جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
تبیین دیدگاه کِنِث سورین در نقد گفتمانی تئودیسه ها
نویسنده:
مهدی خسروی سرشکی استاد راهنما: نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
خیر و شر اخلاقی , شر طبیعی , شرور اخلاقی , عدل الهی , خیر و شر طبیعی , تئودیسه , شرور , شرور (مسائل جدید کلامی) , شر , شر اخلاقی , مسئلة منطقی شرّ , شر فلسفی (مابعدالطبیعی) , مسئله قرینه‌ای شرّ , تئودیسه پرورش روح , مساله اخلاقی شر , مسأله شر(فلسفه دین) , صورت مساله شر در منطق جدید , نقد گفتمان تئودیسه‌ها , شر روحی و عاطفی , مسئله اگزیستانسی شر , تئودیسه شر طبیعی , تئودیسه شر اخلاقی , نقد گفتمان ناظرمحور تئودیسه‌ها , مسئله قرینه‌ای شر از زاویه دید قربانی , تئودیسه‌های قربانی محور , تئودیسه دروتی سوئل , تئودیسه یورگن مولتمان , تئودیسه پ. ت. فورسیت , نقد گفتمان سوژه‌محور تئودیسه , نقد گفتمان ساختارگرایانه تئودیسه‌ها , نقد گفتمان درجه دوم تئودیسه‌ها , نقد گفتمان انتزاعی تئودیسه‌ها , نقد گفتمان خدامحوری تئودیسه‌ها , نقد گفتمان خداشناسی تئودیسه‌ها , نقد گفتمان سکولارگرایسم تئودیسه‌ها , نقد گفتمان غیر متن‌محوارنه تئودیسه‌ها , نقد گفتمان علّی تئودیسه‌ها , نقد گفتمان غیر تاریخ‌مندی ذهنیت تئودیسه‌پردازان , نقد گفتمان حرفه‌ای‌سازی تئودیسه‌پردازی , نقد گفتمان نظام‌مند بودن تئودیسه‌ها , نقد گفتمان کاربست عقل در تئودیسه‌ها , نقد گفتمان اخلاقی‌سازی و فقهی‌سازی جهان در تئودیسه‌ها
چکیده :
مسئله شر، یکی از مسائل مهم الاهیات و نیز فلسفه دین است. شر، انواعی دارد (طبیعی؛ اخلاقی؛ عاطفی؛ ما بعد الطبیعی) و چندین مسئله از آن به وجود می‌آید: مسئله منطقی شر (ناسازگاری منطقی میان وجود خدا و شر)؛ مسئله قرینه‌ای شر (توجیه عدالت خدا در برابر وجود و فراوانی شر)؛ مسئله اگزیستانسی شر (درد و رنج آدمی به دلیل موقعیت وجودی خویش). بر اساس صورت‌های مختلف مسئله شر، پاسخ‌ها در سه دسته قرار دارند: دفاعیه: پاسخ به مسئله منطقی شر؛ تئودیسه: پاسخ به مسئله قرینه‌ای شر؛ تسلا و معنابخشی: پاسخ به مسئله اگزیستانسی شر. کِنِث سورین در کتاب «الاهیات و مسئله شر» بیان می کند که تاریخ طولانی و پیچیده تئودیسه‌ نشان می‌دهد که تئودیسه‌ها، خاستگاه‌های مختلفی داشته‌اند و ساختار و وظیفه‌شان نیز تحت تأثیر گفتمان‌های مختلف دوره‌های تاریخی قرار داشته است. او در این کتاب، نقدهای گفتمانی زیادی (بنا بر آنچه ما استخراج کرده‌ایم هجده نقد) به تئودیسه‌ها وارد می‌داند و دست آخر تئودیسه‌های مورد نظر خود را با رویکرد عملی و قربانی‌محور پیشنهاد می‌کند. در این پایان‌نامه، دیدگاه سورین در نقد گفتمانی تئودیسه‌ها، استخراج و در هجده نقد گفتمانی ارائه می گردد.
