جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 37
استخاره
عنوان :
نویسنده:
عذری فرامرزی تاشده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
استخاره که به معنای « طلب خیر کردن از خداوند » است، محور اصلی سخن در این پژوهش است. هدف از انتخاب این موضوع دست یافتن به نظر معصومان ( ع) و بزرگان دینی و همچنین آگاهی از جایگاه و حریم، کاربرد و فرهنگ صحیح استفاده از آن است. از این رو از نصوص دینی ومنابع معتبری جون بحارالانوار ، من لا یحضره الفقیه، جامع الاحادیث و ... بهره گرفته شده است. در این پژوهش دیدگاه اسلام در قرآن ، سنت ، اجماع و عقل بررسی و تفاوت آن با فرهنگ های خرافی کشورهای غربی بیان شده است و همچنین تفاوت استخاره با تفال و قرعه کشی و فال های نیک و بد بررسی شده است. و نیز در مورد تفال به دیوان حافظ و فضیلت و اهمیت استخاره، نظر افراد گوناگونی را جویا شده است. بخشی از نتایج این تحقیق عبارتند از : 1- تعریف لغوی و اصطلاحی استخاره تقریبا به نزدیک هستند. 2-تنها کسی که از آغاز و پایان کار با خبر است و صلاح انسان را می داند خداوند است و فقط باید به او توکل کرد و از او خواست. 3-تفأل فقط به حدس و گمان و خیال فرد بستگی دارد ولی استخاره فقط نظر خداوند است که به طرق مختلف ( به انواع استخاره) به بندگان می رسد. 4-با توجه به نظر افراد مختلف فال گرفتن به آینده خوش بین شدن است که روحیه اعتماد به نفس و توکل و امید را در انسان تقویت می کند. 5-سنتی به نام استخاره در کشورهای اروپایی وجود ندارد ولی سنتی مثل فال گرفتن و جادوگری و ... در آنجا رواج دارد. 6-در هر کاری زمانی که بر سر دوراهی رسیدیم که راه چاره ای نبود باید استخاره کرد نه هر وقت که دلمان بخواهد. 7-استخاره در قرآن به هردو معنایش آمده است : 1- به معنای تضرع و دعاو توکل 2- قرعه که از انواع استخاره است. 8-ائمه(ع) سفارش زیادی به استخاره کرده اند و این نشان دهنده اهمیت استخاره می باشد. واژگان کلیدی : استخاره ، استشاره ، تفأل ، تطیر.
انفاق از دیدگاه اسلام
نویسنده:
فاطمه اکبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوعی که در این رساله مورد بحث و بررسی قرار گرفته، پژوهشی پیرامون انفاق، در آموزه های دین اسلام است. با توجه به اینکه انفاق یکی از مهمترین اصول اخلاقی اسلام است، که در این پژوهش به بررسی آن از منظر مذهب شیعه اثنی عشری پرداخته می شود. به اهدافی چون مفهوم شناسی و فلسفه انفاق، انواع و آثار انفاق، آداب و مصارف انفاق، پرداخته خواهد شد و در پایان آفات ، موانع و پیامد های آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این تحقیق سعی شده با مراجعه به منابع متقدم و متاخر در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، به جنبه های مختلف این موضوع پرداخته شود که این امر از طریق روش کتابخانه ای محقق گردیده است. به علت اهمیت و جایگاه عظیم مهم، باید این فرهنگ احیا شود که راهکارهای علمی و عملی، و نیز توجه به آثار انفاق، آداب انفاق کننده و انفاق شونده و نیز آفات آن بیان شده است. در پایان می توان نتیجه گرفت که با احیای انفاق، به کمک راهکارهای علمی و عملی آن می توان در جامعه از برکات بی پایان این فرهنگ بهره جست و زمینه ای برای ظهور مصلح حقیقی، امام زمان ( عج) فراهم نمود. واژگان کلیدی:انفاق، صدقه، انفاق کننده، انفاق شونده.
