جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
 ترسیم سیمای حضرت مریم ( س) در متون اسلامی
نویسنده:
نجمه عرب زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق در مورد ترسیم سیمای حضرت مریم ( س) با توجه به آیات قرآن و نوشته های اناجیل است. این تحقیق در پنج فصل تدوین شده که در واقع، در هر فصل به گونه ای در مورد سیمای حضرت مریم ( س) مطلب گفته شده است. در فصل اول، در مورد زادگاه آن بانو و خاندان بزرگ ایشان مطالبی بیان شده است. و نگاهی گذرا دارد به شرایط اجتماعی زادگاه وی و زندگی پدر بزرگوار ایشان. در فصل دوم، به سرگذشت حضرت مریم ( س) و این که چگونه و با چه نذری ولادت یافت، چه کسی سرپرستش شد، چگونه بدون شوهر دارای فرزند شد و این که چرا از موطن خود هجرت نمود و چگونه و در کجا رحلت نمود؟ سخن گفته شده است. در فصل سوم، سخن از ابعاد شخصیتی حضرت مریم ( س) شده و در مورد صفات و ویژگی های ایشان مطالبی گفته شده است. همچنین به مقایسه ی بین حضرت فاطمه ( س) و حضرت مریم ( س) پرداختیم. فصل چهارم نیز به بررسی کوتاهی در انجیل و شخصیت حضرت مریم ( س) در اناجیل اربعه پرداخته شده است. در فصل پنجم، به برررسی دو شبهه که یکی، بزرگترین انحراف مسیحیت و دیگری مسأله بکرزایی مریم ( س) می باشد، پرداخته شده است. در پی دست یافتن به مطالب تحقیق، بسیار تلاش شد تا حد امکان از مطالبی صحیح از منابع دست اول در زمینه های مورد نظر استفاده گردد، و چون این تحقیق قرآنی است، بیشتر لازم بود از قرآن و کتب تفسیری استفاده شود. همچنین از منابع تحقیق دیگری هم در این زمینه استفاده شده است اگرچه کتاب ها و تحقیقات زیادی در این زمینه به دست نیاورم. از نتایج به دست آمده اینکه؛ پرهیزکاری و عبادت از عوامل فرود روزی است؛ رشد معنوی و تعالی انسان، در پرتو نظارت مستمر و همه جانبه ی مربی است؛ زن می تواند به مقام انبیاء الهی دست یابد|؛ گاهی مقام دختر در برکت عمر و پاکدامین می تواند به جایی برسد که هرگز پسر کار او را نمی تواند بکند. واژگان کلیدی: قرآن – مریم – انجیل – عفت.
 بررسی اجمالی فرقه های شیعه
نویسنده:
زهرا شیرزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق حاضر « سیری در پیدایش و عقاید فرق شیعی» است. از آن جا که مذهب شیعه به عنوان یکی از مذاهب اسلامی در طول تاریخ به فرقه های مختلفی انشعاب یافته است، یکی از مهم ترین اهداف پرداختن به این موضوع، بررسی علل تکثر فرقه ای درون شیعی است و ترسیم تصویر روشنی از مذهب شیعه اثنی عشری و برتری های آن نسبت به دیگر فرق درون شیعی می باشد. آن چه از بررسی منابع به دست می آید این است که مهم ترین فرقه های انشعاب یافته از شیعه، امامیه، اسماعیلیه کیسانیه، زیدیه و غلات است. این نوشتار که در هفت بخش تنظیم شده است به بیان مهم ترین فرقه های شیعه پرداخته و علل تفرقه را نیز مورد بررسی قرار داده است. در بخش اول به بررسی معنای لغوی و اصطلاحی شیعه پرداخته و بعد علل پیدایش فرقه های شیعی را بیان نموده است، که به دلایلی از این قبیل باز می گردد: اختلاف مسلمین بعد از رحلت پیامبر ( ص)، اختلاف در مسئله امامت و تعصبات قبیله ای، پیروی از هواها و گرایش به منافع مادی و لجاجت، فتوحات مسلمین و گسترش حوزه جغرافیایی اسلام. در بخش دوم به بررسی فرقه امامیه