
نویسنده:
سکینه غفوریان رمضان بندرآباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش با عنوان « وعده های الهی در قرآن و سنت» می باشد که به بررسی آیات و روایات مختلفی درباره این موضوع پرداخته است. قرآن در آیات بسیاری دربارة وعده و وفای به آن تأکید کرده و خلف وعده را به شدت نکوهش نموده و تهدیدهای سختی کرده است و در مقابل کسانی را که به وعده خود وفادار و پای بندند، ستوده است. در این تحقیق سعی شده که به معرفی وعده های خداوند که بر اساس حکمت و مصلحت اوست و این که هر کدام از این وعده ها شامل چه کسانی می شود پرداخته شود. بعضی از وعده هایی که در قرآن بیان شده با توجه به شرایط زمانی تحقق یافته و بعضی دیگر از این وعده ها در آینده محقّق خواهند شد که باید بدانیم که نسبت به این وعده ها باید صبر نمود و در مورد حقّانیّت و حتمیّت این وعده ها ایمان و باور قلبی داشته باشیم. در واقع از اهداف این تحقیق آشنایی بیشتر با مفاهیم قرآنی و رسیدن به این واقعیت که تحقّق وعده های الهی، منوط به تحقّق شرایط خاصی است که تا آن شرایط تحقق نیابد، وعده الهی محقق نخواهد شد. این تحقیق با قلمی ساده و روان و با استفاده از منابع تفسیری و روایی گردآوری شده که روش انجام کار به صورت کتابخانه ای و فیش برداری صورت گرفته است. در تبیین نتایج این تحقیق باید دانست که وعده های الهی یک نوع بیان حقایق می باشد یعنی خداوندی که تمام هستی را خلق نموده، آینده اعمال انسان را برای او ترسیم می نماید تا انسان به سوی نور جذب شود و از ظلمت ها دوری ورزد و خلاصه این که هر کاری او را به چه سرانجامی می رساند و همچنین باید دانست که خداوند در تحقق وعده های خود قدرت کامل دارد و معارضی هم برای او نیست.
نظری به بهداشت در آیات و روایات
نویسنده:
منیره حسن نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر به نام بهداشت در آیات و روایات می باشد. و به بررسی و تبیین بهداشت اسلامی پرداخته شده است. هدف از این پژوهش اشاره به اهتمام اسلام به امر بهداشت و بیان برخی از نکات بهداشتی در تعالیم و احکام این دین مبین و آشنائی با آن هاست. این رساله در پنج بخش تدوین شده است. که در بخش اول بحث طهارت و رابطه آن با احکام اسلامی می پردازد. در این بخش ابتدا معنا و فلسفه طهارت بیان شده و بعد رابطه آن با احکام اسلامی تبیین شده است و در آخر بخش پیامبر اکرم(ص) که مظهر پاکی و طهارت و الگوی همه انسان هاست را برجسته ساخته است. در بخش دوم به بهداشت جسم و روان پرداخته شده است. و پاکیزگی جسم را مقدمه ای برای پاکی روح و روان بیان کرده است. و در آن بهداشت جسم را نجات یافتن از میکروبها و بیماریهای مختلف معرفی می کند. و عامل مؤثر در بهداشت روح و روان را یاد و ذکر خدا و عبادت می داند. در بخش سوم به بیان بهداشت محیط و به آنچه را که اسلام در داشتن محیطی سالم و پاک بیان کرده می پردازد. در بخش چهارم : جایگاه بهداشت تغذیه را بیان کرده و در آن عوامل مؤثر در بهداشت غذا از جمله نخوردن غذاهای گرم، سربسته بودن غذاها و ... را با استعان از آیات و روایات روشن نموده، و در بخش آخر بهداشت خانواده و آنچه که در داشتن خانواده های سالم مؤثر است را تبیین کرده و بهداشت بنیان جتمعه را که خانواده می باشد با مطرح کردن بهداشت ازدواج و در آخر بهداشت کودک بیان کرده است.
مقام والدین از منظر قرآن و حیث
نویسنده:
مهناز محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
عنوان تحقیق مقام والدین از دیدگاه قرآن و سنت است و مطالب در 4 فصل گردآوری شده است: فصل اول : احسان و عاق
  • تعداد رکورد ها : 37