نحوه تعامل شیطان با انسان و تنوع وسوسه های آن
نویسنده:
طاهره صادقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع پژوهش در این رساله نحو? تعامل شیطان با انسان و تنوع وسوسه های آن است که با هدف شناخت شیطان و فلسفه وجودی آن صورت پذیرفته است و همچنین بیان چگونگی راههای ورود شیطان به دل انسان و وسوسه گری او و ارائه بهترین راه حلها برای رهایی از شیطان از دیگر اهداف این پژوهش می باشد. از آن جا که انسان موجودی است طالب کمال و همیشه در اندیشه شناخت کمال و راه های وصول به آن بوده و برای رسیدن به آن می بایست موانع را شناسایی کند. یکی از این موانع و دشمنان، شیطان است که قسم یاد نموده که انسان را در این مسیر به انحطاط و بی راه بکشاند. لذا ضروری است که به شناخت این موجود وسوسه گر و برنامه ها و نحوه ی تعامل او با انسان و تنوع وسوسه های آن پرداخته شود تا با آشنایی با دامها و ابزار و وسایل اغواگری شیطان و کیفیت مبارزه با او انسان بتواند خود را از دامهای این موجود اغواگر برهاند و به هدف آفرینش خود و کمالات انسانی نائل گردد. این رساله شامل سه فصل می باشد که در فصل اول به بررسی خلفت شیطان و وسوسه های این موجود می پردازد و در ادامه به فلسفه و ماهیت وجودی شیطان و به چگونگی اغواء شیطان از طریق دعوت، تزیین، تسویل، تسویف و... پرداخته است که البته این امور هیچ منافاتی با اختیار داشتن انسان ندارد به این معنی که انسان در برابر شیطان مسلوب الاختیار نخواهد بود، البته خداوند متعال در آیات متعددی به انسان هشدار می دهد که مبادا از شیطان اطاعت کند. این مساله کمال لطف و عنایت الهی را نسبت به بندگانش می رساند که آنها را به نحوه احسن هدایت می کند تا مبادا دست خوش وساس و حیله های شیطان قرار گیرند. در فصل دوم به دامها و گامهای شیطان و نحو? نفوذ شیطان به دل انسان مورد بررسی قرار گرفته و به انواع دامهای شیطان اشاره شده: غفلت از یاد خدا، دنیاپرستی، وعده فقر، امر به فحشائ و منکر، آرزوهای طولانی، ایجاد تفرقه و دشمنی بین مسلمانان، تقویت عیوب اخلاقی و... نکته ی دیگری که در این فصل مورد مطالعه محقق قرار گرفته است اینکه شیطان همواره به صورت تدریجی عمل می کند و فرد را گام به گام اما همه جانبه(معنوی) مورد حمله و هجوم قرار می دهد و از یک سو انسان را به گناه وادار می کند و از سوی دیگر راه توجیه آن را نشان می دهد. و در فصل سوم به راه رهایی از شیطان و چگونگی حفظ خود در مقابل او، پرداخته شده و راه مصونیت از دام های شیطان با توجه به آیات الهی و احادیث تبیین گشته است بنابراین وظیفه انسان هنگام مواجهه با وسوسه های شیطانی پناه بردن به خداوند سبحان است. ذکر قلبی و زبانی و همچنین توکل به خداوند می تواند از جمله راههای مبارزه با شیطان باشد. روش تحقیق در این رساله از نوع تحقیقات ( توصیفی- تحلیلی) است که با استفاده از منابع و متون اسلامی به توصیف و تحلیل موضوع پرداخته شده است. نتایجی که از این پژوهش به دست آمده: - شیطان یک موجود موذی و وسوسه گر است که در صدد نفوذ به دل