پرداخته شده است، امامیه نام عموم فرقی است که به امامت بلافصل حضرت علی ( ع) و فرزندان او معتقدند و می گویند: «جهان از امام تهی نتواند بود و منتظر فرج یکی از علویانند که در آخرالزمان ظهور کند و جهان را پس از آن که پر از ستم و بیداد شود، پر از عدل و داد کند.» بخش سوم اختصاص به اسماعیلیه یافته است، اسماعیلیه گروهی است که به امامت اسماعیل بن جعفر ( ع) معتقد است. بخش چهارم مربوط به فرقه کیسانیه است و آن گروهی است که در سال های بعد از رخداد عاشورا قیامی را به رهبری مختار سامان دادند. در بخش پنجم به بررسی غالیان پرداخته شده است و آن ها کسانی هستند که درباره امامان خود از اندازه فراتر رفته و آنان را از حدود آفریدگان الهی فراتر بردند و درباره ی آنان به احکامی که ویژه خداوند است، گراییدند. روش تحقیق در این رساله، کتابخانه ای می باشد که طی آن به بررسی کتب معتبر تاریخی پرداخته شده است. از جمله نتایجی که از این تحقیق حاصل شده است می توان به موارد ذیل اشاره نمود: -دریافت تصویری روشن از مذهب شیعه - آگاهی از علل ایجاد انشعابات با تسخیر صحیح در مذهب شیعه - آشنایی با فرقه های ایجاد شده در مذهب شیعه - شناختن فرقه ناجیه از بین تمای فرق و تثبیت برتری آن نسبت به دیگر فرق - آگاهی از این مطلب که هر جا که شیعه از تعلق پیامبر ( ص) فاصله گرفته اند، دچار انحراف و سردرگمی شده اند. واژگان کلیدی: شیعه، امامیه، زیدیه، کیسانیه، اسماعیلیه، غلات.
نگاهی اجمالی به برخی فرق و مذاهب اسلامی
نویسنده:
زبیده هنرمندچمگرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان تحقیق حاضر نگاهی اجمالی به برخی فرق و مذاهب اسلامی می باشد. تحقیق حاضر با هدف معرفی مذاهب و فرق اسلامی مطرح در عصر حاضر به بیان عقاید خاص آن ها می پردازد تا به دنبال آن زمینه مطلوبی برای نقد و مقایسه و در نتیجه یافتن فرقه ناجیه فراهم گردد، چون هر نقد مطلوبی پیشاپیش به شناخت درست موضوع نیازمند است و همچنین کوششی است برای آگاهی دادن به نسل جوان وطنمان که همواره در جستجوی هویت فرهنگی خود با استعمار فرهنگی دست به گریبان است. این تحقیق شامل پنج فصل می باشد که در فصل اول در برگیرنده مذاهب امامیه، عقاید امامیه و ... می باشد.در فصل دوم به تاریخ و فلسفه مذهب شیخیه پرداخته شده است. و فصل سوم شامل تحولات فرقه بابیه و بنیانگذار آن است. و همچنین فصل چهارم درباره فرقه بهائیت و نحوه ی پیدایش آن است و در نهایت در فصل پنجم به فرقه ی وهابیت و تاریخچه ی وهابیت و افکار این تیمیه پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر براساس نوع و هدف تحقیق بنیادی است که به قصد کشف حقایق بیشتر انجام می پذیرد و به اعتبار موضوع از سنخ تحقیقات دینی و وحیانی است. همچنین این تحقیق به اعتبار ماهیت و روش، تاریخی و توصیفی است.روش گردآوری اطلاعات نیز از نوع کتابخانه ای که با بررسی مدارک و اسناد و منابع به دنبال دست یابی به هدف خود است. نتایج حاصل از این تحقیق عبارتند از : 1- علت پیدایش این فرقه ها ایجاد تزلزل در اعتقاد به مهدی صاحب الزمان ( عج) که توسط استعمارگران و دشمنان اسلام پایه ریزی شده است. 2- و نخستین فرقه اسلامی شیعه می باشد که در امت اسلامی بوجود آمده است. 3- و مهمترین فرقه هایی که در عصر حاضر در سرنوشت امت اسلام تاثیر دارند ، امامیه، شیخیه، بهائیه و وهابیت می باشد. 4- و مهمترین فرقه اهل سنت که امروزه پایتخت جهان اسلام را در تصرف خود دارد فرقه ضاله وهابیت می باشد که در سطح گسترده ای مشغول فعالیت است. کلید واژه ها : مهدویت، فرق ، مذاهب، اسلامی، اجمالی، شیعه