منظر سرمدی خدای ادیان و مسألۀ شرور گزاف
نویسنده:
صبا فریدونی، حسن حسینی سروری، علیرضا منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در این مقاله نخست به این موضوع می‌پردازیم که چالش اصلی مسألۀ شر برای باور به خدای ادیان، وجود وضعیت‌های ناگوار در عالم نیست بلکه وجود شرور گزاف است؛ یعنی تحقّق وضعیت‌هایی در جهان که بیش از سودمندی، ناگواری ایجاد می‌کنند. سپس با توضیح تفاوت منظر زمان‌مند و منظر سرمدی، میان شرور ظاهراً گزاف و شرور واقعاً گزاف، تمایز قائل می‌شویم و از این مدّعا دفاع می‌کنیم که شناخت قسم دوم با توجه به محدودیت منظر زمان‌مند ناممکن است و از این ‌رو استدلال له یا علیه وجود این نوع از شرور امکان‌پذیر به ‌نظر نمی‌رسد. پس از آن، چهار تقریر مشهور از مسألۀ شر را بررسی می‌کنیم و نشان می‌دهیم که وجود شرور گزاف، که روی دیگر سکۀ نبود خدای کامل مطلق است، به ‌شکل پیش‌فرض‌های آشکار یا نهان به این استدلال‌ها وارد شده است و از این ‌رو نتیجۀ مورد نظر از ابتدا در آن‌ها مفروض بوده است. ضمن اینکه توسّل خداباوران به منظر سرمدی خداوند، عقیدۀ ایشان دربارۀ نبود شرور گزاف را پذیرفتنی می‌سازد. مدعای اصلی این نوشتار این است که مسألۀ شر قابل فروکاست به مناقشه دربارۀ گزاف‌ بودن یا نبودن ناگواری‌های عالم است و داوری دربارۀ این مناقشه به دلیل محدودیت منظر زمان‌مند مقدور نیست، بنابراین استدلال علیه وجود خدای ادیان از طریق شرور، نیازمند اثبات درستی یا محتمل‌ بودن تحقق شرور گزاف در عالم است و در غیر این ‌صورت نتیجۀ ‌آن فراتر از مفروضات نخواهد بود.
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
بررسی و نقد منطقی بودن مسئله «شرّ»
نویسنده:
محمد علی عباسیان چالشتری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فیلسوفان دین عموما بر این باورند که وجود شر در عالم نیرومندترین چالش در برابر اعتقاد به وجود خداست. آن‌ها میان دو وجه از مسئله تفکیک قائل شده‌اند: وجه «فلسفی/دفاعیه‌ای» و وجه «دینی/روان-جامعه‌شناختی». وجه فلسفی/دفاعیه‌ای به نوبه خود به دو «مسئله منطقی) و «مسئله بینه‌ای» تحلیل شده است. «مسئله منطقی شر) بر آن است که میان اعتقاد خداباوران به وجود خدا و این واقعیت که در عالم شروری وجود دارندء ناسازگاری منطقی وجود دارد. راه‌های مختلفی برای پرهیز از این ناسازگاری پیشنهاد داده شده است. ملحدان» اعتقاد به وجود شر را انتخاب کرده‌اند و اعتقاد به خدا را همچون اعتقادی باطل کنار گذاشته‌اند. خداباوران به راه‌هایی دیگر متوسل شده‌اند؛ گروهی از خداباوران تلاش کرده‌اند تا نشان دهندء اعتقاد به وجود خدا با اعتقاد به وجود شر قابل جمع است. این مقاله در پی آن است تا نشان دهد مسئله شر منحصرا منطقی یا حتی فلسفی نیست» بلکه مسئله‌ای روان - جامعه‌شناختی و ایمانی هم هست.
  • تعداد رکورد ها : 3