انسان است و خداوند سبحان در آیات الهی نیز به بعضی از صفات این موجود عصیانگر اشاره می کند، از آن جمله: رجیم، کفور، غم برانگیز، فتنه برانگیز و امر کنننده به فحشا و منکر... - مهمترین فلسفه آفرینش شیطان، آزمودن بندگان است چرا که شیطان با وسوسه هایش، انسان را بر سر دو راه قرار می دهد و باید خود انتخاب گر باشد. - سیاست شیطان، سیاست گام به گام است و به صورت تدریجی وارد می شود. - دام های شیطان بسیار زیاد است، اما مهمترین دام شیطان، غفلت از یاد خداست. - راههای مقابله در برابر شیطان، یقظه، تقوا و ذکر قلبی و زبانی است. - شیطان تنها بر مخلصان نمی تواند تسلطی پیدا کند. کلید واژه ها: تعامل، شیطان، انسان، تنوع، وسوسه. کلمات کلیدی: تعامل شیطان انسان تنوع وسوسه
عزت نفس در اندیشه دینی
نویسنده:
جمیله سیفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
«عزت نفس و کرامت»، دو ویژگی از ویژگی های بارز شخصیتی انسان از دیدگاه قرآن می باشد. «و لقد کرمنا بنی آدم» که آگاهی از آنها باعث رشد و تعالی انسان ها می شود. در این میان با توجه به انحطاط اخلاقی و فراموشی آموزه های دینی ضرورت تقویت ارزش های اخلاقی از اهیمت ویژه ای برخوردار است. بدین جهت رساله ای که پیش رو دارید به بیان اهمیت و ضرورت « عزت نفس» پرداخته است. این رساله، مشتمل بر مقدمه و چهار فصل است، در مقدمه به اختصار به اهمیت و تاریخچه موضوع پرداخته شده است. در فصل اول « نگرش سازی» سعی بر آن شده است که مفهم عزت در مقایسه با ذلت و کرامت به گونه ای روشن بیان گردد و عزت در قرآن و روایات بررسی، معیار آن مشخص و پیوند عزت و شخصیت مورد تحلیل قرار گیرد. لازم به ذکر است در این فصل پیوند عزت و شخصیت در دیدگاه غرب و قرآن مورد بررسی قرار گرفته و فرضیه مطلوب در این زمینه بیان شده است. به دلیل اینکه بقای شخصیت بستگی تام به بقای عزت انسان دارد عوامل حفظ شخصیت نیز در این فصل گنجانده شده است. در فصل دوم ( راهبردسازی) برای دستیابی به عزت نفس ابتدا پیوند عزت نفس با اصول اخلاقی را مورد بررسی قرار داده و سپس عوامل کسب عزت را یک به یک بیان و توضیح داده ایم. در فصل سوم ( راهکارها) روش های تقویت و پرورش عزت نفس در دو بعد مثبت و منفی یعنی با توجه به دو ویژگی اساسی انسان « خلق الانسان ضعیفا» و « انی جاعل فی الارض خلیفه.» که خداوند در قرآن بیان می فرماید به ارائه روش ها با توجه به این دو نکته از ابتدای کودکی و جوانی پرداخته و سپس به طور کلی روشهای تقویت عزت نفس را بیان داشته ایم. در فصل چهارم به الگوها و نتایج و دستاوردها اشاره شده است که: از آنجا که دستیابی به زندگی الهی و انسانی غیرممکن نیست و با توجه به ضعف وجودی انسان در جنبه های متفاوت زندگی فردی و جمعی، چیزهایی وجود دارد که نمی داند و با عقل خود نیز نمی تواند به آنها راه یابد، در نتیجه نیاز به آموختن دارد. پس ارائه تصویر دل انگیز و آرام بخش از آموزه های دینی، انسان را در دستیابی به مجهولات یاری می کند. در این فصل به بیان الگوهای عزت نفس در قرآن و روایات پرداخته و در پایان نتایج عزت نفس بیان شده است و با آزمونی از رفتارهای فردی این رساله به پایان می رسد. کلید واژگان: عزت، قرآن، اسلام، عزت نفس و کرامت