شهد عقاید: اثبات عدل الهی و پاسخ به برخی شبهات پیرامون آن
نویسنده:
سکینه خوشخو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در فرهنگ های لغت برای عدل معانی و کاربردهایی ذکر شده است که مهمترین آنها عبارتند از : تعادل و تناسب ، تساوی و برابری ، اعتدال یا رعایت حد وسط در امور ، استوار و استقامت . می توان گفت : جامع معانی یا کاربردهای یاد شده این است که هر چیزی در جایگاه متناسب خود قرار گیرد به گونه ای که سهم مناسب و شایسته خود را از هستی و کمالات آن دریافت کند و بحق و سهم دیگران تجاوز نکند . در یک تقسیم بندی کلی می توان عدل خدواند را به دو دسته تقسیم نمود که عبارت است از : عدل خدا در جهان تکوین که شامل عدل خدا در آفرینش جهان و عدل خدا را در ادامه زندگی موجودات است و قسم دوم عدل تشریعی خداوند که از دو جنبه قابل بررسی است : اصل تشریع: یعنی انسان ها در برابر تخلف از قوانین و عمل نکردن آنها به تکالیف و نیز : پاداش دادن به آنها در برابر امتثال تکالیف . اگر چه همه مسلمانان به عدل الهی اعتقاد دارند و این مسئله از ضروریات اسلام به شمار می رود ولی هر یک از عقل گرایان و ظاهر گرایان ؛ عدل الهی را به گونه ای خاص تفسیر نموده اند . عقل گرایان که آن را بر اساس حسن و قبح عقلی تفسیر نموده اند خود را معتقد و مدافع واقعی عدل الهی دانسته و منکران حسن و قبح عقلی را در حقیقت منکر عدل به شمار آورده اند. عدل هم در مذهب معتزله ، و هم در مذهب امامیه از اصول اساسی مذهب آنان به شمار آمده است بدین جهت این دو مذهب کلامی را « عدلیه » می نامند . بر هر خردمندی آشکار است که خداوند بعد از آن که انسان را آفرید تا آن که، تمام اسباب زندگی و عبادت را از عقل و ارسال رسل و انزال کتب و سایر لوازم طاعت را بر او فراهم کرد از او عبادت نخواست . نمی بینی از کودکان و مجانین عبادت نخواست ، زیرا که اطفال بالغ نیستند و مجانین از عقل بهره ندارند و خداوند هر چه بر بندگان انجام داده عین رحمت است . خدای تعالی، عادل و دادگستر است ؛ زیرا عدل یکی از صفات کمال است و خداوند عالم ، همه ی صفات کمال را دارا می باشد و نیز کراراً ، در کلام خود عدل را ستوده و ستم را نکوهش می کند و مردم را به عدالت ، امر نموده و از ظلم ، نهی می فرماید . در سوره ی نساء ، آیه ی 40 می فرماید : « اِنَّ اللهَ لا یَظلِمُ مِثقالَ ذَرَّهٍ » ؛ خلاصه ی ترجمه : خدا به اندازه ی ذره ای به کسی ظلم نمی کند . همچنین حضرت علی ( علیه السّلام) در حکمت 446 نهج البلاغه می فرمایند : « اَلعَدلُ یَضَعُ الامورَ مَواضِعَها» عدل قرار می دهد امور را در جایگاهش . بنابراین ، هر پدیده ای در پیش خود ، در نهایت خوبی ساخته شده است ؛ زشتی و ناروایی و یا عیب و نقصی که در بعضی از موجودات دیده می شود ، از راه مقایسه و نسبت پیش می آید . مثلاً مار و کژدم وجودشان نسبت به انسان بد و ناروا است و خار ، چون به گل قیاس شود ، زیبا نیست اما در جای خود، آفریده های شگفت انگیز و سر تا پا زیبایی هستند .
بررسی تطبیقی برهان وجودی آنسلم و برهان صدیقین ملاصدرا
نویسنده:
ملیحه محمدحسین پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
موضوع تحقیق بررسی تطبیقی برهان وجودی آنسلم و برهان وجودی ملاصدرا می باشد.این تحقیق درصدد است تا با تقریر این دو برهان و بررسی آن دو، برتری و اتقان برهان صدرایی بر برهان آنسلمی را تبیین نماید.ضرورت ایجاب کننده ی پژوهش وجود تشکیک در براهین اثبات خدا که از ریشه های جهان بینی الحادی مدرنیته است، می باشدکه بررسی آنها واثبات برتری فلسفه اسلامی، می تواند پاسخگوی مناسبی در برابر آنها باشد . این مجموعه با بهره جستن از شیوه کتابخانه ای و فیش برداری و استفاده از منابعی همچون اسفار و شواهدالربوبیه ملاصدرا، پروسلوگیون آنسلم و وجود خدا در فلسفه غرب پل ادواردز و فلسفه دین نرمن گیسلر و ... گردآوری شده است . مطالب مورد بحث و بررسی در این تحقیق بطور خلاصه به صورت زیر قابل تبیین می باشد. لزوم دفع ضرر محتمل و جلب منفعتهای احتمالی، حس کنجکاوی و پاسخ گویی به ندای درونی فطرت مبتنی بر حقیقت جوئی و لزوم شکر منعم بیان کننده ضرورت برهان آوری بر اثبات خداهستند ؛ براهین خداشناسی به دو دسته عمده و جامع قابل تقسیم می باشند : دسته اوّل براهینی هستند که وجود واجب تعالی را از طریق مخلوقات و افعالش به اثبات می رسانند و دسته دوّم ادلّه ای هستند که بر وجود واجب تعالی از طریق غیر افعال و مخلوقاتش استدلال می کنند . برهان وجودی آنسلم و برهان صدیقین ملاصدرا جزء دسته دوّم محسوب می شوند . برهان وجودی یا ذاتی در قرن یازدهم میلادی توسط سنت آنسلم مطرح شد. او برهان خویش را این چنین تقریر کرد : همه کس حتی شخص سفیه تصوّر دارد از ذاتی که از آن بزرگتر ذاتی نباشد، چنین ذاتی البته وجود هم دارد زیرا که اگر وجود نداشته باشد ،بزرگترین ذاتی که به تصوّر آید که وجود داشته باشد، از او بزرگتر است و این تناقض است پس یقینا ذاتی هست که در حقیقت بزرگترین ذات باشد و او خداست . نخستین تقریر از برهان صدیقین توسط ابن سینا ارائه گردید که پس از او ملاصدرا برهان وی را فاقد خصوصیت برهان وجودی بیان کرد و تقریری تازه از آن را بیان کرد که به این شرح می باشد : وجود اصیل است و مراتب تشکیکی دارد و بین مراتب آن رابطه علیت و معلولیت قرار دارد و بالاترین مرتبه وجود، همان مرتبه ای است که متعلق به غیر نمی باشد، پس در میان موجودات کثیر یک موجود هست که متعلق به غیر نیست و واجب الوجود است . آنچه که ملاحظه می شود این است که در هر دو برهان سعی شده تا با تکیه بر کوتاهترین مبادی و بهره جستن از قضایای بدیهی اوّلی و مقدمات عقلی، برهانی بدیهی الانتاج ارائه شود که بدان نه تنها وجود خداوند بلکه تمامی صفات او نیز قابل اثبات می باشد. هر چند که هر دو برهان وجوه مشترکی دارند ولی تفاوتهای اساسی بین آنها وجود دارد که بیان کننده برتری برهان صدیقین بر برهان وجودی آنسلم می باشد . مهمترین این تفاوتها عبارتند از : 1- ضرورت اثبات شده در برهان وجودی، ضرورت ذاتیه است یعنی مادامی که ذات موضوع در ذهن باشد حکم به ضرورت وجود او می کنیم ولی ضرورت در برهان صدیقین، ضرورت ازلیه است که حتی از فرض عدم موضوع باز وجود آن لازم می آید. 2- ضرورت در برهان وجودی به حمل اوّلی است پس به حمل شایع خدا ممکن الوجود است ولی در برهان صدیقین به حمل شایع است .3- برهان آنسلم به خاطر تکیه بر ذهن از ارزش معرفت شناسی برخوردار نمی باشد. کلید واژه : آنسلم قدیس، برهان صدیقین، برهان وجودی، خدا، شناخت شناسی،ملاصدرا موضوع تحقیق بررسی تطبیقی برهان وجودی آنسلم و برهان وجودی ملاصدرا می باشد.