 ارزش حسن خلق از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه سعادت یار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اخلاق جمع خلق و خلق است و خلق به هیئت ها و شکل ها و صورت هایی که با چشم ادراک می شوند اختصاص داده شده و خلق به قوا و سجایا و خویهایی که با بصیرت و معرفت ادراک می شود. و حقیقت خلق آن آداب و خویهایی است که نفس آدمی کسب می کند و از آن جهت خلق نامیده شده که همانند امور خلقی و آفرینشی در انسان می گردد و در دو سوره قلم و هود واژه خلق آمده است. مادیون برای اخلاق ریشه و زیربنای ثابت قائل نیستند بر خلاف الهیون و موضوع اخلاق روح و نفس است و اینکه هدف از بعثت تکمیل مکارم اخلاق عنوان شده است و سپس بیان فواید اخلاق و برشمردن ویژگی های مربیان اخلاق. اخلاق خوب دو گونه است مکارم اخلاق و محاسن اخلاق. محاسن اخلاق خویهایی که حسن اجتماعی و عرض دارد و مکارم اخلاق صفاتی که به انسان کرامت و بزرگواری می دهد. حسن خلق در دو معنی عام و خاص به کار می رود در معنای عام متخلق بودن به همه اخلاق نیکو و خویهای ستوده است و در معنای خاص برخورد با مردم با گفتار خوش و روی شاد. حسن خلق واقعی محقق نمی شود مگر در وجود پیامبران الهی و اوصیاء آنان و خوشخویی با معتدل شدن ارکان چهارگانه علم و شهوت و خشم و نیرویی که میان این سه قوه تعادل برقرار مکند حاصل می شود و اصول اخلاقی نیک صفات و فضایل چهارگانه است که عبارتند از حکمت و شجاعت و عفت و عدالت و بقیه فضایل شاخه های آن ها به شمار می روند. و اینکه اخلاق از طریق تمرین تغییر پذیر است زیرا در غیر این صورت سفارشات و اندرزها و تربیت ها باطل خواهد بود. و آیات و روایاتی که در زمینه حسن خلق و سفارش بر آن آمده است بیان شده است و صفت مقابل آن سوخلق و سرچشنه های آن و مضرات آن عنوان شده است. و اشاره ای شده است به اخلاق پیامبر ( ص) و امیرالمؤمنین در مسائل شخصی و اصولی که در مسائل شخصی بسیار نرم و ملایم و خوش برخورد بودند و در مسائل اصولی بسیار قاطع برخورد می کردند. و اشاره شده است به برخورد والدین با فرزندان و اینکه رفتار آن ها تا چه حد می تواند در آینده آن ها تأثیر گذار باشد و به نقش مهم مادر در این زمینه اشاره شده است که فرزند در ابتدا بیشتر مسائل را از مادر می آموزد و در خاطرش می ماند و نحوه رفتار فرزندان با والدین و نیکی و احسان و خوش برخوردی با آن ها و آیات مربوط در این زمینه. و در رابطه با همسران با یکدیگر و طرز برخورد آن ها با یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته است. و در نهایت انحطاط اخلاق در جهان معاصر و در جوامع اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین احیای ارزشهای اصیل اخلاقی و بازگشت به اصول فراموش شده اسلامی شرط لازم حاکمیت بخشیدن به اسلام در جامعه ماست . و این وظیفه بر دوش فرد فرد مسلمانان است.
 پیامبر اعظم ( ص) الگوی زندگی: رهیافتی نو از سیره پیامبر اعظم(ص)
نویسنده:
اکرم لطفی میامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
موضوع مورد بررسی و تحقیق در این پژوهش پیامبر اعظم الگوی زندگی می باشد. پژوهشگر با هدف الگوسازی و مدل سازی از زندگی رسول اعظم اقدام به این پژوهش نموده است. در این تحقیق ابتدا دربارة الگو و جایگاه آن بحث شده است و اینکه همة انسانها نیازمند به الگو در زندگی خود هستند و این نیاز از نیازهای فطری شمرده شده است. در قرآن کریم که برنامة سعادت انسان ها است از الگو و اسوه نام برده شده و توصیه به پیروی از اسوه حسنه شده است در آیة 21 سوره احزاب در مورد پیامبر اسلام می فرماید: ? لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ ? که در این آیه پیامبر به عنوان الگوی نیکو معرفی شده اند. از میان ده ها الگوی قرآنی، پیامبر اعظم به خاطر دارا بودن شاخصه های ممتاز از همه سزاوارتر است زیرا از یک سو، پیام آور دینی است، پایان دهنده همه ادیان و شکی نیست که اگر دینی خاتم ادیان بود باید جامع و در برگیرندة همة ادیان پیشین بوده و هیچگونه نقص و کمبودی در آن نباشد. با توجه به خلأ های معنوی انسان مدرن که روانشناسان و نویسندگان غرب به این نکته اشاره دارند تنها راه نجات بشر، بازگشت به آموزه های پیامبر اسلام و آرام گرفتن در آغوش گرم معنویت است. دنیای امروز، تشنه انسانیت است انسان امروز تشنه شراب طهور دین مداری است. با توجه به وضعیت جامعة جاهل عرب و فقر فرهنگی و رسوم غلط در میان آنان، مهم ترین دلیل موفقیت پیامبر اکرم را می توان ویژگی های اخلاقی و رفتاری آن حضرت دانست که عبارتند از کمک در خانه، هم غذایی با اهل خانه، تقسیم کردن وقت و ساده زیستی، رعایت عدالت، تأمین نیازهای خانواده، برخورد با کودکان و احترام به آنان، بازی با کودکان و رعایت حقوق آنان. هم چنین پیامبر اعظم به عنوان الگوی اخلاق اجتماعی، مهارت های ارتباطی زیر را برای بهبود ارتباط با مردم رعایت می کردند که عبارتند از: 1- هنر گوش دادن2- تبسم3- سکوت 4- همدلی و کارگشایی 5- رعایت شخصیت افراد اعم از احترام به مهمان و کارگر و کودکان و بزرگسالان و جوانان 6- صریح و صادق بودن 7- موقعیت شناس بودن 8- عدم افراط در موعظه 9- یکی بودن قول و عمل. اساس مدیریت نبوی شامل اصل خدا محوری و اصل محبت و رحمت و اصل بردباری فراوان و تحمل طولانی، اصل نظارت جهت تطبیق عملیات با برنامه، اصل انظباط،، اصل صداقت و وفای به عهد می باشد. در آموزه های اقتصادی پیامبر اعظم زندگی مرفه با آرامش و آسایش جایگاه ویژه ای دارد. پیامبر اعظم برای ایجاد رفاه و رونق اقتصادی در دو مرحله عملی و نظری اهتمام ورزیده است به لحاظ نظری و تئوری ایشان مدیریت اقتصاد و مراحل مهم آن از جمله تولید، توزیع و مصرف را مورد توجه قرار داده و اندیشه امّت را در راستای اقتصاد سالم و مطلوب هدایت نموده اند. در فرهنگ قرآن کریم یکی از انگیزه های بعثت سفرای الهی و پیامبران آسمانی مدیریت اقتصادی و اصلاح امور زندگی و بالا بردن سطح زندگی مادی و معنوی و روحی مردم می باشد. واژگان کلیدی: سیرة نبوی، پیامبر اسلام ، محمّد ، تاریخ اسلام، اخلاق نبوی، اخلاق و آداب النبی، اسوة حسنه.