این تحقیق درصدد است تا با تقریر این دو برهان و بررسی آن دو، برتری و اتقان برهان صدرایی بر برهان آنسلمی را تبیین نماید.ضرورت ایجاب کننده ی پژوهش وجود تشکیک در براهین اثبات خدا که از ریشه های جهان بینی الحادی مدرنیته است، می باشدکه بررسی آنها واثبات برتری فلسفه اسلامی، می تواند پاسخگوی مناسبی در برابر آنها باشد . این مجموعه با بهره جستن از شیوه کتابخانه ای و فیش برداری و استفاده از منابعی همچون اسفار و شواهدالربوبیه ملاصدرا، پروسلوگیون آنسلم و وجود خدا در فلسفه غرب پل ادواردز و فلسفه دین نرمن گیسلر و ... گردآوری شده است . مطالب مورد بحث و بررسی در این تحقیق بطور خلاصه به صورت زیر قابل تبیین می باشد. لزوم دفع ضرر محتمل و جلب منفعتهای احتمالی، حس کنجکاوی و پاسخ گویی به ندای درونی فطرت مبتنی بر حقیقت جوئی و لزوم شکر منعم بیان کننده ضرورت برهان آوری بر اثبات خداهستند ؛ براهین خداشناسی به دو دسته عمده و جامع قابل تقسیم می باشند : دسته اوّل براهینی هستند که وجود واجب تعالی را از طریق مخلوقات و افعالش به اثبات می رسانند و دسته دوّم ادلّه ای هستند که بر وجود واجب تعالی از طریق غیر افعال و مخلوقاتش استدلال می کنند . برهان وجودی آنسلم و برهان صدیقین ملاصدرا جزء دسته دوّم محسوب می شوند . برهان وجودی یا ذاتی در قرن یازدهم میلادی توسط سنت آنسلم مطرح شد. او برهان خویش را این چنین تقریر کرد : همه کس حتی شخص سفیه تصوّر دارد از ذاتی که از آن بزرگتر ذاتی نباشد، چنین ذاتی البته وجود هم دارد زیرا که اگر وجود نداشته باشد ،بزرگترین ذاتی که به تصوّر آید که وجود داشته باشد، از او بزرگتر است و این تناقض است پس یقینا ذاتی هست که در حقیقت بزرگترین ذات باشد و او خداست . نخستین تقریر از برهان صدیقین توسط ابن سینا ارائه گردید که پس از او ملاصدرا برهان وی را فاقد خصوصیت برهان وجودی بیان کرد و تقریری تازه از آن را بیان کرد که به این شرح می باشد : وجود اصیل است و مراتب تشکیکی دارد و بین مراتب آن رابطه علیت و معلولیت قرار دارد و بالاترین مرتبه وجود، همان مرتبه ای است که متعلق به غیر نمی باشد، پس در میان موجودات کثیر یک موجود هست که متعلق به غیر نیست و واجب الوجود است . آنچه که ملاحظه می شود این است که در هر دو برهان سعی شده تا با تکیه بر کوتاهترین مبادی و بهره جستن از قضایای بدیهی اوّلی و مقدمات عقلی، برهانی بدیهی الانتاج ارائه شود که بدان نه تنها وجود خداوند بلکه تمامی صفات او نیز قابل اثبات می باشد. هر چند که هر دو برهان وجوه مشترکی دارند ولی تفاوتهای اساسی بین آنها وجود دارد که بیان کننده برتری برهان صدیقین بر برهان وجودی آنسلم می باشد . مهمترین این تفاوتها عبارتند از : 1- ضرورت اثبات شده در برهان وجودی، ضرورت ذاتیه است یعنی مادامی که ذات موضوع در ذهن باشد حکم به ضرورت وجود او می کنیم ولی ضرورت در برهان صدیقین، ضرورت ازلیه است که حتی از فرض عدم موضوع باز وجود آن لازم می آید. 2- ضرورت در برهان وجودی به حمل اوّلی است پس به حمل شایع خدا ممکن الوجود است ولی در برهان صدیقین به حمل شایع است .3- برهان آنسلم به خاطر تکیه بر ذهن از ارزش معرفت شناسی برخوردار نمی باشد. کلید واژه : آنسلم قدیس، برهان صدیقین، برهان وجودی، خدا، شناخت شناسی،ملاصدرا
بررسی اجمالی عدل الهی از دیدگاه شیعه
نویسنده:
منصوره احمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این تحقیق که به بحث عدل الهی به صورت اجمال پرداخته شود که ضمن آن از منابع موثقی چون تفاسییر بزرگ شیعه مانند المیزان، و مجمع البیان و آثار بزرگانی چون علامه حلی، شیخ طوسی، و شهید مرتضی مطهری و... استفاده شود. ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی عدل و سپس اهمیت عدل الهی بیان شده، موضوع حسن وقبح عقلی که پایة اثبات وادعای صفت عدل الهی می باشد نیز مطرح گردیده وطی آن قبول حسن وقبح عقلی به عنوان پایة اثبات عدل الهی ثابت شده است. درمبحث ظلم هم علاوه برمعنای لغوی و واژة ظلم در قرآن ، اثبات صفت عدل الهی و نفی ظلم از خداوند متعال با دلایل عقلی مطرح شده است در ادامه عدل الهی در تکوین جهان وانسان وهمچنین عدل الهی نسبت به رفتار بشر آمده است که همه برپایة عدل استوار می باشد. در ضمن به برخی از شبهات پیرامون هریک از مباحث و پاسخ آن هم آمده است. نتایج به دست آمده از این اثر: اثبات صفات عدل برای خداوند متعال و همچنین اینکه آفرینش جهان وانسان و تکالیف او و در مجموع زندگی این جهانی او همه بر پایة عدل می باشد وحتی سرای آخرت هم چیزی جز عدل و فضل الهی حکمفرما نیست واین مهمترین وکاملترین مطلب برای بازگشت آرامشِ در ضمن تلاش برای آباد سازی آخرت هر فردی می باشد
بشارت منجی: اعتقاد به منجی در نگاه ادیان
نویسنده:
ملیحه عطاردی مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق از اهیمت بسیاری برخوردار است. چرا که مهم ترین امری که در حال حاضر، باید به آن پرداخته شود؛ وجود منجی عدالت گستر در عالم بشریت است. اگر افراد به این مطلب توجه داشته باشند، تمام مشکلات روحی و روانی انسان ها حل خواهد شد. هدف اصلی از نگارش این تحقیق رسیدن به جواب این سؤال ها می باشد، که آیا ادیان مختلف به وجود نجات دهنده ای در آخرالزمان اشاره دارند و یا این اعتقاد تنها به مسلمانان و شیعیان معطوف می گردد. مسأله حکومت جهانی و مصلح آخرالزمان مورد اتفاق بیشتر ادیان زنده جهان بوده و این یکی از آرزوها و اعتقادات میلیاردها جمعیت کره ی زمین است. پیروان این ادیان عقیده دارند که در یک عصر تاریک و بحرانی، فساد و بیدادگری و بی دینی، همه جا را فرا می گیرد تا این که یک نجات دهنده بزرگ جهانی طلوع می کند و به واسطه ی نیروی فوق العاده غیبی، اوضاع آشفته جهان اصلاح می گردد. مجموعه حاضر شامل سه بخش می باشد که در بخش اول به اعتقاد به منجی در ادیان مهم دنیا پرداخته شده، که شامل سه فصل می باشد. در فصل اول اعتقاد به منجی در دین زرتشت، در فصل دوم اعتقاد به منجی در دین مسیحیت و در فصل سوم، اعتقاد به منجی در دین یهود مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دوم، اعتقاد به منجی در سایر ادیان کوچک را مورد بررسی قرار داده که این بخش نیز از سه فصل تشکیل شده است که در فصل اول در دین هندو، در فصل دوم، در دین بودا و در فصل سوم در بعضی کتب و ملل وجود منجی را بررسی کرده ایم. در بخش سوم این تحقیق اعتقاد به منجی در دین مبین اسلام آورده شده که شامل چهار فصل می باشد که در فصل اول، مهدویت در مذاهب اسلامی بررسی شده و در فصل دوم، مهدویت از دیدگاه شیعه، و در فصل سوم، مهدویت از دیدگاه اهل سنت آورده شده و در فصل چهارم به نظر بعضی از فرقه های اسلامی مانند: سبابیه، کیسانیه، ناوسیه، مبارکیه، بشیریه، مغیریه، اسماعیلیه، محمدیه، عسکریه، پرداخته شده است. و حال آن که می بینیم جوامع و ادیان بذر امید و حیات را در دل خود می پاشند و امید دارند به آن روز دست یابند و ما نیز با آن همه بشارت که در قرآن دیدیم با آن همه اخبار و روایات که از ائمه هدی علیهم السلام شنیدیم، باید همگی در امر فرج مصلح و رسیدن به آن روز باشکوه تلاش کنیم و در این سازندگی، تأخیر، کار اشتباهی است. واژگان کلیدی این تحقیق: اعتقاد، منجی، نگاه، ادیان.