 گذری بر زندگانی و سیره اخلاقی و سیاسی امام رضا ( ع)
نویسنده:
زهرا بی نیاز
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
مکتوب حاضر مشتمل است بر بررسی زندگی امام رضا ( ع) و سیره اخلاقی ایشان. بسیاری از پژوهشگران تلاش کرده اند تا پیامبر ( ص) و اهل بیتش را به هر طریق ممکن به جوامع معرفی کنند، زیرا شناخت آن بزرگواران و آشنایی با سیره و شیوه زندگانی آنان هدایت یافتن و در مسیر درستی قرار گرفتن را ممکن خواهد ساخت. شناختن الگوهای انسانی و شناساندن آنها به دیگران، زمینه را برای محیط آرام و عاری از فسق و فساد و تحقق وعده های الهی در ایجاد جامعه امن اسلامی و برقراری عدالت اجتماعی فراهم می کند. بنابراین سیره به همان سبک ها و روش های خاص و شیوه های زندگی پیغمبر ( ص) و ائمه دین گفته می شود، یعنی همان اصول و روش های اخلاقی و عملی ثابتی که در برخورد با دشمنان، و با دوستان، با مردم عادی، با افراد خانواده، در تبلیغ و رهبری، در عبادت و سیاست، خلاصه در تمام شئون زندگی داشتند به عنوان اصل و قانون در زندگی آنها حکمفرما بود و برای ما هم باید همان اصول و روشها الگو و راهنما باشد. و هدف ائمه ( ص) این است که می خواهند به همه انسانها آگاهی دهند که اگر می خواهید زندگی سالمی در دنیا داشته باشید و با سلامت از گذرگاه دنیا عبور کنید می باید ائمه ( ص) و راه آنها را بشناسیم و با سیره ایشان آشنا باشیم. زیرا ایشان چراغ هدایت و مقصد نهایی و کشتی نجات مردم در دریای شقاوت و مایه رسیدن به سعادت هستند. و این تحقیق از چهار بخش تشکیل شده است که بخش اول آن به کلیات پرداخته است و بخش دوم گذری بر زندگی امام رضا ( ع) پرداخته است که شامل سه فصل می باشد. فصل اول امام رضا ( ع) در عصر پدر بزگوارشان و ... و بخش سوم: فضائل اخلاقی امام رضا ( ع) و این بخش شامل هفت فصل می باشد و فصل اول آن عبادت امام رضا ( ع) و فصل دوم نحوه برخورد و رفتار امام با فقرا و نیازمندان و ... را مورد بررسی قرار داده است. و بخش چهارم: اخلاق فردی و اجتماعی امام رضا ( ع) و این بخش شامل یک فصل می باشد: و آن سیره اخلاقی و رفتاری امام رضا ( ع) است و در خاتمه شهادت غریبانه امام رضا ( ع) توسط مأمون می باشد.
 سیری در زندگی و سیره اخلاقی امام حسن ( ع)
نویسنده:
کبری علی بیکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این تحقیق در چهار بخش ارائه گردید، که هر بخش آن به موضوعی راجع به حضرت پرداخته است. بخش اول: در بخش اول که اختصاص به کلیات دارد و شامل مقدمه، بیان مسأله، و سپس ضرورت و اهداف آن، پیشینه موضوع، تعریف مفاهیم سیره و اخلاق مطرح گردید. بخش دوم: در این بخش ابتداء مسأله ولادت حضرت، چگونگی نامگذاری، القاب و کنیه، انجام مراسم و سنتهای مذهبی، در مورد دوران کودکی ایشان و ذکاوت حضرت در این دوران، هشت سال همراه جد بزرگوار و مادر عزیزشان بودند. شاهد رحلت جدّشان، و مسائل و مشکلات بعد از رحلت ایشان که برای مادر عزیزشان و پدرشان به وجود می آید. مسأله سقیفه بنی ساعده و به خلافت رسیدن ابوبکر، و سپس تشکیل شورا و به خلافت رسیدن عمر و بعد از او به خلافت رسیدن عثمان، و بالاخره بعد از 25 سال خانه نشینی پدرشان، شاهد به خلافت رسیدن رسمی پدر از سوی مردم و بیعت با ایشان هستند. همچنین شاهد به شهادت رسیدن پدرشان از سوی ابن ملجم مرادی، و بالاخره قصاص قاتل پدر توسط امام حسن ( ع). بخش سوم: این بخش که از به امامت رسیدن حضرت تا شهادت ایشان را شامل می شود. در این بخش مسأله امامت، به امامت رسیدن حضرت و نصوص وارده بر امامت ایشان مورد بررسی قرار می گیرد. بیعت مردم با حضرت و سخنرانی حضرت در شب شهادت پدر بزرگوارشان، و سپس مشکل آفرینی های معاویه و آماده شدن برای جنگ و سپس بی وفایی یاران و اختلاف یاران حضرت و بالاخره قبول صلح از طرف حضرت از سر ناچاری و سپردن خلافت به طور موقت به معاویه. سپس حضرت به طرف سرزمین جدّشان هجرت می کنند و در آنجا اقداماتی را انجام می دهند. و بالاخره به خاطر بیعت نکردن با معاویه برای پسرش یزید، معاویه کینه حضرت را به دل گرفته و نقشه مسموم کردن ایشان را همراه مروان حکم می کشد و برای این کار جعده همسر حضرت انتخاب می شود. به او وعده داده می شود که به همسری یزید درآید و صد هزار درهم به او بدهند. او مأموریت خویش را انجام می دهد و حضرت را مسموم می کند، حضرت به شهادت می رسند، ولی معاویه به وعده خویش عمل نمی کند. همچنین در این بخش همسران و فرزندان حضرت همراه مادرانشان بیان گردید و به مسأله اتهام ازدواج های حضرت و فلسفه ازدواج های ایشان پرداخته شد. در بخش چهارم: فضایل و ویژگی های فردی و اجتماعی حضرت قرار دارد. که شامل: علم، زهد و تقوا، تواضع و فروتنی حضرت، بخشش ها و انعام های حضرت، عبادت و اخلاص، بهداشت، داوری حضرت، و مسائلی از این دسته پرداخته شده است. در پایان تحقیق نیز خلاصه ای از تمام بخش ها ارائه گردید.
 سیری در سیره زندگی و سیره اخلاقی امام رضا ( ع)
نویسنده:
نصرت فتحی محمدآباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق در چهار فصل ارائه گردیده و هر فصل به موضوعی خاص راجع به حضرت رضا ( ع) پرداخته است. قسمت اول: اختصاص به کلیات دارد و شامل مقدمه بیان مسأله و سپس ضرورت و اهداف تحقیق و پیشینه موضوع و در انتها ء تعریف مفاهیم سیره و اخلاق مطرح گردیده است. بخش اول که گذری بر زندگی حضرت رضا ( ع) و شامل دو فصل می باشد. فصل اول: از ولادت تا امامت حضرت را در پی دارد و شامل قسمتهایی از قبیل جریان ولادت حضرت ، نام گذاری ایشان، القاب و کنیه ها و سیمای حضر ت می باشد و سپس دوران کودکی و جوانی حضرت و بعد تعداد همسر و فرزندان ایشان را مورد بررسی قرار می دهد. فصل دوم: این فصل که از امامت رسیدن حضرت، نصوص وارده بر امامت ایشان می باشد و سپس خط مشی حضرت در برابر حکومتها از جمله حکومت هارون و مأمون و در پایان شهادت حضرت را مورد بررسی قرار داده است. بخش دوم: سیره اخلاقی امام رضا(ع) از لحاظ فردی و اجتماعی که خود شامل سه فصل می باشد. فصل اول: سیره فردی حضرت رضا(ع) فضایل والایی از قبیل ادب حضرت ،تواضع ، احسان و بخشش ، میهمان نوازی، عفو و گذشت، همسان زیستی، با محرومان و ساده زیستی حضرت و حالات معنوی و شخصیت علمی ایشان مورد بررسی قرار داده است. فصل دوم: که شامل سیره اجتماعی حضرت می باشد؛ شامل رفتار ایشان با همنوعان ؛ کمک به تهی دستان و مقروضان و گرفتاران و همچنین مشارکت حضرت را در مراسم تشییع جنازه مؤمنان و دعای ایشان در حق شیعیان و بعد رفتار حضرت را نسبت به شعراء دانشمندان و خادمان و همچنین رفتار ایشان را نسبت به خانواده از جمله برادرشان زیدالنار و عمویشان محمد جعفر و سپس رفتار ایشان را نسبت به همسر و فرزند بزرگوارشان مورد بررسی قرار داده است. فصل سوم که به گوشه ای از ارشادها و توصیه های گهربار حضرت اشاره شده است و شامل دو قسمت می باشد. قسمت اول: ارشادهای معنوی اصحاب قسمت دوم: ارشاد از طریق معجزه و کرامت کلید واژه: امام رضا(ع) سیره اخلاقی- سیاسی- اجتماعی- ارشاد- توصیه حضرت رضا(ع).
 حجاب در گذر تاریخ و اندیشه اسلامی
نویسنده:
اکرم نظری مرویان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
براساس آنچه در آیات و روایات اسلامی آمده است حجاب از ضروریات دین مبین اسلام است که ریشه در فطرت آدمی دارد زیرا که تاریخ نشان می دهد که پوشش و حجاب نزد تمام اقوام تاریخی و ادیان الهی و غیر الهی در کشورهای غربی و آسیایی و آفریقایی با توجه به آداب و رسوم آن ها وجود داشته است. با توجه به اینکه حجاب از فطرت آدمی نشأت می گیرد، اما عده ای از این امر سرباز می زنند و برخلاف آن رفتار می کنند که این خود علل و عواملی داشته و پیامد های ناگواری به دنبال دارد. رساله حاضر به نام حجاب در گذر تاریخ و اندیشه اسلامی می باشد که تلاش شده است در این مجموعه به تاریخچه حجاب و آثار حجاب و پیامدهای بی حجابی پرداخته شود. هدف از این پژوهش بررسی علل و عوامل بی حجابی و همچنین ارائه یک حجاب برتر است و اینکه بدرستی حجاب واقعی چه حجابی است؟ و کیفیت حجاب چگونه است؟ این رساله در چهار بخش تدوین شده است که در بخش اول در مورد واژه و ماهیت و علل پیدایش حجاب و اشکال ها و شبهاتی که در این زمینه است بیان شده است در بخش دوم حجاب در ادیان مختلف و اقوام گوناگون از جمله حجاب در دین یهود، حجاب در دین مسیحیت و حجاب در دین زرتشت که متوجه می شویم حجاب در این ادیان بسیار مشکل تر از دین اسلام است و سختگیریهای زیادی در این باب شده است همچنین حجاب در اقوامی مانند قوم ماد، قوم پارس، هخامنشی و ... که هر کدام نوعی پوشش و عقاید خاص خود را داند، همچنین حجاب اهل بیت و فتواهایی که در این و حدود پوشش اشاره شده است پرداخته شده. و در بخش آخر به آثار پوشش پرداخته و در صورت عدم پوشش به آثار بی حجابی و بد حجابی اشاره شده است، بطوریکه آثار حجاب را از قبیل مصونیت زن، بالا رفتن روند چرخه اقتصادی ، سلامت خانواده و جامعه، مبارزه با نفس، جواز حضور در اجتماع و ... و پیامدهای بی حجابی از قبیل پیامدهای فرهنگی و عقیدتی ، پیامدهای اجتماعی، ابتذال و انحطاط زن، از هم پاشیدن روابط خانوادگی دگرگونی ارزش ها و ... است. و در انتهای این رساله به تحلیل و نتیجه گیری از مطالب پرداخته و راه حل هایی هم برای این مهم ارائه شده است. به امید آنکه با بکارگیری این ارزش ها گامی صحیح در جهت ترویج حجاب شد.
  • تعداد رکورد ها : 37